handdator

Visa fullständig version : Blir aldrig slut, behöver hjälp!


andreaswho91
2011-01-04, 18:03
Tjenare!

Mitt namn är Andreas och jag är 18 år, har tränat i cirka 6 månader.
Är 1,80cm lång och väger 83kg.
Mitt schema ser ut såhär.

Måndag = Ben+axlar
Onsdag = Rygg+bicep
Fredag = Bröst+tricep

Jag gör 3 övningar per muskelgrupp, 6x3.

Felet är dock att jag aldrig har blivit riktigt slut efter ett pass, jag kör absolut maxvikt och anstränger mig rent. Men jag blir aldrig slut?
Så därför undrar jag, HUR ska jag göra för att maximera min träning?

Samt, skulle det gå att man gör såhär:
Måndag, Onsdag och Fredag kör jag = Ben/axlar/rygg/bicep/bröst/tricep, alltså hela paketet varje 'dag'? annars känns det som att mina muskler får vila för länge.

Tacksam för svar!

Fettecke
2011-01-04, 18:07
Varför måste du känna dig slut, blir det automatiskt bättre träning då?

Musklerna behöver X dagar på sig att återhämta sig beroende på hur mkt du har tuktat kroppen. om du vill få ut mest "slut" känsla så dra isär passen mer och lägg in fler övningar, fler set eller vad som helst för att öka mängden.

Värt att känna till är att det är Kvalite före kvantite!

pedersen1980
2011-01-04, 18:09
Mindre disco, mera bas övningar skulle ja rekommendera.
Antagligen.

andreaswho91
2011-01-04, 18:10
Varför måste du känna dig slut, blir det automatiskt bättre träning då?

Musklerna behöver X dagar på sig att återhämta sig beroende på hur mkt du har tuktat kroppen. om du vill få ut mest "slut" känsla så dra isär passen mer och lägg in fler övningar, fler set eller vad som helst för att öka mängden.

Värt att känna till är att det är Kvalite före kvantite!

Nej absolut inte, men eftersom jag 'aldrig' blir slut så känns det inte som att jag har presterat nog vilket jag gör!

Jag vet att musklerna behöver ungefär en dags vila, men det blir det ju också eftersom jag tränar mån/ons/fre?
Hur menar du med 'dra isär passen', samt. Lägg in fler övningar, det skulle kanske funka. Jag kör ju 3 övningar per muskelgrupp, hur många skulle du rekomendera att lägga till?
Jag vet även att kvalite>kvantite, även stabilitet>vikt :)

andreaswho91
2011-01-04, 18:11
Mindre disco, mera bas övningar skulle ja rekommendera.
Antagligen.

Vadå mindre disco? vadå mer basövningar? Jag kör absolut inte disco, och jag har flera basövningar:s

Pungis
2011-01-04, 18:13
Jag kör intensiva pass. Kort vila mellan seten, 100% fokus (musik i öronen och stänger ute allt annat), ofta dropset. Svetten flyger överallt. Jävligt härligt

Man måste bara hitta sitt flow, och det kan jag aldrig göra utan den rätta musiken i öronen

Pre workoutprodukt innan passet ger mig en hel del mer motivation och fokus

andreaswho91
2011-01-04, 18:15
Jag kör intensiva pass. Kort vila mellan seten, 100% fokus (musik i öronen och stänger ute allt annat), ofta dropset. Svetten flyger överallt. Jävligt härligt

Man måste bara hitta sitt flow, och det kan jag aldrig göra utan den rätta musiken i öronen

Pre workoutprodukt innan passet ger mig en hel del mer motivation och fokus

Det lät något härligt!:cool:
Jomen visst, även jag kör rätt så intensivt!

Fettecke
2011-01-04, 18:18
minimum 1 dags vila ja, kör du ett lite tungre pass så räcker inte 1 dag, då behöver du längre tid på dig att återhämta dig, på sikt blir du övertränad annars.

att dra isär menar jag med att du kör kanske bröst mån-tors och lägger in lite tyngre träning, fler set... vad som helst som höjer träningsmängden.

Som sagt, kvalite före kvantite, även på antal övningar per muskelgrupp... det finns inget magiskt tal för antal övningar per muskel.

