handdator

Visa fullständig version : Bli starkare i Chins.


kalle96
2011-01-06, 13:54
Hur blir man starkare i chins, klarar nu 15 strikta, 17 ostrika. Men vad ska man träna för att bli starkare i det?

Joe Hardgainer
2011-01-06, 13:59
Mer chins.
Släng på en viktkaka o chinsa lite till.

kalle96
2011-01-06, 14:04
Mer chins.
Släng på en viktkaka o chinsa lite till.

Okej, så bara att köra på . Ska man köra så många man pallar och upprepa de tills man inte kan lyfta armarna, eller köra 5x5 ?

The Truth
2011-01-06, 14:11
Jag ökade från 7 ostrikta pronerade chins till 27 strikta pronerade chins av att köra 1 set chins till fail var fjärde dag. Jag siktar alltid mot att ta ett nytt rekord, utan vikter, med X vikt, med Y vikt, med Z vikt etc. Försök alltid göra bättre än förra passet.

Se till att hålla dig på 6% fett också. Jag tror att jag skulle öka några chins på att gå ner från nuvarande 8% till 6%.

Hank
2011-01-06, 14:13
Variera repsen. Tungt ibland, högrep ibland, kortare vila ibland, längre vila ibland, inte alltid till failure och ibland till deadfailure, du kan även ha någon som passar och köra förbi failure. Variera grepp och greppbredd, lägg till komplement som latsdrag framför och bakom tryne. Träna mycket biceps, förslagsvis hammarcurls och omvända stångcurls.

Shajjn
2011-01-06, 14:15
Pröva att träna chins varje/varannan dag. Gör 4-5 set och öka totala antalet reps med 1-2 rep för varje träningstillfälle. Ex:
Dag 1: 15, 15, 14, 14 rep
Dag 2: 15, 15, 15, 14 rep

limenka
2011-01-06, 14:17
repa, variera med viktkakor, lyssna inte på The Thruth.

Shajjn
2011-01-06, 14:20
Se till att hålla dig på 6% fett också. Jag tror att jag skulle öka några chins på att gå ner från nuvarande 8% till 6%.

Lol. Bra.. Konkret.. Tips.

coolboynesko
2011-01-06, 14:38
repa, variera med viktkakor, lyssna inte på The Thruth.

+1 haha

The Truth
2011-01-06, 14:38
Lol. Bra.. Konkret.. Tips. Tror du att man gör fler chins när man är fet eller?

"Lyssna inte på The Truth" Nähä, och varför inte det?

Så istället för att försöka bli starkare varje pass så ska man köra fjolligt?

Lyssna inte på mig, kör latsdrag för att isolera ryggen och sedan bicepscurl för att isolera biceps och sedan bakre axlar i någon jävla pecdec-maskin för att isolera bakre axlar. Kör absolut inte till fail, kör bara på utan att försöka bli starkare... Ät dig fet, bulka snabbt. Yeah right. Seriöst, kör CHINS och försök bli starkare på CHINS hela tiden. Var rippad hela tiden och lyssna inte på bodybuilding-dravel.

The Truth
2011-01-06, 14:42
I slutändan får du fundera ut själv vad som låter mest logiskt.

Ställ frågan till dig själv, kör 100-meterslöpare 100 meterslöpning?

Kör en kille som är bra på chins chins?

Kör Ussain Bolt inte allt vad han har när han springer 100 meter?

Kolla på människor som är bra på chins. Är de feta, eller ligger de närmare 6% fett?

Träna vad du vill bli bra på och försök bli bättre hela tiden.

coolboynesko
2011-01-06, 14:44
De ingen som har sagt att han ska köra nåt annat förutom chins!

oTure
2011-01-06, 14:44
För mig att bli starkare i chins så kör jag det bara varannan vecka, byter ut ordinarie ryggträning mot chins

så många jag pallar med 20 extravikt i så många set jag tycker det funkar.
avslutar med latsdrag tills jag spyr

Morrris
2011-01-06, 15:02
Tror du att man gör fler chins när man är fet eller?

