handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass!


Maaattias
2003-11-12, 21:45
hallå....

Det är ju så här att man ska träna samma muskelgrupp en gång i veckan för bästa resultat....

Gäller det alltid... Gäller det bara om man vill ha mkt massa eller?

Hockeylag och liknande har jag sett kör hellkroppspass 3-4 ggr i veckan å de prioriterar ju styrka före massa....

Kan man träna samma muskel mer än en gång i veckan om man prioriterar styrkan i första hand? eller får man bäst resultat även där med bara ett pass per muskellgrupp i veckan?.. motivera...

aja hoppas ni förstår frågan!:smash:

Dr.Stein
2003-11-12, 22:19
2 ggr i veckan kan man i princip träna samma muskelgrupper, tränar man oftare hinner dom helt enkelt inte återhämta sig emellan (lite individuellt hur snabbt man återhämtar sig).
Magen är dock nästintill omöjlig att överträna, så därför kan man utan problem träna den varje pass om man har lust. ;)

z_bumbi
2003-11-12, 22:32
Ej till failure och med explosivt utförande med liten belastning i den negativa fasen av lyfter så går det att träna oftare än 1 gång per vecka, att köra samma helkroppsprogram 3-4 gånger per vecka låter lite mycket dock och ganska onödigt.

Wiiking
2003-11-12, 23:24
Originally posted by Dr.Stein
2 ggr i veckan kan man i princip träna samma muskelgrupper, tränar man oftare hinner dom helt enkelt inte återhämta sig emellan (lite individuellt hur snabbt man återhämtar sig).
Magen är dock nästintill omöjlig att överträna, så därför kan man utan problem träna den varje pass om man har lust. ;)

Kan man inte överträna magen?
Att köra den varje pass, kan väl gå med på att den är något mer tålig men behöver man inte i princip samma vila för magen, det är väl muskler som vilken annan?

King Grub
2003-11-13, 07:31
Originally posted by Wiiking
Att köra den varje pass, kan väl gå med på att den är något mer tålig men behöver man inte i princip samma vila för magen, det är väl muskler som vilken annan?

Japp. Däremot kan man köra crunches eller sit-ups utan belastning och högreps varje dag. Frågan är bara om det ger något. ;)

bubbleman
2003-11-13, 17:28
Skillnad på crunches och sit-ups? Crunches så har man benen högt Lr?

shirunai
2003-11-13, 17:38
Originally posted by bubbleman
Skillnad på crunches och sit-ups? Crunches så har man benen högt Lr?

Skillnad JA, svar på andra frågan NEJ, man behöver itne ha det iaf

Kallingen
2003-11-13, 22:02
Jag anser att magen är av samma muskler som mina andra :rolleyes: så jag kör magen när jag känner för det i slutet av ett pass ungefär 1-2ggr/veckan, MED belastning.

Det ger :D

shirunai
2003-11-13, 22:41
Vad vill man ha ut av magen ? jo maximal styrka, kör den tungt!

Kallingen
2003-11-13, 23:11
Mesar på med 500 sit-ups på morgon och kväll ser jag ingen anledning med. :MrT:

den kåta ankan
2003-11-14, 22:29
hur ofta man kan träna en muskel beror ju på intensiteten
dvs hur hårdare man kör desto mer sälan kan man köra

ja tror att magen e som alla andra muskler ja tror att det e populärt att köra mage så ofta för att folk oftast inte presterar någe bra i mag träningen

bubbleman
2003-11-16, 21:45
Originally posted by shirunai


Skillnad JA, svar på andra frågan NEJ, man behöver itne ha det iaf


Ok, men VAD är det för skillnad???

Spec^
2003-11-16, 22:04
Originally posted by bubbleman



Ok, men VAD är det för skillnad???


En sit-up så sätter man sig ju upp.. i crunches så drar man ihop magen.. svanken släpper inte från backen.