handdator

Visa fullständig version : Storlek - SuperCenturion


Proxy
2011-01-03, 19:16
Ja, då var det dags för första böjdräkten :)

Har spanat in mig på en TITAN SuperCenturion. Tror att den kommer att passa mig riktigt bra, böjer runt 190-200 klassisk stil och lite mer med lindor. 240 i marklyft klassisk stil.
Står något bredare än axelbrett när jag böjer, och marklyfter på klassiskt vis, så jag tror att den passar perfekt för båda.

Det jag är osäker på är storleken. Låren mäter 60cm kalla och avslappnade, brukar gå upp någon centimeter efter ett par set.
Midjan mäter 77cm strax under naveln om det spelar någon roll, och över rumpan mäter jag 96cm.
Detta är på 170-171cm och snart 73-74kg så jag är väldigt kort och "satt". Eller "välbyggd" kanske man skulle säga i byggarkretsar. Jag är iaf ganska kraftig för att vara 17 kan vi säga. Men inte direkt pluffsig.

Är det en 38 jag ska ha kanske? *jorgen* Spekulerar bara egentligen. Kommer att dra mig till GKK snarast möjligt om det är någon därifrån som läser, men jag kan både få en del hjälp med tekniken och träna hur mycket jag vill med utrustning utanför klubben.

Om grejerna ska sys om lite så måste dom väll ha stenkoll på det där borta?

Tack på förhand! *cupid*

amarth
2011-01-03, 19:21
38 låter stort.. Jag har 38 och är 183 samt väger runt 90.

Proxy
2011-01-03, 19:28
38 låter stort.. Jag har 38 och är 183 samt väger runt 90.

Och du har en TITAN centurion/superior? Enligt storlekstabellen på powerzite så ska 36-38 vara för 75-kilos killar. Och jag är ju väldigt kort för min vikt, så jag borde ju fylla ut en ganska "stor" dräkt?

amarth
2011-01-03, 20:01
Ja. Hade jag haft en annan dräkt vore det väl lite dumt att skriva i tråden? ;)

Meningen är ju att det ska sitta tajt, och dräkten töjer sig något, så 38 kan jag inte tänka mig att du ska ha.. Jag har förresten sytt in axelbanden på min och är ca 13 cm längre. Det bästa är ju ifall du har möjlighet att prova.

anders172
2011-01-03, 20:11
Kan väl iofs vara idé att starta med en något större dräkt, om det nu är din första? Man behöver inte skynda med materialet, ffa inte som ungdom eller junior, tycker jag. Jag tror det är bättre att lära sig hitta teknik och vinklar innan man börjar dra på sig snortighta dräkter, som ung tror jag det är än viktigare då det är väldigt få som har en bra teknik redan som 17-åringar.

Proxy
2011-01-03, 20:32
Kan väl iofs vara idé att starta med en något större dräkt, om det nu är din första? Man behöver inte skynda med materialet, ffa inte som ungdom eller junior, tycker jag. Jag tror det är bättre att lära sig hitta teknik och vinklar innan man börjar dra på sig snortighta dräkter, som ung tror jag det är än viktigare då det är väldigt få som har en bra teknik redan som 17-åringar.

En dräkt ska jag ha, men du har nog rätt i att jag kanske inte ska börja med en snortight dräkt. Men jag tror inte heller att jag ska ha en jätteslapp, en med "lagom" passform blir nog perfekt. Sen så kan den ju sys in efter behag antar jag.

Ahead Of The Pack
2011-01-03, 22:40
SuperCenturion är inte den ultimata nybörjardräkten direkt, då den är rätt styv i tyget och kan vara svår att bemästra. Vidare så är den inget vidare för smalmark heller då kan det vara lättare att smalmarka i en dräkt som är lite mjukare i tyget. SuperCenturion är inget jag skulle rekomendera en nybörjare att börja lära sig marka med.

