handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag ha för mål?


stefand
2011-01-06, 19:39
Ja det är ju en ganska flummig och individuell fråga. Men tänkte att andra kanske har varit i en liknande situation och kan berätta om de mål dom hade.
Mitt yttersta mål är att jag vill ha en snygg, vältränad, attraktiv kropp. Men vet att det målet ligger flera år bort. Så vad kan jag ha för delmål under tiden så att jag inte tappar motivationen? Vad är t.ex. rimligt om 6 månader?

Jag är 36 år, 180cm och ligger på 82 kg nu. Har tränat lite till och från i ganska många år, men mest vimsat omkring mellan maskiner och inte fått i mig tillräckligt med mat och protein. Det har alltid blivit så att motivationen kommit runt våren och då har man velat se bra ut till sommar, så då har det inte blivit så mycket vikter utan mest kondition för att bränna fett och bli smal. Så ja, musklerna har väl halkat efter en del, för till hösten vintern när jag försökt bygga upp mig har motivationen sviktat och träningen blivit därefter.

Nu försöker jag igen, har hittat SL 5x5 som jag tycker är kul och är bättre på att peta i mig protein och mat. Men vad kan jag hitta på för delmål för att lyckas denna gången?
För det första, optimalt är väl att skippa sommaren 2011 och bara bygga på för att eventuellt deffa till 2012. Men vet inte hur knäckande det är för psyket? För ska man ligga runt 0.5kg plus i veckan, eller lite mindre så blir det ju en del kilo extra till 2012 som ska bort. Samt en ganska tjock 2011.

Visst, skulle nån gång vilja klara 100kg i bänkpress, 3x10 chins med kroppsvikten osv, men sånt känns också ganska avlägset just nu och svårt att sätta en tid på och ha som mål.

Kör som sagt SL 5x5 och har inte rikigt nått min gräns i bänkpress, marklyft och knäböj. Militärpress ligger jag nog precis på gränsen och kommer misslyckas nästa gång, det var jäkla jobbigt senast. Sen har vi ju de andra övningarna men tar bara med dessa för att ge en liten bild av hur klen jag är nu.

Just nu ligger jag alltså på:
Bänkpress 45kg 5x5
Knäböj 60kg 5x5
Marklyft 65kg 5x5
Militärpress 35kg 5x5

Jag vet det bara blir spekulationer och det är så många variabler som spelar in. Men det är säkert andra som passerat detta och gått vidare, vad skulle kunna vara några rimliga mål i en närmre framtid än 2-4 år?
Bara för att ha nåt kul att jobba mot och försöka hålla motivationen på topp.