"Lyssna inte på The Truth" Nähä, och varför inte det?

Så istället för att försöka bli starkare varje pass så ska man köra fjolligt?

Lyssna inte på mig, kör latsdrag för att isolera ryggen och sedan bicepscurl för att isolera biceps och sedan bakre axlar i någon jävla pecdec-maskin för att isolera bakre axlar. Kör absolut inte till fail, kör bara på utan att försöka bli starkare... Ät dig fet, bulka snabbt. Yeah right. Seriöst, kör CHINS och försök bli starkare på CHINS hela tiden. Var rippad hela tiden och lyssna inte på bodybuilding-dravel.

Det är en av de få vettiga saker jag lyckats hitta i det ganska imponerande antalet posts du stått för under den korta tid du varit medlem.

Jag gör, precis som du, 27 st chins. Enda skillnaden är väl att åtminstonde tre användare här på brädan kan bekräfta prestationen.

Vill du bli bra på chins ska du variera tyngre perioder med lättare. Jag har upplevt bättre resultat när jag hållt mig ifrån regelbunden träning till fail. Öva på ett explosivt utförande från bottenläget, många tappar bort repetitioner genom att behöva kämpa upp hakan över stången.

Jorpa
2011-01-06, 15:02
I slutändan får du fundera ut själv vad som låter mest logiskt.

Ställ frågan till dig själv, kör 100-meterslöpare 100 meterslöpning?

Kör en kille som är bra på chins chins?

Kör Ussain Bolt inte allt vad han har när han springer 100 meter?

Kolla på människor som är bra på chins. Är de feta, eller ligger de närmare 6% fett?

Träna vad du vill bli bra på och försök bli bättre hela tiden.

Tror faktiskt inte usain bolt lägger upp sina träningspass endast på 100 meters sträckan och bara springer.

du slog dig lite på fingrarna nu.

kalle96
2011-01-06, 15:22
Variera repsen. Tungt ibland, högrep ibland, kortare vila ibland, längre vila ibland, inte alltid till failure och ibland till deadfailure, du kan även ha någon som passar och köra förbi failure. Variera grepp och greppbredd, lägg till komplement som latsdrag framför och bakom tryne. Träna mycket biceps, förslagsvis hammarcurls och omvända stångcurls.

Hmm, Ska inte köra hammarcurl elr stångcurls, för de är isolotionsövning :(

cero
2011-01-06, 15:24
Hmm, Ska inte köra hammarcurl elr stångcurls, för de är isolotionsövning :(

Va?

kalle96
2011-01-06, 15:29
Va?

Ja, ja håller på med kampsport på rätt så hög nivå. Då är det inte bra med övning som bara tränar en muskel, som hammarcurl. Ist ska jag köra helkropssövningar : bänk,böj,mark,ryck,chins,armhävningar,situps och sånt.

Morrris
2011-01-06, 15:31
Det spelar ingen roll, du kommer vinna mycket lite i chinsväg på att köra hammercurls.

The Truth
2011-01-06, 15:31
Tror faktiskt inte usain bolt lägger upp sina träningspass endast på 100 meters sträckan och bara springer.

du slog dig lite på fingrarna nu.Ja, du har rätt, men jag hoppas att folk förstod vad jag menade.

LindaS
2011-01-06, 15:32
Onödigt att lägga tid på möjligtvis, men det är absolut inget som förstör för ditt kampsportande. Vill du köra lite curl något pass så gör det.

The Truth
2011-01-06, 15:33
Jag ser bicepscurls som en basövning, för övrigt.

Eller okej, ingen basövning, men en övning där flera muskler arbetar. Biceps, underarmar, lite axlar o så.

LindaS
2011-01-06, 15:34
Ja, du har rätt, men jag hoppas att folk förstod vad jag menade.

Jag tycker den meningen var bra, som du skrev, man behöver inte desikera allt.

cero
2011-01-06, 15:40
Ja, ja håller på med kampsport på rätt så hög nivå. Då är det inte bra med övning som bara tränar en muskel, som hammarcurl. Ist ska jag köra helkropssövningar : bänk,böj,mark,ryck,chins,armhävningar,situps och sånt.

