handdator

Visa fullständig version : Törs man testa ZMA för sömn? :D


Seb74
2011-01-06, 10:25
Har plötsligt börjat sova extremt dåligt, senaste nätterna...så dåligt att jag varit hos läkare och pratat, och fått recept på riktiga sömntabletter, vilka jag dock ej är så sugen på att hämta ut och börja knapra.

Ska få provsvar snart med, ifall nåt skulle synas där, annars sa hon att sömnproblem är extremt vanligt.
Dock känns mina lite extrema då de kom plötsligt utan anledning, och att jag både har vääääldigt svårt att somna in, liksom att hålla sömnen när jag väl somnat.

Kollar lite naturläkemedel, nåt valerina verkade lovande, men så länkade nån till pubmed där det visades att det inte har nån effekt alls.

Det jag däremot hittar som nästan alla får ENORM effekt av, är ju ZMA.
Läste att det verkade lite tvivelaktigt om det ger några anabola effekter, men just sömneffekten verkar ju enorm. Folk däckar i säng, sover djupare than ever, och drömmer helt galna drömmar.

Törs man ta ZMA?
Det låter ju helt galet när man läser hur det påverkar sömn/drömmar?
Ändå är det väl bara zink, magnesium, och b6....jäkla weird, men vafan gör man, måste ju ha sömn, annars blir man weird på dagarna istället märker jag :(

MrBulk
2011-01-06, 10:30
Har plötsligt börjat sova extremt dåligt, senaste Det Törs man ta ZMA?


Det är ju bara testa, ingen har väl dött eller mått dåligt av skumma drömmar.

Jag har för mig att Kollos lager av ZMA tog slut samma dag som när en forummedlem startade en tråd om att han haft många snuskiga drömmar pga ZMA :D

Seb74
2011-01-06, 10:32
Det är ju bara testa, ingen har väl dött eller mått dåligt av skumma drömmar.

Jag har för mig att Kollos lager av ZMA tog slut samma dag som när en forummedlem startade en tråd om att han haft många snuskiga drömmar pga ZMA :D

:laugh:

Stefan J
2011-01-06, 10:33
Har plötsligt börjat sova extremt dåligt, senaste nätterna...så dåligt att jag varit hos läkare och pratat, och fått recept på riktiga sömntabletter, vilka jag dock ej är så sugen på att hämta ut och börja knapra.

Ska få provsvar snart med, ifall nåt skulle synas där, annars sa hon att sömnproblem är extremt vanligt.
Dock känns mina lite extrema då de kom plötsligt utan anledning, och att jag både har vääääldigt svårt att somna in, liksom att hålla sömnen när jag väl somnat.

Kollar lite naturläkemedel, nåt valerina verkade lovande, men så länkade nån till pubmed där det visades att det inte har nån effekt alls.

Det jag däremot hittar som nästan alla får ENORM effekt av, är ju ZMA.
Läste att det verkade lite tvivelaktigt om det ger några anabola effekter, men just sömneffekten verkar ju enorm. Folk däckar i säng, sover djupare than ever, och drömmer helt galna drömmar.

Törs man ta ZMA?
Det låter ju helt galet när man läser hur det påverkar sömn/drömmar?Ändå är det väl bara zink, magnesium, och b6....jäkla weird, men vafan gör man, måste ju ha sömn, annars blir man weird på dagarna istället märker jag :(

Placebo. Folk hittar på så jäkla mycket skit när de tror på kosttillskott som de stoppar i sig ;)

RassK
2011-01-06, 10:43
Utan att ha någon information om att det skulle påverka min sömn eller drömmar så sov jag djupare och vaknade piggare med ZMA.
Jag vaknade också och utropade "Vad i hela helvete var det jag drömde precis?" och har varit rädd för ZMA sen dess.
Dock äter jag det fortfarande :)

tearz
2011-01-06, 11:15
Det är magnesiumet som spökar,det kan ha viss psykologisk effekt vid högre doser =)
Jag själv är en van användare av zma och kan gå i god för vilda drömmar absolut :)

samsung
2011-01-06, 12:02
Upplever jag sover djupare, vaknar myyycket piggare samt drömmer mer av zma. Men kan ju vara andra faktorer också..

koffein_beroende
2011-01-06, 12:05
Say what? Jag har tagit ZMA i två veckor nu, har inte märkt av något alls.

