handdator

Visa fullständig version : Sommar jobb


kalle96
2011-01-05, 13:01
Hade tänkt skaffa ett sommar jobb till nästa sommar. Jag kommer då att vara 15 år. Har funderat på att försöka få jobb i resturang eller hotell branchen. Men de finns några små saker jag vill ha tips om. Vart vänder man sig då om inte kolo, räddaren i nöden. Men hur ska man ta kontakt, ska man maila, åka dit, ringa?. Har tidigare praoat på café, där jag blev mkt uppskattad för att ja jobbade bra. Är det bra att ta med?. Känner en riktig krögare i uppsala, kan de vara ide att kolla med honom?. Vad mer är bra att tänka på då man tar kontakt med dom. Tacksam för hjälp!!!

Forqie
2011-01-05, 13:06
Hade tänkt skaffa ett sommar jobb till nästa sommar. Jag kommer då att vara 15 år. Har funderat på att försöka få jobb i resturang eller hotell branchen. Men de finns några små saker jag vill ha tips om. Vart vänder man sig då om inte kolo, räddaren i nöden. Men hur ska man ta kontakt, ska man maila, åka dit, ringa?. Har tidigare praoat på café, där jag blev mkt uppskattad för att ja jobbade bra. Är det bra att ta med?. Känner en riktig krögare i uppsala, kan de vara ide att kolla med honom?. Vad mer är bra att tänka på då man tar kontakt med dom. Tacksam för hjälp!!!

Om du blev uppskattad på cafét så tycker jag att du borde återvända och fråga dom först, typ gå dit och fråga eller maila, dock är det väl bättre än göra det ansikte mot ansikte. Där har du störst chans att få jobb, eftersom de redan vet att du är kabapel till att jobba bra.

Wille005
2011-01-05, 13:09
Sommarjobb*

Lycka till!

kalle96
2011-01-05, 13:10
Om du blev uppskattad på cafét så tycker jag att du borde återvända och fråga dom först, typ gå dit och fråga eller maila, dock är det väl bättre än göra det ansikte mot ansikte. Där har du störst chans att få jobb, eftersom de redan vet att du är kabapel till att jobba bra.

Jo jag har redan blivit erbjuden det... Men har funderat på att jobba på hotell ist, för jag vill hällre jobba som vuxen på hotell. Det hotellet jag har tänkt på, kommer att vara väldigt bra när jag söker jobb, även om det är i en helt annan branch.

kalle96
2011-01-05, 13:11
Sommarjobb*

Lycka till!

Ouups, särskrivning där igen... Men tack :)

hugok
2011-01-05, 13:35
Var inte kräsen, är man 15 ska man vara glad om man får ett jobb över huvud taget. Så kör på cafét om du har fått erbjudande där. Annars är donken ett bra ställe att börja på.

kalle96
2011-01-05, 13:35
Men om man ska träffa dom, ska man maila eller ringa då. Kan ju vara enklarare att maila då man kan få med mer om mig och dom har längre tid att svara etc. Så maila eller ringa som första kontakt?

kalle96
2011-01-05, 13:36
Var inte kräsen, är man 15 ska man vara glad om man får ett jobb över huvud taget. Så kör på cafét om du har fått erbjudande där. Annars är donken ett bra ställe att börja på.

Man kan ju köra flera ;). Hällre något som är riktigt fint i CV:n också om man ska söka jobb på hotell ;)

Prankie
2011-01-05, 13:41
Jag tycker det är bäst att presentera sig i person med cv och personligt brev när det går.

kalle96
2011-01-05, 13:44
Jag tycker det är bäst att presentera sig i person med cv och personligt brev när det går.

Låter som en bra ide att göra det:)

Loke
2011-01-05, 13:52
Nästan alla jobb förmedlas via vänner och bekanta. Detta är viktigt att förstå, för då inser man hur viktigt det är att visa upp sin pålitlighet och driftighet i vardagen. Bli den där killen som alla vet får saker gjorda. Se sen till att alla vet att du är VÄLDIGT sugen på att jobba med nåt i sommar.

Som sagt, var inte kräsen, det du behöver mest av allt är något jobb som du kan använda som referens i framtiden, praoplatser duger inte riktigt i min erfarenhet... När du har lite erfarenhet så funkar det att söka jobb med CV, innan dess är det svårt.

Kolla med telefonförsäljningsföretag. Jag tror att 15 kan vara ok för dom, iaf för vissa uppdrag. Det är hur som hellst ofta det allra lättaste stället att få jobb, de skiter i vad du gjort tidigare.

Exdiaq
2011-01-05, 14:07
Ring och kolla om de söker personal först, därefter erbjuder du dig att komma förbi för att presentera dig och lämna ett personligt brev.

Exdiaq
2011-01-05, 14:12
I den åldern var det antingen jobb hos kommunen som områdesskötare eller plocka jordgubbar hos en bonde som gällde för min del. Dåligt betalt respektive slitsamt, men pengar none the less.

kalle96
2011-01-05, 16:21
Ring och kolla om de söker personal först, därefter erbjuder du dig att komma förbi för att presentera dig och lämna ett personligt brev.

