handdator

Visa fullständig version : Lägga om maten?


kalle96
2011-01-06, 13:07
Har idag ätit : 500g Mörkt bröd glutenfritt ca 6% fibrer
40g Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
100g Ost hårdost 23% fett
200g Havregrynsgröt
100g Ägg kokt
40g Mjölk 3% fett
60g Hallonsylt
Villket ger : 2448 kcal, 51 g protein, 323 g kolhydrater, 97 g fett varav 38,5 g mättat fett.

Det är vad jag äter en ledig dag, ni kan lägga till ta bort ngt om ni vill. Vad ska ändras på för att jag ska få mer protte mindre kollisar?.

Tacksam för svar!

Benjila
2011-01-06, 13:12
Då tar man väl bort kolhydrater och lägger till något mer proteinrikt istället? ;)
Byt ut något eller allt av sylten, gröten och brödet mot keso, kvarg, kött, fågel etc. You name it.

Fredrik_S
2011-01-06, 13:15
har du ätit 200 gram havregryn eller har du ätit 200 gram färdigkokt gröt?
200 gram havregryn är nästan 6 deceliter gryn...

Jag gissar att du äter dessa matvaror pga lättheten av att slippa tillaga något, och har man det som vana är det för stor grej att börja laga mat.
Vill du behålla dessa matvaror i din kost och inte göra för stora förändringar föreslår jag ett vanligt billigt vassleproteinpulver och en viss minsking av bröd och gryn och sylt om det blir för mycket kcal totalt...

kalle96
2011-01-06, 13:20
Då tar man väl bort kolhydrater och lägger till något mer proteinrikt istället? ;)
Byt ut något eller allt av sylten, gröten och brödet mot keso, kvarg, kött, fågel etc. You name it.

Okej, hur ska man lägga upp de för att få i sig 130 g protte, som ja bör få i mig.

kalle96
2011-01-06, 13:22
har du ätit 200 gram havregryn eller har du ätit 200 gram färdigkokt gröt?
200 gram havregryn är nästan 6 deceliter gryn...

Jag gissar att du äter dessa matvaror pga lättheten av att slippa tillaga något, och har man det som vana är det för stor grej att börja laga mat.
Vill du behålla dessa matvaror i din kost och inte göra för stora förändringar föreslår jag ett vanligt billigt vassleproteinpulver och en viss minsking av bröd och gryn och sylt om det blir för mycket kcal totalt...

Kokt gröt så klart. Ja visst e jag slö med mat, men gillar att laga mat ändå :P. Men om man kör hälften av gröten sen 250 g keso så borde kalori intaget bli bättre?

Rickard
2011-01-06, 13:29
Du äter ju bara gryn. Inte konstigt att du hamnar på i det närmaste negativt proteinintag.
Skär ner på grynen och börja stoppa i dig mer vettiga saker som kött, fågel och fisk.

Fredrik_S
2011-01-06, 13:30
Kokt gröt så klart. Ja visst e jag slö med mat, men gillar att laga mat ändå :P. Men om man kör hälften av gröten sen 250 g keso så borde kalori intaget bli bättre?

så du äter alltså 35 gram havregryn? eftersom 35 gram havregryn plus 2 dl vatten blir 200 gram havregrynsgröt

äter du 35 gram gryn ser jag inte mycket anledning att halvera mängden gröt när det finns 500 gram mackor att plocka av....

kalle96
2011-01-06, 13:32
så du äter alltså 35 gram havregryn? eftersom 35 gram havregryn plus 2 dl vatten blir 200 gram havregrynsgröt

äter du 35 gram gryn ser jag inte mycket anledning att halvera mängden gröt när det finns 500 gram mackor att plocka av....

Ehm ja är de konstigt, ja är 14 och växer.

kalle96
2011-01-06, 13:33
Du äter ju bara gryn. Inte konstigt att du hamnar på i det närmaste negativt proteinintag.
Skär ner på grynen och börja stoppa i dig mer vettiga saker som kött, fågel och fisk.

Men äter alltid nåt med mkt protte till middag(fisk fågel kött), gröt brukar jag köra som lunch på helger.

Fredrik_S
2011-01-06, 13:38
Vad dricker du till mackorna.....
Det är inte hela världen om proteinintaget är lågt någon dag här och där om du ändå äter kött och mer proteinrika måltider de flesta andra dagarna.

Ehm ja är de konstigt, ja är 14 och växer.

nej det är inte konstigt... behöver bara få reda på hur mycket gryn du egentligen äter för att kunna svara....
Hur många deciliter tar du och hur många gånger om dagen.. en deciliter är 35 gram havregryn....

kalle96
2011-01-06, 13:41
nej det är inte konstigt... behöver bara få reda på hur mycket gryn du egentligen äter för att kunna svara....

Hur många deciliter tar du och hur många gånger om dagen.. en deciliter är 35 gram havregryn....

70g . Äter det dock inte varje dag, äter det dock innan varje träning och på helgerna. Så säg 5-6 ggr i veckan normalt, kan bli 4 kan bli 7.

Fredrik_S
2011-01-06, 13:45
70g . Äter det dock inte varje dag, äter det dock innan varje träning och på helgerna. Så säg 5-6 ggr i veckan normalt, kan bli 4 kan bli 7.

okej.. absolut inga problem där....

Men om det här är ett matexempel på en ledig dag och övriga dagar har lite mer proteinrik mat ser jag inga problem över huvudtaget.

kalle96
2011-01-06, 13:50
okej.. absolut inga problem där....

Men om det här är ett matexempel på en ledig dag och övriga dagar har lite mer proteinrik mat ser jag inga problem över huvudtaget.

En normal dag(skoldag) äter jag oftast, bröd m skinka till frukost. Sedan är det ju alltid något med kött,fisk eller fågel i skolan och ris,potatis eller dylikt. Brukar dock inte äta så mkt då. När jag kmr hem, så väntar ännu mer bröd, oftast utan skinka. Sedan till middag är alltid nån bra blandning mellan protte och kollisar. Det är en normal dag utan träning.

Fredrik_S
2011-01-06, 14:12
Mår du bra, orkar med skolan, orkar med träningen och så vidare, så finns det ingen anledning att göra någon som helst förändring.

Ansg
2011-01-06, 14:34
En normal dag(skoldag) äter jag oftast, bröd m skinka till frukost. Sedan är det ju alltid något med kött,fisk eller fågel i skolan och ris,potatis eller dylikt. Brukar dock inte äta så mkt då. När jag kmr hem, så väntar ännu mer bröd, oftast utan skinka. Sedan till middag är alltid nån bra blandning mellan protte och kollisar. Det är en normal dag utan träning.

När det gäller maten i skolan så är det alltid, i alla fall enligt min erfarenhet, riktigt snålt med proteininnehållet. Den delen av kosten brukar bestå av fiskpinnar, falukorv, köttfärssås (ofta med mycket lite köttfärs och utblandat med morötter etc.) och liknande. Att få i sig en vettig mängd protein i skolan är en utmaning.

kalle96
2011-01-06, 14:40
När det gäller maten i skolan så är det alltid, i alla fall enligt min erfarenhet, riktigt snålt med proteininnehållet. Den delen av kosten brukar bestå av fiskpinnar, falukorv, köttfärssås (ofta med mycket lite köttfärs och utblandat med morötter etc.) och liknande. Att få i sig en vettig mängd protein i skolan är en utmaning.

Ja, så är det ju. Blir ju inte lättare när dom har mat som knappt går att ätas...
Men vi äter ofta asiatisk bufé ist. Kanske lite mer protte mkt mer kollisar.

Eddie Vedder
2011-01-06, 15:21
Ja, så är det ju. Blir ju inte lättare när dom har mat som knappt går att ätas...
Men vi äter ofta asiatisk bufé ist. Kanske lite mer protte mkt mer kollisar.

Jag har ganska bra koll på utbudet i Uppsalas skolor. Knappast dåligt överlag men jag vet att det varierar. Rosendalsgymnasiet har grym mat. Jag vet att någon skola äter på en restaurang inne i stan också och där är det bra. Jag har själv aldrig i hela mitt liv upplevt riktigt dålig storhushållsmat och jag har en hel del erfarenhet. Finns det aldrig bönor och linser i salladsbuffén till exempel?

kalle96
2011-01-06, 15:23
Jag har ganska bra koll på utbudet i Uppsalas skolor. Knappast dåligt överlag men jag vet att det varierar. Rosendalsgymnasiet har grym mat. Jag vet att någon skola äter på en restaurang inne i stan också och där är det bra. Jag har själv aldrig i hela mitt liv upplevt riktigt dålig storhushållsmat och jag har en hel del erfarenhet. Finns det aldrig bönor och linser i salladsbuffén till exempel?

Katarinaskolan har en av uppsalas sämsta luncher. I salladen så kan man hitta, maskar kryp och annat skit. Linser vet dom inte ens vad de är. Dom ställde en hink med 3 kg senap på sallads bordet en gång. De är sant ja lovar!.

Eddie Vedder
2011-01-06, 15:29
Katarinaskolan har en av uppsalas sämsta luncher. I salladen så kan man hitta, maskar kryp och annat skit. Linser vet dom inte ens vad de är.

Ja och råttor i pizzan va? *rolleyes* Kryper maskar i maten så ska du givetvis anmäla det till miljökontoret eller Livsmedelsverket till exempel.

kalle96
2011-01-06, 15:32
Ja och råttor i pizzan va? *rolleyes* Kryper maskar i maten så ska du givetvis anmäla det till miljökontoret eller Livsmedelsverket till exempel.

Ja stora jävla kloakråttor:MrT:. Vet inte om det är gjort eller inte, unt var där en gång och skrev om hur pissig mat vi har.

Eddie Vedder
2011-01-06, 15:37
Ja stora jävla kloakråttor:MrT:. Vet inte om det är gjort eller inte, unt var där en gång och skrev om hur pissig mat vi har.

Ja jag ska inte säga emot. Men hursomhelst känns det inte som att det borde vara ett problem med poteinmängden i just skolmaten om man hemma äter ett halvt kilo bröd, massa gröt och 60 gram sylt. Det är ju hemma du kan korrigera för eventuella brister i skolmaten.

För övrigt känns det som för lite mat tror jag. Du är 14 och rör mycket på dig, du växer också som sagt.

kalle96
2011-01-06, 16:06
Ja jag ska inte säga emot. Men hursomhelst känns det inte som att det borde vara ett problem med poteinmängden i just skolmaten om man hemma äter ett halvt kilo bröd, massa gröt och 60 gram sylt. Det är ju hemma du kan korrigera för eventuella brister i skolmaten.

För övrigt känns det som för lite mat tror jag. Du är 14 och rör mycket på dig, du växer också som sagt.

Okej, hur mycket mer ska jag äta tycker du?

Eddie Vedder
2011-01-06, 16:09
Okej, hur mycket mer ska jag äta tycker du?

Se till så att du inte går ner i vikt i alla fall.

kalle96
2011-01-06, 16:11
Okej, så kanske +2 måltider om dan då?

Eddie Vedder
2011-01-06, 16:12
Okej, så kanske +2 måltider om dan då?

Hur kom du fram till det? :confused: Jag menar att det spontant verkar för lite. Men bara du vet ju om du går upp i vikt som du borde.

kalle96
2011-01-06, 16:33
Hur kom du fram till det? :confused: Jag menar att det spontant verkar för lite. Men bara du vet ju om du går upp i vikt som du borde.

Vrf de, de blir 6 måltider om dan,7 på träningsdagar. de kan ju inte vara för lite?

Eddie Vedder
2011-01-06, 16:49
Vrf de, de blir 6 måltider om dan,7 på träningsdagar. de kan ju inte vara för lite?

Som sagt...

Se till så att du inte går ner i vikt i alla fall.

Hur kom du fram till det? :confused: Jag menar att det spontant verkar för lite. Men bara du vet ju om du går upp i vikt som du borde.

Pansartax
2011-01-06, 16:56
Börja ät mat? Det där ser ut som min frukost ungefär.

kalle96
2011-01-06, 17:08
Börja ät mat? Det där ser ut som min frukost ungefär.

Okej, vad äter du då?

Pansartax
2011-01-06, 18:51
Okej, vad äter du då?

Men alltså, gröt med mjölk och sylt, kokt ägg, några mackor och ett glas mjölk till. Hör du inte att det inte låter som en lunch?