Tycker jag du gör rätt i. Inte för att isoleringsövningar direkt kommer påverka negativt, men flerledsövningar är absolut att föredra för en kampsportare. Speciellt om du nu tränar på "hög nivå"

Mickeee
2011-01-06, 15:50
För en klenis som mig då som orkar en sisådär 4-5 chins på KV innan jag börjar att svaja som den svenska fanan under orkanen Gudrun? Är det bara att nöta chins eller finns det andra övningar jag kan komplettera med som hjälper mig att orka fler?

Och vad menas med "pronerade" chins som The Truth nämnde i sitt första inlägg i den här tråden?

Kischen
2011-01-06, 15:52
Jag ser bicepscurls som en basövning, för övrigt.

Eller okej, ingen basövning, men en övning där flera muskler arbetar. Biceps, underarmar, lite axlar o så.

Exempel på övning som endast tränar en enda muskel?

revilo
2011-01-06, 15:55
Variera med viktkakor. För att kunna göra riktigt många är det nödvändigt med bra maxstyrka i rörelsen och inte bara uthållighet.

Den som tar 200 kg i bänkpress har lättare att göra 20 reps på 100 kg, än den som bara tar 110 kg. Varför har folk så svårt att förstå att detsamma gäller för chins?

sugarfree
2011-01-06, 16:10
Skit i hammercurls och allt annat, kör en dag till fail 5set sen om 2 eller 3 dagar häng på dig 5kg eller 10kg kör även där till fail och så hela tiden, har själv gjort så och ökade riktigt fint

sugarfree
2011-01-06, 16:12
När du kör lätt kör även latsdrag lätt, kör du tungt kör extra latsdrag också tungt

cero
2011-01-06, 16:24
För en klenis som mig då som orkar en sisådär 4-5 chins på KV innan jag börjar att svaja som den svenska fanan under orkanen Gudrun? Är det bara att nöta chins eller finns det andra övningar jag kan komplettera med som hjälper mig att orka fler?

Och vad menas med "pronerade" chins som The Truth nämnde i sitt första inlägg i den här tråden?

Klarar du bara 4-5 så är det väl bara att fortsätta att nöta så kommer du klara fler. Är det så att du knappt klarar 1 repetition på andra settet kan du ju komplettera med latsdrag som i princip är samma rörelse.

http://www.orthoscore.co.uk/elbow/elbow%20pronation%20supination%202.jpg

kalle96
2011-01-06, 16:42
Onödigt att lägga tid på möjligtvis, men det är absolut inget som förstör för ditt kampsportande. Vill du köra lite curl något pass så gör det.

Efter tillräkligt lång tid kommer de göra en stelare. Har du sett en riktig BB el SL som är vig och explosiv som tex?

Yes
2011-01-06, 16:51
Efter tillräkligt lång tid kommer de göra en stelare. Har du sett en riktig BB el SL som är vig och explosiv som tex?
2:10
http://www.youtube.com/watch?v=MI7IK9nZKYM

Franco Columbo var rätt bra på att boxas också.

The Truth
2011-01-06, 17:20
För en klenis som mig då som orkar en sisådär 4-5 chins på KV innan jag börjar att svaja som den svenska fanan under orkanen Gudrun? Är det bara att nöta chins eller finns det andra övningar jag kan komplettera med som hjälper mig att orka fler?

Och vad menas med "pronerade" chins som The Truth nämnde i sitt första inlägg i den här tråden? Kör latsdrag (pulldown) tills du klarar typ 10 chins, tycker jag.

Pronerat grepp är där du har handflatorna bort från dig (tänk bänkpress), medan supinerat grepp är där du har handflatorna mot dig (tänk bicepscurl).

Pompere
2011-01-07, 10:41
... Öva på ett explosivt utförande från bottenläget, många tappar bort repetitioner genom att behöva kämpa upp hakan över stången.

+1

Sen om du vill göra _många_ chins med kroppsvikten så är det främst det du ska träna. Att lägga viktkakor runt midjan hjälper till viss del, om inte annat din explosivitet. Men det är mjölksyretåligheten du vill träna, och du behöver du gå över din maxgräns då och då.

