handdator

Visa fullständig version : Hur lägger man upp övningarna?


Semmla
2011-01-05, 18:53
Hej! Jag har blitt rekommenderad att när jag är på gymet att köra 2-3st övningar på samma muskelgrupp och efter det köra nästa. Förstår? Alltså jag börjar tex att köra bröst i 2-3 olika övningar sen axlar efter axlar rygg osv. Men varför matar på på samma muskelgrupp i ett kör? Är det sämre att köra en övning rygg en övning mage osv, så att man liksom kör varannan? Man blir ju inte lika trött i den muskelgruppen om den får vila emelllan.

mixedskills
2011-01-06, 01:05
Det som är sämre med att växla muskelgrupper är om du t.ex kör slut på triceps och sedan ska träna bröst och således inte har något större krut kvar i armarna att göra det med.

Ska du varvar muskelgrupper i ett pass så växla mellan muskelgrupper som inte har med varandra att göra i de övningar du ska köra. Ex. 1 benövning följt av 1 axelövning eller 1 ryggövning följt av 1 tricepsövning.
Annars är det väl till största delen mest psykologiskt, vilket sätt man föredrar att träna på.

xarizma
2011-01-06, 02:09
Jag har iallafall blivit lärd att man ska träna KLART dem största musklerna först på schemat, sen köra på andra muskeln. Varför det är bättre/optimalare vet jag inte faktiskt

Men det jag vet är iallafall att man ska t.ex köra ;

Bröst före Biceps
Bröst före Triceps

Resten spelar nog inte en så jättestor roll, kan inte ge ett exakt svar.

Danne2k
2011-01-06, 02:16
Jag har iallafall blivit lärd att man ska träna KLART dem största musklerna först på schemat, sen köra på andra muskeln. Varför det är bättre/optimalare vet jag inte faktiskt

Men det jag vet är iallafall att man ska t.ex köra ;

Bröst före Biceps
Bröst före Triceps

Resten spelar nog inte en så jättestor roll, kan inte ge ett exakt svar.

Finns egentligen inga "ska" eller "ska inte", allt beror på ens mål, vad man prioriterar osv osv.

Men visst brukar man rekomendera att man kör klart "huvudmuskeln" först, oftast för att dom tränar alla andra muskler (tex. bänk tränar bröst/axlar/triceps) och det känns ju dumt att börja med en liten fjantig tricepsövning och SEN börja köra bänkpress, speciellt om målet är att få starkare bröstmuskler eller bli starkare i bänk :)

Men allt beror som sagt på ens mål och syftet med träningen, man ska akta sig för att säga att saker är "rätt" eller "fel" för det är sällan så enkelt (tyvärr).

xarizma
2011-01-06, 02:49
Danne2k, tack för redigeringen, orkar ej ifrågasätta egentligen men vad menar du med ''att säga att saker är rätt eller fel egentligen'' ?


Jag påstod inte att det jag sa var rätt, jag gav bara min tanke om de hela efter min kunskap. Om ''att svara på trådar'' har med erfarenhet att göra skulle detta forum gått to bottom. Ska man inte få skriva, dela med sig för att man är mindre kunnig eller helt enkelt har en teori?

Sorry om jag missförstod dig helt, rinner vatten ur ögonen av trötthet.

jasonmago
2011-01-06, 13:36
Danne2k, tack för redigeringen, orkar ej ifrågasätta egentligen men vad menar du med ''att säga att saker är rätt eller fel egentligen'' ?


Jag påstod inte att det jag sa var rätt, jag gav bara min tanke om de hela efter min kunskap. Om ''att svara på trådar'' har med erfarenhet att göra skulle detta forum gått to bottom. Ska man inte få skriva, dela med sig för att man är mindre kunnig eller helt enkelt har en teori?

Sorry om jag missförstod dig helt, rinner vatten ur ögonen av trötthet.


Hjälp vilken hugg! tror inte han menade något illa med det han sa dock..

Anyway jag kör som sagt innan.. Fast kanske ska lägga till att jag alltid har en basövning som utgångsläge. Är det en bendag så börjar jag med någon böj och är det en bröst dag (med biceps eller vad som helst) så börjar jag först med bänkpress..

Men som sagt tidigare beror det helt på vad ens mål, och fokus är.. När Bodybuilders tränar så ser dom ju bara vad på kroppen som måste göras större och då blir ju det automatiskt deras fokus.. En kille/tjej som har en rygg som är mycket mer utvecklad än resten av kroppen kanske då avslutar ett pass med bara några futtiga set rygg, förstår du min poäng? :)

The Truth
2011-01-06, 13:46
Jag kör ett set för varje övning jag vill bli bra på i veckan, två set för vissa övningar. Då slipper jag sådant här.

Men skulle jag köra lite mer normalt så skulle jag köra mitt rygg-biceps-pass såhär:
1. Chins till fail (för att se hur stark jag är och försöka klå min styrka från förra passet)
2. Bicepscurl till fail (för att se hur stark jag är och försöka klå min styrka från förra passet)
3. Eventuellt flera set för att få mer volym. Till exempel chins utan vikter, det tar på rygg, bakre axlar, biceps och underarmar alldeles utmärkt. Jag blir slut i alla dessa muskler och isolationsövningar behövs liksom inte.

Det är inte svårare än så, och jag förstår inte varför folk gör det så svårt för sig. Kör dina övningar för att kolla om du har blivit starkare eller svagare, och kör sedan lite mer volymträning om du så vill. 10 set bänkpress för styrka kommer att ta mer än 3-4 set flyes, 3-4 set pushdown och 3-4 set militärpress.