handdator

Visa fullständig version : Träna om en muskel dagen efter?


StampChamp
2011-01-04, 15:02
Hallå där kollofolket....

Jag körde ett pass igår med en massa superset och triset. Det som kördes var rygg/armar. När jag kör superset och triset blir det inte alls samma sak som att köra raka vanliga set, dessutom kör jag ett högre repsantal runt 8-15reps så man känner sig mycket fräschare och igår blev det lite mindre träning än jag tänkt mig.

Min fråga är om jag kan träna om rygg/armar idag? Kan det ge mig något eller kommer det bara förstöra? Jag brukar träna igenom kroppen två gånger i veckan men hade tänkt hinna med 3ggr denna vecka.

Detta är inget jag kommer göra om, men kände mig bara sugen på att köra om dessa då jag prioriterar dessa muskelgrupper. En gång kan väl inte vara negativt att träna två dagar på raken?

SiSenior
2011-01-04, 15:05
Jag hade vilat.

ceejay
2011-01-04, 15:07
Kör på. Inge problem.

limenka
2011-01-04, 15:08
Du behöver kanske inte kötta sönder rygg/biceps idag om nu verkligen vill träna ;)

Mr.Sarkastisk
2011-01-04, 15:09
Att träna om en muskelgrupp skadar väl aldrig för variationens skull. Dock så är det bara dumt att göra det till en vana då det blir kontraproduktivt över en längre period.

StampChamp
2011-01-04, 15:12
Jag hade vilat.
Jag kommer köra ;)

Kör på. Inge problem.

Okej, jag kör på.. tror inte det kan vara negativt när det händer en gång, att göra så varje dag kanske inte är att rekommendera

Du behöver kanske inte kötta sönder rygg/biceps idag om nu verkligen vill träna ;)

Nej fan, det blir inga marklyft kan jag lova. Lite mer finlir så att säga, vilket det brukar bli när jag kör så mycket superset och triset, hade inte funkat att köra tunga övningar typ marklyft, hantelrodd och chins.

Min träning just nu är mest att pumpa med superset och triset, man får ett grymt tryck men känner sig mycket mycket fräschare.. så att träna om idag är nog inga problem!

Men det kan väl inte vara negativt och köra om? Borde väl ge något? Jag kör heller inte till fail.

Rikard Jansson
2011-01-04, 15:14
Kör på. Inge problem.

Bara för att du kör böj 6 ggr i veckan så är det ingen klockren idé att säga till någon att det inte är några problem att köra biceps dagen efter att han kört massor med biceps superset&triset!?

StampChamp
2011-01-04, 15:16
Bara för att du kör böj 6 ggr i veckan så är det ingen klockren idé att säga till någon att det inte är några problem att köra biceps dagen efter att han kört massor med biceps superset&triset!?

Sant, fast superset/triset är skonsammare.. eftersom du inte kan köra lika tungt som vanliga raka set, dessutom är jag inne i en period då jag bara "pumpar" övningarna, så man känner sig riktigt fräsch och det sliter inte lika hårt.

Men detta är engångsföreteelse då kan det väl inte vara direkt negativt utan kanske tvärtom väldigt positivt?

Tex bröst och axlar som jag körde i fredags känner jag mig mycket mer sliten i, men då körde jag tungt och vanliga raka set.

Rikard Jansson
2011-01-04, 15:17
Sant, fast superset/triset är skonsammare.. eftersom du inte kan köra lika tungt som vanliga raka set, dessutom är jag inne i en period då jag bara "pumpar" övningarna, så man känner sig riktigt fräsch och det sliter inte lika hårt. Men detta är engångsföreteelse då kan det väl inte vara direkt negativt utan kanske tvärtom väldigt positivt?

Absolut inte.

limenka
2011-01-04, 15:19
Sant, fast superset/triset är skonsammare.. eftersom du inte kan köra lika tungt som vanliga raka set, dessutom är jag inne i en period då jag bara "pumpar" övningarna, så man känner sig riktigt fräsch och det sliter inte lika hårt. Men detta är engångsföreteelse då kan det väl inte vara direkt negativt utan kanske tvärtom väldigt positivt?

