handdator

Visa fullständig version : Fråga om latsdrag


Gurkyngel
2011-01-06, 17:24
Jag satt och drog lats på gymmet när en personal kom fram och sa åt mig att sluta. Jag drog bakom huvudet vilket han påstod var en onaturlig rörelse och skulle pajja mina supraspinatus. Sen denna händelse drar jag alltid mot bröstet enbart...
Men efter att ha sett många köra både latsdrag och militärpress bakom huvudet undrar jag om det han sa var rätt? Jag har inget emot att dra mot bröstet, faktum är att det är riktigt skönt meen undrar i alla fall.
Tack om någon svarar :D

sugarfree
2011-01-06, 17:29
Här kan du läsa lite =) https://www.flashback.org/t420576

Owe
2011-01-06, 17:34
Jag satt och drog lats på gymmet när en personal kom fram och sa åt mig att sluta. Jag drog bakom huvudet vilket han påstod var en onaturlig rörelse och skulle pajja mina supraspinatus. Sen denna händelse drar jag alltid mot bröstet enbart...
Men efter att ha sett många köra både latsdrag och militärpress bakom huvudet undrar jag om det han sa var rätt? Jag har inget emot att dra mot bröstet, faktum är att det är riktigt skönt meen undrar i alla fall.
Tack om någon svarar :D

Jo, det stämmer drag bakom nacken eller press är för oss flesta en onaturlig rörelse (det sagt finns det dom som kört tunga pressar bakom nacken hela deras gymliv utan problem)
Om du hållar upp dina händer precis som du skulle göra en press, så kommer du säkert märka att drar du en linje mellan dom så hamnar den i mitten av din nacke, så för att komma bakom nacken måste du "pressa" axelleden i ett yttre läge som inte är så bra för leden.

MVH
Owe

Owe
2011-01-06, 17:40
Här kan du läsa lite =) https://www.flashback.org/t420576

"När du utför övningen latsdrag bakom nacken påfrester du dessa strukturer:
- Ledbrosket i art. humeri
- Facettlederna ( art. zygoapofysialis ) kompimeras
- Bursa subacromiale gnuggas mot taket ( acromion ) vilket kan leda till inpinchment och senare en inflamtion.
- Rotatorcuffens fästessenor. Framförallt supraspinatus och teres minor men även infraspinatus tar stryk då du arbetar i en utåtrotation."


Bra Skrivet!

MVH
Owe

Sheogorath
2011-01-06, 17:49
Jag rekommenderar er att läsa vidare i tråden som länkades in om ni är genuint intresserade av ämnet. Martin "Sax-On" Löwgren fick svar på tal av folk som har betydligt bättre koll på de här sakerna än vad han har.

Brickhead
2011-01-06, 17:55
Tog själv en lektion från en instruktör på f&s och han rekommenderade att inte köra latsdrag, militärpress osv bakom nacken.

Ska läsa den där tråden.

Owe
2011-01-06, 18:03
Jag rekommenderar er att läsa vidare i tråden som länkades in om ni är genuint intresserade av ämnet. Martin "Sax-On" Löwgren fick svar på tal av folk som har betydligt bättre koll på de här sakerna än vad han har.

Utvekla gärna,,,

Som jag skrev tidigare att det finns dom som tränat press bakom nacken hela sitt gymliv, men generellt skulle jag avråda från att göra det.

MVH
Owe

z_bumbi
2011-01-06, 18:07
Utvekla gärna,,,

Som jag skrev tidigare att det finns dom som tränat press bakom nacken hela sitt gymliv, men generellt skulle jag avråda från att göra det.

MVH
Owe

Tråden handlar iofs om latsdrag och den texten du citerade och någon annan troligen kopierade handlar också om latsdrag.

Owe
2011-01-06, 18:10
Tråden handlar iofs om latsdrag och den texten du citerade och någon annan troligen kopierade handlar också om latsdrag.

Jag nände det för trådskaparen även tog med det i sitt första inlägg.

MVH
Owe

Sheogorath
2011-01-06, 18:11
Utvekla gärna,,,

Som jag skrev tidigare att det finns dom som tränat press bakom nacken hela sitt gymliv, men generellt skulle jag avråda från att göra det.