I grova drag så roterar jag på 2 övningar på biceps, 4 på triceps, 2 på bröst, 2 för axlar, 4 för rygg, 1 för vader, 2 för ben, för mig funkar det bra (har 4 dagar mellan varje muskelgrupp). det funkar för mig, men det kanske itne funkar för dig... det är någorlunda individuellt med träning

Yes
2011-01-04, 18:26
Hur mycket fett har du på kroppen?

coolboynesko
2011-01-04, 18:27
Har inte läst allt som har stått innan men testa att köra med kortare vila(ca 40sekunder) om du så gärna vill va slut efter ett pass! :)

andreaswho91
2011-01-04, 18:45
Hur mycket fett har du på kroppen?

Fett? jaadu.. Vet inte hur jag ska förklara förutom att säga, jag har kött på kroppen. Inte spe, absolut inte fet. har konturer och former. Om det hjälper :s

andreaswho91
2011-01-04, 18:46
Har inte läst allt som har stått innan men testa att köra med kortare vila(ca 40sekunder) om du så gärna vill va slut efter ett pass! :)

Jo det gör jag ibland, fast då när jag är klar, och kanske gör något annat en stund sen är jag inte trött längre? förstår du? det är DET jag vill ändra, vill vara så slut så bara tanken på att köra igen får mig att spy, eller nåt. haha :)

Yes
2011-01-04, 18:50
Fett? jaadu.. Vet inte hur jag ska förklara förutom att säga, jag har kött på kroppen. Inte spe, absolut inte fet. har konturer och former. Om det hjälper :s
Det säger tyvär inte så mycket...

Anledningen till att jag frågar är för att vikterna du skrivit i journalen ser rätt låga ut i relation till din längd och vikt. Jag misstänker därför att du helt enkelt inte lärt dig ta i ordentligt än.

andreaswho91
2011-01-04, 18:52
Det säger tyvär inte så mycket...

Anledningen till att jag frågar är för att vikterna du skrivit i journalen ser rätt låga ut i relation till din längd och vikt. Jag misstänker därför att du helt enkelt inte lärt dig ta i ordentligt än.

Oj, journalen har jag inte uppdaterat på JÄTTElänge.. glömt ta bort den, vart som ett misslyckat försök. Ursäkta.

KaptenKrok
2011-01-04, 18:53
För det första. Gör fler set så blir du tröttare.

För det andra. Kör du knäböj och marklyft? Om ej, gör det.

andreaswho91
2011-01-04, 18:57
Jajamen dom kör jag!

Leifallan
2011-01-04, 18:59
Grattis. Ett litet lyxproblem du har. Så länge du ökar progressivt ska du nog inte bekymra dig så mycket. Du har bra återhämtningsförmåga helt enkelt.

Varför inte testa någon form av högintensiv träning? Dogcrap verkar vara något för dig t.ex!

andreaswho91
2011-01-04, 19:12
Grattis. Ett litet lyxproblem du har. Så länge du ökar progressivt ska du nog inte bekymra dig så mycket. Du har bra återhämtningsförmåga helt enkelt.

Varför inte testa någon form av högintensiv träning? Dogcrap verkar vara något för dig t.ex!

Kikade lite på 'Dogcrap', såg otroligt avancerat ut, och väldigt förvirrande..haha.

andreaswho91
2011-01-04, 19:34
Så, det vi har kommit fram till är att jag ska öka antalet övningar per muskelgrupp och kanske reps, hoppas verkligen det funkar!

Onigiri
2011-01-04, 19:37
20 reps 5 set, supersets/dropsets massvis med övningar. Är du inte trött efter 90 minuters tränande på det viset så är du King Grub.

Fettecke
2011-01-04, 19:38
rent intresse, hur ser ditt schema ut?... du kanske inte blir trött för att du bara kör "lätta" övningar =)

andreaswho91
2011-01-04, 19:39
20 reps 5 set, supersets/dropsets massvis med övningar. Är du inte trött efter 90 minuters tränande på det viset så är du King Grub.