Trisse
2011-01-06, 13:10
Har själv tagit ZMA för att få bättre sömn. Sover helt klart tungre och vaknar mer utvilad :)

Sheogorath
2011-01-06, 13:25
Jag drömde mer livligt på ZMA men att drömma mer är ju inte samma sak som att få bättre sömnkvalité (testa att sova koffeinpiller om du vill drömma skumt). Drömsömnen är ytlig. Sen kanske magnesiumet har en psykoaktiv effekt som ändå ger bättre sömnkvalité. Det är ju bara att testa.

Seb74
2011-01-06, 14:02
Jag drömde mer livligt på ZMA men att drömma mer är ju inte samma sak som att få bättre sömnkvalité (testa att sova koffeinpiller om du vill drömma skumt). Drömsömnen är ytlig. Sen kanske magnesiumet har en psykoaktiv effekt som ändå ger bättre sömnkvalité. Det är ju bara att testa.

Mmm ska testa.
Att man "drömmer mer" med ZMA verkar bero på att man lättare minns sina drömmar, och betyder tydligen inte att man sover ytligare och drömmer mer. Har jag läst på några ställen, och låter väl logiskt.

Sheogorath
2011-01-06, 14:20
Mmm ska testa.
Att man "drömmer mer" med ZMA verkar bero på att man lättare minns sina drömmar, och betyder tydligen inte att man sover ytligare och drömmer mer. Har jag läst på några ställen, och låter väl logiskt.

Det skulle i så fall bero på att man befinner sig i REM när man vaknar på morgonen (man minns bara sina drömmar om man vaknar under REM). Vet för lite om sömn för att kunna säga om detta är "bra". Men det är å andra sidan många som blir mer utvilade på ZMA och det är betyg nog kan jag tycka. :thumbup:

Kischen
2011-01-06, 16:47
Fick skarpare drömmar första gångerna, sen märkte jag ingen skillnad i övrigt. Något jag drömmer vrickat av är annars absolut torr. Dom nätterna har jag dom skummaste drömmarna.

hoog
2011-01-06, 17:03
Vill man drömma sjukt ska man inta 5-htp. Drömmer riktigt jävla sjukt på det, och jag kommer ihåg nästan allt. I vanliga fall drömmer jag ingenting.

Har till och med tagit 5-htp bara för att drömma för man vet aldrig vad för sjukt man hittar på i drömmen :D

ThisIsTheOne
2011-01-06, 17:16
Sov dåligt tidigare, testade ZMA och sov faktiskt betydligt bättre efter en vecka eller två. Placebo eller inte? Don't know, det funkade i alla fall.

Seb74
2011-01-08, 08:43
Tog halv dos igår, tror jag lyckades sova lite mer inatt, inte djupare tror jag, men jag somnade om lättare och så, kände mig äntligen sömnigare liksom.
Testar full dos inatt få se om det var slumpen eller om dom faktiskt hjälpte lite.
Inga skummare drömmar, men roliga positiva drömmar dock hela natten tror jag faktiskt.

