handdator

Visa fullständig version : Varför ska man inte köra tills man är slut?


Highway2Hell
2011-01-06, 19:00
Jag har inte gymmat så mycket och har inte så stor erfarenhet, men känslan inom mig säger att man ska köra tills man är slut dvs: KRIGA, FUCKA UR! Jag är en sånn typ av människa som kan göra något tills jag inte orkar mer. Jag kan göra en övning o ta i allt jag har tills jag är slut, sen går jag vidare till nästa. Känns som att det borde vara så.

Men så är det tydligen inte, utan folk som gymmar kör ganska lugnt, är ganska noggran med att räkna hur många set&reps man gör osv..
Så då undrar jag varför man inte ska köra tills man är slut? För och nackdelar?

ceejay
2011-01-06, 19:03
det kan du väl göra, allt beror ju på vad du vill vara bra på.

Fördel att inte göra det, att man orkar fler set med högre vikt.

Zorban
2011-01-06, 19:07
Klart man ska vara noggrann och räkna sets/reps om målet är styrka/massa. Dels vill man kunna följa sina framsteg, och dessutom vill man inte riskera att köra med för låga vikter. Om man är noggrann och räknar så vet man exakt när man bör höja t.ex. Sen är det inget fel att köra till fail t.ex, men jag ser ingen fördel med att i varje set köra på tills man inte kan lyfta mer. Bättre att ha ett visst antal reps per set som mål och inte gå över det. Dessutom, om du kör slut på muskeln helt i första övningen så blir de andra övningarna meningslösa eftersom du inte direkt kan överbelasta så mycket då.

spoon
2011-01-06, 19:07
Klart man kan om man vill. Det är som ceejay säger kanske inte alltid bäst och beror på vad man vill få ut av träningen. Ingen kan köra på 100% på alla pass, man kanske tar i allt som man kan men kapaciteten är ändå nedsatt sen det senaste passet.

Giljotinen
2011-01-06, 20:24
Om inte annat så är det ju lättare att se progression (reps) ifall man kör till fail.

Pintan
2011-01-06, 20:34
Jag har inte gymmat så mycket och har inte så stor erfarenhet, men känslan inom mig säger att man ska köra tills man är slut dvs: KRIGA, FUCKA UR! Jag är en sånn typ av människa som kan göra något tills jag inte orkar mer. Jag kan göra en övning o ta i allt jag har tills jag är slut, sen går jag vidare till nästa. Känns som att det borde vara så.

Men så är det tydligen inte, utan folk som gymmar kör ganska lugnt, är ganska noggran med att räkna hur många set&reps man gör osv..
Så då undrar jag varför man inte ska köra tills man är slut? För och nackdelar?

Kände precis som du ända sedan jag började styrketräna. Har tränat hela livet på andra sätt så det kändes fel att gå från gymmet och bara använt armar/axlar/ben etc.
Har nu börjat med med ett HST inspirerat upplägg. Kör tre till fyra helkroppspass i veckan, en övning per muslkegrupp och pass. Kan lova att man har en riktig "har tränat hårt idag" känsla efteråt:)
Googla bara HST så kan du ju kolla om det är nåt för dig. Det är egentligen avsett för att öka maximalt i volym men jag tror det funkar lika bra för styrka/andra mål.

Mourten
2011-01-06, 20:50
Jag brukar fucka ur :) Köra till failure i perioder e de grejj :D

King Grub
2011-01-06, 21:21
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=failure

saab900
2011-01-07, 06:45
Exempel med vikter tagna ur luften:

Underarmscurl 30 kg; 15 reps * 4 set 1 min vila = 60 reps* 30 kg = 1800 kg ~5-6 min

Här lär man knappast ens känna sig uppvärmd första och andra setet men får slita som ett djur det sista för att inte tappa reps. Mjölksyran/trycket blir enorm(t).

Underarmscurl 40 kg; 15,12,8,5 2 min vila

Trots längre vila orkar man inte hålla uppe repsen ens genom att tumma kraftigt på formen, 40 reps*40kg = 1600kg ~10-12 min

Alternativ 1 är ju bäst om man vill ha en hög totalvolym lyft vikt, eller så mycket lyft per tidsenhet som möjligt. Många menar att det exemplet skulle vara bättre ur BB-synpunkt.

Alternativ 2 menar många skulle vara bättre ur styrkesynpunkt eftersom man arbetar med en tyngre vikt.

Alternativ 1 lär slita mindre på kroppen och ge kortare återhämtningstid.

Onigiri
2011-01-07, 09:57
Jag brukar fucka ur :) Köra till failure i perioder e de grejj :DSamma här. Det är ju det som faktiskt ger något i det långa loppet. Att stå och lyfta med stil är lika med massage.