20 reps 5 set, okej. Ska jag köra på maxvikt då eller? Samt, jag har hört att man INTE tränar volym om man kör många reps?
Vad är supersets/dropsets?

andreaswho91
2011-01-04, 19:40
rent intresse, hur ser ditt schema ut?... du kanske inte blir trött för att du bara kör "lätta" övningar =)

Här har du det =)


Måndag
Ben + Axlar

Stående Militärpress (http://www.******.se/html/page.asp?id=94)
'Arnold Press' (http://www.youtube.com/watch?v=lhuPCnPQrLw)
Hantelpress (http://www.******.se/html/page.asp?id=85)
Utfall (http://www.******.se/html/page.asp?id=100)
Knäböj (http://www.******.se/html/page.asp?id=107)
Benpress (http://www.******.se/html/page.asp?id=97)

Onsdag
Rygg + Bicep

Marklyft
Shrugs (Ta tag i skivstång med vikter,Lyft sedan upp axlarna så långt du klarar)
hypersträck (http://www.muscles.se/styrkeovningar/hyperextensions-hyperstrack/)
scottcurls (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cc/PreacherBenchBicepsCurl.JPG/350px-PreacherBenchBicepsCurl.JPG)
Hantelcurl (http://www.muscles.se/wp-content/uploads/2008/07/skiftande-hantelcurl.gif)
Hammercurl (http://www.******.se/styrke_traning/ovnings_guide/hammer_curls.asp)

Fredag
Bröst + Tricep

Hantelflys (http://www.******.se/styrke_traning/ovnings_guide/flat_dumbbell_flys.asp)
Bänkpress med hantlar nedåtlutande (http://www.******.se/styrke_traning/ovnings_guide/nedlutande_bankpress_hantlar.asp)
Sned hantelpress (http://www.******.se/styrke_traning/ovnings_guide/lutande_hantel_bank_press.asp)
Tricepövningar, väljer vi själva.


Kör 6x3, om du inte har läst det =)

Fettecke
2011-01-04, 19:40
Superset innebär att du tränar antagonisten... ex. är triceps primär, så kör du biceps direkt efter

dropset innebär att du sänker vikt eller sänker reps och kör tätare intervaller... det tar rätt bra på musklerna =)

dream_theater_
2011-01-04, 19:41
Oj, journalen har jag inte uppdaterat på JÄTTElänge.. glömt ta bort den, vart som ett misslyckat försök. Ursäkta.

Sista inlägget i din träningsjournal är en månad gammalt. Hur definierar du JÄTTElänge egentligen? Blir du inte trött så tar du väl helt enkelt inte i.

andreaswho91
2011-01-04, 19:45
Superset innebär att du tränar antagonisten... ex. är triceps primär, så kör du biceps direkt efter

dropset innebär att du sänker vikt eller sänker reps och kör tätare intervaller... det tar rätt bra på musklerna =)

Jaha, okey. Det ska jag testa!

Fettecke
2011-01-04, 19:46
Du har lite att förfina i ditt schema, jag kan förstå varför du inte blir "trött", du har mestadels "små" övningar ser det ut som...

Ditt ryggpass är nästan inget ryggpass... biceps och marklyft!, shrugs är inte speciellt mkt rygg, mestadels axlar där. lägg in stångrodd och chins så får du ett mer komplett ryggpass

ditt bröstpass saknar en bänkpress med stång, byt ut den mot din nedåtliggande hantelpress... nedåtliggande hantelpress är ett sämre val.
här kan du även köra smal bänkpress, dips osv

lite tips iaf.

Leifallan
2011-01-04, 19:58
Kikade lite på 'Dogcrap', såg otroligt avancerat ut, och väldigt förvirrande..haha.

Go for it! Inte så avancerat.

panzerpig
2011-01-04, 20:05
Go for it! Inte så avancerat.

+1 Om du inte vill köra hela konceptet, testa bara rest-pause:
1. Ta en vikt du klarar 5-8 reps med.
2. Kör ett set till fail, säg 6 reps. Vila ca 20-30 sekunder, om du inte vill räkna, ta 15 djupa andetag.
3. Gör ett set till (du kommer kanske orka 4 reps), vila 15 andetag.
4. Gör ett sista set, du kanske orkar 3 reps

Det blir 13 reps i ett rest-pause set. sikta på 11-15 reps totalt. Orkar du över 15, höj vikten.

Tycker du det känns bra, läs in dig på doggcrapp, det finns fler saker att tänka på men rest-pause kan vara en bra intensitetshöjare.

The Truth
2011-01-04, 20:23
Prova breathing squats 20 reps på din 10RM. (Alltså den vikten du bara klarar 10 reps på i vanlig knäböj, men nu ska du göra 20, och vila mellan repsen så att du klarar 20 eller ramlar ihop, helt död.)