Lifeless
2011-01-08, 10:07
Testa med bara magnesium, det fungerar lika bra för att slippa räkna får.
Sen är det nog hur man mår som bestämmer hur drömmarna ser ut..
Bakfull + ZMA = Not so funny :)
(Inget av ovanstående är hugget i sten, utan bara så som jag upplever det)

tearz
2011-01-08, 10:26
Testa med bara magnesium, det fungerar lika bra för att slippa räkna får.
Sen är det nog hur man mår som bestämmer hur drömmarna ser ut..
Bakfull + ZMA = Not so funny :)
(Inget av ovanstående är hugget i sten, utan bara så som jag upplever det)

därför jag drömmer sjuka mardrömmar varje natt ? :/ huhu

hejhopp79
2011-01-08, 12:50
Placebo. Folk hittar på så jäkla mycket skit när de tror på kosttillskott som de stoppar i sig ;)

Herregud...jag är så trött på alla som säger "placebo" eller "jag känner ingenting". Det finns förklaringar till de flesta fenomen i kroppen, när det gäller saker vi stoppar i oss. Eller oh wait, det är bara PÅHITT och PLACEBO ;)

Vitamin b6 är känt för att påverka drömaktiviteten om det supplementeras nära sänggående. Det har sannolikt att göra med att det är involverat som katalysator till serotonin, som påverkar sömnen och drömmandet. Jag vet folk som tagit b-complex/vitamin b6 före de går och lägger sig och vaknar helt kallsvettiga efter helt sjukt verkliga mardrömmar, något de aldrig har annars. Supplementerat tryptofan kan också ge väldigt livliga drömmar.

TS, testa ZMA om du vill. Många rapporterar som sagt att de sover väldigt bra och då är det bara att gratulera. En god sömn hjälper också till att optimera testosteron-nivåer i kroppen, vilket gör att ZMA indirekt kan hjälpa på den punkten. Folk underskattar nog the basics ibland; mat och sömn.

Mina top-3 tips för att komma till bukt med sömnproblem (utan rangordning):

* Inte lägga sig hungrig/äta nära sänggående, t ex havregryn
* ZMA/Magnesium
* Undvika koffein helt

hejhopp79
2011-01-08, 12:59
Det är magnesiumet som spökar,det kan ha viss psykologisk effekt vid högre doser =)
Jag själv är en van användare av zma och kan gå i god för vilda drömmar absolut :)

Hmm?

Magnesium har "psykologisk effekt" även vid lägre doser, så även b6 och zink. Hur mycket man känner det är en annan sak och det är dosberoende som allting annat.

Men det är inte magnesiumet som påverkar drömmande i första hand, utan vitamin b6.

hejhopp79
2011-01-08, 13:04
Vill man drömma sjukt ska man inta 5-htp. Drömmer riktigt jävla sjukt på det, och jag kommer ihåg nästan allt. I vanliga fall drömmer jag ingenting.

Har till och med tagit 5-htp bara för att drömma för man vet aldrig vad för sjukt man hittar på i drömmen :D

Ja herregud, jag med. Jag sov väldigt bra, men drömmarna var minst sagt episka. 5-htp hänger samman med vitamin b6, magnesium, tryptofan och serotonin på följande sätt:

tryptofan + vitamin b6 + magnesium => 5-hydroxytryptofan (5-HTP) => serotonin

Så det är inte så konstigt att drömmandet påverkas av dessa ämnen. Vitamin b6 och magnesium behövs alltså för att skapa serotonin.

milk
2011-01-09, 00:58
Jag har kört 2 burkar ZMA med 1 månad "vila" emellan och är nu inne på min 3:e burk. Jobbar skift så de 5 första nätterna sov jag uselt (utan ZMA) och nu de 2 senaste nätterna har jag sovit bra.

Sen tror jag att jag har sovit med stängt fönster hela vintern vilket har påverkat mig rätt så rejält. Kört öppet de senaste 3 dagarna och jag sover bra mkt bättre ^^

Seb74
2011-01-09, 09:18
Inte märkt nån större skillnad av mina två nätter med ZMA, men lite mer har jag nog sovit.
Ingen uppenbar skillnad på drömmarna.

milk
2011-01-10, 06:58
Additional notes: igår var 3/3 dagen jag vaknade upp med morgonbånge. Får se om det blir likadant idag...

