handdator

Visa fullständig version : Langning


Pendelous
2011-01-04, 11:33
Hur höga böter tror ni till exempel det blir om en, exempelvis en förälder, köper ut en cider (4,5; 33cl) till en person under 20?

Vad tycker ni om straffskalan på den hör typen av brott? För höga, för låga o.s.v.

ceejay
2011-01-04, 11:36
med lite googling har jag kommit fram till att böterna kan hamna på krings 60 dagsböter för langning av en liter vodka

Jag har ingen åsikt om straffskalan då jag inte vet vad som gäller, om det är mängden alkohol eller något annat som bestämmer straffet.

Onigiri
2011-01-04, 11:39
Gissningsvis får man skyhöga böter, fängelse, av med körkort och hela paketet eftersom langning är i Sverige allvarligare än mord och våldtäkt med mera. Dock inte i samma grad som teh fildelning from hell. Men säkert i närheten. Maila pålisen och fråga dem vad det är för regler.

Nordenator
2011-01-04, 11:46
Kan bara passa på att påpeka att det från och med årsskiftet finns en uppdaterad alkohollag. Syftet med köpet och hur det brukas lär även påverka följderna. Under vissa former är det tillåtet att bjuda på alkohol, men om det tydligt är langning är det väl en annan femma.
http://62.95.69.3/SFSdoc/10/101622.PDF

zeusden1
2011-01-04, 11:46
Hur stor är skillnaden på att langa ut från systembolaget än att själv tillverka vin hemma som säljs till personer under 20? Under 18? Hypotetiskt givetvis.

pbiddy
2011-01-04, 12:30
Gissningsvis får man skyhöga böter, fängelse, av med körkort och hela paketet eftersom langning är i Sverige allvarligare än mord och våldtäkt med mera. Dock inte i samma grad som teh fildelning from hell. Men säkert i närheten. Maila pålisen och fråga dem vad det är för regler.

Glöm inte att tuta med bilen-brottet. OMFG!!!!11ELVA!!!

hultman
2011-01-04, 14:47
Det krävs ju att alla inblandade är VÄLDIGT medgörliga för att någon ska kunna dömas för det. Hur svårt är det att förklara att x endast bär hem det åt y, att x stulit drickan från y eller att z köpte drickan av y, för att sedan sälja till x?

Sverker
2011-01-04, 14:54
Man är inte så dum som förälder att man langar till sina egna barn.



Straffskalan för langning är säkert rätt.

Åsberg
2011-01-04, 14:55
Bättre att köpa hembränt.

hahavaffan
2011-01-04, 15:36
Man är inte så dum som förälder att man langar till sina egna barn.Jodå. Annars köper de hembränt eller smuggelvodka från nån random småtjuv :thumbup:

ceejay
2011-01-04, 15:38
Man är inte så dum som förälder att man langar till sina egna barn.



Straffskalan för langning är säkert rätt.

mina föräldrar är inte dumma *grr27*

Hur ska man annars få tag i dricka om man är under 20 utan kompisar över 20 liksom?

Apjavel
2011-01-04, 15:46
Stackars föräldrar vars barn tvingar dem att köpa ut. Det är inte alltid så lätt att stå emot sina barns önskemål. Behöver ni hjälp med att inte köpa ut gå in på systembolaget och läs mer.

C.E.J.
2011-01-04, 16:35
Kan bara passa på att påpeka att det från och med årsskiftet finns en uppdaterad alkohollag. Syftet med köpet och hur det brukas lär även påverka följderna. Under vissa former är det tillåtet att bjuda på alkohol, men om det tydligt är langning är det väl en annan femma.
http://62.95.69.3/SFSdoc/10/101622.PDF

"Uppdateringen" är säkert något som är tänkt att promovera bjuda-barnen-på-vin-vid-matbordet-kultur. Skitbra *rolleyes*


Man är inte så dum som förälder att man langar till sina egna barn.

Det kan du väl ändå inte tro? Finns gott om idioter till föräldrar som köper ut.


Hur ska man annars få tag i dricka om man är under 20 utan kompisar över 20 liksom?

Köpa folle på Ica, eller lära känna folk över 20 ;)

Kek
2011-01-04, 16:42
Man är inte så dum som förälder att man langar till sina egna barn.



Straffskalan för langning är säkert rätt.