Där har du endast 1 set som kommer att göra dig HELT SLUT i hela benen. Kör liknande övningar för resten av kroppen också. Som du kanske förstår nu så är det lite onödigt att köra så många mesiga set när man kan köra 1 tungt direkt och sedan gå ifrån gymmet, med större utmattning på kortare tid.

Du blir helt slut, och får tid över till annat i ditt liv.

Eller så kan du fortsätta gymma jättelänge med en massa mesiga set och få lite fritid till annat och aldrig riktigt bli helt slut. Ditt val.

Det är absolut inte två val som finns därute, men bara så att du ska få dig en funderare. Doggcrap och liknande program däruppe funkar ofta jättebra.

Spinkis
2011-01-04, 20:51
Hur kan man inte bli trött av djupa knäböj? kör till fail om du absolut vill bli trött!

andreaswho91
2011-01-04, 20:58
Måste bara säga att jag är grymt imponerad av detta forum och jag är jätte tacksam för eran hjälp! Det är guld värt!

Prova breathing squats 20 reps på din 10RM. (Alltså den vikten du bara klarar 10 reps på i vanlig knäböj, men nu ska du göra 20, och vila mellan repsen så att du klarar 20 eller ramlar ihop, helt död.)

Där har du endast 1 set som kommer att göra dig HELT SLUT i hela benen. Kör liknande övningar för resten av kroppen också. Som du kanske förstår nu så är det lite onödigt att köra så många mesiga set när man kan köra 1 tungt direkt och sedan gå ifrån gymmet, med större utmattning på kortare tid.

Du blir helt slut, och får tid över till annat i ditt liv.

Eller så kan du fortsätta gymma jättelänge med en massa mesiga set och få lite fritid till annat och aldrig riktigt bli helt slut. Ditt val.

Det är absolut inte två val som finns därute, men bara så att du ska få dig en funderare. Doggcrap och liknande program däruppe funkar ofta jättebra.

Okey, men ska man göra det på alla övningar? om vi säger såhär.
Klarar jag t.ex 22kg i varje hand i bicep curl, 10 reps. Så ska jag göra 20, fast vila där i mellan SÅ jag klarar det?
Och hur blir det då i t.ex marklyft? Utfall? osv, du förstår min poäng? alla övningar är ju olika i sig, så vilken 'regel' ska jag följa?



+1 Om du inte vill köra hela konceptet, testa bara rest-pause:
1. Ta en vikt du klarar 5-8 reps med.
2. Kör ett set till fail, säg 6 reps. Vila ca 20-30 sekunder, om du inte vill räkna, ta 15 djupa andetag.
3. Gör ett set till (du kommer kanske orka 4 reps), vila 15 andetag.
4. Gör ett sista set, du kanske orkar 3 reps

Det blir 13 reps i ett rest-pause set. sikta på 11-15 reps totalt. Orkar du över 15, höj vikten.

Tycker du det känns bra, läs in dig på doggcrapp, det finns fler saker att tänka på men rest-pause kan vara en bra intensitetshöjare.

Det där lät riktigt intressant måste jag medge, men samma sak som ovan. Hur blir det då i resterande övningar?

Go for it! Inte så avancerat.
Haha jag skulle GÄRNA go for it, men jag tycker det låter såå galet avancerat? Alla förkortningar (som jag inte är 'familiar with') osv, kunde jag tyda schemat så skulle jag defenitivt köra på det.

The Truth
2011-01-04, 21:10
Måste bara säga att jag är grymt imponerad av detta forum och jag är jätte tacksam för eran hjälp! Det är guld värt!



Okey, men ska man göra det på alla övningar? om vi säger såhär.
Klarar jag t.ex 22kg i varje hand i bicep curl, 10 reps. Så ska jag göra 20, fast vila där i mellan SÅ jag klarar det?
Och hur blir det då i t.ex marklyft? Utfall? osv, du förstår min poäng? alla övningar är ju olika i sig, så vilken 'regel' ska jag följa?





Det där lät riktigt intressant måste jag medge, men samma sak som ovan. Hur blir det då i resterande övningar?


Haha jag skulle GÄRNA go for it, men jag tycker det låter såå galet avancerat? Alla förkortningar (som jag inte är 'familiar with') osv, kunde jag tyda schemat så skulle jag defenitivt köra på det. Du har rätt, det funkar inte riktigt i alla övningar.