Det bästa är att prova till sig rätt storlek men man får ha i baktanke att de brukar töja sig en hel del.

Halldin
2011-01-03, 23:13
SuperCenturion är ju mycket dyrare än en Superior, typ 1250kr vs. 450kr om man beställer från goodlift. Om man nu har i åtanke att det är en första böjdräkt etc. etc.

Jag är en amatör som egentligen inte har rätt att uttala mig, men jag testade en SuperCenturion som satt löst (används i normala fall av en vid den tidpunkten 15kg tyngre och över 1dm längre person) och tyckte jag hade ut mer av den än en betydligt tightare Superior som jag köpte till mig själv. Så tightheten styr utan tvekan i väldigt hög grad hur jobbig den blir att använda/lära sig lyfta i.

Proxy
2011-01-03, 23:37
SuperCenturion är ju mycket dyrare än en Superior, typ 1250kr vs. 450kr om man beställer från goodlift. Om man nu har i åtanke att det är en första böjdräkt etc. etc.

Jag är en amatör som egentligen inte har rätt att uttala mig, men jag testade en SuperCenturion som satt löst (används i normala fall av en vid den tidpunkten 15kg tyngre och över 1dm längre person) och tyckte jag hade ut mer av den än en betydligt tightare Superior som jag köpte till mig själv. Så tightheten styr utan tvekan i väldigt hög grad hur jobbig den blir att använda/lära sig lyfta i.

Pengar eller svårhet hör inte till saken, ska det böjas så ska det böjas ordentligt. Och jag är övertygad om att jag kommer att klara av en såpass styv dräkt när vikterna är upp mot 230-250, eller vad tror du?

EkarN
2011-01-04, 01:34
SuperCenturion är en fantastisk dräkt, tycker absolut att du ska köpa den(man får massivt med kilon). Men det kommer att bli jobbigt med den som första dräkt, men trägen vinner.

sweetkarolina
2011-01-04, 08:32
Har spanat in mig på en TITAN SuperCenturion. Tror att den kommer att passa mig riktigt bra, böjer runt 190-200 klassisk stil och lite mer med lindor. 240 i marklyft klassisk stil.
Står något bredare än axelbrett när jag böjer, och marklyfter på klassiskt vis, så jag tror att den passar perfekt för båda.



Jag antar att du menar att du markar smalt?
Överhuvudtaget få som klarar super+ tyget i marklyft, och om du drar smalt är det inte direkt en fördel. Skulle säga att en 36 el 38 SuperCenturion blir bra för dig att böja i, men skaffa en annan mjukare dräkt till marken. Själv har jag stlk 36 och väger 72 kg på 160 cm (och en 38:a velocity till marken). Spelar inte så stor roll om du får en stlk för stor, dräkter är lätta att sy om till bra passform. Då kan du dessutom anpassa svårighetsgrad allteftersom.

Timme
2011-01-04, 08:35
Jag antar att du menar att du markar smalt?
Överhuvudtaget få som klarar super+ tyget i marklyft, och om du drar smalt är det inte direkt en fördel. Skulle säga att en 36 el 38 SuperCenturion blir bra för dig att böja i, men skaffa en annan mjukare dräkt till marken. Själv har jag stlk 36 och väger 72 kg på 160 cm (och en 38:a velocity till marken). Spelar inte så stor roll om du får en stlk för stor, dräkter är lätta att sy om till bra passform. Då kan du dessutom anpassa svårighetsgrad allteftersom.

Har du en 38a i marken? Jag har det och den är insydd i axlarna. Jag är 167cm och vägde 83 sist jag använde min velocity

Timme
2011-01-04, 08:38
Klart killen ska ha en supercenturion! Han böjer ju redan ca 200 raw

sweetkarolina
2011-01-04, 09:54
Har du en 38a i marken? Jag har det och den är insydd i axlarna. Jag är 167cm och vägde 83 sist jag använde min velocity

Jepp! I'm fat! *popcorn*

Eller underlång för min vikt, som en känd styrkelyftare skulle sagt.