Vad jag äter? Det brukar jag posta i "Vad har DU ätit idag? (HELA dagens mat))"

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4785596&postcount=8481

Det är ju bara att du kollar igenom den tråden, så hittar du ju massa bra tips på vad folk käkar.

kalle96
2011-01-06, 18:57
Men alltså, gröt med mjölk och sylt, kokt ägg, några mackor och ett glas mjölk till. Hör du inte att det inte låter som en lunch?

Vad jag äter? Det brukar jag posta i "Vad har DU ätit idag? (HELA dagens mat))"

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4785596&postcount=8481

Det är ju bara att du kollar igenom den tråden, så hittar du ju massa bra tips på vad folk käkar.

De var min frukost och lunch :S

Fredrik_S
2011-01-06, 21:10
De var min frukost och lunch :S

Lyssna på Eddie Vedder och mig... inte på folk som vill skryta om att dom kan äta som hästar

Det ända du behöver se upp med är om du börjar rasa i vikt och det gör du inte utan att märka det. Du behöver inte hålla på att räkna måltider eller lägga ner spciellt mycket tankekraft på maten överhuvudtaget....

Pansartax
2011-01-06, 23:32
Lyssna på Eddie Vedder och mig... inte på folk som vill skryta om att dom kan äta som hästar

Förlåt, det var inte mening att vara skrytig; Jag är på deff så det är svårt att skryta då. Du ska se när jag bulkar....

Skämt åsido, allt jag sa var ju att han inte verkade äta något kött alls, eller kyckling för den delen(Eller fisk?).

Hur fan kan du uppmuntra honom att fortsätta äta sylt och mackor?

Bra framtidstänkande du har föresten; http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4790143&postcount=14

Tur att man inte är din unge, "Pappa varför ser jag ut som ett benrangel för?" , "Ja du levde ju och mådde bra för 5 år sedan?"

Börja ät den maten nu som du kommer önska att du käkade om 5 år istället, bara ett tips. Det blir lättare så...

Fredrik_S
2011-01-07, 01:27
Är du helt blind eller är du bara extremt lat? Läs hela tråden innan du skriver något om att han inte verkar äta kött fisk eller kyckling....

Pansartax
2011-01-07, 02:22
Jaha, och jag pratade om hans vilodagar som beskrivs i början av tråden?

Har idag ätit : 500g Mörkt bröd glutenfritt ca 6% fibrer
40g Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
100g Ost hårdost 23% fett
200g Havregrynsgröt
100g Ägg kokt
40g Mjölk 3% fett
60g Hallonsylt
Villket ger : 2448 kcal, 51 g protein, 323 g kolhydrater, 97 g fett varav 38,5 g mättat fett.

Det är vad jag äter en ledig dag, ni kan lägga till ta bort ngt om ni vill. Vad ska ändras på för att jag ska få mer protte mindre kollisar?

Det är här mitt inlägg kommer in i bilden förstår du.

"Det ända du behöver se upp med är om du börjar rasa i vikt och det gör du inte utan att märka det. Du behöver inte hålla på att räkna måltider eller lägga ner spciellt mycket tankekraft på maten överhuvudtaget...."

Verkligen? Är det det "ända" han ska se upp med?

Jag tycker inte han ska räkna måltider eller bry sig om maten överhuvudtaget heller, han är 14 och då ska man vara 14. Men äta sylt och mackor kommer bara straffa honom i framtiden, oavsett om det är på vilodag eller inte.

Ska du inte passa på att rekomendera grabben att skölja ner allt med några glas läsk när du ändå går lös med dina tips?

Namehere
2011-01-07, 02:40
När det gäller maten i skolan så är det alltid, i alla fall enligt min erfarenhet, riktigt snålt med proteininnehållet. Den delen av kosten brukar bestå av fiskpinnar, falukorv, köttfärssås (ofta med mycket lite köttfärs och utblandat med morötter etc.) och liknande. Att få i sig en vettig mängd protein i skolan är en utmaning.

Haha tacka gud, en annan går på John Bauer och där har vi keso!

Namehere
2011-01-07, 02:53
Jaha, och jag pratade om hans vilodagar som beskrivs i början av tråden?

Har idag ätit : 500g Mörkt bröd glutenfritt ca 6% fibrer
40g Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
100g Ost hårdost 23% fett
200g Havregrynsgröt
100g Ägg kokt
40g Mjölk 3% fett
60g Hallonsylt
Villket ger : 2448 kcal, 51 g protein, 323 g kolhydrater, 97 g fett varav 38,5 g mättat fett.