Lägg in lite negativa reps efter du kört till fail med KV tex.

Starlight
2011-01-07, 17:19
I slutändan får du fundera ut själv vad som låter mest logiskt.

Ställ frågan till dig själv, kör 100-meterslöpare 100 meterslöpning?

Kör en kille som är bra på chins chins?

Kör Ussain Bolt inte allt vad han har när han springer 100 meter?
Kolla på människor som är bra på chins. Är de feta, eller ligger de närmare 6% fett?

Träna vad du vill bli bra på och försök bli bättre hela tiden.

Otroligt dålig liknelse.

OT nu men
Sanningen (The truth) är faktiskt att en 100-meterslöpare nästan aldrig maxar 100 meter utom på tävlingar.
En sprinter tränar väldigt många olika moment, och av de momenten täcker själva 100 meters maxningen en extremt liten del.

På samma sätt skulle det säkert kunna finnas andra sätt att bli bra på chins än att just bara maxa chins dag in och dag ut...

Springer
2011-01-07, 19:45
Öva på ett explosivt utförande från bottenläget, många tappar bort repetitioner genom att behöva kämpa upp hakan över stången.

Kan du förklara lite för en nybörjare? :em:

Gör du 27 på raken eller i flera set?

frogmachine
2011-01-07, 22:43
Men gör chins, i massor, viktade, ej viktade. Det man tränar på blir man bra på

Pompere
2011-01-07, 23:02
Kan du förklara lite för en nybörjare? :em:

Gör du 27 på raken eller i flera set?

Exploderar från bottenläget upp till hakan över stången. Alltså, explosivt!
Tänk bara explosivt när du är i bottenläget så hjälper det.

27 på raken är jag stensäker på att han menar.

Morrris
2011-01-08, 00:13
Kan du förklara lite för en nybörjare? :em:

Gör du 27 på raken eller i flera set?

Gör det inte komplicerat. Kör chins två gånger i veckan. Ett tyngre, där du siktar på att klara 5x5. När du lyckas hänger du på mer vikt. Sedan ett lättare där du siktar på att göra maximalt antal chins över tre set med ganska kort setvila. Klarar du inte av att göra 10 chins? Byt ut högrepspasset till latsdrag efter samma princip.

Ja, jag har gjort 27 chins. Har även gjort 5 st med 50 kg i bältet.

beckman88
2011-01-08, 01:26
Best of tråd?

Q: Hur ökar jag i chins?
A: Gå ner i fett!
Q: Så jag behöver inte bli starkare?
A: Nej, gå ner några % fett så kommer allt bli bra
Q: Men jag ligger runt 7% fett nu, är 16 år och lite undernärd
A: Vill du bli bra i chins eller inte?

Torsk_ole
2011-01-08, 10:58
Crossfit har en hel del pass med lite "annorlunda" träning som är bra för utvecklingen av chins.

I huvudsak finns tre upplägg om jag minns helt rätt på dessa pass.

Antingen har du en fix siffra (gör 100 chins så snabbt som möjligt)

Eller så har du en fix tid, (5 chins, 10 armhävningar, 15 knäböj=1 rund, så många rundor som möjligt på 20 min)

Slutligen kan du ha ett fix antal rundor du ska göra (5 rundor, 10 chins, 20 dips osv)

Kan vara kul att lägga in för att göra träningen lite annorlunda än det lite mer klassiska att köra två pass med chins i veckan, ett tungt och ett lätt.

z_bumbi
2011-01-08, 11:08
CAntingen har du en fix siffra (gör 100 chins så snabbt som möjligt)

Har du inte glömt något i den beskrivningen?

Eller så har du en fix tid, (5 chins, 10 armhävningar, 15 knäböj=1 rund, så många rundor som möjligt på 20 min)

Slutligen kan du ha ett fix antal rundor du ska göra (5 rundor, 10 chins, 20 dips osv)


Om man ska blanda in andra övningar är det väl en fördel om de tillför något till chinsträningen?