Finns det nog gott om föräldrar som gör och är väl egentligen att föredra eftersom man ändå inte kan förhindra att ens barn går ut och gör bus om man inte låser in dem i källaren.

Ser hellre att mitt barn betalar mig för langa än någon sunkig A-lagare eller torsksmugglare. Då har även jag koll på ett ungefär hur mycket h'n dricker

gnagaren
2011-01-04, 17:06
Både jag och mina föräldrar anser att har man väl blivit myndig och får dricka alkohol på krogen, rösta, köra bil och allt annat tjafs man får när man fyller 18 (den gamla vanliga visan) så borde man också få handla alkohol själv. Men eftersom att lagen säger att man måste vara 20 så brukade mina föräldrar handla åt mig tills jag blev 20 själv. Lägg märke till att jag kallar det "handla" och inte "langa" då jag alltid haft för avsikt att dricka och ha kul, inte för att bli kanonfull och slåss, våldta och spy (det är svaga människor som inte kan hantera spriten).
Annars håller jag med tidigare inlägg, vill man fixa några flaskor fulsprit eller öl insmugglad från Danmark är det inga problem alls, ett telefonsamtal sen är det bara att välja ur bagageluckebolaget (iaf var det så jag och mina vänner gjorde när vi var i tonåren).

filmjölk
2011-01-04, 17:16
Jag ser en stor skillnad att som förälder köpa ut några flaskor vin till sin 17 åriga resp. 19 årige döttrars gemensamma tjejmiddag mot att stå parkerad utanför bolaget innan skolavslutningen och köpa ut för provision till olika minderåriga.

Det ena är ganska illa, men förståeligt och det andra är mycket värre. Ändå är det lika inför lagen.

Sverker
2011-01-04, 17:43
Jodå. Annars köper de hembränt eller smuggelvodka från nån random småtjuv :thumbup:

Att hota med något värre ska inte löna sig. Visar man svaget i ett fall kolapsar det snart. Klart bättre att inte vara tillåtande.



Hmm...verkar som om vi skulle höja myndighetsåldern till 21 år igen.

Tolkia
2011-01-04, 18:12
Jag kan tycka att resonemanget "om vi köper ut åt barnen, så vet vi i alla fall vad de dricker" är vansinnigt naivt. Jag är typ uppväxt i Sörgården, och jag kan inte säga att jag någonsin sett något tecken whatsoever på att ungar vilkas föräldrar köpte ut drack vare sig mindre, mer differentierat eller mindre av andras konstiga sprit.

r3mpuh
2011-01-04, 18:14
Låter rubbat att föräldrar köper ut alkohol åt barnen.
Att äldre syskon skulle göra det förstår jag däremot, helt normalt.

limenka
2011-01-04, 18:15
Förstår inte hur du tänker Sverker. Om vi säger att du har barn och de vill ha alkohol, oavsett vad så kommer de dessutom att få tag i't. Väljer du att de ska dricka HB eller någon form av "fin"öl?

Tredje alternativet är att låsa in barnet i källaren som någon skrev.

Olegh
2011-01-04, 18:22
Jag vill minnas att jag fick hjälp att handla av min mamma när jag var nånstans mellan 18 och 20. Jag säger inte att det är rätt eller bra, men i mitt fall har det inte vållat några problem. Jag har aldrig svikit det förtroendet genom att göra något idiotiskt under alkoholpåverkan. I slutändan så handlar det nog om det, förtroende. Därmed inte sagt att alla föräldrar ska eller borde lita på sina nittonåriga avkommor.

Mental
2011-01-04, 18:22
Bad aldrig mina föräldrar köpa ut, för dyrt, man fick en 5L dunk med hembränt för 400kr, då vill man inte lägga 250kr på en 70cl flaska absolut.

C.E.J.
2011-01-04, 18:28
Hmm...verkar som om vi skulle höja myndighetsåldern till 21 år igen.

Second that.


Bad aldrig mina föräldrar köpa ut, för dyrt, man fick en 5L dunk med hembränt för 400kr, då vill man inte lägga 250kr på en 70cl flaska absolut.

Och, hur var det nu, så småningom räddades du ur närmast en missbrukarmiljö då du blev tvingad med på en längre semester.

