handdator

Visa fullständig version : lchf Andreas Erfeld


coolboynesko
2011-01-05, 19:13
Jag kollade nyss på debatten angående lchf på tv4.se.


Är de nån som har testat att ha ett överskott på ca 500kalorier med lchf kost och fortfarande gått ner i vikt? (jag överdriver lite, man lär väl gå ner i vikt dem första veckorna eftersom man förlorar mycket vatten eftersom man inte får i sig så mycket kolhydrater?)
De fungerar enligt Andreas Eenfeldt aka Kostdoktorn!

Debatten:
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=fett_-_bra_eller_daligt%3F&videoid=1191073&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

RandomC
2011-01-05, 19:22
Det är struntprat. Att ligga på energiöverskott ÄR att gå upp i vikt.

the_matsson
2011-01-05, 19:23
Självklart kommer man att gå upp i vikt av ett energiöverskott. Undantag är tillfälliga förändringar i vattenansamling.

Eddie Vedder
2011-01-05, 19:27
De fungerar enligt Andreas Eenfeldt aka Kostdoktorn!

Nej det påstår han inte alls. Men hans tes är att människor i vanliga livet utan kaloriräkning lättare håller sig mätta och kan äta den mängd de vill utan att BEHÖVA få sig för mycket energi om fett utgör merparten av intaget och kolhydrater den minsta andelen.

Vad man anser om den tesen är en annan femma men kritisera vad som faktiskt sägs.

mikaelj
2011-01-05, 19:53
Jag kollade nyss på debatten angående lchf på tv4.se.

LCHF - Det bästa jag gjort (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119875)

OneManArmy
2011-01-05, 20:08
Jag har kört en bulk under hösten på 3-4 månader och petat upp mig 8 pannor.
Men då har jag inte räknat nånting, bara käkat hyfsade portioner av fullfet mat och runt 20-50 kolliar om dan.

Kört styrka 4 dagar i veckan.

Men nu ska man ju ned igen så... räkne dags igen.
Kcal in och ut råder ;)

mikaelj
2011-01-05, 20:20
Hur mycket av det var fett mot muskelmassa? Kan du jämföra tidigare viktuppgång på 8 kg på annan matkomposition?

OneManArmy
2011-01-05, 20:37
Hur mycket av det var fett mot muskelmassa? Kan du jämföra tidigare viktuppgång på 8 kg på annan matkomposition?

Tyvärr inte eftersom jag i stort sett deffat i 2 år ungefär. Var min första bulk detta.. och jag gillar kostexperiment so why not lixom.

Men när jag tittar i spegeln så tycker jag inte att jag lagt på mig speciellt mycket fettmassa faktiskt det enda jag kan se tydligt i spegeln är att jag fått tillbaka lite lovehandles.
Men i stort sett inget riktigt synligt över resten av kroppen.

RandomC
2011-01-05, 20:40
Nej det påstår han inte alls. Men hans tes är att människor i vanliga livet utan kaloriräkning lättare håller sig mätta och kan äta den mängd de vill utan att BEHÖVA få sig för mycket energi om fett utgör merparten av intaget och kolhydrater den minsta andelen.

Vad man anser om den tesen är en annan femma men kritisera vad som faktiskt sägs.

Nu har han ju ett flertal gånger på sin blogg hävdat att det finns en metabol fördel. Vet att guddi var inblandad i åtminstone en av dessa diskussioner.

coolboynesko
2011-01-05, 20:47
Nu har han ju ett flertal gånger på sin blogg hävdat att det finns en metabol fördel. Vet att guddi var inblandad i åtminstone en av dessa diskussioner.

Kan du länka? De hade vart kul o läsa om de! :)

Eddie Vedder
2011-01-05, 20:47
Nu har han ju ett flertal gånger på sin blogg hävdat att det finns en metabol fördel. Vet att guddi var inblandad i åtminstone en av dessa diskussioner.

Ja det finns helt klart. Fast jag svarade ju på vad coolbynesko skrev och inget annat. Jag har snart läst klart boken och den är inte alls så fundamentalistisk som andra LCHF:are. Förmodligen för att nå ut till fler.

hejhopp79
2011-01-05, 21:05
Han stressade fram sitt budskap en aning tycker jag. Kanske nervositet i TV osv. Men intressant i alla fall

Jag har testat LCHF men blir snabbt letargisk och trött när kolhydraterna försvinner ur kosten. Kort och gott mår jag helt enkelt bättre när jag äter mer kolhydrater.

I slutändan är det ju kcal in och ut som räknas och vad läkarna diskuterade i programmet är egentligen vilken metod som är lättast för medelsvensson som vill gå ner i vikt, att tillämpa, utan detaljkunskap i näring och nutrition.

mikaelj
2011-01-05, 21:14
Jag har testat LCHF men blir snabbt letargisk och trött när kolhydraterna försvinner ur kosten. Kort och gott mår jag helt enkelt bättre när jag äter mer kolhydrater.

Var det så under lång tid och på energibalans?

I övrigt tror jag att det viktigare att se till att få i sig kolhydrater från bra källor, dvs rotsaker.

hejhopp79
2011-01-05, 21:23
Var det så under lång tid och på energibalans?

I övrigt tror jag att det viktigare att se till att få i sig kolhydrater från bra källor, dvs rotsaker.

Jag ska erkänna att jag inte åt enligt LCHF-metoden särskilt länge. Jag höll väl ut uppåt en vecka. Om jag ska säga något positivt så var det att man blir klar i skallen och att blodsockret inte åker upp och ner; ingen trötthet efter måltider osv.

Kändes som att jag gick på sparlåga med LCHF, både mentalt och kroppsligt. Lite zombie-mode. Kanske vänder efter ett tag, ingen aning.

Jovars, kolisar från grönsaker, rotfrukter osv närmar sig väl mer paleo-diet och det där? Rätta mig om jag har fel.

Silencer
2011-01-05, 21:41
Cyklisk diet är överlägsen LCHF när det gäller prestation. Sen gör han sig en stor otjänst genom att använda begrepp som "kalorifundamentalismen" och liknande. Det ger en sorts sekteristiskt skimmer över hela hans blogg och hans tappra vapendragare som hyllar honom i kommentarsfältet.

Mättat fett är inte döden själv, och man mår oftast bättre av att äta mer naturligt fett istället för kolhydrater, men utöver detta så tycker jag han drar det för långt.

mikaelj
2011-01-05, 21:44
Jag ska erkänna att jag inte åt enligt LCHF-metoden särskilt länge. Jag höll väl ut uppåt en vecka. Om jag ska säga något positivt så var det att man blir klar i skallen och att blodsockret inte åker upp och ner; ingen trötthet efter måltider osv.

Kändes som att jag gick på sparlåga med LCHF, både mentalt och kroppsligt. Lite zombie-mode. Kanske vänder efter ett tag, ingen aning.

Ja, det tar för en del upp till 2-3 veckor. Personligen märkte jag inte av något sådant.

Jovars, kolisar från grönsaker, rotfrukter osv närmar sig väl mer paleo-diet och det där? Rätta mig om jag har fel.

Japps. Vilket inte är dumt det heller! Så jag äter nu för tiden, där jag äter (en del) rotsaker oftast efter träning, annars mestadels fett + protein. Verkar dock ändå bli ketogent...

Apos78
2011-01-05, 21:53
i övrigt tror jag att det viktigare att se till att få i sig kolhydrater från bra källor, dvs rotsaker.

+1.