Men prova att köra drop set. Kör först ett set till fail i din övning, t ex bicepscurl, sedan sänker vikterna med 20% och kör till fail, repeata tills du är helt slut, sänk hela tiden tills du inte orkar hålla på mer helt enkelt :)

NilsN
2011-01-04, 21:21
Högre intensitet och mindre vila :)

astrodog
2011-01-04, 21:28
Som andra skrivit, kör högre tempo. Det kan ju vara svårt att känna sig "slut" efter bicepscurls, oavsett hur snabbt man gör dem. Men tar du in en övning som frivändningar, marklyft, squats; då lär du känna av. En annan orsak kan vara att du har för höga vikter och för få reps.

Ifall du fortfarande har ork så kör crosstrainern på hög effekt i 5-10 minuter eller hur länge du orkar. Öka motståndet var 30 sek men dra inte ner tempot.

andreaswho91
2011-01-04, 21:29
Du har rätt, det funkar inte riktigt i alla övningar.

Men prova att köra drop set. Kör först ett set till fail i din övning, t ex bicepscurl, sedan sänker vikterna med 20% och kör till fail, repeata tills du är helt slut, sänk hela tiden tills du inte orkar hålla på mer helt enkelt :)


Ska göra så, och i t.ex utfall så ska jag öka vikten rejält och repsen. Detta kommer bli så spännande nu när jag har fått så mycket hjälp!!*flex*

vicarious
2011-01-04, 22:56
Hur långt från fail ligger du i varje set? Att ligga nära fail i basövningar och INTE bli trött är i stort sett omöjligt. Om du tränar efter det där schemat och inte blir trött så har du helt enkelt för lätta vikter eller vilar alldeles för länge.

Jaggan
2011-01-04, 22:58
Jag skulle precis som många andra skrivit råda dig till att ändra övningar, tex chins, stångrodd på ryggpasset och även bänkpress med stång på bröstpasset. Viktigt att tillägga är också att du får in tekniken på övningarna och kör så strikt som möjligt! Testa även ett nytt schema om du inte bytt på länge, dvs träna andra muskelgrupper tillsammans. Dropset och superset är också en bra grej precis som många säger. Ändra helt enkelt tills du hittar något som funkar och känns bra:)

andreaswho91
2011-01-04, 23:22
Jag skulle precis som många andra skrivit råda dig till att ändra övningar, tex chins, stångrodd på ryggpasset och även bänkpress med stång på bröstpasset. Viktigt att tillägga är också att du får in tekniken på övningarna och kör så strikt som möjligt! Testa även ett nytt schema om du inte bytt på länge, dvs träna andra muskelgrupper tillsammans. Dropset och superset är också en bra grej precis som många säger. Ändra helt enkelt tills du hittar något som funkar och känns bra:)

Har just bytt till detta, från sl 5x5 som inte alls var min grej.
Chins tycker jag inte alls om, gör hellre andra grejor *rolleyes*

Jo, brukar säga såhär : Teknik>vikt, fast mina idiotiska kompisar vägrar ju inse det och pumpar på det tyngsta dom kan och vinglar som.. ja, dom får skylla sig själv =)

vicarious
2011-01-04, 23:25
Jo, brukar säga såhär : Teknik>vikt, fast mina idiotiska kompisar vägrar ju inse det och pumpar på det tyngsta dom kan och vinglar som.. ja, dom får skylla sig själv =)

Till en viss gräns. Ibland måste man offra lite teknik för att bli starkare. Man kan inte fjolla runt med jättelätta vikter bara för att kunna köra dötsstrikt.

andreaswho91
2011-01-04, 23:28
Till en viss gräns. Ibland måste man offra lite teknik för att bli starkare. Man kan inte fjolla runt med jättelätta vikter bara för att kunna köra dötsstrikt.

Nej självklart, men du förstår min poäng va?

Hellre att du kör maxvikt och är stadig som en klippa än att du kör _ÖVER_maxvikt så du svajar, bara för att visa upp dig =)

daloatf
2011-01-04, 23:40
Om du trycker i dig max dos av Crack eller jack3d tex så kommer du vara zombie efteråt. Då blir du slut :)

andreaswho91
2011-01-05, 00:43
Om du trycker i dig max dos av Crack eller jack3d tex så kommer du vara zombie efteråt. Då blir du slut :)

Haha dom pengarna har jag inte att lägga ut atm, just köpt en tv. haha.

