handdator

Visa fullständig version : USA - tullen


Mago
2011-01-03, 22:41
Om jag köper ett kameraobjektiv när jag är i USA, finns det någon risk alls att jag får betala moms på det då? Det känns väldigt skumt om det skulle vara så, men det skulle suga hårt att betala en massa tusenlappar i tullen.

ekmanc
2011-01-03, 22:42
Du SKA egentligen betala moms och skatt på det när du kommer hem ja, men chansen att dom stoppar dig i tullen är väl en på miljonen kanske.

CrazyJoeDavola
2011-01-03, 22:49
Släng förpackningen och säg att du köpt det i EU om de frågar.

agazza
2011-01-03, 22:50
Ja knappast, du behöver ju inte direkt ha det nerpackat i originalförpackning med prislapp och allt, man får ju ta privata saker över gränsen.

Kan du köpa ett bra billigt vidvinkel till mig a :D för typ fotografering av lägenheter, och och blixt :D

Jag tog hem en vattenkylning och massor av datorprylar när jag var i florida. Det var pump och plaströr med stålfjädrar osv, att jag inte blev misstänkt som terrorist förvånar mig än.

xodd
2011-01-03, 22:51
Har aldrig varit med om att tullen stoppat en på flygplatsen vare sig till eller från USA. Oftast finns det inte ens några tulltjänstemän närvarande om man ens skulle vilja förtulla något :)

Så, för att minimera den lilla yttepyttechansen som finns är det bara och plocka ur den ur förpackningen o säga "me no buy USA" om dom frågar... :P

Jarod
2011-01-03, 23:01
Saker som man köper utomlands med syfte att användas på resan är det ingen tull eller avgift på. Vill du vara jättemycket på den säkra sidan så vik ihop kartongen med kvitto och sånt och posta hem i ett vadderat kuvert. :)