Seb74
2011-01-10, 12:36
Additional notes: igår var 3/3 dagen jag vaknade upp med morgonbånge. Får se om det blir likadant idag...

Intresseklubben antecknar...som man sa när jag var liten, på stenåldern nångång :D

LarsLasr
2011-01-10, 18:22
Jag har inte ZMA, men efter att ha läst tråden så såg jag till att äta ordentligt innan jag la mig, också drack jag mivototal som innehåller små mängder B6 och zink, samt 3 st 120mg magnesium tabletter.
Sov härligt, skruvade drömmar! och rumskompisen sa att jag varit uppe och vandrat, som jag inte har minsta minne av, samt pratat en jäkla massa i sömnen :D
Vaknade och kände mig slö med lätt huvudvärk, men var borta efter en kvart och då kände jag mig jättepigg!

Pintan
2011-01-10, 18:51
Additional notes: igår var 3/3 dagen jag vaknade upp med morgonbånge. Får se om det blir likadant idag...

Låter ju bra. Men vaknar man inte alltid med bånge? Kanske bara jag som e konstig..

Wig
2011-01-10, 20:37
Det är bättre att dela upp det. Ta Magnesium på kvällen innan läggdags och Zink på morgonen vid uppvaknande.

hejhopp79
2011-01-10, 21:09
Lustigt nog får jag svårt att sova av magnesiumtillskott nära sänggående. Fast alla andra verkar sova bättre av det. Jag har testat säkert 10 gånger och varje gång tar det säkert 2 timmar före jag somnar, eftersom jag blir pigg.

RassK
2011-01-11, 14:32
Det är bättre att dela upp det. Ta Magnesium på kvällen innan läggdags och Zink på morgonen vid uppvaknande.

Varför det?

Wig
2011-01-11, 19:20
Magnesium har en direkt verkan på testosteronproduktionen samt har en positiv effekt på insulinkänsligheten. Zink minskar omvandlingen av testosteron till östrogen.

Det är lättare att själv välja hur mycket av zink och magnesium man vill dosera om man köper det för sig själ och delar upp det. Det blir billigare också.

Zink är bäst att ta på morgonen för att ge support till din naturliga testosteronproduktion (som når sin topp några timmar efter uppvaknande.) Magnesium tas istället bäst på kvällen och/eller vid läggdags då det kan bidra till bättre och djupare sömn.

Men ZMA är ju bättre än att inte ta något alls.

- Info från Bartoll Forum

hejhopp79
2011-01-11, 21:53
Magnesium hämmar också utsöndringen av kortisol och minskar således kroppens stressreaktion, aka fight or flight.

Brinken
2011-01-12, 20:44
Utan att ha någon information om att det skulle påverka min sömn eller drömmar så sov jag djupare och vaknade piggare med ZMA.
Jag vaknade också och utropade "Vad i hela helvete var det jag drömde precis?" och har varit rädd för ZMA sen dess.
Dock äter jag det fortfarande :)

Jag deffade hårt och hade inte sovit mer en 30min-1timme/natt i 2 veckor... Satt mest och cyklade hela nätterna för jag var så stressad.. Fick höra om ZMA, att mineralerna och vitaminerna skulle förbättra återhämtningen och att jag skulle sova bättre. Jag litade självklart på killen i affären och köpte en burk... Jag sov äntligen, jag vet inte om jag såg bättre - men jag sov längre. Och jag drömde, de sjukaste drömmar... Det var inget jag hade hört att man kunde göra och jag gick tillbaka till killen i butiken och frågade men han kände inte till det..

Jag fortsatte drömma.. det handlade om 3 drömmar som roterade i huvet på mig när jag somnade. Jag mindes dem dessutom mkt väl när jag vaknade. När burken började ta slut och deffen likaså googlade jag typ "drömmar + zma tillskott" och läste att drömpåverkan tydligen var ganska vanligt...

