handdator

Visa fullständig version : JK-anmälan (Justitiekansklern)


Mehdi
2011-01-06, 14:18
Jag önskar göra en anmälan till JK av två orsaker; 1) få en offentlig ursäkt av att blivit felbehandlad och 2) få skadestånd för att täcka mina utgifter i samband med händelsen.

Kortfattat så har jag stått misstänkt för grovt bedrägeri (rubriceringen ändrades till bedrägeri när åtalet väcktes) och försök till bedrägeri. Det började med en bekant var på förhör för att ha tagit emot paket beställda med någon annan persons kreditkort, han sa att han tagit emot paketen för en väns räkning men hade inte namn på denna person utan var tvungen att fråga sin vän som kände personen bättre.
Vid andra förhöret har personen fått tag på mitt namn och personuppgifter på mig och delger detta till polisen, säger även att sin vän tydligen (!?) också gjort samma sak genom att ta emot paket i min räkning.
Den andra personen intygar i polisförhör första personens utsago och nämner även mitt namn där. Dessa två personer menade på att jag bett dom ta emot paket för jag tappat bort mitt körkort o inte kunnat plocka ut varor som jag beställt via internet.

Några veckor senare får jag besök av polisen i mitt studentrum där jag får följa med till station och sitta arresterad i 24h medan de utför en husranssakan i mitt korridkorsrum. Självklart ser alla i korridoren när polisen för bort mig och mådde riktigt illa av händelsen. De hittar självklart inget i mitt rum som är av intresse (relaterat till brottet ifråga). Inte nog med det så får min flickvän också besök av polisen som förhörs av polis i 4 timmar som även följer med henne hem för att kolla ifall det finns varor hos henne som kan knytas till brottet, men självklart fanns det inget.
(De två andra fick aldrig någon husis utan bara jag och min flickvän (delvis, ingen officiell husis hos henne då hon gick med på att släppa hem en polis för att kolla runt).

Några månader senare efter denna händelse får jag brev om att jag står åtalad för bedrägeri och försök till bedrägeri.

Under tiden har jag blivit uppmanad via olika sätt att ta på mig brottet av personen med anknytning till de medåtalade. Har anmält ett sådant försök som övergrepp i rättsak men lades ned för "ord står mot ord" fastän jag har bevis på SMS som beviserligen visar att personen agerat hotfullt och ringt mitt i natten.

Vid huvudförhandling blir jag friad och domen har nu hunnit laga i kraft så är frikänd officiellt nu. Men har fått lägga ut 15.000:- i advokatskostnader (valde en försvarare i en annan ort, får stå själv för merkostnaderna enligt ny lag) + resor + läkarbesök + medicin (lugnande bl.a.).

Rätten ansåg inte att jag hade rätt att få ersättning för mina ombudskostnader med motiveringen att jag kunde lika gärna valt en annan försvarare från en annan ort med likvärdig utgång. Jag har mått sjukt dåligt under perioden av många andra anledningar som är relaterat till åtalet men orkar inte skriva upp allt just nu. Min fråga är hur man skriver en anmälan till JK och vad kan anses rimligt att begära i skadestånd för händelsen?

Ska det verkligen få gå till på det här sättet? Är man skyldig till motsatsen är bevisad? Är jag mindre trovärdig pga min hårfärg?

(De andra dömdes på samtliga punkter.)

Handcuff
2011-01-06, 15:39
Det började med en bekant var på förhör för att ha tagit emot paket beställda med någon annan persons kreditkort, han sa att han tagit emot paketen för en väns räkning men hade inte namn på denna person utan var tvungen att fråga sin vän som kände personen bättre.
Vid andra förhöret har personen fått tag på mitt namn och personuppgifter på mig och delger detta till polisen, säger även att sin vän tydligen (!?) också gjort samma sak genom att ta emot paket i min räkning.
Den andra personen intygar i polisförhör första personens utsago och nämner även mitt namn där. Dessa två personer menade på att jag bett dom ta emot paket för jag tappat bort mitt körkort o inte kunnat plocka ut varor som jag beställt via internet.

Det är väl de som felbehandlat dig? Tror inte JK kan hjälpa dig med att de ska ursäkta sig.

Vad har din hårfärd med saken att göra?

Jens.Andersson
2011-01-06, 15:51
Så någon cardar paket och hämtar ut dem. Han blir sedan arresterad och anger
att det är du som egentligen cardat och hotar dig sedan att erkänna?

Finns ju egentligen inte så mycket att be om ursäkt för, polisen gjorde ju bara sitt
jobb. Att de däremot inte går hårdare på övergrepp i rättsak är ynkligt. Och
eftersom du inte valde den advokat du blev tilldelad så får du tyvärr stå för notan själv.

Wintermute
2011-01-06, 16:05
Jag skulle nog förslå att du kontaktar din advokat, du borde få något för att ha suttit häktad 24h. Sen kanske en anmälan om falsk tillvitelse följt av ett skadeståndskrav för kränkningen du fått utstå till följd av detta.

Men nu gissar och hoppas jag bara... Det är ju inte myndigheten som gjort fel utan den som pekat ut dig.

PixelMiner
2011-01-06, 19:08
Lite off-topic:

Kolla din hemförsäkring. Ibland så har man möjlighet till att få betalt för rättsskydd därifrån... Dock osäker på om det gäller brottmål...

Mourten
2011-01-06, 19:13
24 timmar i häktet ger bara typ 1000 spänn i ersättning men de borde du ha fått per automatik.
Ersättning för resorna ersätts genom att man vid tingsrätten inlämnar resebevis har jag för mig, var ett tag sen jag var där å snurra nu :)