Jhe
2011-01-05, 01:03
För det första. Gör fler set så blir du tröttare.

För det andra. Kör du knäböj och marklyft? Om ej, gör det.

+1
Tycker du inte du blir trött nog, kör mer.
Räcker inte det så lägg till ännu mer *slap*

andreaswho91
2011-01-05, 01:17
Ja självklart! har lärt mig det nu =)

En till rolig grej, Onsdagen före julafton så klarade jag 20kg i hantelcurl. Nu i måndags tog jag 22kg, hade ett uppehåll där i mellan, hur kommer det sig?

beckman88
2011-01-05, 03:36
Ja självklart! har lärt mig det nu =)

En till rolig grej, Onsdagen före julafton så klarade jag 20kg i hantelcurl. Nu i måndags tog jag 22kg, hade ett uppehåll där i mellan, hur kommer det sig?

Underskattning.

Kom ihåg att även om dina muskler inte behöver vila (vilket dom behöver) så behöver nervsystemet göra det.

1911
2011-01-05, 03:52
Du kör ju fan knappt några set. Inte konstigt att du inte blir trött. Kör 40 set per pass istället vetja. Första 20 seten kan du köra max 5 reps per set, sen kör du 20 set med 10 reps för att få volym. Vips så är du trött!

mikaelj
2011-01-05, 07:14
Vill du bli trött? Man behöver nämligen inte bli det för att öka i styrka.

Nu i början när du fortfarande tränar med låga vikter lär du inte heller bli trött. När du väl kommit upp i lite högre vikter (åtminstone 120 kg i mark och 100 kg böj, givet din vikt och längd) ordnar sig det där med trötthet automatiskt...

andreaswho91
2011-01-05, 11:31
Du kör ju fan knappt några set. Inte konstigt att du inte blir trött. Kör 40 set per pass istället vetja. Första 20 seten kan du köra max 5 reps per set, sen kör du 20 set med 10 reps för att få volym. Vips så är du trött!

20 set med 10 reps på alla övningar?
Är inte det dom andra har skrivit bättre då?

'1. Ta en vikt du klarar 5-8 reps med.
2. Kör ett set till fail, säg 6 reps. Vila ca 20-30 sekunder, om du inte vill räkna, ta 15 djupa andetag.
3. Gör ett set till (du kommer kanske orka 4 reps), vila 15 andetag.
4. Gör ett sista set, du kanske orkar 3 reps

Det blir 13 reps i ett rest-pause set. sikta på 11-15 reps totalt. Orkar du över 15, höj vikten.'

andreaswho91
2011-01-05, 11:32
Vill du bli trött? Man behöver nämligen inte bli det för att öka i styrka.

Nu i början när du fortfarande tränar med låga vikter lär du inte heller bli trött. När du väl kommit upp i lite högre vikter (åtminstone 120 kg i mark och 100 kg böj, givet din vikt och längd) ordnar sig det där med trötthet automatiskt...

Har som max tagit 110kg mark, fast jag har en väldigt svag rygg..

Rusk
2011-01-05, 15:23
Kortare vila och högre reps, är du inte slut efter 6-7set korrekt utförd böj/benpress så är det något fel, förmodligen vikten.
När jag själv kör styrka så blir jag aldrig trött förutom vid mark/böj, utöver det så känns det som man vilar mer än vad man tränar.

Lucipha
2011-01-05, 15:49
Du kanske vill bena ut vad du vill först. Öka i vikt, bli starkare (båda?) eller bli trött?

andreaswho91
2011-01-05, 16:33
Du kanske vill bena ut vad du vill först. Öka i vikt, bli starkare (båda?) eller bli trött?

Bli starkare, det är väl målet.

Idag vart jag riktigt slut, det måste jag erkänna. Dagens Bicep/rygg pass var perfekt, jag körde:

"
1. Ta en vikt du klarar 5-8 reps med.
2. Kör ett set till fail, säg 6 reps. Vila ca 20-30 sekunder, om du inte vill räkna, ta 15 djupa andetag.
3. Gör ett set till (du kommer kanske orka 4 reps), vila 15 andetag.
4. Gör ett sista set, du kanske orkar 3 reps

Det blir 13 reps i ett rest-pause set. sikta på 11-15 reps totalt. Orkar du över 15, höj vikten."