LadyInsane
2011-01-04, 13:26
Pengar eller svårhet hör inte till saken, ska det böjas så ska det böjas ordentligt. Och jag är övertygad om att jag kommer att klara av en såpass styv dräkt när vikterna är upp mot 230-250, eller vad tror du?

Dock kommer det att bli bra mycket jobbigare att träna in en supercenturion som första dräkt. Superior är bra mycket snällare och det kan vara skönt när man ska lära sig utrustningsböja.

Jag tror att det kvittar om du köper en 36 eller 38. En 38 kommer nog vara lättare att böja in och du kan sen sy in den för justera storleken. Risken med 36an är att den kommer vara rejält tight från början vilket kan försvåra träningen, men har du bra folk runtom dig så kan nog det också funka.

z_bumbi
2011-01-04, 13:51
En av fördelarna med en större dräkt är att det går att växa lite utan att den blir för liten, en 17-åring som tränar något så när vettigt och sköter kosten ska ju inte direkt bli mindre.

Proxy
2011-01-04, 15:00
Jag antar att du menar att du markar smalt?
Överhuvudtaget få som klarar super+ tyget i marklyft, och om du drar smalt är det inte direkt en fördel. Skulle säga att en 36 el 38 SuperCenturion blir bra för dig att böja i, men skaffa en annan mjukare dräkt till marken. Själv har jag stlk 36 och väger 72 kg på 160 cm (och en 38:a velocity till marken). Spelar inte så stor roll om du får en stlk för stor, dräkter är lätta att sy om till bra passform. Då kan du dessutom anpassa svårighetsgrad allteftersom.

Smalt och smalt, jag markar "normalt". Alltså varken sumo eller klenmenren-mark.
Jag börjar med att testa SuperCenturion i marken, annars så finns det ju billiga lite mjukare markdräkter att testa.


Tack så jättemycket för hjälpen alla! Jag börjar med en 38:a SuperCenturion, Powerzite sade att en 36:a skulle passa, men det är väll som ni säger att det är smartare att inte börja med en så tight dräkt. Den kan ju som sagt sys in.

Uppdaterar när jag har fått och testat dräkten! :)

Proxy
2011-01-08, 13:28
Då var första passet med dräkten avklarat! Den satt snortight över låren, jag tror inte ens att jag lyckades få upp den fullt ut i grenen. Finns inte en chans att den går på om jag har lite blod i låren. Om jag hade beställt en 36:a som powerzite sade så hade jag nog fått lämna tillbaka den, så det var tur att jag frågade här först! Får väll testa plastpåsar och lite andra trick för att få upp den.
Däremot var jag alldeles för kort för den, kunde sätta mig ner i godkänt läge utan vikt på ryggen, och det drog inte alls. Så det blev inget som helst drag uppåt, bara lite smått stopp i botten, men inte direkt mer än när jag inte hade den uppdragen.
Den var väldigt slapp i ryggen, och började egentligen vara slapp redan på halva rumpan. Blir till att sy in den snarast!

Men det var nog rätt storlek ändå, så tack så jättemycket för hjälpen! :)

EkarN
2011-01-08, 13:57
Den töjer sig en del de första passen, så du kommer nog att kunna komma i den bättre senare!

Proxy
2011-01-08, 14:08
Den töjer sig en del de första passen, så du kommer nog att kunna komma i den bättre senare!

Skitbra, då kommer den nog att sitta perfekt över låren! Behöver bara sy in den på "längden" då :)

Timme
2011-01-10, 10:58
Jepp! I'm fat! *popcorn*

Eller underlång för min vikt, som en känd styrkelyftare skulle sagt.

ja men du är inte mycket kortare än mig och du väger kring 60. Du är inte fet. Vad var inte då jag på 83kg @ 167cm?

mini
2011-01-10, 11:02
ja men du är inte mycket kortare än mig och du väger kring 60. Du är inte fet. Vad var inte då jag på 83kg @ 167cm?