Det var några intressanta veckor! :)

milk
2011-01-14, 12:47
Jag har vaknat med bånge varje jävla dag nu, lite jobbigt när man måste pissa varje morgon oxå.... Det är nog jag som är konstig haha

Låter ju bra. Men vaknar man inte alltid med bånge? Kanske bara jag som e konstig..

Lillleif
2011-01-14, 13:01
milk: det är ett friskhetstecken. Lösningen heter stå på huvudet och urinera.

clappen
2011-01-14, 13:04
Har beställt ZMA nu, så första provveckan blir nästa. Hoppas min halvkassa sömn försvinner nu..

karlingen
2011-01-17, 22:40
Visst drömmer man mer / kommer ihåg drömmarna bättre när man käkar ZMA!
Jag kan säga er att jag inte är den typen som kommer ihåg drömmar. Så fort jag har vaknat upp och gått på toa så försvinner dem ur tankarna. Men ändå sedan jag har kört med ZMA sitter dessa drömmar kvar i huvudet under dagen och påverkar en psykiskt :O.

Det är verkligen sjukt hur ZMA påverkar ens sömn och drömmar.. No bullshit.

Inge Enveten
2011-01-17, 23:30
Kan någon beskriva någon av dessa sjuka drömmar? Vore kul med ett exempel

Dreas
2011-01-17, 23:33
Kan någon beskriva någon av dessa sjuka drömmar? Vore kul med ett exempelMina drömmar är inte sjukare än vanligt, dock kommer jag ihåg dom mycket lättare och klarare.

Men jag brukar inte analysera mina drömmar heller :)

milk
2011-01-18, 00:18
milk: det är ett friskhetstecken. Lösningen heter stå på huvudet och urinera.

Ska testa det imon ^^ en flaska/burk fungerar ju för dom som är lata...

Genin
2011-01-18, 17:03
Att man får mer vivida drömmar av ZMA stämmer då det innehåller vitamin B6, som har en stor roll i att omvandla tryptofan till serotonin, som i sin tur påverkar drömmar, och som även underlättar sömnen.

Själv blandar jag min egen ZMA vilket blir både billigare och mer effektivt.

Men som sagt, tryptofan behöver finnas i systemet för att b6 ska ge någon större effekt.

Vill ni drömma mkt så är det bara att käka mkt protein under dagen, och en vitamin b6 tablett innan sänggående. Ett glas varm mjölk skadar aldrig heller :)

Mycket vanligt för folk som leker med lucida drömmar att använda dessa hjälpmedel.

Mineur
2011-01-18, 17:57
Det är ju bara testa, ingen har väl dött eller mått dåligt av skumma drömmar.

Jag har för mig att Kollos lager av ZMA tog slut samma dag som när en forummedlem startade en tråd om att han haft många snuskiga drömmar pga ZMA :D

wtf :laugh:

kanske ngt å införskaffa??

Inge Enveten
2011-01-18, 19:35
Att man får mer vivida drömmar av ZMA stämmer då det innehåller vitamin B6, som har en stor roll i att omvandla tryptofan till serotonin, som i sin tur påverkar drömmar, och som även underlättar sömnen.

Själv blandar jag min egen ZMA vilket blir både billigare och mer effektivt.

Men som sagt, tryptofan behöver finnas i systemet för att b6 ska ge någon större effekt.

Vill ni drömma mkt så är det bara att käka mkt protein under dagen, och en vitamin b6 tablett innan sänggående. Ett glas varm mjölk skadar aldrig heller :)

Mycket vanligt för folk som leker med lucida drömmar att använda dessa hjälpmedel.

Hur ska man fördela ämnena om kan köper de styckvis?

ZMA
2011-01-18, 19:42
Jag har drömt att jag var stor och stark, och jag drömmer vid detta nu fortfarande samma dröm :s

Nej, men ett av dem mest prisvärda kosttillskotten enligt mig. Visserligen blev jag smått morgontrött dem första dagarna när jag började använda det, men det släppte och jag kände mig mer fokuserad och utvilad under dagarna.

hejhopp79
2011-01-18, 21:33
Att man får mer vivida drömmar av ZMA stämmer då det innehåller vitamin B6, som har en stor roll i att omvandla tryptofan till serotonin, som i sin tur påverkar drömmar, och som även underlättar sömnen.