Tjuckot
2011-01-04, 18:28
Jag kan tycka att resonemanget "om vi köper ut åt barnen, så vet vi i alla fall vad de dricker" är vansinnigt naivt. Jag är typ uppväxt i Sörgården, och jag kan inte säga att jag någonsin sett något tecken whatsoever på att ungar vilkas föräldrar köpte ut drack vare sig mindre, mer differentierat eller mindre av andras konstiga sprit.

Det är vansinnigt naivt. Det är inte heller så det fungerar. På samma sätt som att barn som får smaka alkohol av sina föräldrar löper större risk att konsumera större mängder alkohol än barn som inte får smaka alkohol. Örebro preventionprogram som är ett svenskt preventionsprogram mot bland annat alkohol rekomenderar just detta. Att föräldrar inte bjuder eller langar, eftersom det inte ger de positiva fördelar som föräldrarna ofta tror. Mycket myter kring detta.

Mental
2011-01-04, 18:33
Och, hur var det nu, så småningom räddades du ur närmast en missbrukarmiljö då du blev tvingad med på en längre semester.

Mera småkriminell, de blev missbrukare medans jag var borta :) Jävligt lite alkohol i det gänget, mera lösdrivande på stan och dumheter.

limenka
2011-01-04, 18:33
Det är vansinnigt naivt. Det är inte heller så det fungerar. På samma sätt som att barn som får smaka alkohol av sina föräldrar löper större risk att konsumera större mängder alkohol än barn som inte får smaka alkohol. Örebro preventionprogram som är ett svenskt preventionsprogram mot bland annat alkohol rekomenderar just detta. Att föräldrar inte bjuder eller langar, eftersom det inte ger de positiva fördelar som föräldrarna ofta tror. Mycket myter kring detta.

Inte dricker jag varje helg bara för farsan fick för sig att låta mig smaka när han tog sig en öl. Inte heller sitter jag här speciellt sugen på alkohol när jag vet att päronen mer än gärna köper ut.

Edit: Ta "mer än gärna" med en nypa salt

Tjuckot
2011-01-04, 18:42
Inte dricker jag varje helg bara för farsan fick för sig att låta mig smaka när han tog sig en öl. Inte heller sitter jag här speciellt sugen på alkohol när jag vet att päronen mer än gärna köper ut.

Edit: Ta "mer än gärna" med en nypa salt

Nej, men när föräldrar gör det så ökar dom risken för att något sådant ska ske. När de inte bjuder så är risken mindre. Att bjuda barnen på alkohol är vad man kallar en "riskfaktor".

von huff
2011-01-04, 18:48
Jag fick aldrig nån alkohol hemifrån men de som fick så deras alkoholbruk idag skiljer sig inte från de som hade en mer allvarlig syn på alkohol.Jag tycker iaf att det är korkat att köpa ut åt barn med den motiveringen att man vet vad de dricker.Naivt.En sak som jag lagt märke till är att de barn vars familj hade nån som drack mycket själv också dricker ganska mycket idag

Pendelous
2011-01-04, 18:51
Ni som inte tycker att föräldrar ska köpa ut alkoholhaltiga drycker till ungdomar under 20, tycker ni att de som inte får köpa alkohol ska avstå alkohol tills de blir 20 och äldre?

agazza
2011-01-04, 18:56
Jodå. Annars köper de hembränt eller smuggelvodka från nån random småtjuv :thumbup:

Påhopp!:whipped:

filmjölk
2011-01-04, 19:10
När jag var ung hade min pappa en väldigt liberal syn på alkohol. Bara för att jag kunde ha några lådor öl hemma betydde inte det att jag konsumerade mindre hembrännt och värre. Jag förstår tanken "Om jag köper ut köper ungen inte fulsprit iaf" och kan sympatisera med den men jag tror inte att det funkar så. Man dricker/använder mer totalt istället. Både det man får använda och det man inte får.

Onigiri
2011-01-04, 19:22
Bättre att köpa hembränt.Plus ett. Fast jag har hört att man blir blind om man dricker det!

limenka
2011-01-04, 19:23
Nej, men när föräldrar gör det så ökar dom risken för att något sådant ska ske. När de inte bjuder så är risken mindre. Att bjuda barnen på alkohol är vad man kallar en "riskfaktor".

Säger inte emot angående riskfaktor, då jag inte vet. Jag tror att den miljö barnet är uppväxt i är en betydande faktor om det senare i livet kommer bli lättare mottagligt för alkoholproblem eller inte, oavsett om föräldrarna köpt ut eller inte.

Jockefoten
2011-01-04, 19:28
Plus ett. Fast jag har hört att man blir blind om man dricker det!

Kommer det bara lite bubblor när man skakar dunken så är det ofarligt att dricka.

panzerpig
2011-01-04, 19:54
Det är vansinnigt naivt. Det är inte heller så det fungerar. På samma sätt som att barn som får smaka alkohol av sina föräldrar löper större risk att konsumera större mängder alkohol än barn som inte får smaka alkohol. Örebro preventionprogram som är ett svenskt preventionsprogram mot bland annat alkohol rekomenderar just detta. Att föräldrar inte bjuder eller langar, eftersom det inte ger de positiva fördelar som föräldrarna ofta tror. Mycket myter kring detta.

+1. Arbetar som lärare i Örebro och har varit på många träffar med ÖPP.

läs mer här: http://www.orebro.se/4076.html

eller: http://www.oru.se/Forskning/Forskningsprojekt/Projekt/JPS/OPP---Orebro-Preventionsprogram-mot-ungdomsdrickande/

Sverker
2011-01-04, 19:57
Förstår inte hur du tänker Sverker. Om vi säger att du har barn och de vill ha alkohol, oavsett vad så kommer de dessutom att få tag i't. Väljer du att de ska dricka HB eller någon form av "fin"öl?

Tredje alternativet är att låsa in barnet i källaren som någon skrev.


Jag tänker rakt och enkelt.
Ingen alkohol. Det erbjuds ett alternativ utan alkohol.
Som bosatt i Örebro har jag givetvis hört Örebro preventionprogram, typ 10 gånger.
Säger vi föräldrar nej gör vi lättare för våra barn att också säga nej.

Eddie Vedder
2011-01-04, 20:03
Säger inte emot angående riskfaktor, då jag inte vet. Jag tror att den miljö barnet är uppväxt i är en betydande faktor om det senare i livet kommer bli lättare mottagligt för alkoholproblem eller inte, oavsett om föräldrarna köpt ut eller inte.

Det ÄR en välkänd riskfaktor. Det syns i all statistik, på befolkningsnivå finns ingenting alls som pekar på att de som bjuds hemma super mindre. Eller att att de som inte erbjuds på något vis revolterar till alkoholism.

En del av ens liv är säkert en period av revolt men senare i åldrarna är det påfallande hur tydligt man följer i fotspåren från sin uppväxt.

Pendelous
2011-01-04, 20:08
Om vi skulle gå tillbaka lite till det första inlägget jag skrev igen.

Tycker ni lagstiftningen kring langning (vi håller oss till alkohol) är bra, för mild, för hård o.s.v., jämfört med andra typer av brott?

panzerpig
2011-01-04, 20:15
Om vi skulle gå tillbaka lite till det första inlägget jag skrev igen.

Tycker ni lagstiftningen kring langning (vi håller oss till alkohol) är bra, för mild, för hård o.s.v., jämfört med andra typer av brott?

Rent allmänt kan man väl säga att straffsatserna i Sverige är snevridna.
Straffet för langning är bra. I förhållande till andra brott, kanske för hårt...?

Tjuckot
2011-01-04, 21:44
Säger inte emot angående riskfaktor, då jag inte vet. Jag tror att den miljö barnet är uppväxt i är en betydande faktor om det senare i livet kommer bli lättare mottagligt för alkoholproblem eller inte, oavsett om föräldrarna köpt ut eller inte.

Det finns både skyddsfaktorer och riskfaktorer. En trygg social miljö är exempelvis en skyddsfaktor. Så du har absolut rätt där. Men betänk att en otrygg social miljö är en riskfaktor. Ifall en person har många riskfaktorer och inga skyddsfaktorer i sitt liv finns det en stor risk för att denna person råkar ut för det som är i fokus, i detta fallet en förhöjd alkoholkonsumtion. Notera att det är en risk, alltså inget som kommer att hända.

Upptaget
2011-01-15, 02:51
Jag tänker rakt och enkelt.
Ingen alkohol. Det erbjuds ett alternativ utan alkohol.

Och där slutar det? Istället går din son/dotter och köper fulsprit som kalle i 9B säljer vars storebror åker till tyskland regelbundet och fyller på lagret under sängen där hemma..

