handdator

Visa fullständig version : Cykla till jobb och styrketräna.


BlackJesus
2011-01-05, 15:26
Nu till våren hade jag tänkt att jag skulle börja cykla till jobbet (ca 1,6 mil enkel resa). Så jag undrar hur det kommer påverka resultaten av min styrketräning?
Just nu är jag väl någorlunda "klent byggd" (70kg 176cm) och vill gärna ha bra resultat av min styrketräning.
Dom senaste 18mån har jag ökat från ca 60kg (efter längre sjukdom) till 70kg och vill inte gärna förstöra det jag har jobbat för.
Så, kan jag börja cykla utan att det påverkar min muskelutveckling för mycket eller ska jag fortsätta ta bilen? :)

delta_mats
2011-01-05, 15:29
Om du tar det relativt lugnt på den cykelturen tror jag inte styrketräningen påverkas någonting. Men om du cyklar som ett jehu kanske det påverkar åt det sämre hållet. Du får äta lite mer för att väga upp det du förbrukar vid cyklingen dock.

Linjedomarn
2011-01-05, 16:08
Tror det inte ska påverka så mycket bara du äter mer:)

Pansartax
2011-01-05, 16:27
Jag har en halvtimmes promenad till gymmet (Enkel resa) jag ser det som uppvärmning bara, cykla på du.

Ironbabe
2011-01-05, 16:54
Jag har ca 0,8 km enkel cykelväg till jobbet. Innan snön kom så cyklade jag varje dag till jobbet och det jag märkte var att jag ständigt var sliten i benen vilket märktes på styrketräningen/löpningen. Jag beslöt mig för att ta 1-2 cykelfria dgr/v och de dagarna köra styrka (ben,vader) eller löpning för då kände jag mig hyffsat fräsch i benen. Dessutom så åt jag mer då cyklingen kostar en del kcal :) Jag gick inte ner i vikt utan tvärtom ökade jag..

joasimo
2011-01-05, 17:03
Jag har ca 0,8 km enkel cykelväg till jobbet. Innan snön kom så cyklade jag varje dag till jobbet och det jag märkte var att jag ständigt var sliten i benen vilket märktes på styrketräningen/löpningen. Jag beslöt mig för att ta 1-2 cykelfria dgr/v och de dagarna köra styrka (ben,vader) eller löpning för då kände jag mig hyffsat fräsch i benen. Dessutom så åt jag mer då cyklingen kostar en del kcal :) Jag gick inte ner i vikt utan tvärtom ökade jag..

Antingen har du ingen uthållighet alls i benen eller så cyklade du som en galning. Hur kan man bli trött av lite cykling varje dag? 0,8km? Menar du 8km?

Ironbabe
2011-01-05, 20:34
Antingen har du ingen uthållighet alls i benen eller så cyklade du som en galning. Hur kan man bli trött av lite cykling varje dag? 0,8km? Menar du 8km?
Förmodligen ingen uthållighet alls och cyklade som en galning såklart! Söndagscykla kan andra göra..

Jag menar 8 km cyklande med två st långa och sega broar. Jag suger förmodligen, så dålig är jag *grr*

hejhopp79
2011-01-05, 20:53
Hmm nja, beror ju på tempot etc som sagt. Själv ser jag i regel promenader och cyklande som vardagsmotion och äter helt enkelt lite mer. Om det påverkar muskeluppbyggnad lite negativt på något sätt kan kvitta, då de hälsomässiga fördelarna med promenader/cykling överväger för mig iaf.

Själv går jag en rask promenad på 40 minuter till jobbet varje morgon på fastande mage.