handdator

Visa fullständig version : Knäsmärtor som inte går över


majak0vskij
2011-01-04, 22:00
Hej Kolo, hoppas någon kan hjälpa mig att få någon rätsida på mina knän.

Kön: Kvinna

Ålder: 21

Längd och vikt. 1,70 m / 83 kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont? I knäna, under knäskålen

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Ytlig som i att den inte känns av när jag lägger handen på.

Gör det ont någonstans då du trycker? Nej inte direkt ont snarare, känslan av taggråd upphör då jag trycker

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Plötsligt, efter ett långt pass löpning

Är smärtan skarp eller mer dov? Dov, som taggtråd i knäet. Känns hela tiden att det finns där men inte skrikont.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Både och. Ibland under ingen aktivitet men oftast efter löpning/cykling/crosstraining/ trappor. Känsligt att sitta med knäna vikta under kroppen blir då stel och knäna liksom hakar i och knäpper mkt när jag ska räta ut benen.

Känns det bättre eller sämre efter träning? Direkt efter bättre, efter en timme till tre dagar efteråt sämre.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Böj, benpress etc, löpning, i viss mån gång, gå i trappor, crosstraining, cykling.

Var i rörelsen smärtar det? I ex löpning/ gång i landningen samt frånskjutet

Hur länge har du haft ont? Till och från i 4 år

Smärtvariation över dygnet. Oftast ont på morgonen

Vad och hur mycket tränar du? Tränar styrka (1-2 pass/v), Löpning (3 pass/v) Spinning (1-2 pass/v)

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Dragit ner på kvalitetespass samt dragit ner på antal km löpta i veckan pga detta problem

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Voltaren, högst marginell, zon, ormsalva alla av marginell effekt

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Rehab genomfört för hopparknä, bakre benhinnor, löparknä, samt fötter

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:

Övrigt: Försökt åtgärda problemet genom att p/rehabba, landa mer på framfoten i löpning, byta skor (nya samt anpassade för över/pronation neutral). Hjälper kort tag.
Har mkt "mjuka leder", översträcks gärna.

Tack för er tid!

lachwa
2011-01-07, 21:21
Låter som hopparknä men knak och hak i knäna låter som menisken.
När du gör benpress skall du inte låsa knäna i rakt läge, samma sak när du gör benspark. Sträck inte ut benen helt men du ska träna dessa övningar lätt om du har hopparknä. Boll mellan knäna i benpress ska vara bra.

lachwa
2011-01-07, 22:38
*liten rehab-boll