handdator

Visa fullständig version : Känslig för ägg?


daloatf
2011-01-04, 23:33
Hey!

Jag tror jag är känslig mot ägg, kan man vara det?

Idag så avslutade jag dagen med fyra ägg. Och efter det så började jag må illa (spyfärdig och lite små yr) , halsen börjar även kännas trång (fick ångest med på köpet) fick även en sprängande huvudvärk.

Förr när jag tog ett blandprotein (Triple-Pro 85, 1 kg, Banana) fick jag samma känsla. Då antog jag att det var på grund av banansmaken som för övrigt var riktigt äcklig.

När jag tex äter två ägg på mackan eller liknande kommer inte dessa symptom alls.

Är det så att jag kan vara allergisk mot äggprotein? Men kollar man på symptomen för äggallergi så finns inget av det jag upplever med.

Så här såg dagen ut om det spelar någon roll.

ca 12:00 - Grönt te
14:00 250g nötfärs 250g kvarg

16:30 Proteinbar

17:00 Koffeintablett (250mg)

17:30 EAA-XX 10g

Träning

2portioner Diet fuel

20:00 400g kyckling, 150g broccoli

22:00 4st ägg

1850 kcal 128% proteiner 30% kolhydrater 100% Fett

Min ratio är 44E% P 28E% K 28E% F basarat på 2000kcal

Hilfe

eriksvensson
2011-01-04, 23:38
1850 kcal 128% proteiner 30% kolhydrater 100% Fett


258%? :) Brukar du i övrigt äta mycket ägg? Annars kanske det bara är en toleransgrej om du inte får samma symptom av två ägg.

Crocker
2011-01-04, 23:38
Äggen ska väl ha varit kassa några månader, här och i Tyskland. Kanske du fått något därifrån? Spekulerar vilt.
Och sedan kanske du kan berätta vilka symptom du känner igen lite mer.

daloatf
2011-01-04, 23:43
258%? :) Brukar du i övrigt äta mycket ägg? Annars kanske det bara är en toleransgrej om du inte får samma symptom av två ägg.

128% av 220g protein, delvis kom över det.

100% av 63g fett. Spot on

30% av 140g kolhydrater, to low.

Tillbaka till äggen, Jo kan vara det. Inget roligt att testa dock.

daloatf
2011-01-04, 23:47
Äggen ska väl ha varit kassa några månader, här och i Tyskland. Kanske du fått något därifrån? Spekulerar vilt.
Och sedan kanske du kan berätta vilka symptom du känner igen lite mer.

Äggen ska inte vara gamla, dock var dessa kokade för 5 dagar sen, stått i kylskåpet. Smakade inte konstigt eller luktade inte konstigt heller.

Det jag känner är typiskt illamående delvis kände mig lite matt, lite yr och spyfärdig. Så som man kan känna när man tex inte har käkat på ett tag. Sen blev jag snustorr i halsen vilket för min del framkallar ångestkänslor. Får samma ångestkänslor om jag har för tajt tröja eller tex slips på mig. Och sen började jag svettas.

Crocker
2011-01-04, 23:48
Äggen ska inte vara gamla, dock var dessa kokade för 5 dagar sen, stått i kylskåpet. Smakade inte konstigt eller luktade inte konstigt heller.

Det jag känner är typiskt illamående delvis kände mig lite matt, lite yr och spyfärdig. Så som man kan känna när man tex inte har käkat på ett tag. Sen blev jag snustorr i halsen vilket för min del framkallar ångestkänslor. Får samma ångestkänslor om jag har för tajt tröja eller tex slips på mig. Och sen började jag svettas.
Inte gamla, de var inte kontrollerade. Men glöm det, jag kan knappt något om dioxiner m.m.

Sverker
2011-01-05, 07:34
Äggen ska väl ha varit kassa några månader, här och i Tyskland. Kanske du fått något därifrån? Spekulerar vilt.
Och sedan kanske du kan berätta vilka symptom du känner igen lite mer.

Dioxiner är cancerogena och inte akut giftigt. Helt osannolikt att koppla det hela till gifter i ägg.


Annars har jag inga förslag till TS som inte verkar vara allergisk mot ägg.

TheGhr
2011-01-05, 07:42
Jag brukar också bli lite illamående av enbart ägg, speciellt om det är innan läggdags. Har spekulerat i att det har något med det låga kolhydratsinnehållet i förhållande till den rätt tunga proteinmängden som gör systemet svårjobbat och därmed gör mig lätt illamående.

daloatf
2011-01-05, 08:15
Jag brukar också bli lite illamående av enbart ägg, speciellt om det är innan läggdags. Har spekulerat i att det har något med det låga kolhydratsinnehållet i förhållande till den rätt tunga proteinmängden som gör systemet svårjobbat och därmed gör mig lätt illamående.

Ja kan ha nåt med det att göra, det var väldigt lite kolhydrater igår.

Kischen
2011-01-05, 08:29
Jag brukar också bli lite illamående av enbart ägg, speciellt om det är innan läggdags. Har spekulerat i att det har något med det låga kolhydratsinnehållet i förhållande till den rätt tunga proteinmängden som gör systemet svårjobbat och därmed gör mig lätt illamående.

Låter långsökt :-)

daloatf
2011-01-05, 08:50
Öppen för alla idéer :)

eriksvensson
2011-01-05, 11:00
Får du samma problem av kokta ägg? (gissar att du åt stekta..)

daloatf
2011-01-05, 12:32
Jag åt kokta ägg. Får samma effekt av stekta med. Ungefär vid 4 st börjar jag känna mig lite illamående.

TheGhr
2011-01-05, 14:11
Låter långsökt :-)
Det beror på vilket håll man tittar. Jag har inga problem med ägg till frukost med gröten, inte heller trådskaparen. Kroppen använder energi för att bryta ner mat och protein tränar man åtminstone sämre med, nej?

thefishing
2011-01-06, 00:22
Jag är allergisk mot ägg vita, får magkramper och mildare andningsproblem..
Men de symptomen kommer även vid mindre mängder ägg... du kanske bara är känslig och inte allergisk?

daloatf
2011-01-07, 08:19
Kanske är känslig helt enkelt. Får helt enkelt limitera mig till 2 ägg tillsvidare :)