Sliter gör det allt. Du behöver inte "försvara" dig utan kör på det om du orkar/vill. Det skadar inte, om du nu inte blir för kaxig och börjar pumpa lite väl tungt :)

ceejay
2011-01-04, 15:22
Absolut inte.

Du verkar ju uppenbarligen ha tokkoll på detta. Varför skulle det absolut inte vara positivt?

StampChamp
2011-01-04, 15:23
Sliter gör det allt. Du behöver inte "försvara" dig utan kör på det om du orkar/vill. Det skadar inte, om du nu inte blir för kaxig och börjar pumpa lite väl tungt :)

Okej jag kör på, nej då det blir inte några tunga vikter :)

Rikard Jansson
2011-01-04, 15:23
Du verkar ju uppenbarligen ha tokkoll på detta. Varför skulle det absolut inte vara positivt?

Varför det inte skulle vara väldigt positivt i ökningssyfte att köra triset/superset biceps/rygg var och varannan dag? Skojar du?

StampChamp
2011-01-04, 15:24
Varför det inte skulle vara väldigt positivt i ökningssyfte att köra triset/superset biceps/rygg var och varannan dag? Skojar du?

Glöm inte den viktiga muskel triceps också ;) fast jag ska inte köra så här fler gånger, inte dagen efter i alla fall

ceejay
2011-01-04, 15:29
Varför det inte skulle vara väldigt positivt i ökningssyfte att köra triset/superset biceps/rygg var och varannan dag? Skojar du?

Herregud, lägg ned och kom ut ur din lilla bubbla och inse att kroppen inte går sönder av att träna 2 dagar irad.

Har vi ens läst samma text du och jag?

Rikard Jansson
2011-01-04, 15:30
Herregud, lägg ned och kom ut ur din lilla bubbla och inse att kroppen inte går sönder av att träna 2 dagar irad.

Har vi ens läst samma text du och jag?

Säger killen som har gått sönder. Wtf?

ceejay
2011-01-04, 15:33
Säger killen som har gått sönder. Wtf?

Vilka fina paralleller du drar grabben. Dessutom utan kunskap om det.


Till TS. 2 dagar irad är absolut inga problem.

Matsa
2011-01-04, 15:45
Att träna samma muskler två dagar i rad en gång kommer förmodligen inte att göra så värst mycket vare sig till eller från. Gör som du vill med andra ord. Att göra det till en vana vore nog däremot ingen god idé, inflammerade senor gör ont och tar tid på sig att läka. Jag lyckades själv träna mig till en inflammation i bicepssenan förra året och tvingades dra ned på både rygg och armträning i över en månad. Helt i onödan och helt genom min egen dumhet då jag ville öka på ryggträningen men utan att dra ned på bicepsträningen.

Bara för att man under rätt omständigheter kan böja varje dag innebär det inte att det är vettigt att applicera samma metod på precis allt.

Zoidy
2011-01-04, 16:53
Vilka fina paralleller du drar grabben. Dessutom utan kunskap om det.


Till TS. 2 dagar irad är absolut inga problem.

Har läst lite av vad John Broz har sagt, och han menar väl på att det är många övningar som inte lämpar sig särskilt väl att träna så ofta? Har för mig att han varken tycker att marklyft eller bänkpress bör köras allt för ofta.

Inser dock att du kanske inte menar att köra biceps varenda dag utan bara att det är ok som engångsföreteelse ;)

Hur går det för dig med den träningsmetoden btw? Har du ökat bra av att köra böj varje pass? Tycker själva träningsfilosofin är jäkligt intressant

Crippa90
2011-01-04, 20:35
Absolut inte.

Här var vi inte blyga.

Rikard Jansson
2011-01-04, 20:36
Här var vi inte blyga.

Han framställde det inte som okej, utan som "väldigt positivt." Jag tycker iaf det är befogat att påstå att det absolut inte är väldigt positivt. Maximalt kan det väl vara okej, eller rentav positivt, men väldigt? Nope.