Själv blandar jag min egen ZMA vilket blir både billigare och mer effektivt.

Men som sagt, tryptofan behöver finnas i systemet för att b6 ska ge någon större effekt.

Vill ni drömma mkt så är det bara att käka mkt protein under dagen, och en vitamin b6 tablett innan sänggående. Ett glas varm mjölk skadar aldrig heller :)

Mycket vanligt för folk som leker med lucida drömmar att använda dessa hjälpmedel.

+1 på allt ovanstående. Serotonin och drömmande hänger intimt ihop.

Vill man drömma riktigt hardcore ska man köra 5-HTP och vitamin b6. Men i slutändan är effekten sannolikt väldigt lik. Huvudsaken är att man sover bra och inte drömmer alltför tokigt.

Fredson
2011-01-20, 21:24
Kan någon beskriva någon av dessa sjuka drömmar? Vore kul med ett exempel

Och exempel ska du få!
Förra natten hade jag sjuk dröm.
Stog på en takterass och kollade ut över nån stadskärna.
En kille kommer inåkande i centrum på en snöskoter och sladdar i cirklar medans han pepprar ner folk med ett automatvapen samtidigt som han skriker rasistiska slagord om utplåning m.m. Polisen anländer och skjuter honom men han hade fullt med bomber på kroppen och allt detonerar och spränger hela den delen av staden i luften.
När det sprängts så väller hans kumpaner ut från alla vrår av staden med automatvapen och börja skjuta folk. Jag blir jagad och försöker fly genom att hoppa från hustak till hustak.
Till slut försöker jag gömma mig genom att hoppa ner i en skorsten men fastnar halvvägs ner och när flera utav dem dragit upp mig och tar fram knivar för att döda mig så vaknar jag.

:confused:

Crocker
2011-01-20, 21:36
Det är väl i sådana drömmar man ska gå mot den som jagar än för att få det bra?

hoog
2011-01-20, 21:54
Och exempel ska du få!
Förra natten hade jag sjuk dröm.
Stog på en takterass och kollade ut över nån stadskärna.
En kille kommer inåkande i centrum på en snöskoter och sladdar i cirklar medans han pepprar ner folk med ett automatvapen samtidigt som han skriker rasistiska slagord om utplåning m.m. Polisen anländer och skjuter honom men han hade fullt med bomber på kroppen och allt detonerar och spränger hela den delen av staden i luften.
När det sprängts så väller hans kumpaner ut från alla vrår av staden med automatvapen och börja skjuta folk. Jag blir jagad och försöker fly genom att hoppa från hustak till hustak.
Till slut försöker jag gömma mig genom att hoppa ner i en skorsten men fastnar halvvägs ner och när flera utav dem dragit upp mig och tar fram knivar för att döda mig så vaknar jag.

:confused:

Du slår dock inte min dröm. Drömde jag satte den fräschaste bruden jag sett, och det var så sjukt verkligt. När jag skulle spruta ner hon kändes det som jag upplevde den största orgasmen jag nånsin haft och tro det eller ej men sprutade som en med en stråle stor som en vattenslang och det bara sprutade och sprutade.

Sen vaknade jag.
Då insåg jag att jag hade sprutat ner hela jävla sängen *gah!*

5-HTP rocks!!!

McLR
2011-01-20, 22:43
Du slår dock inte min dröm. Drömde jag satte den fräschaste bruden jag sett, och det var så sjukt verkligt. När jag skulle spruta ner hon kändes det som jag upplevde den största orgasmen jag nånsin haft och tro det eller ej men sprutade som en med en stråle stor som en vattenslang och det bara sprutade och sprutade.