Det var ju flera månader sedan Karro vägde 60. :D

Timme
2011-01-10, 11:37
Det var ju flera månader sedan Karro vägde 60. :D

hahah :D

edit: Det jag vill få fram är att Karros dräkt inte lär ha suttit särskilt tight eftersom jag på 83 kunde lyfta i samma dräkt.

sweetkarolina
2011-01-10, 11:57
ja men du är inte mycket kortare än mig och du väger kring 60. Du är inte fet. Vad var inte då jag på 83kg @ 167cm?

Det var ju flera månader sedan Karro vägde 60. :D

*cry*

Mobba mig ni bara!

Host, nä men just nu väger jag ju då ca 72 på mina 160 cm men man kan ju vara väldigt olika i kroppen även om man har samma längd-vikt ratio. Jag är ju tex tjej vilket innebär att jag är dömd till att bära ca 40% av kroppsvikten runt röven, ehm.

Nitrometan
2011-01-10, 15:03
Japp. Tjejer och killar fyller ut dräkter/tröjor väldigt olika.

Tunroth
2011-01-10, 17:20
Själv har jag stlk 36 och väger 72 kg på 160 cm (och en 38:a velocity till marken).

Hur fasen får du på dig en 36:a?
Jag fick kämpa med min 36 när jag vägde 60, (hade då även slip on)
testat nu när jag väger 67-69, men den fastnar vid knäna, omöjlig att få över höften!
och då är jag även 163.5 ;)

Fantomen
2011-01-10, 17:50
Själv har jag stlk 36 och väger 72 kg på 160 cm (och en 38:a velocity till marken). Spelar inte så stor roll om du får en stlk för stor, dräkter är lätta att sy om till bra passform. Då kan du dessutom anpassa svårighetsgrad allteftersom.

Hur fasen får du på dig en 36:a?
Jag fick kämpa med min 36 när jag vägde 60, (hade då även slip on)
testat nu när jag väger 67-69, men den fastnar vid knäna, omöjlig att få över höften!
och då är jag även 163.5 ;)

Hehe..för mig låter ni lite som amatörer vad gäller dräkter ;) Själv väger jag 93kg och kör med en 36a. Visst, krävs lite vilja och våld första gången man ska ha på sig den, men det ger sig med tiden:D

Proxy
2011-01-10, 18:06
Hehe..för mig låter ni lite som amatörer vad gäller dräkter ;) Själv väger jag 93kg och kör med en 36a. Visst, krävs lite vilja och våld första gången man ska ha på sig den, men det ger sig med tiden:D

Hur lång är du? Jag tycker att jag fyller ut min 38:a någorlunda, men skulle absolut kunna ha en 36:a har jag kommit fram till nu efter att ha haft på mig den 3 gånger. Känns galet att du skulle kunna ha en 36:a på den vikten!

Behövde dock sy in den en hel del i remmarna, och kommer att behöva göra det på andra ställen också. Börjar med 6cm på remmarna, sen får vi se vad som behöver göras.
Men såhär i efterhand så kan jag faktiskt säga att jag nog skulle ha köpt en 36:a.

mini
2011-01-10, 18:11
Nu är Fantomen troligen en av de mest kompetenta inom området tight utrustning. Jag känner inte många som klarar att klämma in sig i så små dräkter.

brandman_per
2011-01-10, 19:10
Själv har jag storlek 30 i både böj och mark och dom är insydda i både ben och axelband och är 174cm 68kg....