Torsk_ole
2011-01-08, 11:26
Har du inte glömt något i den beskrivningen?



Om man ska blanda in andra övningar är det väl en fördel om de tillför något till chinsträningen?

Det gick lite snabbt när jag skrev. Ville mest ta upp lite andra exempel på träning. Den som vill läsa mer kan göra det på www.crossfit.com.

De exempel jag tog var inte pass anpassade 100 % till att bli bättre på chins, utan snarare det jag kommer ihåg från deras pass:D.

Gav mig en hel del att ändra träningen till sådana här pass. Jag kör det inte så ofta nu, men när jag gjorde det så tyckte jag att motivationen ökade. Det var roligt att ändra på träningen och testa nya saker än bara 3-5 set á 5-20 reps.

Därför tycker jag att man kan slänga in ett sånt här moment ifall man vill träna för att bli bättre på chins och samtidigt behålla lite glädje i träningen. Lite av ett "lekpass", även om det är jobbigt.

JJOHANSSON
2011-01-08, 14:23
Best of tråd?

Q: Hur ökar jag i chins?
A: Gå ner i fett!
Q: Så jag behöver inte bli starkare?
A: Nej, gå ner några % fett så kommer allt bli bra
Q: Men jag ligger runt 7% fett nu, är 16 år och lite undernärd
A: Vill du bli bra i chins eller inte?

+1 haha,

z_bumbi
2011-01-08, 15:10
Det gick lite snabbt när jag skrev. Ville mest ta upp lite andra exempel på träning.

Så vad är det du har missat?

Doggeh
2011-01-08, 16:26
Om det är chins du vill bli bra i så säger jag att du borde lägga största delen av din övre ryggträning på chins. Klart det är bra att köra kompletteringsövningar så som latsdrag, bicepcurl osv.

Du har också fått mycket tipps om att t.ex. lägga på extra vikt, negativa etc. Fast majoriteten av ryggträning ska så klart vara chins, om det är det du vill.

Torsk_ole
2011-01-08, 16:26
Så vad är det du har missat?

Det du vill ha fram är antagligen att jag inte syftar på 100 chins i rad, utan 100 chins avser en totalt mängd, dvs uppdelat på flera set. Även om jag ser det som en självklarhet, så kanske det inte framgick helt.

Det finns ett pass där man ska göra totalt 100 chins och 200 dips (kommer ej ihåg namn). Detta ska man göra på så kort tid som möjligt.

Är det något mer får du gärna berätta det istället för att i två inlägg försöka dra ut någonting som du tycker att jag har glömt.

z_bumbi
2011-01-08, 17:04
Det du vill ha fram är antagligen att jag inte syftar på 100 chins i rad, utan 100 chins avser en totalt mängd, dvs uppdelat på flera set. Även om jag ser det som en självklarhet, så kanske det inte framgick helt.

Det finns ett pass där man ska göra totalt 100 chins och 200 dips (kommer ej ihåg namn). Detta ska man göra på så kort tid som möjligt.

Är det något mer får du gärna berätta det istället för att i två inlägg försöka dra ut någonting som du tycker att jag har glömt.

Jag har ingen aning om vad du kunde ha tänkas glömt eftersom jag inte läst samma beskrivning som dig eller vet vad du tänker om metoden men jag ser rådet som så ofullständigt att det måste finnas någon mer info som förklarar det bättre.
100 reps är ganska många för någon som kör 15 reps idag.
Arne P som är känd för att gilla hög volym brukar t ex sikta mot 50 reps vid sin metod att öka repsen genom att jobba mot en fast siffra och då får man kanske 15, 14, 12, 10, 8 reps i fem set.
Med din metod så hamnar repsen kanske på 15, 14, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 2, 1 utan att ens vara i närheten av att nå 100 reps så din metod leder för det stora flertalet till att de kör, eller försöker köra, en bunt tvåor eller ettor med totalt slut muskler.
Så antingen så har du inte glömt någon info och då undrar jag vad du bygger förslaget på eller så har du mer info som kan förklara för vilka det är lämpligt.