Sen vaknade jag.
Då insåg jag att jag hade sprutat ner hela jävla sängen *gah!*

5-HTP rocks!!!

Tror jag ska köpa en burk när jag får mer pengar över:D

Mineur
2011-01-20, 23:50
Det är väl i sådana drömmar man ska gå mot den som jagar än för att få det bra?

du menar när man blir "medveten" om att man drömmer, och eftersom drömmen består av ens tankar så kan man då på sätt å vis styra den? ;)

aldrig haft en sådan själv men vill så gärna ha, haha skulle bli som den fetaste filmen man har sätt

Du slår dock inte min dröm. Drömde jag satte den fräschaste bruden jag sett, och det var så sjukt verkligt. När jag skulle spruta ner hon kändes det som jag upplevde den största orgasmen jag nånsin haft och tro det eller ej men sprutade som en med en stråle stor som en vattenslang och det bara sprutade och sprutade.

Sen vaknade jag.
Då insåg jag att jag hade sprutat ner hela jävla sängen *gah!*

5-HTP rocks!!!

wtf XD

får nog bli en burk i nästa beställning *rolleyes*

Troll
2011-01-21, 05:28
Har plötsligt börjat sova extremt dåligt, senaste nätterna...

Nu är jag inte insatt i ZMA men verkar innehålla magnesium av vad jag kan läsa i tråden.
Min svärmor fick magnesium ordinerad efter att ha lidit av insomnia i flera år pga stress, hon upplevde det obehagligt att sova med de tabletterna.
Hon fick väldiga mardrömmar, sov hårt men konstigt.

Jag bara undrar hur länge du haft problem?
Du skriver plötsligt, senaste nätterna.
Att ha sömnrubbningar någon gång i livet är väldigt vanligt, och så länge det inte håller i sig långa perioder så är det inte direkt farligt heller.

Är själv väldigt skeptisk till läkemedel och tycker läkarkåren är väldigt snabba på att skriva ut recept (Antagligen för att dom inte har tid att ta sig an patienterna).
Inget som inträffat nyligen eller något som du går och våndas inför?

Hurtbulle
2011-01-21, 08:35
Att man drömmer mer livligt handlar nog mer om en annan vakenhetsgrad, som någon tidigare nämnde. Man drömmer varje natt, men man minns det inte alltid eftersom man inte vaknat i anslutning till drömmen. Tror man drömmer "sjukt" varje natt.

Ofixad
2011-01-21, 15:03
Har plötsligt börjat sova extremt dåligt, senaste nätterna...så dåligt att jag varit hos läkare och pratat, och fått recept på riktiga sömntabletter, vilka jag dock ej är så sugen på att hämta ut och börja knapra.

Ska få provsvar snart med, ifall nåt skulle synas där, annars sa hon att sömnproblem är extremt vanligt.
Dock känns mina lite extrema då de kom plötsligt utan anledning, och att jag både har vääääldigt svårt att somna in, liksom att hålla sömnen när jag väl somnat.

Kollar lite naturläkemedel, nåt valerina verkade lovande, men så länkade nån till pubmed där det visades att det inte har nån effekt alls.

Det jag däremot hittar som nästan alla får ENORM effekt av, är ju ZMA.
Läste att det verkade lite tvivelaktigt om det ger några anabola effekter, men just sömneffekten verkar ju enorm. Folk däckar i säng, sover djupare than ever, och drömmer helt galna drömmar.

Törs man ta ZMA?
Det låter ju helt galet när man läser hur det påverkar sömn/drömmar?
Ändå är det väl bara zink, magnesium, och b6....jäkla weird, men vafan gör man, måste ju ha sömn, annars blir man weird på dagarna istället märker jag :(

Ja köpte förra veckan. Har drömt nån skum dröm varje gång. Senaste gången (inatt) Hånglade jag med Angelina som hade 10ggr större läppar än normal så ja, köp det.)