Hur fasen får du på dig en 36:a?
Jag fick kämpa med min 36 när jag vägde 60, (hade då även slip on)
testat nu när jag väger 67-69, men den fastnar vid knäna, omöjlig att få över höften!
och då är jag även 163.5 ;)

squatman
2011-01-10, 19:43
jag hade en st 42 super centurion vid kroppsvikt 110 kg samt insydda axel band , längd 177 cm...

juck-t
2011-01-10, 19:45
Jag kör med en 36:a, insydd i benen ca 1 cm/ben plus 4 cm i axlarna. Supercenturion RS.
Väger ca 83, 173 cm lång.
Så jag hade också rekommenderat en mindre dräkt.
Skulle säga att Per ovan är ganska bra på tight utrustning också...

brandman_per
2011-01-10, 21:57
Är en härlig känsla när tyget skär in i benen :naughty:
Jag kör med en 36:a, insydd i benen ca 1 cm/ben plus 4 cm i axlarna. Supercenturion RS.
Väger ca 83, 173 cm lång.
Så jag hade också rekommenderat en mindre dräkt.
Skulle säga att Per ovan är ganska bra på tight utrustning också...

sweetkarolina
2011-01-10, 23:48
Ah, känner mig enorm mobbad för att jag är så tjock! Men alltså, 30? Finns det så små dräkter?

Blir dock lite nyfiken, det enda jag har problem med om jag går ner i storlek är att dräkten skär in så förbannat i låren. Vad gäller längd, stuss och midjeomkrets är dräkterna i regel rymliga. Mina kycklingben (friterade då) mätte 64-65 cm, vad mäter ni små spetor?

Och till trådskaparn, du kan ju givetvis sy in dräkten nån cm även längs med hela sidan, om den känns stor nu.

mini
2011-01-11, 00:01
Bestämde mig ikväll för att köpa en ny dräkt och gå ner från storlek 34 Centurion NXG superplus till 32 Supercenturion. Kan gå hur som helst, men jag är leds på att väga 30 kilo mindre och rocka typ samma dräkt som Fantomen. *gah!*

Timme
2011-01-11, 00:12
Hehe..för mig låter ni lite som amatörer vad gäller dräkter ;) Själv väger jag 93kg och kör med en 36a. Visst, krävs lite vilja och våld första gången man ska ha på sig den, men det ger sig med tiden:D

supercenturion? du har definitivt större ben än mig och jag får blåmärken av 38 :D

Jahapp, jag får väl prova en 36a då? :P

Timme
2011-01-11, 00:14
Ah, känner mig enorm mobbad för att jag är så tjock! Men alltså, 30? Finns det så små dräkter?

Blir dock lite nyfiken, det enda jag har problem med om jag går ner i storlek är att dräkten skär in så förbannat i låren. Vad gäller längd, stuss och midjeomkrets är dräkterna i regel rymliga. Mina kycklingben (friterade då) mätte 64-65 cm, vad mäter ni små spetor?

Och till trådskaparn, du kan ju givetvis sy in dräkten nån cm även längs med hela sidan, om den känns stor nu.

66cm lår. vikt ca 78-79 och längd 167

Timme
2011-01-11, 00:15
Bestämde mig ikväll för att köpa en ny dräkt och gå ner från storlek 34 Centurion NXG superplus till 32 Supercenturion. Kan gå hur som helst, men jag är leds på att väga 30 kilo mindre och rocka typ samma dräkt som Fantomen. *gah!*

rockin it hard!

Lind79
2011-01-11, 08:30
En 46:as super centurion sitter som fan i benen på mig och jag är 180 och väger 110. Jag förstår inte hur Svensson kan köra med samma storlek som mig, och ibland en 44:a :D

brandman_per
2011-01-11, 10:24
Eee 55cm ben:em: men mäte på dräkten och har 20cm diameter skillnaden där blir ju 15cm. vad har ni???

eleni
2011-01-11, 12:31
Jag har en 36a Centurion NXG Super+ (min första och enda böjdräkt). Har provat att pressa mig in i en 34a men det gick banne mig inte. Mitt problem var att dräkten inte gick att få upp över höftbenen och röven (tjockis :em:) Mina lår mäter 65 cm till 70 kg och 162 cm.