Har de bestämt sig med sina kompisar att dricka alkohol så fixar dem det ändå, istället hade de kanske bara druckit några öl/cider men nu så sitter dem med en spritflaska och inte har någon koll på hur mycket man kan dricka utan bli dyngfull..

Så var det när jag gick i högstadiet!

saab900
2011-01-15, 06:43
Rent allmänt kan man väl säga att straffsatserna i Sverige är snevridna.
Straffet för langning är bra. I förhållande till andra brott, kanske för hårt...?

Jag håller med. Det är straffen för våldtäkt, misshandel etc som är för låga, inte straffet för langning som är för högt. Lustigt nog är alkohol med i bilden i många fall av våldtäkt och misshandel.

saab900
2011-01-15, 06:45
Och där slutar det? Istället går din son/dotter och köper fulsprit som kalle i 9B säljer vars storebror åker till tyskland regelbundet och fyller på lagret under sängen där hemma..

Har de bestämt sig med sina kompisar att dricka alkohol så fixar dem det ändå, istället hade de kanske bara druckit några öl/cider men nu så sitter dem med en spritflaska och inte har någon koll på hur mycket man kan dricka utan bli dyngfull..

Så var det när jag gick i högstadiet!

Och när jag gick i högstadiet drack folk de öl de fick av föräldrarna och sen gick de lös på dunken i alla fall. Jag är mycket glad idag att jag drack väldigt måttligt i tonåren och i stort sett aldrig dricker nu. Jag har sparat en massa pengar, säkerligen en massa fyllerelaterade besvärliga situationer och de av mina kamrater som dricker ofta har ju inte någon drömfysik längre direkt.

Sverker
2011-01-15, 06:51
Och där slutar det? Istället går din son/dotter och köper fulsprit som kalle i 9B säljer vars storebror åker till tyskland regelbundet och fyller på lagret under sängen där hemma..

Har de bestämt sig med sina kompisar att dricka alkohol så fixar dem det ändå, istället hade de kanske bara druckit några öl/cider men nu så sitter dem med en spritflaska och inte har någon koll på hur mycket man kan dricka utan bli dyngfull..

Så var det när jag gick i högstadiet!


Nu har du missat en hel del.

Ungdomar ska inte dricka alkohol. Vi föräldrar ska störa deras möjligheter så mycket det bara går. Vi förräldrar ska närvara och påverka ungdomarnas möjligheter att dricka.

Självklart är detta besvärande för ungdomar som vill dricka. Det ska inte vara lätt när föräldrar ställer krav och övervakar dem.

Tjuckot
2011-01-15, 09:00
Och där slutar det? Istället går din son/dotter och köper fulsprit som kalle i 9B säljer vars storebror åker till tyskland regelbundet och fyller på lagret under sängen där hemma..

Har de bestämt sig med sina kompisar att dricka alkohol så fixar dem det ändå, istället hade de kanske bara druckit några öl/cider men nu så sitter dem med en spritflaska och inte har någon koll på hur mycket man kan dricka utan bli dyngfull..

Så var det när jag gick i högstadiet!

Och sen är det även så som saab900 skrev ovan. Får de öl hemifrån dricker de självfallet inte bara den ölen. Det finns ingen logik i att eftersom de får två starköl hemifrån så slutar de dricka efter att dom två är slut? Varför skulle dom göra det? De kommer att lägga till annan alkohol till det som föräldrarna har langat till dom och få sig en praktfylla som kan sluta hur som helst.

Det är ett felaktigt resonemang helt enkelt, och så är bevisat rakt genom i forskningslitteraturen. Precis som resonemanget om att barn som får smaka alkohol hemma lär sig att hantera det och att det fungerar preventivt mot alkoholbruk/fylla osv.

Loke
2011-01-15, 10:47
Och sen är det även så som saab900 skrev ovan. Får de öl hemifrån dricker de självfallet inte bara den ölen. Det finns ingen logik i att eftersom de får två starköl hemifrån så slutar de dricka efter att dom två är slut? Varför skulle dom göra det? De kommer att lägga till annan alkohol till det som föräldrarna har langat till dom och få sig en praktfylla som kan sluta hur som helst.

Det är ett felaktigt resonemang helt enkelt, och så är bevisat rakt genom i forskningslitteraturen. Precis som resonemanget om att barn som får smaka alkohol hemma lär sig att hantera det och att det fungerar preventivt mot alkoholbruk/fylla osv.

Är det verkligen bevisat att barn som får alkohol av föräldrarna dricker lika mycket alkohol från andra källor som andra barn?

Eddie Vedder
2011-01-15, 12:09
Är det verkligen bevisat att barn som får alkohol av föräldrarna dricker lika mycket alkohol från andra källor som andra barn?

Ja dels dricker de mer när de upplever att restriktioner hemifrån är små och när de erbjuds alkohol av föräldrarna och dessutom dricker de som har restriktioner från sina föräldrar mindre. De utvecklar inte alkoholproblem som en typ av revolt mot sina restriktioner som tonåringar vilket många vill tro. Det är samma ihåliga argument som gäller mat.

Aims The purpose of the present study was to examine the effects of parental provision of alcohol and home alcohol accessibility on the trajectories of young adolescent alcohol use and intentions.

Design Data were part of a longitudinal study of alcohol use among multi-ethnic urban young adolescents who were assigned randomly to the control group of a prevention trial.

Setting Data were collected from a cohort of youth, and their parents, who attended public schools in Chicago, Illinois (2002–2005).

Participants The sample comprised the 1388 students, and their parents, who had been assigned randomly to the control group and were present and completed surveys at baseline, in the beginning of 6th grade (age 12). The sample was primarily low-income, and African American and Hispanic.

Measurements Students completed self-report questionnaires when in the 6th, 7th and 8th grades (age 12–14 years; response rates 91–96%). Parents of the 6th grade students also completed questionnaires (70% response rate).

Findings Student report, at age 12, of parental provision of alcohol and home alcohol availability, and parental report of providing alcohol to their child and the accessibility of alcohol in the home, were associated with significant increases in the trajectories of young adolescent alcohol use and intentions from ages 12–14 years. Student report of receiving alcohol from their parent or taking it from home during their last drinking occasion were the most robust predictors of increases in alcohol use and intentions over time.

Conclusions Results indicate that it is risky for parents to allow children to drink during early adolescence. When these findings are considered together with the risks associated with early onset of alcohol use, it is clear that parents can play an important role in prevention.

Komro, K. A., Maldonado-Molina, M. M., Tobler, A. L., Bonds, J. R. and Muller, K. E. (2007), Effects of home access and availability of alcohol on young adolescents' alcohol use. Addiction, 102: 1597–1608.

Abstract

There is a paucity of research investigating the impact that parents may have on college drinking. In this study, the authors investigated the relationship between students' perceptions of parent approval of drinking and problem drinking occurrence. They conducted a Web-based survey of 265 first-year students living on campus during their second semester. The authors used logistic regression to examine the relationship between students' perceptions of their mothers' and fathers' attitudes toward their drinking, their mothers' and fathers' drinking habits, and problem drinking since they had begun college. Sixty-nine percent of respondents reported experiencing at least 1 drinking problem. Over one third of students perceived that their parents would approve of them drinking occasionally. Students perceiving more parental approval for their drinking were more likely to report at least 1 drinking problem. Student perceptions of parental approval of drinking warrant further investigation as a potentially mutable correlate of problem drinking.

Boyle J., Boekeloo B. O. Perceived parental approval of drinking and its impact on problem drinking behaviors among first-year college students. J Am Coll Health 2006; 54: 238–44.

Abstract

OBJECTIVE: This panel study examined the relations between alcohol-specific socialization by parents (monitoring of alcohol use by children, allowing alcohol use by children at home, communicating against alcohol use and setting rules against alcohol use), general dimensions of parenting behavior (responsiveness and demandingness) and alcohol use by children.

METHOD: A sample of 488 fifth-grade children reported their perceptions of alcohol-specific socialization by parents, parental responsiveness and parental demandingness. These variables were used to predict alcohol use when children in the panel were in seventh grade.

RESULTS: Nineteen percent of seventh-grade children reported alcohol use in the past 30 days. Logistic regression analyses indicated that, after accounting for children's age, sex, single parent status, prior use of alcohol and exposure to parental modeling of alcohol use, the odds of alcohol use were significantly greater among children who perceived no parental monitoring of alcohol use, who had been allowed by parents to have a drink with alcohol at home and who perceived relatively low levels of parental demandingness. Rules against alcohol use, parental communication against alcohol use and parental responsiveness were unrelated to the study outcome.