JoeyP
2011-01-04, 20:40
Det där är nog individuellt. Jag har aldrig testat att köra tex böj två dagar i rad och kommer nog aldrig göra det heller.

Tycker om att vila någon dag emellan. Verkar bränna ut mig väldigt lätt.

Kör jag tex 3x5 nära fail på måndag presterar jag sämmre om jag kör samma pass på fredagen :S

JoeyP
2011-01-04, 20:40
Säger killen som har gått sönder. Wtf?

Det där var ju bara riktigt idiotiskt sagt. RE säger jag bara.

Rikard Jansson
2011-01-04, 20:42
Det där var ju bara riktigt idiotiskt sagt. RE säger jag bara.

Varför? Han har ju konstanta smärtor i knän och allt möjligt. Att påstå att det är totalt orelaterat till knäböj 6 dagar i veckan är väldigt märkligt.

JoeyP
2011-01-04, 20:43
Varför? Han har ju konstanta smärtor i knän och allt möjligt. Att påstå att det är totalt orelaterat till knäböj 6 dagar i veckan är väldigt märkligt.

Ptja maybe.
Jag har också problem med knäna och jag kör knäböj en gång i veckan.

Onigiri
2011-01-04, 20:45
Ja, du kan köra samma 2 dagar i rad eftersom du inte kör 3-5 tunga reps som sliter på ett lite annorlunda sätt.

MackeJuve
2011-01-04, 21:29
Jag skulle skit't i det, musklerna behöver vila, 48 h brukar man väl ofta räkna med som något sorts generellt minimum. Det går ju självklart att göra så men känns som det blir kaka på kaka, spara träningslusten en dag istället!

MackeJuve
2011-01-04, 21:38
Bara för att man under rätt omständigheter kan böja varje dag innebär det inte att det är vettigt att applicera samma metod på precis allt.

Vilken idiot som helst fattar ju att man KAN böja varje dag, men kan det verkligen vara vettigt? Visst att det man vill bli bra på ska man köra mycket men benen får ju aldrig vila, har kollat Ceejay's journal lite och han trivs ju uppenbarligen med det men det kan ju inte på långa vägar vara optimalt varken för styrka eller volym? Går inte ihop i mitt huvud med muskelåterhämtning o.s.v.

Zoidy
2011-01-04, 21:41
Vilken idiot som helst fattar ju att man KAN böja varje dag, men kan det verkligen vara vettigt? Visst att det man vill bli bra på ska man köra mycket men benen får ju aldrig vila, har kollat Ceejay's journal lite och han trivs ju uppenbarligen med det men det kan ju inte på långa vägar vara optimalt varken för styrka eller volym? Går inte ihop i mitt huvud med muskelåterhämtning o.s.v.

John Broz påstår ju dock att Krastev körde med ett sånt upplägg, och han gick det ju uppenbarligen ganska bra för. Även Pat Mendes kör med det upplägget och han leker ju också med rätt stora vikter. Enligt John Broz ökade Pat Mendes dessutom 90(!!) kg på typ ett år i knäböj. Från 270 till 360 eller vad det var. Rätt sjukt. Så uppenbarligen funkar det ju för vissa. Men jag tycker också det känns lite udda med muskelåterhämtning osv

MackeJuve
2011-01-04, 21:46
John Broz påstår ju dock att Krastev körde med ett sånt upplägg, och han gick det ju uppenbarligen ganska bra för. Även Pat Mendes kör med det upplägget och han leker ju också med rätt stora vikter. Enligt John Broz ökade Pat Mendes dessutom 90(!!) kg på typ ett år i knäböj. Från 270 till 360 eller vad det var. Rätt sjukt. Så uppenbarligen funkar det ju för vissa. Men jag tycker också det känns lite udda med muskelåterhämtning osv

Ja jag sitter inte inne med någon gudabenådad kunskap men som sagt så går det ju starkt emot det man har fått lära sig!

ceejay
2011-01-04, 21:47
Varför? Han har ju konstanta smärtor i knän och allt möjligt. Att påstå att det är totalt orelaterat till knäböj 6 dagar i veckan är väldigt märkligt.

Mina knän blir bättre och bättre. Jag lider inte av det samt har inga känningar när jag tränar.
Givetvis är det relaterat och givetvis kan man känna sig trasig som fan. Men det går över.

Rikard Jansson
2011-01-04, 21:48
Mina knän blir bättre och bättre. Jag lider inte av det samt har inga känningar när jag tränar.
Givetvis är det relaterat och givetvis kan man känna sig trasig som fan. Men det går över.

Jag vill inte vara aggressiv eller något nu, och hoppas det ordnar sig, men det kan väl höra till diskussionen att det blev något med din rygg idag?

ceejay
2011-01-04, 21:50
Jag vill inte vara aggressiv eller något nu, och hoppas det ordnar sig, men det kan väl höra till diskussionen att det blev något med din rygg idag?

haha, jag hade lite oflyt som timeade det med detta ;)
böjde förra veckan eller nåt och så knäppte det till i ryggen. började ömma och göra ont igen när jag frontböjer som förut. Slog dock pb idag ändå i frontböjen...

Hör till saken är att skadan jag fick förut till viss del också berodde på att den kotan som skadades är konstigt formad, kilformad, så den får ta onödig belastning och från lite fel håll.

Rikard Jansson
2011-01-04, 21:53
haha, jag hade lite oflyt som timeade det med detta ;)
böjde förra veckan eller nåt och så knäppte det till i ryggen. började ömma och göra ont igen när jag frontböjer som förut. Slog dock pb idag ändå i frontböjen...

Hör till saken är att skadan jag fick förut till viss del också berodde på att den kotan som skadades är konstigt formad, kilformad, så den får ta onödig belastning och från lite fel håll.

Och du har ändå inga planer på att dra ner på böjträningen? ^^ Nån veckas vila med återhämtning av nervsystem och allt som följer med kan leda till PB i allt som har med rörelsen att göra :O

ceejay
2011-01-04, 21:56
Klart jag skulle slå pb och sådana saker om jag vilade, men då missar jag ju den träning jag vilar ifrån.

Jag har kört hårt nu i flera månader, så har egentligen inga planer på att dra ned. All annan träning förutom frontböjen går smärtfritt i princip.

MackeJuve
2011-01-04, 22:15
Klart jag skulle slå pb och sådana saker om jag vilade, men då missar jag ju den träning jag vilar ifrån.

Jag har kört hårt nu i flera månader, så har egentligen inga planer på att dra ned. All annan träning förutom frontböjen går smärtfritt i princip.

PB>Inte vila

ceejay
2011-01-04, 22:17
När man slår pb när man känner sig som bajs > vila

drog exempelvis pb i både pushpress och frontböj idag.

MackeJuve
2011-01-04, 22:24
När man slår pb när man känner sig som bajs > vila

drog exempelvis pb i både pushpress och frontböj idag.

Haha jo klart det äger, men större chans att slå pb om man INTE känner sig som bajs ;)

Timme
2011-01-05, 06:44
Fungerar bra att köra samma muskler dagen efter. Jag körde tung bänk med tröja och tung vanlig rawbänk i söndags och körde bänk dagen efter och det gick bättre än passet innan.

ceejay
2011-01-05, 12:46
sen kan man köra samma 2 gånger per dag också ;)

En dude på gymmet körde böj på morgonen och slog pb i frontböj på kvällen.

Rusk
2011-01-05, 15:21
Kör på. Inge problem.

I ett muskelbyggande syfte så är det ett problem.

joasimo
2011-01-05, 15:26
I ett muskelbyggande syfte så är det ett problem.

Varför då? Jag tror fortfarande på att träna ner sig för att sedan komma tillbaka större efter en lugnare period. Men visst att träna samma muskel flera dagar på raken ger nog ingenting.

Jag har kört tre axlar/armpass i veckan minst 15set per muskelgrupp och pass, ökar riktigt bra!

MackeJuve
2011-01-05, 17:36
sen kan man köra samma 2 gånger per dag också ;)

En dude på gymmet körde böj på morgonen och slog pb i frontböj på kvällen.

Fan då skulle man va nöjd ;) Men det enda jag tänker när jag läser nåt sådant är hur mycket mer han skulle slagit pb med om han inte kört böj på morgonen :D

MackeJuve
2011-01-05, 17:38
Varför då? Jag tror fortfarande på att träna ner sig för att sedan komma tillbaka större efter en lugnare period. Men visst att träna samma muskel flera dagar på raken ger nog ingenting.

Jag har kört tre axlar/armpass i veckan minst 15set per muskelgrupp och pass, ökar riktigt bra!

Höhö 2 dagar i rad är ju flera dagar i rad

joasimo
2011-01-05, 18:52
Höhö 2 dagar i rad är ju flera dagar i rad

Ja det vet jag.. men jag menar 3-4st kanske och som är återkommande varje vecka.. en gång spelar ju ingen roll.

Stefan J
2011-01-05, 19:06
Oavsett om det fungerar för några få i världen så får nog de flesta som tränar ett bättre resultat om de böjer 2ggr/vecka än 6ggr/vecka. Men annars så är det inga större problem att träna samma muskelgrupp 2 dagar på raken. Om det är optimalt är väl tveksamt, men visst går det.

Zoidy
2011-01-05, 19:13
Oavsett om det fungerar för några få i världen så får nog de flesta som tränar ett bättre resultat om de böjer 2ggr/vecka än 6ggr/vecka. Men annars så är det inga större problem att träna samma muskelgrupp 2 dagar på raken. Om det är optimalt är väl tveksamt, men visst går det.

Är det inte väldigt olika hur ofta man kan träna olika muskelgrupper dock? Jag tänker på att det kanske är lättare att böja ofta än att träna grepp och underarmar varje dag? Tänker att det kanske är lite extra känsligt för så små muskler.
Får man fråga hur ofta du tränar bänk förresten? Du har ju onekligen kommit nån vart med din träning menar jag ;)

Stefan J
2011-01-05, 19:20
Jag har tränat bänk 3-4ggr/vecka som mest, men fick inte alls bättre resultat än när jag tränade 2 dagar/vecka så jag har dragit ner på mängden till det senare igen. Och det lossnar nu tycker jag. Mer är absolut inte bättre alltid, och man får väl helt enkelt granska sig kritiskt och se hur man svarar på träning. Det är såklart coolare och mer hardcore att kunna säga att man bänkar 4 dagar/vecka eller böjer 6 dagar/vecka, men om det gör dig sämre, varför fortsätta? Om man kan öka mer på en lägre träningsvolym ska du välja denna. Man behöver inte påskynda slitaget tills man har permanent ont i alla leder i kroppen, dit kommer vi ändå till slut ;)

Jag vet inte hur det är med just knäböj och varför just den övningen skulle vara bättre att träna ofta än andra. Ser jag till mig själv så har jag alltid fått ont och blivit övertränad om jag tränat mer än 2 böjpass/vecka, men vissa har ju känsligare knän än andra. Och att jag sedan aldrig tyckt vare sig böj eller mark är roligt minskar säkert träningslust och tolerans ordentligt mot vad den kunnat vara. Men ändå: jag är säker på att det finns några få som kan böja 6 dagar/per vecka, men för alla andra 95-99% är det nog bättre att nöja sig med 2-3 pass.

Det finns för övrigt många lyftare som presterar gott med 1 böjpass/vecka. Jag hade äran att prata med Ove Letho på SM (han har vunnit VM i bänkpress och jag tror han tagit medalj på styrkelyfts-VM också, bl.a över 400kg i knäböj, frågan är om han inte vunnit styrkelyfts-VM också). Han berättade att hans böj gått segt, men verkligen lossnat sedan han drog ner knäböjandet från 2 till 1 dag/vecka. Bara som en parantes.

von huff
2011-01-05, 19:26
Föreslår inte endel att om man har problem med nån muskelgrupp så kan man träna den flera dagar efter varann i korttare perioder?Själv tror jag att det är bra att ha lite vila mellan passen, tvivlar på att man i längden presterar bra om man tränar så

Zoidy
2011-01-05, 19:41
Jag har tränat bänk 3-4ggr/vecka som mest, men fick inte alls bättre resultat än när jag tränade 2 dagar/vecka så jag har dragit ner på mängden till det senare igen. Och det lossnar nu tycker jag. Mer är absolut inte bättre alltid, och man får väl helt enkelt granska sig kritiskt och se hur man svarar på träning. Det är såklart coolare och mer hardcore att kunna säga att man bänkar 4 dagar/vecka eller böjer 6 dagar/vecka, men om det gör dig sämre, varför fortsätta?

Jag vet inte hur det är med just knäböj och varför just den övningen skulle vara bättre att träna ofta än andra. Ser jag till mig själv så har jag alltid fått ont och blivit övertränad om jag tränat mer än 2 böjpass/vecka, men vissa har ju känsligare knän än andra. Jag är säker på att det finns några få som kan böja 6 dagar/per vecka, men för alla andra 95-99% är det nog bättre att nöja sig med 2-3 pass.

Det tycker jag låter rimligt. Känns som att man nästan borde behöva hjälpmedel om man skulle träna samma muskelgrupp alltför ofta. Kroppen behöver ju återhämta sig. Jag har märkt enorm skillnad på mig själv dock när jag tränar samma muskelgrupp två ggr/vecka istället för en gång/vecka. Så det kanske är runt 2-3 ggr/vecka som är den magiska gränsen för de flesta? Är väldigt skönt att höra att man inte måste träna samma muskelgrupp så ofta för att vara opti iaf, det har man ju inte tid med.

Måste förresten ge dig komplimang för dina lyft, har sett flera videos med dig på youtube och man får nästan tårar i ögonen ibland ;)

Stefan J
2011-01-05, 19:54
Man får tacka.

Ja mellan 2-3 dagar/vecka funkar mycket bra för de flesta. 1 gång/vecka blir för lite precis som du upplever (i alla fall bänk, böj/mark finns det gott om folk som klarar sig på ett pass vardera/vecka). Och precis som du är inne på tror jag att man behöver hjälpmedel för att orka med 5-6 stenhårda böj eller bänkpass/vecka under en längre tid.

Timme
2011-01-05, 19:54
Jag har tränat bänk 3-4ggr/vecka som mest, men fick inte alls bättre resultat än när jag tränade 2 dagar/vecka så jag har dragit ner på mängden till det senare igen. Och det lossnar nu tycker jag. Mer är absolut inte bättre alltid, och man får väl helt enkelt granska sig kritiskt och se hur man svarar på träning. Det är såklart coolare och mer hardcore att kunna säga att man bänkar 4 dagar/vecka eller böjer 6 dagar/vecka, men om det gör dig sämre, varför fortsätta? Om man kan öka mer på en lägre träningsvolym ska du välja denna. Man behöver inte påskynda slitaget tills man har permanent ont i alla leder i kroppen, dit kommer vi ändå till slut ;)

Jag vet inte hur det är med just knäböj och varför just den övningen skulle vara bättre att träna ofta än andra. Ser jag till mig själv så har jag alltid fått ont och blivit övertränad om jag tränat mer än 2 böjpass/vecka, men vissa har ju känsligare knän än andra. Och att jag sedan aldrig tyckt vare sig böj eller mark är roligt minskar säkert träningslust och tolerans ordentligt mot vad den kunnat vara. Men ändå: jag är säker på att det finns några få som kan böja 6 dagar/per vecka, men för alla andra 95-99% är det nog bättre att nöja sig med 2-3 pass.

Det finns för övrigt många lyftare som presterar gott med 1 böjpass/vecka. Jag hade äran att prata med Ove Letho på SM (han har vunnit VM i bänkpress och jag tror han tagit medalj på styrkelyfts-VM också, bl.a över 400kg i knäböj, frågan är om han inte vunnit styrkelyfts-VM också). Han berättade att hans böj gått segt, men verkligen lossnat sedan han drog ner knäböjandet från 2 till 1 dag/vecka. Bara som en parantes.

Ove har vunnit VM i SL och har ett pb på 425 i tävlingsböj :D