handdator

Visa fullständig version : Mjölksyra vs styrka?


teamvanity
2011-01-04, 22:23
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här - men jag ska försöka göra det så bra som möjligt...

Jag är nybörjare, äter lchf, tränar styrka och kondition och har tränat i 4-5 veckor nu, vet inte riktigt hur relevant det är, men kanske värt att säga.

Och det är så här att när jag har tränat så har jag vissa dagar känt att mjölksyran sätter stopp för hur mycket jag "klarar" fastän jag vet att jag egentligen har styrkan att göra mer. Förstår ni vad jag menar?

Varför är det så här?

cero
2011-01-04, 22:43
Hur många repetitioner brukar du göra?

hoog
2011-01-04, 22:55
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här - men jag ska försöka göra det så bra som möjligt...

Jag är nybörjare, äter lchf, tränar styrka och kondition och har tränat i 4-5 veckor nu, vet inte riktigt hur relevant det är, men kanske värt att säga.

Och det är så här att när jag har tränat så har jag vissa dagar känt att mjölksyran sätter stopp för hur mycket jag "klarar" fastän jag vet att jag egentligen har styrkan att göra mer. Förstår ni vad jag menar?

Varför är det så här?

Denna frågan har jag velat ställa många gånger, händer exakt samma sak för mig. Spec när jag kör armar. Brukar köra 6-7 rep 3-4 set. Vid 3dje settet eller 4de så slutar det med att jag kommer halvägs upp med vikterna och det bara säger stop fast jag har mer ork..

teamvanity
2011-01-04, 22:58
jag kör 3x10.

difeddy
2011-01-04, 23:01
Känner igen mig, upplevde samma sak i början. Det gick över efter ett par veckor, så det är ingenting lustigt. Kroppen vänjer sig. :)

TKDman
2011-01-05, 00:57
Känner igen mig. Hade stora problem innan. Speciellt med vänstra triceps som bara dog efter ett tag. För mig funkade det att stå över ett par träningspass alternativ att köra en annan likvärdig övning ett par veckor och sen testa igen efter det.

Lance Uppercut
2011-01-05, 08:04
Jag har samma problem som du, speciellt i sned bänk. Efter ett gäng lätta reps så bara totaldör musklerna. Antar att det ger sig med tiden men störande är det.

Zealot
2011-01-11, 22:27
mjölksyra ftw!

Sniggel
2011-01-12, 13:40
Har haft samma "problem" i 12 ar nu om jag kor till failure eller nara.
Tycker det later helt normalt.