Hur i helskotta lyckas ni komma i så små dräkter? Vaselin?

Ahead Of The Pack
2011-01-11, 16:33
Jag har en 36a Centurion NXG Super+ (min första och enda böjdräkt). Har provat att pressa mig in i en 34a men det gick banne mig inte. Mitt problem var att dräkten inte gick att få upp över höftbenen och röven (tjockis :em:) Mina lår mäter 65 cm till 70 kg och 162 cm.

Hur i helskotta lyckas ni komma i så små dräkter? Vaselin?

Tjejer har ofta problem med att ha riktigt små dräkter pga det du beskriver.

Själv har jag en i benen insydd 40a på 186cm och ca 104kg. Men den nya sömmen gör så att jag får blödande sår på låren där sömmen sitter.

Proxy
2011-01-17, 22:02
Yes, då har man gjort något pass med dräkten och sytt lite i den. Gjort 20kg under gamla svenska rekordet, men får knappast ut särskilt mycket av dräkten. 10kg max. Det var dock innan jag sydde in axelremmarna 6cm till (har sytt in vardera runt 12cm totalt), så nu sitter dom tight och fint. F*n va' kort jag är.

Dock så tycker jag att dräkten drar alldeles för lite bakåt, jag får allt någorlunda stopp i botten, men den är alldeles för slapp runt bålen och drar som sagt inte bakåt. Detta märks särskilt mycket när jag vänder på den och ska köra mark.
Som ni ser på min vackra illustration nedan så ser ni var dräkten är slapp. Det blåa området är där den säckar och de röda sträcken är där jag hittills har sytt in.

Så, till min fråga, exakt hur ska jag sy in dräkten? Det känns ju lite sådär att sy i X:et (harnesset), ni vet hur det ser ut.
Ska jag (inte jag naturligtvis, jag kan inte sy) sy i den sömmen som går på sidan, från där harnesset möts i ett X, och sy in den ovanför det X:et?
Lägga överflödigt material på in eller utsidan?
Blir dräkten bara tightare runt överkroppen, eller kommer den automatiskt att dra mer bakåt?

Tack på förhand, hittade ingen guide till detta hur mycket jag än sökte så jag antar att jag får fråga här.

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=417&pictureid=1792

EkarN
2011-01-17, 22:42
Får du 10 kg får du minst 60 kg för lite, du får tajta till den mer:D Bäst är nog att sy så att överflödigt material är på insidan. Och sy längsmed den ursprungliga sömmen, du får inte lägga nya sömmar. Och för allt i världen klipp inte bort det som blir "över" när du syr in.

Proxy
2011-01-17, 22:51
Får du 10 kg får du minst 60 kg för lite, du får tajta till den mer:D Bäst är nog att sy så att överflödigt material är på insidan. Och sy längsmed den ursprungliga sömmen, du får inte lägga nya sömmar. Och för allt i världen klipp inte bort det som blir "över" när du syr in.

60kg mer tror jag verkligen inte, får då är det världsrekord :D Jo, att jag inte får klippa bort något och ska sy i sömmarna vet jag, men ska jag bara sy i den sömmen som går från krysset till armhålan?

EkarN
2011-01-17, 22:57
60kg mer tror jag verkligen inte, får då är det världsrekord :D Jo, att jag inte får klippa bort något och ska sy i sömmarna vet jag, men ska jag bara sy i den sömmen som går från krysset till armhålan?

Får du ut 10 kg finns det väldigt mycket mer att hämta iaf:) Det vet jag faktiskt inte, har aldrig sytt i sidorna. Börje H kanske ser tråden och skriver lite, han är en fantom på att sy dräkter.

Proxy
2011-01-17, 23:15
Får du ut 10 kg finns det väldigt mycket mer att hämta iaf:) Det vet jag faktiskt inte, har aldrig sytt i sidorna. Börje H kanske ser tråden och skriver lite, han är en fantom på att sy dräkter.

Gissar på att jag får ut runt 30kg av dräkten med endast insydda axelremmar, och kommer då att landa på 250 give or take. I övrigt sitter den ganska så horribelt :)
Landar någonstans mellan 220 och 230 med endast bälte och lindor, så tekniskt sett borde 250 vara fjäderlätt när jag får ut lite av dräkten.

Börje H
2011-01-18, 09:51
Börje H kanske ser tråden och skriver lite, han är en fantom på att sy dräkter.

Fantom vet jag inte, men ett 20 -tal trådrullar har nog gått åt i Centuriondräkter :) Tråden förresten, om vi börjar med den, sista åren har jag alltid kört med Gütermann´s extrastarka tråd. Väljer också med fördel den albarksbruna då man med den gör synliga stygn i samtliga dräktfärger. Kan bli ett helvette att sprätta annars...... Fråga Klenmenren :D

Såhär ser ser tråden ut:
https://luletraden.se/zen/sytrad-gutermann-albarksbrun-p-539.html?zenid=3b26c1e89e83d6cbd2cdbaa0e7df8b10

Då det gäller själva slöjden är den väldigt individuell, men till att böja med skall sägas att det är en total omöjlighet att sy en dräkt optimalt för både böj och sumomark. Till sumon kan sidorna/höften sys in ordentligt mycket mer offenssivt då man inte behöver komma ner lika djupt som i en knäböj. Inte heller benvinkeln (i abduktion/bredd) är ju densamma.

Har gjort ett litet exempel på hur man kan tänka och där lånat en fenomenalt noggrann bild som Martin Morin gjort. Den finns i orginalversion i hans journal här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4681133&postcount=346
Måtten således från en 44RS. Dessa icke väsentliga just vid föklaringen av slöjd, men de linjer Martin gjort är bra att använda som referenspunkter. Jag bidogar ett dokument som kan vara intressant att kika på.

Observera att det är skrivet i all hast, så det kan förekomma ordentligt med förvirrande rekommendationer :Virro

Börje H
2011-01-18, 10:01
Gissar på att jag får ut runt 30kg av dräkten med endast insydda axelremmar, och kommer då att landa på 250 give or take. I övrigt sitter den ganska så horribelt :)
Landar någonstans mellan 220 och 230 med endast bälte och lindor, så tekniskt sett borde 250 vara fjäderlätt när jag får ut lite av dräkten.

Har du en Centuriondräkt som inte är tokstor handlar det bara om träning. Att få ut 70-80 kg skall inte vara några problem med din grundstyrka. Under förutsättning att du har ordentligt lindade knän samt kunniga observatörer, bör tilläggas.

EkarN
2011-01-18, 10:04
Har du en Centuriondräkt som inte är tokstor handlar det bara om träning. Att få ut 70-80 kg skall inte vara några problem med din grundstyrka. Under förutsättning att du har ordentligt lindade knän samt kunniga observatörer, bör tilläggas.

Det går nog även utan det sistnämnda, men det blir svårare:)

Börje H
2011-01-18, 10:10
Det går nog även utan det sistnämnda, men det blir svårare:)

Det borde gå utan problem skrev jag ;) Med lite trassel/problem bör ju +100 kg gå :devil:


:D

Morin
2011-01-18, 20:26
Fantom vet jag inte, men ett 20 -tal trådrullar har nog gått åt i Centuriondräkter :) Tråden förresten, om vi börjar med den, sista åren har jag alltid kört med Gütermann´s extrastarka tråd. Väljer också med fördel den albarksbruna då man med den gör synliga stygn i samtliga dräktfärger. Kan bli ett helvette att sprätta annars...... Fråga Klenmenren :D

Såhär ser ser tråden ut:
https://luletraden.se/zen/sytrad-gutermann-albarksbrun-p-539.html?zenid=3b26c1e89e83d6cbd2cdbaa0e7df8b10

Då det gäller själva slöjden är den väldigt individuell, men till att böja med skall sägas att det är en total omöjlighet att sy en dräkt optimalt för både böj och sumomark. Till sumon kan sidorna/höften sys in ordentligt mycket mer offenssivt då man inte behöver komma ner lika djupt som i en knäböj. Inte heller benvinkeln (i abduktion/bredd) är ju densamma.