Nästan på allt, riktigt effektivt måste jag erkänna! *tack för tipset*

Fast, min kompis sa att det INTE är smart att köra ' till fail ' på så många övningar osv, stämmer det? för jag gillar verkligen denna idé =)

panzerpig
2011-01-05, 19:38
Smart och smart :) Det kan bli slitigt, det är viktigt att du återhämtar dig ordentligt. Doggcrapp har tunga och lätta perioder. tex
Oavsett hur du tränar så kommer nån säga att det är fel och nått annat sätt är bättre, handlar om vad du trivs med, tycker om och får bra resultat av.

andreaswho91
2011-01-05, 20:45
Smart och smart :) Det kan bli slitigt, det är viktigt att du återhämtar dig ordentligt. Doggcrapp har tunga och lätta perioder. tex
Oavsett hur du tränar så kommer nån säga att det är fel och nått annat sätt är bättre, handlar om vad du trivs med, tycker om och får bra resultat av.

Jag gillar sättet och idén enormt mycket, vill köra med det!
Men då du säger sliter, hur menar du då? vill ju inte skada mig på kuppen.

panzerpig
2011-01-05, 21:47
Skada dig bör du inte göra så länge du kör kontrollerat och inte tyngre än vad du klarar. Lyssna på kroppen, när du känner att du inte orkar mer än passet innan kan det vara bra att ta det lugnare i några pass och sen jaga igen.

Det finns en lång tråd om doggcrapp här på forumet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52653&highlight=doggcrapp

Själv kör jag doggcrappinspirerat i vissa perioder, tycker det blir jobbig i längden "slitigt", som jag menade det :)

andreaswho91
2011-01-06, 15:57
Skada dig bör du inte göra så länge du kör kontrollerat och inte tyngre än vad du klarar. Lyssna på kroppen, när du känner att du inte orkar mer än passet innan kan det vara bra att ta det lugnare i några pass och sen jaga igen.

Det finns en lång tråd om doggcrapp här på forumet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52653&highlight=doggcrapp

Själv kör jag doggcrappinspirerat i vissa perioder, tycker det blir jobbig i längden "slitigt", som jag menade det :)

Kontrollerat det gör jag ju? jag ska ju sammanlagt klara runt 11-15, om du förstår. Är det mer än 15 så ökar jag vikten.
Förstår du inte så alltså:
Man ska köra så tungt så man klarar 3 sets som sammanlagt blir 11-15, t.ex 6 först, sen 4, sen 3 eller nåt. Det blir 13, då har man rätt vikt.

DET är ju enormt kontrollbart?

panzerpig
2011-01-06, 17:10
Jo men det blir jobbigare än om du kör 6 reps, vilar en minut sen kör 6 reps osv. "vanliga vilopauser". så läbge du vilar mellan passen, kan öka och blir starkare är det ingen fara. märker du att du inte kan öka efter 5 pass är det bra att ta det lugnare nått pass och sen jobba dig upp igen. Inte "stånga dig mot väggen" hela tiden och alltid jaga ökningar. :)
Kör på, lyssna på kroppen så ska det inte vara någon fara.
Själv har jag kört doggcrapp i några månader och har ökat riktigt bra.

andreaswho91
2011-01-06, 17:13
Jo men det blir jobbigare än om du kör 6 reps, vilar en minut sen kör 6 reps osv. "vanliga vilopauser". så läbge du vilar mellan passen, kan öka och blir starkare är det ingen fara. märker du att du inte kan öka efter 5 pass är det bra att ta det lugnare nått pass och sen jobba dig upp igen. Inte "stånga dig mot väggen" hela tiden och alltid jaga ökningar. :)
Kör på, lyssna på kroppen så ska det inte vara någon fara.
Själv har jag kört doggcrapp i några månader och har ökat riktigt bra.


Okey tack, ska inte jaga 'ökningar', ska köra det som känns bra. För jag vill verkligen köra denna metod, känns så 'rätt', om ni förstår..:hbang:

Lucipha
2011-01-06, 22:44
Bli starkare, det är väl målet.

Well, då mäter du resultaten efter hur mycket starkare du blir och inte efter hur trött du blir. Läs gärna på mer om hur olika kraftidrottare tränar