Det är vad jag äter en ledig dag, ni kan lägga till ta bort ngt om ni vill. Vad ska ändras på för att jag ska få mer protte mindre kollisar?

Det är här mitt inlägg kommer in i bilden förstår du.



Verkligen? Är det det "ända" han ska se upp med?

Jag tycker inte han ska räkna måltider eller bry sig om maten överhuvudtaget heller, han är 14 och då ska man vara 14. Men äta sylt och mackor kommer bara straffa honom i framtiden, oavsett om det är på vilodag eller inte.

Ska du inte passa på att rekomendera grabben att skölja ner allt med några glas läsk när du ändå går lös med dina tips?

Istället för att lägga ner din energi på att nedvärdera Fredrik S så kan du ju istället berätta för grabben hur han ska göra...

JJOHANSSON
2011-01-07, 03:16
Du kan ju alltid lägga till några extra glas med mjölk i skolan?

kalle96
2011-01-07, 09:34
Du kan ju alltid lägga till några extra glas med mjölk i skolan?

Dricker väl runt 1,5 l/ per dag normalt =)

kalle96
2011-01-07, 09:35
Förlåt, det var inte mening att vara skrytig; Jag är på deff så det är svårt att skryta då. Du ska se när jag bulkar....

Skämt åsido, allt jag sa var ju att han inte verkade äta något kött alls, eller kyckling för den delen(Eller fisk?).

Hur fan kan du uppmuntra honom att fortsätta äta sylt och mackor?

Bra framtidstänkande du har föresten; http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4790143&postcount=14

Tur att man inte är din unge, "Pappa varför ser jag ut som ett benrangel för?" , "Ja du levde ju och mådde bra för 5 år sedan?"

Börja ät den maten nu som du kommer önska att du käkade om 5 år istället, bara ett tips. Det blir lättare så...

Jag sitter iaf inte och äter lax till frulle, biff till lunch oc kyckling till middag. Kött äter jag bara på lunch och middag. Inte frukost.

Fredrik_S
2011-01-07, 11:10
Jaha, och jag pratade om hans vilodagar som beskrivs i början av tråden?

Har idag ätit : 500g Mörkt bröd glutenfritt ca 6% fibrer
40g Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
100g Ost hårdost 23% fett
200g Havregrynsgröt
100g Ägg kokt
40g Mjölk 3% fett
60g Hallonsylt
Villket ger : 2448 kcal, 51 g protein, 323 g kolhydrater, 97 g fett varav 38,5 g mättat fett.

Det är vad jag äter en ledig dag, ni kan lägga till ta bort ngt om ni vill. Vad ska ändras på för att jag ska få mer protte mindre kollisar?

Det är här mitt inlägg kommer in i bilden förstår du.



Verkligen? Är det det "ända" han ska se upp med?

Jag tycker inte han ska räkna måltider eller bry sig om maten överhuvudtaget heller, han är 14 och då ska man vara 14. Men äta sylt och mackor kommer bara straffa honom i framtiden, oavsett om det är på vilodag eller inte.

Ska du inte passa på att rekomendera grabben att skölja ner allt med några glas läsk när du ändå går lös med dina tips?

Du bör läsa alla hans inlägg så att du förstår helheten istället för att snöa in på hans inledande fråga.
Mitt svar stämmer på hela trådens innehåll inte urplockat till första inlägget.
Följ med disskutionen nästa gång tack...

Att äta enligt det han skrivit en eller två dagar i veckan kommer definitivti inte straffa honom i framtiden.(berätta gärna hur han kommer straffas av det?)

Jag rekomenderar inte läsk men mjölk är ett utmärkt val... då stiger även proteinintaget på vilodagarna

Pintan
2011-01-07, 15:12
Förstår inte problemet här, inte så svårt.
Om du diggar mackor, ät mackor. Men du kan ju byta ut pålägget på några av mackorna. Tex skinka, kalkon, hamburgerkött etc. Jag brukar tex ta ca 50g kött per brödskiva. Sen kan du ju skaffa något proteinpulver o blanda mjölken med, så får du ännu mer protein:)
Keso på mackan kan också vara gott. Jag brukar ta lite keso o någon sylt:thumbup: