handdator

Visa fullständig version : Vettig och hälsosam MRP?


Mangan1
2011-01-03, 19:36
Tjena, jag är ute efter en hälsosam MRP utan aspartam. Jag tänker mig den som ett mellanmål de dagar då schemat eller framförhållningen brustit. Max en måltid om dagen kommer ersättas och förmodligen inte ens det.

Har testat Herbalife tidigare, men vill ha något annat då Herbalife innehåller såväl aspartam som sojalecitin.

En MRP som är så naturligt och hälsosam som möjligt alltså, och som inte är tänkt att ersätta en naturligt kost (vilket uppenbart är att föredra) utan bara för att komplettera de dagar då man har det extra stressigt.

Tips mottages tacksamt!

Skjut inte sönder mig totalt, snälla, det är ju min första post på det här eminenta forumet. :smash:

ThisIsTheOne
2011-01-03, 19:44
Tjena, jag är ute efter en hälsosam MRP utan aspartam. Jag tänker mig den som ett mellanmål de dagar då schemat eller framförhållningen brustit. Max en måltid om dagen kommer ersättas och förmodligen inte ens det.

Har testat Herbalife tidigare, men vill ha något annat då Herbalife innehåller såväl aspartam som sojalecitin.

En MRP som är så naturligt och hälsosam som möjligt alltså, och som inte är tänkt att ersätta en naturligt kost (vilket uppenbart är att föredra) utan bara för att komplettera de dagar då man har det extra stressigt.

Tips mottages tacksamt!

Skjut inte sönder mig totalt, snälla, det är ju min första post på det här eminenta forumet. :smash:

Varför utan aspartam? Om du kan tänka dig att strunta i det önskemålet rekommenderar jag MaxGain UltraMRP från Eiselt.

NÄRINGSINNEHÅLL /100 gram
Energi 377 kcal
Protein 30 gr
Fett (från MCT) 9 gr
Kolhydrater 44 gr

Glukos <0,5 gr

Fruktos <0,3 gr

Socker <0,5 gr

Laktos <0,5 gr

Maltos <1.0 gr

Total kostfiber 8.0 gr

agazza
2011-01-03, 19:57
Vad är MRP? Gainer?

Jorgen
2011-01-03, 19:59
Vad är MRP? Gainer?

MealRePlacement.

panzerpig
2011-01-03, 20:22
En tråd i ämnet? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101053

Mangan1
2011-01-03, 20:41
En tråd i ämnet? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101053

Den tråden verkar mest handla om Maxgain ultra MRP, som innehåller både aspartam och sojalecitin (de ämnen som gör att jag byter tillskott), men annars verkade den bra. Tack för tipset. :)

Rumsren
2011-01-03, 21:56
Personligen föredrar jag Eiselt metapro. Kam vara något att kika in. God och mättar bra.

internethjälten
2011-01-03, 22:06
Tjena, jag är ute efter en hälsosam MRP utan aspartam. Jag tänker mig den som ett mellanmål de dagar då schemat eller framförhållningen brustit. Max en måltid om dagen kommer ersättas och förmodligen inte ens det.

Har testat Herbalife tidigare, men vill ha något annat då Herbalife innehåller såväl aspartam som sojalecitin.

En MRP som är så naturligt och hälsosam som möjligt alltså, och som inte är tänkt att ersätta en naturligt kost (vilket uppenbart är att föredra) utan bara för att komplettera de dagar då man har det extra stressigt.

Tips mottages tacksamt!

Skjut inte sönder mig totalt, snälla, det är ju min första post på det här eminenta forumet. :smash:

Hej.

I dina kläder hade jag gjort en egen MRP som matchar din linje när det gäller kost. Dem jag kollat på baserar sig på mycket carbs och lite protein.

Jag har en "stående rast" på eftermiddagen på jobbet där det är tänk att vi inte går in och sätter oss utan bara hämtar kaffe. Då har jag en shaker som ligger och väntar på mig med 3dl (ca100g) malt havregryn och 1dl (ca40g) whey100 som jag skakar till och dricker, detta kanske man kan kalla för en MRP? Kör du LCHF eller KETO (no carbs) så kan du alltid kasta i dig en näve nötter och dra en proteindrink till. Köper du den nya "smartshaken" så kan du ha nötterna nere i behållaren och pulvret i shakern, smidigt!

Mangan1
2011-01-04, 11:12
Hej.

I dina kläder hade jag gjort en egen MRP som matchar din linje när det gäller kost. Dem jag kollat på baserar sig på mycket carbs och lite protein.

Jag har en "stående rast" på eftermiddagen på jobbet där det är tänk att vi inte går in och sätter oss utan bara hämtar kaffe. Då har jag en shaker som ligger och väntar på mig med 3dl (ca100g) malt havregryn och 1dl (ca40g) whey100 som jag skakar till och dricker, detta kanske man kan kalla för en MRP? Kör du LCHF eller KETO (no carbs) så kan du alltid kasta i dig en näve nötter och dra en proteindrink till. Köper du den nya "smartshaken" så kan du ha nötterna nere i behållaren och pulvret i shakern, smidigt!

Ja, jag har funderat på att mixa till något eget för att få bättre kontroll på innehållet. Jag har velat slippa ta med en mixer till jobbet, men malt havregryn löser ju eventuellt det problemet. Köper du färdigmalt eller mal du själv?

Smartshaken hade jag helt missat, det får bli ett inköp där! :)

Nils.R
2011-01-04, 11:46
Kör du utan galler i shakern så kan du ju skippa att mala havregrynen.

Eddie Vedder
2011-01-04, 12:56
Jag tycker helt klart att internethjälten har det bästa rådet med tanke på de kreiterier du ställer upp. Det finns ju en del MRP:s med sockeralkoholer istället för aspartam, det ger ju kcal men mindre. Men helt fritt från sojalecitin också blir nog svårt. Erkänner att jag inte så insatt men att både slippa billiga sötningsmedel och billiga emulgeringsmedel är svårt.

Jag har några bars hemma frå Sci-Tec, åt en med smak av Tiramus igår och den godaste jag ätit är White chocolate lemon cake. Men hälsosam är den INTE. High fructose corn syrup, socker och maltodextrin och bara 18 gram protein per bar. Dock utan både sojalecitin och aspartam, sockerbomben är ju söt nog. :D Gott gott men så är det ju i princip godis också.

Rikard Jansson
2011-01-04, 13:16
Är det bra aminosyresammansättning i bars? Kan vara fel ord, men ja, :D

King Grub
2011-01-04, 13:17
Beror ju på proteinkällan.

Rikard Jansson
2011-01-04, 13:21
Skiljer den sig ofta från bar till bar?

King Grub
2011-01-04, 13:22
Vassle, kasein eller soja är vanligt. Läs på innehållsförteckningen.

Rikard Jansson
2011-01-04, 13:25
Äggalbumin, mjölkprotein och vassleprotein står det att den sorten jag använder innehåller. (Står att den är Mrp så det är faktiskt inte off topic :D), känner bara till att vassle är okej+, hur är det med de andra? Mjölkprotein är kasein?

King Grub
2011-01-04, 13:26
Alla animaliska proteiner förutom gelatin/kollagen har fullvärdig aminosyreprofil.

Rikard Jansson
2011-01-04, 13:26
Ah, vad bra. Tack :)

Jacobsson
2011-01-05, 09:09
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?manufacturers_id=11&products_id=261

Mangan1
2011-01-05, 13:09
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?manufacturers_id=11&products_id=261

Aspartam...

Mangan1
2011-01-26, 16:28
Jag har kört DXB.s MRP nu ett tag och tycker att den funkat bra. Den är fri från såväl sötningsmedel som sojalecitin, och har i övrigt en kort och fin innehållsdeklaration. Kolhydratbasen är dock fruktos, vilket jag vet att många säger inte är helt optimalt.

Jag dricker ungefär en tre-fyra shakes i veckan max och tar det ofta, men inte alltid, i anslutning till någon form av rörelseaktivitet. Vad tror ni, funkar det, eller är det helt förkastligt med fruktosbasen?

Det finns en uppsjö av MRPs annars, men grymt svårt att hitta någon utan varken sötningsmedel eller sojalecitinet.