Okej de var smart. Kan ju säga att ja kan vara spring pojke i princip gratis. Eller så tar man cafeét i år och kollar hotellet nästa år, då man kan ta med de i CV. På cafeet har ja oxå schysst lön måste man säga ;P

hugok
2011-01-05, 18:02
Eller så tar man cafeét i år och kollar hotellet nästa år, då man kan ta med de i CV. På cafeet har ja oxå schysst lön måste man säga ;P

Så hade jag gjort. Eller om du truvs på cafét så kan det vara en fördel att köra två somrar eftersom lönen är bra också. Arbetsgivare gillar om man har varit på samma ställe lite längre=lojal.

kalle96
2011-01-05, 18:05
Tack för alla smarta tips, har nu bättre koll på hur jag ska göra =)

Malmberg
2011-01-06, 09:15
Okej de var smart. Kan ju säga att ja kan vara spring pojke i princip gratis. Eller så tar man cafeét i år och kollar hotellet nästa år, då man kan ta med de i CV. På cafeet har ja oxå schysst lön måste man säga ;P

Kör på caféet. Vet inte vad du hade tänkt dig att jobba som inom hotell? Jobbar själv inom hotellbranschen och har svårt att se att du skulle kunna få ett sommarjobb inom hotell, kanske timanställd som städare men tyvärr inte mycket mer.

Gå till stället och presentera dig när du söker, ett mail försvinner i mängden.Vi får på mitt jobb in CV, mail osv varje vecka från folk som vill ha jobb, både från folk med utbildning och folk utan.

+1 på Loke
Alla mina jobb har jag fått genom kontakter eller genom praktik. O nästan alla vi anställer på jobb är personer som har praktiserat hos oss eller blivit rekommenderade av någon anställt. Så att välja ett hotell som praktikplats under din nästa praktikperiod kan göra att du får in en fot.

kalle96
2011-01-06, 09:23
Kör på caféet. Vet inte vad du hade tänkt dig att jobba som inom hotell? Jobbar själv inom hotellbranschen och har svårt att se att du skulle kunna få ett sommarjobb inom hotell, kanske timanställd som städare men tyvärr inte mycket mer.

Gå till stället och presentera dig när du söker, ett mail försvinner i mängden.Vi får på mitt jobb in CV, mail osv varje vecka från folk som vill ha jobb, både från folk med utbildning och folk utan.

+1 på Loke
Alla mina jobb har jag fått genom kontakter eller genom praktik. O nästan alla vi anställer på jobb är personer som har praktiserat hos oss eller blivit rekommenderade av någon anställt. Så att välja ett hotell som praktikplats under din nästa praktikperiod kan göra att du får in en fot.


Ok, alltid bra att få tips av folk inom branchen där man är intresserad.

Andy.da.wohoo
2011-01-06, 14:06
Ja, håll dig till cafét om du får/har jobb där. Innan man är 16/18 så får man vara glad om att ha jobb överhuvudtaget.

kalle96
2011-01-06, 14:37
Ja, håll dig till cafét om du får/har jobb där. Innan man är 16/18 så får man vara glad om att ha jobb överhuvudtaget.

Okej, blev erbjuden det på praon i höstas. Det gäller bara att dra arslet dit och bestämma när vi ska prata om de

LindaS
2011-01-06, 15:09
Okej de var smart. Kan ju säga att ja kan vara spring pojke i princip gratis. Eller så tar man cafeét i år och kollar hotellet nästa år, då man kan ta med de i CV. På cafeet har ja oxå schysst lön måste man säga ;PJag antar att du bor hemma så lägg inte för stor vikt vid lönen. Är du så driftig som du verkar så rikta in dig på den branch du tycker verka passa dig bäst(även om olika erfarenheter också är bra att ha). Gör alla arbetsuppgifter de ger dig, gör allt bra, även "skitgörat". Gör det med ett leende och det kommer gå alldeles lysande för dig för dig i arbetslivet.

Lycka till.

Pjotor
2011-01-06, 15:30
Jo jag har redan blivit erbjuden det... Men har funderat på att jobba på hotell ist, för jag vill hällre jobba som vuxen på hotell. Det hotellet jag har tänkt på, kommer att vara väldigt bra när jag söker jobb, även om det är i en helt annan branch.

Grabben, du är 15 år. Slappna av lite. Du typecastar dig inte för en karriär genom ett sommarjobb.

Har du jobbat på antingen kafé eller hotell och gör bra ifrån dig har du nytta av det även när du söker jobb på andra ställen. Arbetsgivare gillar folk som hellre kavlar upp ärmarna än går och drar en sommar. Både kafé och hotell är så pass jobbkrävande platser att de är bra att ha i bakfickan.

Med det sagt så finns det antagligen fler möjligheter till olika sysslor på ett hotell beroende på storlek och inriktning: vaktmästare, receptionist, städare/housekeeping, servering och så vidare. Kaféjobb är ofta mer begränsade. Sök hotell om du kan, men var nöjd och glad om du får kaféjobbet istället.

kalle96
2011-01-06, 19:37
Jag gör som så, jag väntar med hotellet i år och tar caféet. Där dom vet att jag arbetar bra. Sedan letar jag nya i resturang branchen, och få ett nice cv sedan söker jag :)
Tack för hjälp alla =)