MVH
Owe

Jag skulle avråda någon från att köra latsdrag bakom nacken om vajern är dålig (med dålig vajer skulle jag avråda från latsdrag överhuvudtaget). Jag skulle avråda någon från att köra latsdrag bakom om de får ont av det. Axlar ser olika ut och det går inte att kategoriskt säga att den ena övningen är olämplig för alla. Det finns anledning att tro att press bakom är mer stressande än drag bakom (ffa att supran kontraherar hårdare vilket borde minska utrymmet under acromion mer) men det är ju helt uppenbarligen så att övningen fungerar alldeles utmärkt för många. En normal frisk axel kan abducera till 170 grader om axeln är utåtroterad (mängden muskelmassa och annat påverkar självklart) så det är inget problem. Har man impingementproblematik ska man inte göra någon av övningarna sålänge åkomman ger sig till känna, men lider man av detta har man nog annat huvudbry än att man inte kan göra dessa övningarna bakom nacken. Man kan inte göra dem alls.

Gurkyngel
2011-01-06, 18:19
Kul med snabba informativa svar och kul när det blir lite hetsigt :p

Hur som tycker jag att det är onödigt att köra en övning som kan vara dålig/skadlig, även om det känns bra. Man får väl tänka långsiktigt, skador kan ta lång tid att utveckla och har man riktig otur går de aldrig bort.
Jag fortsätter dra mot bröstet!

cero
2011-01-06, 18:24
Jag rekommenderar er att läsa vidare i tråden som länkades in om ni är genuint intresserade av ämnet. Martin "Sax-On" Löwgren fick svar på tal av folk som har betydligt bättre koll på de här sakerna än vad han har.

Några speciella inlägg du kan referera till? Läst lite av Arne, några fler användare man kan söka på i tråden kanske? En väldigt lång tråd, och många inlägg är inte alls särskilt givande.

Sheogorath
2011-01-06, 18:32
Några speciella inlägg du kan referera till? Läst lite av Arne, några fler användare man kan söka på i tråden kanske? En väldigt lång tråd, och många inlägg är inte alls särskilt givande.

Jag har tyvärr haft missnöjet att gå igenom hela tråden (intressant men långrandigt) och det är framförallt inläggen från Arne jag syftar på. Jag orkar inte traggla det igen och leta inlägg.

z_bumbi
2011-01-06, 18:33
Hur som tycker jag att det är onödigt att köra en övning som kan vara dålig/skadlig, även om det känns bra. Man får väl tänka långsiktigt, skador kan ta lång tid att utveckla och har man riktig otur går de aldrig bort.
Jag fortsätter dra mot bröstet!

Om man tittar på vilka övningar som orsakar mest skador på gymmet så skulle jag gissa att både latsdrag och press bakom nacken kommer väldigt långt ner på den listan.
Ohotad vinnare skulle jag gissa är bänk, sen kommer nog bicepscurl och efter det marklyft eller någon magövning så de övningarna är alltså potentiellt skadliga. Det säger däremot inte att man inte bör köra bänk, biceps, mark eller mage utan bara att det finns sätt att få alla övningar att bli riktigt dåliga och delvis att alla övningar inte passar alla.

Man missar ganska lite i träningseffekt (även om det finns skillnader) att köra latsdrag frampå eller att köra militärpressar eller hantelpressar för axlarna om man trivs med/litar på/har nedsatt rörlighet/är skapt för de övningar jämfört med att köra latsdrag eller press bakom huvudet. Däremot är det precis som med alla andra övningar svårt att peka ut "bakomövningara" som automatiska orsaker till problem och framför allt ska man inte klumpa ihop press med latsdrag i det fallet då de belastar kroppen väldigt olika.

