handdator

Visa fullständig version : Konditions-nybörjare: kraftig slembildning och hosta,


Rober
2011-01-06, 14:52
Jag har inga (kända) fysiska åkommor. Min kondition och muskelkapacitet är dock mycket dålig, på grund av både stillasittande fritid och jobb upp tills nu.

Jag har de senaste två veckorna försökt motverka detta, med träningscykling och crosstrainer.
Idag tränade jag ett kort (5 min) men intensivt pass, utan någon nämnvärd uppvärmning. Efter träningen började jag genast att hosta upp slem och blev snuvig, och det var rätt intensivt under kanske 5-10 minuter. Nu två timmar efter träningen är jag fortfarande lite slemmig i halsen. Känner mig även väldigt matt.

Har inte upplevt detta när jag tränat tidigare gånger, men tidigare har jag dock värmt upp bättre (samt trappat ner) och inte kört lika intensivt.

Jag undrar om det är hyffsat vanligt för nybörjare att få lite skumma reaktioner när man utsätter kroppen för intensiv träning som den inte är van vid? Eller kan en latent förkylning aktiveras av träning?

The Truth
2011-01-06, 14:56
Det är vanligt för nybörjare att få lite skumma reaktioner när man utsätter kroppen för intensiv träning, ja.

Du kan vara lite sjuk också.

Det kan bero på uppvärmningen. Det kan bero på överträning också, möjligtvis.

Vi har inte tillräckligt mycket information om din situation för att dra slutsatser. Men fortsätt köra på, prova att värma upp bättre nästa gång, detta är något som kommer försvinna med tiden när du vant dig med träningen/blivit frisk.

Lycka till.

Rober
2011-01-06, 20:24
Tackar för svaret.

Överträning lär det inte vara, ifall du med det menar att man tränar för ofta och inte har vilodagar.

När jag googlar på "slem", "hosta" och "träning" så får jag endast upp astma-relaterade fall. Förhoppningsvis är det inget sådant.