handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater innan träning


Pendelous
2011-01-04, 20:21
Ja, det finns säkert massa trådar om detta, men det här fallet skiljer sig kanske lite i alla fall.

Innan och efter varje träning intar jag EAA. Ungefär 45 minuter efter det äter jag vanlig mat. EEA:t vill jag fortsätta med och inte byta ut mot någon gainer eller liknande, men innan träningen har jag fått för mig att lite kolhydrater inte skulle sitta helt fel. Dels för att det ibland kan gå rätt lång tid mellan senaste måltid och träning, dels för att lite extra kalorier inte skadar. Är detta en vettig idé? I fall ja, är det långsamma eller snabba kolhydrater jag ska satsa på?

vicarious
2011-01-04, 20:50
Ja, det finns säkert massa trådar om detta, men det här fallet skiljer sig kanske lite i alla fall.

Innan och efter varje träning intar jag EAA. Ungefär 45 minuter efter det äter jag vanlig mat. EEA:t vill jag fortsätta med och inte byta ut mot någon gainer eller liknande, men innan träningen har jag fått för mig att lite kolhydrater inte skulle sitta helt fel. Dels för att det ibland kan gå rätt lång tid mellan senaste måltid och träning, dels för att lite extra kalorier inte skadar. Är detta en vettig idé? I fall ja, är det långsamma eller snabba kolhydrater jag ska satsa på?

Om du tycker att det är en vettig idé så är det en vettig idé. Jag tycker det är onödigt men det är jag och inte du.

Snabba om du tar dom just innan passet, t ex tillsammans med EAA.

Dreas
2011-01-04, 21:20
Jag började i slutet av min deff att inta snabba kolhydrater innan passet, 10-15g, jag tyckte att det gav mig mer ork under passet. Ifall det var placebo eller inte var inte så noga, det "funkade" iaf.

anton2000
2011-01-04, 22:55
Jag började för ett tag sen att köra ca 0.5-1dl malto precis innan passet tillsammans med eaa. Känns som att jag får mer ork och bättre tryck i grejerna då!

Sverker
2011-01-05, 07:39
Jag började i slutet av min deff att inta snabba kolhydrater innan passet, 10-15g, jag tyckte att det gav mig mer ork under passet. Ifall det var placebo eller inte var inte så noga, det "funkade" iaf.

Säkert inte alls placebo.
Du tillför bara lite snabba kolhydrater som du snabbt förbränner under träningen. Ifall du håller på att gå ned i vikt är levern inte lika full av glykogen och du ersätter nu istället leverglykogenet;).

Pendelous
2011-01-05, 12:54
Finns det någon som helst negativ(a) effekt(er) med att inta snabba kolhydrater före ett styrketräningspass?

Hur många gram rekommenderar ni?

Innehåller proteinfabrikens Carbo Fuel snabba kolhydrater?

Ingredienser: PF Hi polymer maltodextrin

z_bumbi
2011-01-05, 13:23
Nej.

Före träningen
Mängderna för styrketräning beror lite på men typ 0,25 g/kg kroppsvikt om du tränar lite längre är fullt rimligt men testa några olika mängder för att se skillnaden. Om du har svårt att få i dig energi så kan du utan problem dubbla mängden eller lägga den delen under eller efter träningen.

Under träningen
För riktigt långa pass så kan man tjäna på att dricka en svag kolhydratlösning.

Efter träningen
Man får antingen prova sig fram eller så kör man bara på så stora mängder som man behöver öka kaloriintaget med så länge det är under 1-1,2 g/kg kroppsvikt. Är passen över +2 h kan man t o m peta in lite mer energi.

För riktigt långa pass kan man också köra både snabba och långsamma kolhydrater innan och i början av passet (saft, läsk, färdiga blandningar av maltodextrin och frukots etc).

Maltodextrin är snabba kolhydrater.

Dreas
2011-01-05, 13:53
Säkert inte alls placebo.
Du tillför bara lite snabba kolhydrater som du snabbt förbränner under träningen. Ifall du håller på att gå ned i vikt är levern inte lika full av glykogen och du ersätter nu istället leverglykogenet;).I see, lite klokare tror jag att jag blev, tack :)

Pendelous
2011-01-05, 14:04
Okej. Kör väl på ungefär 50 gram då som jag dricker innan och i början av passet. Det blir väl ungefär 200 kcal.

Det går väl bra att blanda kolhydratspulver, med neutral smak, tillsammans med smaksatt EAA och få en okej smak?

Nelo322
2011-01-05, 15:05
Okej. Kör väl på ungefär 50 gram då som jag dricker innan och i början av passet. Det blir väl ungefär 200 kcal.

Det går väl bra att blanda kolhydratspulver, med neutral smak, tillsammans med smaksatt EAA och få en okej smak?

Det borde ge en bra smak!

RassK
2011-01-05, 15:57
Jag har kört 25g innan och 50g efter en tid.
Framför allt under deff märker jag att det ger ork/energi och måttligt förbättrad återhämtning.
Förutsatt att man har kalorier till det då.

JesperL
2011-01-05, 23:23
60min innan: 2-3 frukter, eller 30-50g långsamma kolhydrater 45min innan
30min innan: Pwo, 30g långsamma kolhydrater
15min innan: 0.3g x kroppsvikt av protein, 0.45g x kroppsvikt av snabba kolhydrater
Under träning: 0.45g x kroppsvikt av protein
60 min efter träning: Måltid


Så står det i nya nr av BODY, testade själv "metoden" och fick grymt bra tryck..

Pendelous
2011-01-05, 23:47
Låter gutt, men jag tränar oftast direkt efter skolan så det går tyvärr inte.

Det får bli EAA och snabba kolhydrater innan, och EAA efteråt. Sen riktig mat.

Pendelous
2011-01-13, 19:50
Hur tror ni det smakar om man bland EAA (Fantasy Fruits) med kolhydratspulver med citrussmak?

Eddie Vedder
2011-01-13, 19:53
Hur tror ni det smakar om man bland EAA (Fantasy Fruits) med kolhydratspulver med citrussmak?

Inte gott men drickbart.

Pendelous
2011-01-13, 22:01
Funkar Fairings "Fast Carbs" lika bra som Proteinfabrikens "Carbo Fuel"? Priset skiljer ju sig ganska kraftigt mellan dessa produkter!

Det står inte någon speciell smak på "Fast Carbs", innebär det att den är mer eller mindre smaklös?

King Grub
2011-01-13, 22:02
Båda är maltodextrin.

Pendelous
2011-01-13, 22:04
Okej, så jag gör inte bort mig helt om jag köper den billigare varianten?

z_bumbi
2011-01-13, 22:17
Fast carbs är icke smaksatt men blandar du t ex med ett vanligt proteinpulver så brukar det räcka ganska bra vad gäller smaken.

Pendelous
2011-01-13, 22:19
Hade tänkt att blanda med EAA, så jag är ute efter ett smaklöst kolhydratspulver :)

farsan baloo
2011-01-14, 07:12
Hade tänkt att blanda med EAA, så jag är ute efter ett smaklöst kolhydratspulver :)

Då är Fast Carbs ditt val :thumbup: