handdator

Visa fullständig version : Tröttnat på benträning


kalaskonrad
2011-01-04, 20:02
Tja! Som topic säger så har jag tröttnat på att träna benen, pga en skada så klagar ryggen när jag kör alla diverse böjar. Därför letar jag ett smidigt schema där man kan dela upp bakre/främre lår och lägga dem på t.ex. rygg/bröst dagen(Så att det känns lika slitsamt att dra sig till gymmet endast för att nöta på benen)
Existerar detta eller hjälper de varandra för mycket i de olika övningarna? (Bortse frontböj, knäböj, utfall)

Det är inte så att jag ber er sätta er ner och skriva ett upplägg, utan mest om det är någon som har provat ett upplägg som funkade bra för dem som de gärna delar med sig utav!

Mvh Kalaskonrad

Mitosis
2011-01-04, 20:06
Tja! Som topic säger så har jag tröttnat på att träna benen, pga en skada så klagar ryggen när jag kör alla diverse böjar. Därför letar jag ett smidigt schema där man kan dela upp bakre/främre lår och lägga dem på t.ex. rygg/bröst dagen(Så att det känns lika slitsamt att dra sig till gymmet endast för att nöta på benen)
Existerar detta eller hjälper de varandra för mycket i de olika övningarna? (Bortse frontböj, knäböj, utfall)

Det är inte så att jag ber er sätta er ner och skriva ett upplägg, utan mest om det är någon som har provat ett upplägg som funkade bra för dem som de gärna delar med sig utav!

Mvh Kalaskonrad

Har inte tränat så men borde inte ett "Push/Pull" kunna vara något?
Typ:
Bröst/Axlar/Triceps/Framsida lår
Rygg/Biceps/Baksida axlar/ Baksida lår
och sen mage/vader någon dag med.

Proxy
2011-01-04, 20:19
Det finns ju massvis med roliga benövningar man kan göra utan att böja!
Brutala dropset i hacksquaten eller benpressen, superset med benspark och bencurl. Olika varianter av pyramider, o.s.v. Om målet "bara" är att bygga muskler så tycker jag inte att du ska känna dig begränsad av att ha mist en övning. Man kan få matiga ben utan knäböj 4 gånger i veckan, oavsett vad alla styrkelyftare säger ;)
Ta en titt på hur proffs-byggarna tränar utöver deras knäböj. Jay Cutler tränar mycket utan knäböj, Zack Khan har några brutala varianter i benpressen, o.s.v. Hitta inspiration därifrån! Klart att du ska träna ben ordentligt!

OT: Mitosis, kul med fler Vänersborgare på brädan! Mindre kul att bo där däremot.

Mitosis
2011-01-04, 20:25
OT: Mitosis, kul med fler Vänersborgare på brädan! Mindre kul att bo där däremot.
OT: Håller med, dödare stad får man leta efter *cry*

G_lund
2011-01-04, 20:34
OT: Håller med, dödar stad får man leta efter *cry*

Bra att det är nära till Trollhättan då ;)

OnT:
Ge push/pull ett försök :)

Mitosis
2011-01-04, 20:38
Bra att det är nära till Trollhättan då ;)

Där är jag nästan varje dag, de har ju högskolan :D

Onigiri
2011-01-04, 20:38
Jag kör hellre ben ofta (3 gånger i veckan tex) i samband med tex bröst, kör inte maximalt i benen/alla benövningar då utan delar lite på dem på olika dagar, framsida måndag, bak kanske onsdag, lördag eller något kör jag vader och lite böj eller så, du fattar nog. Att köra regelrätta benpass där man ska utföra 2088934 knäböjar plus kompletterande övningar för att dagen därpå vara helt invalid har jag växt ifrån för längesen :)

hugok
2011-01-04, 20:58
Provat bälte? Jag fick en rätt bra motivationsboost när jag började med bälte just för att det inte blev så stor påfrestning på ryggen och hållningen blev bättre under lyftet.

Gabriel174
2011-01-04, 21:13
Provat bälte? Jag fick en rätt bra motivationsboost när jag började med bälte just för att det inte blev så stor påfrestning på ryggen och hållningen blev bättre under lyftet.

+1 om jag ska vara ontopic


Oftopic: din avatar :laugh:

The Truth
2011-01-04, 21:14
Om du kan böja, böj. Om du inte kan böja, prova andra benövningar som utfall etc etc, om inte det heller funkar och din rygg är 100% paj, kör bara lite benspark och bencurl efter dina vanliga andra pass.

hugok
2011-01-04, 21:15
Oftopic: din avatar :laugh:

:D Sjukt härligt band är det:

4Eqdrdu8Q4o

vacco
2011-01-05, 02:23
jag drog en disk i ryggen för cirka ett halv år sedan när jag böjde, kändes skit i ryggen och har fortfarande ont ibland. Men köpte bälte och kör med det och fungerar riktigt bra tycker jag, är inte riktigt tillbaka på mina tidigare vikter men det är på G.

Så jag skulle rekommendera ett bra styrkebälte istället för att ge upp

Vill bara tillägga att jag inte får ont när jag böjer utan i vardagen.