handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater och träning


fläskbristning
2011-01-05, 11:55
Hej! Är ny på detta forum och hoppas på lite hjälp.

Har efter två täta graviditeter dragit på mig ca 20 extra kilon. Nu ska de bort!

Tränar på en crosstrainer jag fick i julklapp 5-7 dagar i veckan ca 45 minuter. Försöker undvika kolhydrater, men enligt min sambo måste jag äta kolhydrater för att kunna bygga muskler och därmed gå ner i vikt.

Såhär ser en normal dag ut:
Frukost: 2 koka ägg, 2 skivor rökt kalkon
lunch: Sallad med kött, en kokt potatis
mellanmål: frukt
middag: omelette med bacon, smörgås

För att gå ner i vikt och inte bränna mina muskler, är det för lite kolhydrater? Försöker äta lite potatis/ris samt en smörgås om dagen.

Bör jag även träna med vikter för att gå ner?
Mitt mål är inte att bli muskulös utan bara slank med bra kondis.

Tacksam för svar, tips och synpunkter..

kalajset
2011-01-05, 12:25
Kolhydrater har inte den "direkta muskeluppbyggande effekten" på kroppen. M ao - de behöver inte tillföras genom kosten för att varken behålla muskelmassa, eller öka i muskelmassa.

Att gå ner i vikt handlar i grunden om att förbruka mer energi än man stoppar i sig. Om man sedan genomför detta antingen genom att skära ned på kosten, träna, eller att göra det samtidigt har mindre betydelse - ett energiunderskott är ett energiunderskott. Teoretiskt skulle man kunna ligga på soffan hela dagarna, äta blåbär och glass, och ändå gå ner i vikt. I praktiken är det en väldigt dåligt idé då kroppen behåller mer muskelmassa under en viktnedgång just genom vettig kost, vettigt energiunderskott, samt vettig träning. Kortfattat: Proteinrik kost, (det näringsämne som används till muskelbyggnad), inte ligga för lågt på total kalorimängd, samt styrketräning för behållandet av muskelmassan.

Hur man i slutändan väljer att lägga upp det är individuellt. Finns egentligen inget fel/rätt här - snarare många nyanser av grått. :)

spoty
2011-01-05, 12:26
Kolhydrater behövs inte för att bygga muskler, men jag har för mig att kolhydrater är antikatabolt, rätta mig gärna om jag har fel.

För att uppnå viktnedgång ska du använda dig av den aktivitet du tycker om, eller ingen alls, det är inget måste men det kan underlätta. Ett kalorunderskott från löpträning kommer inte vara annorlunda än ett kaloriunderskott från kosten.

Tacos
2011-01-05, 13:15
Försök och lägg in lite enklare styrketräning också. Lite armhävningar, sit-ups, rygglyft m.m.
Tror du kommer bli nöjdare med hur din kropp ser ut när du gått ner önskade kilon om du kör lite styrketräning också.

mikaelj
2011-01-05, 13:32
Styrketräning är för att vikten du tappar skall vara fett istället för muskler. Det är nödvändigt vid viktnedgång!

fläskbristning
2011-01-05, 23:00
Tack för era svar.
Jag fortsätter då och äter mycket protein och lite kolhydrater.

Ska även lägga till träning med hantlar några gånger i veckan.

Crocker
2011-01-05, 23:26
kolhydrater är antikatabolt, rätta mig gärna om jag har fel..
Fel, kolhydrater är inte antikatabolt.

Sverker
2011-01-06, 07:57
Fel, kolhydrater är inte antikatabolt.

Ta några personer och låt dem maxa på testcykeln under 2 timmar. Ge dem vatten, salter och maltodextrin att dricka alternativt kokosfett att tugga på.

Sätt dem på samma cykel och maxa upp dem igen under 2 timmar.

Båda kommer att läcka kväve från lårmusklerna men kokospersonerna kommer att läcka många gånger mer.





Varför ?
För att det inte finns glukos att möta fettförbrännigen. Kroppen kanibaliserar proteinet i musklerna.

Eddie Vedder
2011-01-06, 10:11
Fel, kolhydrater är inte antikatabolt.

Vad har jag missat nu?

Crocker
2011-01-06, 12:47
Vad har jag missat nu?
Ingenting alls, min trötthet läste antianabolt.

Fredrik_S
2011-01-06, 13:28
Att skära ner på kolhydrater brukar vara en god ide för att underlätta viktminskning. Men sen är ju inte allt noll eller hundra. Förutom att din man inte har rätt i sitt påstående... så har han väl inget argument mot att du äter mindre kolhydrater än förut? Jag menar du äter ju fortfarande kolhydrater vilket jag tycker är smart, framförallt för att slippa äta helt annorlunda än resten av famlijen...
Helt enkelt äta ungefär det ni brukar med skillnaden att det är mindre portioner brukar skapa minst friktion i ett förhållande...

Sheogorath
2011-01-06, 13:34
Kolhydrater har inte den "direkta muskeluppbyggande effekten" på kroppen. M ao - de behöver inte tillföras genom kosten för att varken behålla muskelmassa, eller öka i muskelmassa.

Att gå ner i vikt handlar i grunden om att förbruka mer energi än man stoppar i sig. Om man sedan genomför detta antingen genom att skära ned på kosten, träna, eller att göra det samtidigt har mindre betydelse - ett energiunderskott är ett energiunderskott. Teoretiskt skulle man kunna ligga på soffan hela dagarna, äta blåbär och glass, och ändå gå ner i vikt. I praktiken är det en väldigt dåligt idé då kroppen behåller mer muskelmassa under en viktnedgång just genom vettig kost, vettigt energiunderskott, samt vettig träning. Kortfattat: Proteinrik kost, (det näringsämne som används till muskelbyggnad), inte ligga för lågt på total kalorimängd, samt styrketräning för behållandet av muskelmassan.

Hur man i slutändan väljer att lägga upp det är individuellt. Finns egentligen inget fel/rätt här - snarare många nyanser av grått. :)

This. Mycket bra sammanfattat.