CONCLUSIONS: Parental monitoring of alcohol use by children, family norms regarding alcohol use by children at home and parental ability to set and enforce behavioral rules merit consideration as factors that should be modified by prevention programs. There is a need, however, for additional research that further examines the relations between exposure to such parenting behaviors during childhood and alcohol use during adolescence.

Jackson C., Henriksen L., Dickinson D. Alcohol-specific socialization, parenting behaviors and alcohol use by children. J Stud Alcohol 1999; 60: 362–7.

Abstract

BACKGROUND: Adolescence has been identified as a critical period with regard to the initiation and early escalation of alcohol use. Moreover, research on familial risk and protective processes provides independent support for multiple domains of parental influence on adolescent drinking; including parents' own drinking behaviors, as well as the practices they employ to socialize their children. Despite this prevalence of findings, whether and how these distinct associations are related to one another is still not entirely clear.

METHODS: The present study used data from 4,731 adolescents and their parents to test the nature of associations between (a) parents' frequencies of alcohol use and intoxication, and lifetime alcohol-related problems, (b) adolescents' perceptions of the parenting that they receive, and (c) adolescents' prevalence of alcohol use and intoxication at 14 and 17(1/2) years of age. As such, multiple mediation modeling was used to assess whether parental alcohol use behaviors influence adolescent alcohol use directly, or if they operate through indirect associations with various aspects of parenting that subsequently influence adolescent use.

RESULTS: Examination of simple associations demonstrated that maternal and paternal alcohol use behaviors were positively linked with adolescent use behaviors at 14 and 17(1/2) years of age. Likewise, several parenting behaviors were independently associated with both parental and adolescent drinking. Examined collectively, multivariate path analyses indicated that associations between parents' and adolescents' alcohol-related behaviors were mediated, in part, by adolescents' perceptions of the parenting that they received, especially at 14 years of age. Furthermore, perceived parental monitoring and discipline had unique mediating capabilities, net the effects of all other parenting behaviors.

CONCLUSIONS: This study demonstrates that parenting is an important mediator of the association between parental and adolescent drinking practices. An important area for future research will be to study how adolescents can avoid alcohol-related problems despite being reared within a risk laden parenting environment and/or having parents who drink frequently.

Latendresse SJ, Rose RJ, Viken RJ, Pulkkinen L, Kaprio J, Dick DM. Parenting mechanisms in links between parents' and adolescents' alcohol use behaviors. Alcohol Clin Exp Res. 2008 Feb;32(2):322-30. Epub 2007 Dec 21.

Cilia
2011-01-15, 12:38
Jag hade en annan åsikt när jag var yngre. Nu skulle jag aldrig köpa ut. Jag och de flesta vuxna med mig vet att många barn börjar dricka tidigt men jag tror på att visa på vad som är rätt och fel. Sen gäller det att inte skuldbelägga dom som de inte vågar säga om något har hänt. Jag tror också det hjälper barn att tacka nej eller iaf att inte köra på för hårt.

The_RobRoy
2011-01-15, 12:48
Ni som har åsikten att ungdomar inte ska dricka sprit, dricker ni själva något?

Den gamla devisen: barn gör inte som du säger, barn gör som du själv gör, bör väl stämma även här?

tntballe
2011-01-15, 13:01
När dom fyllt 18 så kommer jag köpa från systemet ifall dom vill det.

Tjuckot
2011-01-15, 13:19
Är det verkligen bevisat att barn som får alkohol av föräldrarna dricker lika mycket alkohol från andra källor som andra barn?

Som vedder skrev är det så, ja :)

z_bumbi
2011-01-15, 14:12
Ni som har åsikten att ungdomar inte ska dricka sprit, dricker ni själva något?

Den gamla devisen: barn gör inte som du säger, barn gör som du själv gör, bör väl stämma även här?

Även om man dricker så kan man styra hur man påverkar ev barn i närheten. Att supa sig aprak när barn är involverade ger t ex en helt annan signal än att dricka ett/två glas vin till maten någon gång ibland så det finns ingen anledning att säga åt föräldrar/vuxna att de måste vara nykterister (även om det inte är någon nackdel).
Jag skulle t ex inte heller bli förvånad om en förälder som dricker med måtta och som diskuterar det hela med sina barn ger ett bättre resultat än en förälder som inte dricker men som inte heller diskuterar alkohol och gränser med barnen.

Raschmus
2011-01-15, 14:42
Jag har alltid fått alkohol av mina föräldrar och jag näst intill aldrig druckit annat än vad jag fått av dem.

Morrris
2011-01-15, 14:59
Fick dricka vin till middag osv från att jag var 13-14. Aldrig fått utköpt, men har heller aldrig varit förbjuden att dricka. Dricker ytterst måttligt.

oTure
2011-01-15, 16:04
Aldrig fått alkohol av mina föräldrar, dricker ej nu som vuxen heller.
Ville inte möta min mamma full som tonåring, det hade slutat illa :D

bb X
2011-01-15, 16:46
Man är inte så dum som förälder att man langar till sina egna barn.



Straffskalan för langning är säkert rätt.

Känner många som gör det. ;)

Tjuckot
2011-01-15, 17:04
Jag har alltid fått alkohol av mina föräldrar och jag näst intill aldrig druckit annat än vad jag fått av dem.

Fick dricka vin till middag osv från att jag var 13-14. Aldrig fått utköpt, men har heller aldrig varit förbjuden att dricka. Dricker ytterst måttligt.

Ja, och? Det är inget konstigt. Men ett sådant bruk ökar risken för ett missbruk senare i livet. Även om det inte blev så för er. Det går inte att komma ifrån.

Tjuckot
2011-01-15, 21:09
Känner många som gör det. ;)

Vad tycker du om det då?

Dreas
2011-01-15, 21:25
Jag har lite mixade upplevelser av det hela. Min mor och far köpte ut åt mig när jag var mindre, till min yngre bror likaså. Varken jag eller han dricker speciellt mycket, men han lär väl börja mer snart gissar jag på(åldern).

De som fått smyga drack mer än de som inte gjorde det skulle jag säga.

Sen beror det väl lite på vart i landet man bor. För en annan räckte det ju med att ta cykeln för att få tag på en låda tysk öl/sprit eller HB ifall det var "nöd". Detta var ju föräldrarna medvetna om, så det tror jag spelar in ganska mycket.

Morrris
2011-01-15, 22:48
Ja, och? Det är inget konstigt. Men ett sådant bruk ökar risken för ett missbruk senare i livet. Även om det inte blev så för er. Det går inte att komma ifrån.

Jag har såvitt jag vet inte påstått något annat heller.

Eddie Vedder
2011-01-15, 22:49
Jag har såvitt jag vet inte påstått något annat heller.

Jag tycker dessutom att du snarare är ytterligare ett exempel på en sund alkoholkonsumtion hemma som även gett dig en sund alkoholkonsumtion själv. Visst du fick lite vin, men du fick inte utköpt och jag gissar att du inte växte upp i ett hem med massor av fylla?

Morrris
2011-01-15, 22:56
Jag tycker dessutom att du snarare är ytterligare ett exempel på en sund alkoholkonsumtion hemma som även gett dig en sund alkoholkonsumtion själv. Visst du fick lite vin, men du fick inte utköpt och jag gissar att du inte växte upp i ett hem med massor av fylla?

Såhär i efterhand måste jag nog instämma. Det har aldrig funnit något spännande i alkohol för mig.

Nej, båda mina föräldrar konsumerar alkohol ganska regelbundet, trots det har jag knappt sett dem salongsberusade.

Tjuckot
2011-01-15, 23:01
Jag har såvitt jag vet inte påstått något annat heller.

haha, jag får börja läsa lite tydligare :) Van vid att folk skriver/säger "jag fick dricka och jag är inte alkoholist" :)

Fartman
2011-01-15, 23:34
När dom fyllt 18 så kommer jag köpa från systemet ifall dom vill det.

+1
Mina föräldrar köpte åt mig när jag fyllt 18. Och då har jag ändå föräldrar som knappt dricker själva, har aldrig någonsin sett varken morsan eller farsan ens liiite berusade. Men dom tyckte väl som många andra att är man vuxen så borde man väl ändå också få bestämma själv om man vill dricka en starköl istället för en folköl.
Men under 18 = inte okej och det är nog mina föräldrar också med på. Besvärade inte mina föräldrar med några förfrågningar då heller.