BengtBurk
2011-01-08, 22:43
Jag har ingen aning om vad du kunde ha tänkas glömt eftersom jag inte läst samma beskrivning som dig eller vet vad du tänker om metoden men jag ser rådet som så ofullständigt att det måste finnas någon mer info som förklarar det bättre.
100 reps är ganska många för någon som kör 15 reps idag.
Arne P som är känd för att gilla hög volym brukar t ex sikta mot 50 reps vid sin metod att öka repsen genom att jobba mot en fast siffra och då får man kanske 15, 14, 12, 10, 8 reps i fem set.
Med din metod så hamnar repsen kanske på 15, 14, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 2, 1 utan att ens vara i närheten av att nå 100 reps så din metod leder för det stora flertalet till att de kör, eller försöker köra, en bunt tvåor eller ettor med totalt slut muskler.
Så antingen så har du inte glömt någon info och då undrar jag vad du bygger förslaget på eller så har du mer info som kan förklara för vilka det är lämpligt.

Så du menar att du inte förstod att man inte måste göra just 100st? Gör 50 eller vad du tycker är lämpligt.

Deska
2011-01-09, 00:06
http://www.hundraprocent.com/100PROCENT_CHINS_MAXIMIZER.pdf

TimOlsson
2011-01-09, 00:17
Har nyligen själv börjat med MM2K chins och tycker det verkar vara ganska vettigt,

z_bumbi
2011-01-09, 10:42
Så du menar att du inte förstod att man inte måste göra just 100st? Gör 50 eller vad du tycker är lämpligt.

Då är det ju inte längre att göra 100 chins vilket är det förslag som uppkom i tråden.

Morrris
2011-01-09, 10:44
Då är det ju inte längre att göra 100 chins vilket är det förslag som uppkom i tråden.

Nej, förslaget var att så snabbt som möjligt nå en fix siffra.

z_bumbi
2011-01-09, 10:55
Nej, förslaget var att så snabbt som möjligt nå en fix siffra.

Parenteser har betydelse.

"Antingen har du en fix siffra (gör 100 chins så snabbt som möjligt)"

Morrris
2011-01-09, 10:56
Parenteser har betydelse.

"Antingen har du en fix siffra (gör 100 chins så snabbt som möjligt)"

Exakt. Man har inte absoluta direktioner inom paranteser, utan förklaringar och exempel.

spoon
2011-01-09, 11:13
Jag brukar sikta på att klara 100 reps per vecka. Sen försöker jag öka antalet reps till nästa vecka eller sänka antalet set. Vet inte om det är bra men ganska skoj är det och träningsvärk får jag.

En vettigare chins-tråd
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88341&page

Erik__
2011-01-09, 11:15
Jag började med att göra 30st, när jag klarade det på 3set ökade jag till 50 osv, när jag kan göra 50st på 5set utan jättelång vila tänkte jag börja vikta ett tag.

BengtBurk
2011-01-09, 12:08
exakt. Man har inte absoluta direktioner inom paranteser, utan förklaringar och exempel.

+1

Torsk_ole
2011-01-10, 12:02
J
Så antingen så har du inte glömt någon info och då undrar jag vad du bygger förslaget på eller så har du mer info som kan förklara för vilka det är lämpligt.

Jag har egentligen bara testat ett upplägg som www.crossfit.com har föreslagit. Upplägget gav mig bra resultat på muskeluthållighet. Vad som bygger på förslaget vet jag inte. Men det kan du säkert hitta på nyss nämnd adress.

Det är crossfit som föreslår en fix siffra med just talet 100. Som andra har förstått så behöver inte siffran just vara 100. Att komma ner på ettor och tvåor tycker jag efter att ha testat upplägget inte är särskilt sannolikt (endast min erfarenhet), då vilar man helt enkelt för kort tid.
Det handlar om att klara en fix siffra så snabbt som möjligt, att göra ettor/tvåor för att man vilat för lite är fel taktik.

Hur som helst så var syftet att ge förslag på en lite annorlunda träning jämfört med mer klassiska upplägg.