handdator

Visa fullständig version : Vattenskador i taket


sandstorm
2011-01-04, 00:16
Hej!

Jag bor i lägenhet tillsammans med tre andra. Kom nyss hem efter två veckors julledigt och öppnar dörren till mitt rum. Möts av en förfärlig stank och försöker lokalisera källan. Hittar inget och tänker att det kanske bara är unket av att det varit stängt ett tag. Vädrar ut men lukten stannar, så börjar undersöka närmare och finner att mattan är lite fuktig. Tittar upp och möts av detta:

http://i53.tinypic.com/2q0sks8.jpg

Givetvis ringer jag hyresvärden first thing in the morning, men vad fan kan det här bero på? Kan jag på något sätt ha orsakat detta? Stod ett glas med vatten framme och det ser ut att ha torkat ut/dunstat medans jag var borta. Wtf? Bör jag dra ut alla elkontakter och utrymma lägenheten? Går och lägger mig på soffan i vardagsrummet så länge...

Madame
2011-01-04, 00:27
shit! kan inte tänka mig att det är nåt du skulle ha orsakat, är väl nåt rör som gått sönder, eller så har grannen ovanför fått översvämmning som runnit igenom på nåt sätt till dig.

Kontakta hyresvärden asap! Finns det inget journummer eller nåt du kan ringa å anmäla det hela till, om det droppar tänkte jag?

sk0gs
2011-01-04, 00:37
Jag är förstås bara en "snickare" och varken elektriker eller rörmokare, men att dedär är något du skulle kunna rå för är i princip omöjligt.
Om mattan är blöt skulle jag dra ut alla kontakter som är i farozonen, är de däremot bara fuktigt så skulle väl dom få klara sig en natt.


Sen skulle jag ringa hyresvärden så snabbt jag kunde. Dels för att de är som de är med också för att de kan bli värre ganska snabbt.
Hade också kunnat tänka mig att gå upp till grannen åvanför för att kolla läget, om ditt tak ser ut sådär, hur ser då dennes golv ut?

sandstorm
2011-01-04, 00:47
Yeah, var precis nere och hittade journumret. Ser inte att det droppar något nu, men det är väl bäst!

Madame
2011-01-04, 00:53
Yeah, var precis nere och hittade journumret. Ser inte att det droppar något nu, men det är väl bäst!

Bra! Keep us uppdaterade!

sandstorm
2011-01-04, 01:00
Var en väktare som var och kikade lite, knackade på hos grannen ovanför som inte svarade. Eftersom det inte droppade något precis nu får det vänta tills imorgon. Jävlar vad illa det luktar.

Tabbe
2011-01-04, 08:55
Var en väktare som var och kikade lite, knackade på hos grannen ovanför som inte svarade. Eftersom det inte droppade något precis nu får det vänta tills imorgon. Jävlar vad illa det luktar.

Din granne är död och ligger och läcker :D

Hände en polare för några veckor sen, gamling utan någon som kollade henne låg där i nästan en vecka.

hahavaffan
2011-01-04, 08:57
Din granne är död och ligger och läcker :D

Hände en polare för några veckor sen, gamling utan någon som kollade henne låg där i nästan en vecka.Det var min första tanke. Fy fan för den saneringen :(


TS, håll oss uppdaterade! Alltid kul med IRL-draman här på brädan :thumbup:

sandstorm
2011-01-04, 13:10
Inga döingar, finns inte ens någon lägenhet över mitt rum tydligen! Lägenheten över slutar innan, och jag har bara ett tak med andra ord. Boven är snön, enkelt. Nu väntar det roliga med golvbyte och takrivning och förmodligen flytt någon annanstans.

EDIT: Tydligen en balkong som ligger över mig på något vänster, så det kanske är fel hos grannen ändå. Bah.

Doctor Snuggles
2011-01-04, 13:24
Säker på att orsaken till vattenskadan i taket inte var det där glaset med vatten som du lämnat? ;)

hahavaffan
2011-01-04, 13:30
Säker på att orsaken till vattenskadan i taket inte var det där glaset med vatten som du lämnat? ;):D Rädslan för att bli betalningsskyldig kan få vem som helst att bli paranoid ;)

snej
2011-01-04, 15:53
Säker på att orsaken till vattenskadan i taket inte var det där glaset med vatten som du lämnat? ;)

Tyckte oxå det var roligt :D

sandstorm
2011-01-04, 17:18
Haha, jag var bra paranoid igår alltså :D Vore inte så konstigt om det faktiskt stämde med tanke på hur bra ventilationen är där inne... Nåväl, den bjuder jag på! :smash:

Ser fram emot att bo i vardagsrummet ett par månader nu, ska bli kul att se vad hyresvärden säger om det hela. Bluh!

Srednq
2011-01-07, 14:39
Haha, jag var bra paranoid igår alltså :D Vore inte så konstigt om det faktiskt stämde med tanke på hur bra ventilationen är där inne... Nåväl, den bjuder jag på! :smash:

Ser fram emot att bo i vardagsrummet ett par månader nu, ska bli kul att se vad hyresvärden säger om det hela. Bluh!

du borde kunna begära att hyresvärden ordnar ett annat boende till dig under tiden det renoveras. beror förstås på omständigheter och storlek på skada/renovering osv. låter någon med mer kunskap utreda detta

Sir Anselm
2011-01-07, 14:55
Vi hade vattenskador i köket förra vintern, hyresvärden fixade allt, så köket blev bättre än innan. Vi fick dessutom rätt bra med avdrag på hyran för tiden som köket inte kunde nyttjas fullt ut. Så långt allt bra. Men...

Denna vinter började det droppa från taket igen!*grr27*

Nu gör det inte oss så mycket, för vi flyttade ut vid årsskiftet, men det blev en trist överraskning till de som tog över lägenheten.