handdator

Visa fullständig version : Periodisering av styrkeschema?


p0kerfac3
2011-01-04, 21:59
Har en fråga, antar att man inte kan köra på samma program man lagt upp för sig själv månad in efter månad ut och köra tungt på varje pass?

Hur länge kan man säga att det är OK att köra på det?
Hur byter man sedan? Är man tvungen att byta ut alla övningar, eller öka seten/repsen?

Ska man då köra vissa pass tyngre, och vissa lättare? D.vs mer rep o lägre vikt på ett pass, och på andra (de jag är van vid) dvs mindre reps o tyngre vikter? Och dela upp detta i veckan? (tränar 3 styrkepass/vecka)

Tacksam för svar! :smash:

SiSenior
2011-01-04, 22:00
Klart man kan köra tungt varje pass.

ceejay
2011-01-04, 22:13
Det är inte nödvändigt att periodisera. Du kan köra tungt varje pass ;)

Don't break what's not broken. Du kan köra samma upplägg månader ut och in. Om du dock märker att något ligger efter lägger du lite mer krut på det.

Rikard Jansson
2011-01-04, 22:19
Jag gillar att periodisera, men det är för att jag har ett behov av att toppa formen i cykler för att få någon progression.

T.ex.:
Pass 1. treor på 70% av max, explosivt som satan
Pass 2. treor på 72% av max, marginellt mindre explosivt
Pass 3. 74%
...
Pass 10. treor på 90% av max
Pass 11. mycket lätt
Pass 12. Maxning

Repeat. Men nej, det är inget måste.

p0kerfac3
2011-01-04, 22:22
jaha okej men som jag uppfattat det är det lätt att bli övertränad då?
Men kroppen vänjer ju sig vid rörelserna, belastningen o så blir det inte så då att jag tränar utan att få de resultat som jag fick i början, som när kroppen var ny inför övningarna?

Rikard Jansson
2011-01-04, 22:28
jaha okej men som jag uppfattat det är det lätt att bli övertränad då?
Men kroppen vänjer ju sig vid rörelserna, belastningen o så blir det inte så då att jag tränar utan att få de resultat som jag fick i början, som när kroppen var ny inför övningarna?

Kan vara lättare att bli övertränad om du inte periodiserar, speciellt om du kör gristungt utan att sköta kost etc exemplariskt.

Ja, nybörjarökningar kallas det.

Edit: men det betyder INTE att du ska gå ifrån de viktigaste övningarna, även om du stagnerar i utvecklingen. :)

ceejay
2011-01-04, 22:31
det här med att kroppen vänjer sig och måste chockas hela tiden måste vara den största vilseledningen som finns inom träning. :)

Rikard Jansson
2011-01-04, 22:33
det här med att kroppen vänjer sig och måste chockas hela tiden måste vara den största vilseledningen som finns inom träning. :)

Skrev inte du något om att den kunde vänjas vid det upplägget du kör nu, som var extra slitsamt i början? :)
Edit: kom på att du menade övningsmässigt, inte intensitetsmässigt?
Och nej, den största vilseledningen är hela gainer/whey 80-historien om du frågar mig xD

ceejay
2011-01-04, 22:35
Skrev inte du något om att den kunde vänjas vid det upplägget du kör nu, som var extra slitsamt i början? :)

Och nej, den största vilseledningen är hela gainer/whey 80-historien om du frågar mig xD

Det är dock inte samma fråga

Namehere
2011-01-04, 22:36
Så allt detta med att chocka kroppen med nya övningar är en myt?

Rikard Jansson
2011-01-04, 22:36
Det är dock inte samma fråga

Se edit ^^

Rikard Jansson
2011-01-04, 22:37
Så allt detta med att chocka kroppen med nya övningar är en myt?

Yes sir. Att eventuellt byta små små komplementeringsövningar mot andra KAN kanske vara positivt. Men det handlar egentligen bara om progression inom basövningarna.

ceejay
2011-01-04, 22:37
Så allt detta med att chocka kroppen med nya övningar är en myt?

Ptja, det beror på vad du vill få ut av det. Slå pb? Är du ovan med en övning så ökar du och slår pb i den övningen rätt fort.

För resultat? Nä, du gör dom övningar du blir bra på.

z_bumbi
2011-01-05, 09:50
Vill man ha resultat på sikt så gör man någon typ av periodisering. Det innebär däremot inte att man måste byta ut allt utan man kan t ex bara rotera övningarna man kör, variera intensiteten och/eller antalet reps.
Ett visst byte av övningarna kan däremot självklart vara en fördel då kroppen tränas olika av olika övningar och om man tycker en övning har kört fast totalt kan man tjäna på att lägga den lite på sparlåga och köra någon annan övning som tränar kroppen på ungefär samma sätt för att se om det blir en skillnad.

Exakt hur man gör beror på hur länge man har tränat, varför man tränar osv, mer konkreta förslag måste alltså baseras på hur träningen ser ut idag.

mikaelj
2011-01-05, 09:56
Men kroppen vänjer ju sig vid rörelserna, belastningen o så blir det inte så då att jag tränar utan att få de resultat som jag fick i början, som när kroppen var ny inför övningarna?

Det har inget med övningarna att göra utan att du inte ökar antalet set/rep eller vikter på stången.

Tar du inte i mer än sist kommer du inte heller bli starkare.