handdator

Visa fullständig version : Vee's High Intensity Training Chin Up


Highway2Hell
2011-01-06, 13:21
Vet inte om denna postats tidigare. Men att göra en övning så långsamt, bra eller dåligt? Fördelar/nackdelar? Vad är det för sorts effekt man får på det här sättet?

http://www.youtube.com/watch?v=_23cl5n8NaQ&feature=related

The Truth
2011-01-06, 13:29
Du får bättre stabilitet/statisk styrka.

Sämre för dynamisk styrka, även om statisk styrka ibland hjälper dynamisk styrka och tvärt om.

Highway2Hell
2011-01-06, 18:54
Du får bättre stabilitet/statisk styrka.

Sämre för dynamisk styrka, även om statisk styrka ibland hjälper dynamisk styrka och tvärt om.

Oj, nu får du gärna förklara för mig eftersom jag inte förstod dina ord så himla bra.

Vad är skillnaden mellan statisk och dynamisk styrka? Du får gärna ge några exempel. Jag kan inte GYM-språket så bra :)

Highway2Hell
2011-01-09, 05:38
Bör man träna på det här sättet som fotbollspelare?

Pjotor
2011-01-09, 10:47
Oj, nu får du gärna förklara för mig eftersom jag inte förstod dina ord så himla bra.

Vad är skillnaden mellan statisk och dynamisk styrka? Du får gärna ge några exempel. Jag kan inte GYM-språket så bra :)

Statisk = stillastående. Hög statisk styrka betyder att man klarar av att hålla höga vikter i ett visst läge. Kallas även isometrisk styrka (iso=samma, meter=mått).

Dynamisk = rörlig. Hög dynamisk styrka betyder att man är bra på att utföra en rörelse under hög belastning.

Mag- och ryggmuskler är exempel på muskler med hög statisk styrka. De behöver hålla bålen stilla och stabil även när man bär tungt.