handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver utan sötningsmedel


Mangan1
2011-01-06, 16:48
Någon som kan tipsa om något proteinpulver som inte har tillsatt sötningsmedel, varken aspartam eller sukralos eller någon annan mystisk artificiell molekyl. Jag är inte ute efter en söt smak, jag är ute efter att bli biffig. :hbang:

Gärna direktlänk om någon vet produkt och inköpsställe! :D

hoog
2011-01-06, 16:57
Tja cooling, du blir inte biffigare för det du äter smakar skit.

Mangan1
2011-01-06, 17:19
Tja cooling, du blir inte biffigare för det du äter smakar skit.

Jag kanske inte var helt seriös med det uttalandet, men faktum är att jag är ute efter en naturlig produkt utan syntetiska tillsatser. Jag skall dessutom blanda det med annan kost, och vill inte förstöra annan smak med sötsliskig aspartam/sukralos.

machine gun
2011-01-06, 17:24
Några exempel:

Vasslebaserade

• Strength 100% whey protein naturell
• Whey FX naturell
• Whey-80 naturell (Star Nutrition)

Kaseinbaserade

• Casein FX naturell

+ Proteinpulver baserade på soja, ris eller hampa brukar för det mesta vara naturella.

Mangan1
2011-01-06, 17:35
Några exempel:

Vasslebaserade

• Strength 100% whey protein naturell
• Whey FX naturell
• Whey-80 naturell (Star Nutrition)

Kaseinbaserade

• Casein FX naturell

+ Proteinpulver baserade på soja, ris eller hampa brukar för det mesta vara naturella.

Ett Kaseinbaserat låter grymt intressant, dock hittar jag inte produkten någonstans, det verkar som att tillverkaren har börjat tillsätta aspartam i produkten. Letar jag på fel ställe?

Mangan1
2011-01-06, 18:11
Jag hittar dock sojabaserade naturella proteinpulver. Någon som har koll på skillnad mellan soja/vassle?

Mangan1
2011-01-06, 18:12
Jag hittar dock sojabaserade naturella proteinpulver. Någon som har koll på skillnad mellan soja/vassle?

Prestandamässigt menar jag då så klart...

King Grub
2011-01-06, 18:32
Något sämre muskeluppbyggande effekt av sojaproteinpulver, och något testosteronsänkande.

Mangan1
2011-01-06, 19:51
Något sämre muskeluppbyggande effekt av sojaproteinpulver, och något testosteronsänkande.

Testosteronsänkande, innebär det att det inte höjer testosteronet i motsvarande grad som vassle, eller innebär det att testosteron nivån faktiskt går ner jämfört med om man inte ätit något sojaprotein alls?

King Grub
2011-01-06, 19:57
Det senare.

http://www.asco.org/ascov2/Meetings/Abstracts?&vmview=abst_detail_view&confID=26&abstractID=2656

Mangan1
2011-01-06, 20:34
Det senare.

http://www.asco.org/ascov2/Meetings/Abstracts?&vmview=abst_detail_view&confID=26&abstractID=2656

Så jag kommer få röst som en enuck som ätit krita? *gah!*

machine gun
2011-01-06, 20:49
Ett Kaseinbaserat låter grymt intressant, dock hittar jag inte produkten någonstans, det verkar som att tillverkaren har börjat tillsätta aspartam i produkten. Letar jag på fel ställe?

Smaken "naturell" är inte smaksatt och bör således heller inte innehålla några sötningsmedel. Det är möjligt att innehållsförteckningen på hemsidan bara återger innehållsförteckningen för de vanligaste smakerna (dvs smaksatta). Vill du vara säker, får du kontakta tillverkaren och fråga.

Mangan1
2011-01-06, 21:14
Smaken "naturell" är inte smaksatt och bör således heller inte innehålla några sötningsmedel. Det är möjligt att innehållsförteckningen på hemsidan bara återger innehållsförteckningen för de vanligaste smakerna (dvs smaksatta). Vill du vara säker, får du kontakta tillverkaren och fråga.

Så kan det ju så klart vara, det skall kollas upp! Tack å bock! :thumbup:

EiseltUK
2011-01-06, 21:45
Ett Kaseinbaserat låter grymt intressant, dock hittar jag inte produkten någonstans, det verkar som att tillverkaren har börjat tillsätta aspartam i produkten. Letar jag på fel ställe?

Casein Fx naturell är fri från sötningsmedel.

Mangan1
2011-01-06, 21:47
Nu är jag ju allmänt skeptisk mot sötningsmedel förutom just smakmässigt, vilket leder till att jag inte dricker läsk med sötningsmedel osv, men hur mycket sötningsmedel finns det i vanliga kosttillskott på en höft? Motsvarar en liter cola med aspartam motsvarande volymmängd kosttillskott, eller är det tio, hundra gånger högre andel i kosttillskott eller tvärtom. Jag förstår att det skiljer mellan olika kosttillskott, men vore ändå intressant om någon med insikt kunde svara på ett ungefär. Det står ju aldrig angivet hur mycket sötningsmedel som finns i en viss produkt....:confused:

Mojito
2011-03-12, 11:08
Nu är jag ju allmänt skeptisk mot sötningsmedel förutom just smakmässigt, vilket leder till att jag inte dricker läsk med sötningsmedel osv, men hur mycket sötningsmedel finns det i vanliga kosttillskott på en höft? Motsvarar en liter cola med aspartam motsvarande volymmängd kosttillskott, eller är det tio, hundra gånger högre andel i kosttillskott eller tvärtom. Jag förstår att det skiljer mellan olika kosttillskott, men vore ändå intressant om någon med insikt kunde svara på ett ungefär. Det står ju aldrig angivet hur mycket sötningsmedel som finns i en viss produkt....:confused:

Jag undrar samma sak. Ungefär hur mycket aspartam/sötningsmedel får man i sig när man blandar 1 dl proteinpulver med vätska?

Sverker
2011-03-12, 19:21
Några mg / kg kroppsvikt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4913984&postcount=24

hejhopp79
2011-03-12, 19:36
Naturell finns ofta som smak.

Det innehåller inte någon mystisk, artificiell molekyl.

exevision
2011-03-12, 20:01
Jag köper oftas naturell och blandar med vanilj och/eller kakao.

EiseltUK
2011-03-12, 23:22
Nu är jag ju allmänt skeptisk mot sötningsmedel förutom just smakmässigt, vilket leder till att jag inte dricker läsk med sötningsmedel osv, men hur mycket sötningsmedel finns det i vanliga kosttillskott på en höft? Motsvarar en liter cola med aspartam motsvarande volymmängd kosttillskott, eller är det tio, hundra gånger högre andel i kosttillskott eller tvärtom. Jag förstår att det skiljer mellan olika kosttillskott, men vore ändå intressant om någon med insikt kunde svara på ett ungefär. Det står ju aldrig angivet hur mycket sötningsmedel som finns i en viss produkt....:confused:


I ett vanligt protein (vassle) är det normalt runt 0,2 aspartam. Denna mängd behövs för att ge en hyfsat bra smak. I vissa fall kan det troligen vara uppåt 0,5% men då känner man att det är väldigt sött.