Owe
2011-01-06, 18:34
Jag skulle avråda någon från att köra latsdrag bakom nacken om vajern är dålig (med dålig vajer skulle jag avråda från latsdrag överhuvudtaget). Jag skulle avråda någon från att köra latsdrag bakom om de får ont av det. Axlar ser olika ut och det går inte att kategoriskt säga att den ena övningen är olämplig för alla. Det finns anledning att tro att press bakom är mer stressande än drag bakom (ffa att supran kontraherar hårdare vilket borde minska utrymmet under acromion mer) men det är ju helt uppenbarligen så att övningen fungerar alldeles utmärkt för många. En normal frisk axel kan abducera till 170 grader om axeln är utåtroterad (mängden muskelmassa och annat påverkar självklart) så det är inget problem. Har man impingementproblematik ska man inte göra någon av övningarna sålänge åkomman ger sig till känna, men lider man av detta har man nog annat huvudbry än att man inte kan göra dessa övningarna bakom nacken. Man kan inte göra dem alls.

Jag är med på ditt resonomang och håller med läste även Arnes svar och han har många poänger och utförade är ju även av största vikt.

Jag är nog lite för mycket färgat av haft o göra med personer med framroterade axlar och mina egna erfarenheter o skador.
Sen blir det lätt gennerellt när man pratar på webben.
Kul att få tänka till lite :D

MVH
Owe

Sheogorath
2011-01-06, 18:34
Kul med snabba informativa svar och kul när det blir lite hetsigt :p

Hur som tycker jag att det är onödigt att köra en övning som kan vara dålig/skadlig, även om det känns bra. Man får väl tänka långsiktigt, skador kan ta lång tid att utveckla och har man riktig otur går de aldrig bort.
Jag fortsätter dra mot bröstet!

Kan vara skadligt? :S Då borde du stanna hemma och inte alls gå till gymmet! Särskilt inte nu när det är halt ute. ;)

(det finns ingen större vinst med att köra bakom som jag ser det, så trivs man med att köra framför kan man gott fortsätta. Jag gillar båda men föredrar att köra framför.)

Edit: pucktvå från bumbi.

Owe
2011-01-06, 18:36
Jag har tyvärr haft missnöjet att gå igenom hela tråden (intressant men långrandigt) och det är framförallt inläggen från Arne jag syftar på. Jag orkar inte traggla det igen och leta inlägg.

Jo jag såg det sen,,,LER
Håller med om intressant men långrandigt, lite för mycket pajkastning än dialog.

MVH
Owe

Salus
2011-01-06, 18:45
Kul skrivit av Sax-On: "Jag va inne på gymmet.com och läxade upp deras "guru" Arne Persson rejält nyss."


Bra skit, undrar när Sax-On börjar med stand-up på Berns?

Owe
2011-01-06, 18:47
[QUOTE=z_bumbi;4790722]Om man tittar på vilka övningar som orsakar mest skador på gymmet så skulle jag gissa att både latsdrag och press bakom nacken kommer väldigt långt ner på den listan.
Ohotad vinnare skulle jag gissa är bänk, sen kommer nog bicepscurl och efter det marklyft eller någon magövning så de övningarna är alltså potentiellt skadliga. Det säger däremot inte att man inte bör köra bänk, biceps, mark eller mage utan bara att det finns sätt att få alla övningar att bli riktigt dåliga och delvis att alla övningar inte passar alla.

QUOTE]

Intressant!
Håller med dig om bänk som ohotad vinnare, men bicepscurl och marklyft,,,
Nu handlar detta säkert vad man eller jag har träffat på,,,men marklyft, har du verkligen sett mycket skador med den? säger inte du har fel utan bara nyfiken och har inte själv sprungit på det.

MVH
Owe

Gurkyngel
2011-01-06, 18:54
Kan vara skadligt? :S Då borde du stanna hemma och inte alls gå till gymmet! Särskilt inte nu när det är halt ute. ;)

(det finns ingen större vinst med att köra bakom som jag ser det, så trivs man med att köra framför kan man gott fortsätta. Jag gillar båda men föredrar att köra framför.)

Edit: pucktvå från bumbi.

I norrland sandar dom vägarna och jag har reflexer!!!

Owe
2011-01-06, 18:57
I norrland sandar dom vägarna och jag har reflexer!!!

:laugh::laugh::laugh: p

MVH
Owe

Sheogorath
2011-01-06, 19:21
I norrland sandar dom vägarna och jag har reflexer!!!

:cheers: