handdator

Visa fullständig version : ATI ljud TV-out..trubbel


Herr Oberst
2011-01-06, 17:26
Har införskaffat mig ett HD5770-kort och bild till TV har jag fått ordning på, men ljudet vill inte följa med. Kör med DVI-HDMI adapter och använder winXP. Tankat ner ATI HDMI audio drivers och installerat, men vad man gör sen har jag ingen aning om. Hittar inte installationen någonstans och har kört fast helt.

Någon som kan ge tips på mitt problem?

wuaaa
2011-01-06, 17:30
DVI överför endast video, får skicka över ljudet separat digitalt eller analogt om du inte kan köra hdmi - hdmi

Olegh
2011-01-06, 17:31
Adaptern. HDMI stödjer överföring av ljud, inte DVI, så vitt jag vet. Om du inte har HDMI på både TV och dator så behöver du en separat kabel för ljudöverföring.

Herr Oberst
2011-01-06, 17:43
Använder HDMI ut på datorn och HDMI in på TV, så det bör fungera.
Har även googlat fram att andra har en del svårigheter med detta. Dock verkar alla andra kommit längre än jag

MasterChief
2011-01-06, 17:43
Så var kommer DVI-adaptern in?

Herr Oberst
2011-01-06, 17:46
min kabel är DVI-HDMI. Kände inte för att köpa ny för 300 spänn, så därför köpte jag en adapter som jag pluggar till grafikkortet. Har alltså adapter mellan kabel och kort

Rickard
2011-01-06, 17:58
HDMI->DVI->DVI->HDMI blir inte det samma som HDMI->HDMI.
Du tackar nej till ljudet i steget HDMI->DVI.
Köp ny kabel.

Herr Oberst
2011-01-06, 18:07
Får väl eventuellt göra det då.
Men oavsett kabel så undrar jag ändå vad jag ska göra med ATI audio-installationen?

King Grub
2011-01-06, 18:33
Fungerar dom inte då? Du får ju inget ljud förrän du har korrrekt kabel, oavsett drivrutiner.

Explosiven
2011-01-06, 18:43
Tror dom andra har rätt här. Fel kabel. Jag har ett äldre ATI kort som jag kör HDMI ut på... in i min Onkyo 608 vidare till min TV. Perfekt ljud och bild. Nu kör jag 7an iofs... men kolla Kontrollpanelen/Ljud. Under Uppspelnings fliken sätt HDMI ut till Default.

r3mpuh
2011-01-06, 19:01
Får väl eventuellt göra det då.
Men oavsett kabel så undrar jag ändå vad jag ska göra med ATI audio-installationen?
HDMI kablar är svin billigt. (följande priser är inkl frakt)
2m 34kr
3m 44kr
5m 59kr
7m 90kr
10m 123kr
15m 155kr

Herr Oberst
2011-01-06, 19:01
Ser endast Realtek HD audio

Herr Oberst
2011-01-13, 18:00
Fungerar dom inte då? Du får ju inget ljud förrän du har korrrekt kabel, oavsett drivrutiner.

Sådär, nu kör jag rätt kabel. Så nu tar jag upp min fråga igen. Hur fungerar catalyst hdmi-audio drivisarna?

Herr Oberst
2011-01-13, 19:48
Okej nu har jag fått ljud från hdmi -> TV. ATI's egna drivisar ville inte fungera, realteks däremot gick fint.
Nu när nästa problem. Nu körs ljudet enbart ut till teven. Men allt som oftast vill jag ha ljudet ut från mitt vanliga ljudkort. Hur växlar man mellan dessa (gärna på ett enkelt sätt)

Morrris
2011-01-13, 19:54
Högerklick på volymikonen -> Playback Devices -> Högerklick någonstans på det vita området under de listade enheterna -> Show Disabled Devices.

Där borde alternativen ligga.

Herr Oberst
2011-01-13, 19:56
Högerklick på volymikonen -> Playback Devices -> Högerklick någonstans på det vita området under de listade enheterna -> Show Disabled Devices.

Där borde alternativen ligga.

Jo jag hittade det alternativet. Problemet är att tanten här hemma ska lära sig det på egen hand utan att förstöra halva lägenheten.
Vore grymt om någon känner till ett snabbt och enkelt sätt

Herr Oberst
2011-02-17, 23:40
Fortsätter med nya problem i min gamla tråd.
Har nyligen installerat windows 7. Kör fortfarande ATI HD 5770.
Kör dvi-hdmi på datorn och hdmi-hmdi till TV'n.
Hade från början ljud till datorn. Stängde sen av det för att köra ljudet ut på TV'n. Nu kan jag inte få tillbaka ljudet på datorn.
Hur gör jag?
Och kan man köra så man har samtidigt har ljud till både dator och TV?

Snobbe
2011-02-18, 09:00
Jag vet inte exakt hur din setup ser ut, men jag antar att när du kör mot TVn så kör du ljudkortet genom grafikkortet genom en HDMI kabel där, om du sen vill byta till datorn så antar jag att du kör genom det vanliga ljudkorts uttaget. Då måste du byta som dom skrev på förra sidan så du väljer rätt "device".

Det enda sättet du kan köra dessa 2 samtidigt är om du har en kabel som kör ut signalen till både högtalarna i tvn och i datorn.

Det du dock kan göra är att ställa in mer i programmen. Du kan ha default på datorn (så allt ljud som inte är valt spelas där), sen kan du t.ex. i VLC välja att just VLC ska alltid använda TVn. För det jag antar att du vill är att du vill köra film och kanske musik genom TV högtalarna och resten genom datorn?

Herr Oberst
2011-02-18, 18:17
Du antar väldigt rätt på samtliga punkter.
Har nu fått tillbaka ljudet på burken igen. Dock inte i hörlurarna. Men nu vet jag hur jag ska skifta mellan tv och dator åtminstone