Har gjort ett litet exempel på hur man kan tänka och där lånat en fenomenalt noggrann bild som Martin Morin gjort. Den finns i orginalversion i hans journal här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4681133&postcount=346
Måtten således från en 44RS. Dessa icke väsentliga just vid föklaringen av slöjd, men de linjer Martin gjort är bra att använda som referenspunkter. Jag bidogar ett dokument som kan vara intressant att kika på.

Observera att det är skrivet i all hast, så det kan förekomma ordentligt med förvirrande rekommendationer :Virro

Nämen oj, mitt namn, på internet:em: Nästan så man känner sig viktig:cool:

Bra sammanfattning Börje. Håller med med det mesta men har ju sytt en aning själv och vilja föreslå en liten ändring i tillvägagångssättet. Sy mage, höfter, ben först och se till att det sitter bra innan man tar axelbanden. Grovt sett så hur korta axelband man kan ha är beroende på hur bra man kan få dräkten att följa benen och hur djupt man ska gå. Att ta axelbanden sist kan hjälpa en att undvika sprättande.

Speciellt i detta fallet tror jag att axelbanden är tagna alldeles för mycket. 38 är en stor dräkt på en 70-75 kilos kille och gissar att med så pass insydda axelband måste den enbart dra i grenen och inte ha nån kontakt med benen. Om det ska börja tas i sidorna så den sitter bra i höft och runt mage blir nog axelbanden för kort. Mitt tips är som sagt att sprätta upp axelbanden ordentligt och börja sy i sidorna, framförallt höft, så den sitter bra där. Och tänk på som Börje skriver att det är stor skillnad på hur en markdräkt och böjdräkt ska sitta så bestäm dig för en och sy därefter.

Exakt hur det är orkar/kan jag inte skriva men kortfattat; Böj - Längre axelband som drar mindre i grenen och hårdare runt ben och höft med benen längre ner för att stoppa hårdare i botten, Mark - Kortare axelband som drar hårdare i grenen för att ge stöd åt bröstryggen och hjälpa slutdraget och anpassa höften/benen efter hur svårt det är att ta sig ner.

Proxy
2011-01-18, 20:35
Har du en Centuriondräkt som inte är tokstor handlar det bara om träning. Att få ut 70-80 kg skall inte vara några problem med din grundstyrka. Under förutsättning att du har ordentligt lindade knän samt kunniga observatörer, bör tilläggas.

Tack så jättemycket för hjälpen Börje, det var grymt hjälpsamt! Det ska alltså först och främst sys in på den sömmen som löper hela vägen på utsidan? Eller är det främst sömmen som går från korset på höften (J) upp till toppen på axelbanden som ger draget bakåt?

Jag sumomarkar inte, men jag förstår att dräkten knappast kommer att vara särskilt optimal om den är främst sydd för böj. Om den suger så får jag väll skrapa ihop dom sista slantarna i spargrisen, det är väll inte mer med det :D

Att jag skulle få ut 70-80kg vågar jag inte tro på, för om du menar 70-80 utöver lindorna så är det över världsrekord. Och ryssen som böjde 290 med dräkt måste ju göra bra mycket mer än 220 lindad kan man ju tycka :)

EkarN
2011-01-18, 21:37
Tack så jättemycket för hjälpen Börje, det var grymt hjälpsamt! Det ska alltså först och främst sys in på den sömmen som löper hela vägen på utsidan? Eller är det främst sömmen som går från korset på höften (J) upp till toppen på axelbanden som ger draget bakåt?

Jag sumomarkar inte, men jag förstår att dräkten knappast kommer att vara särskilt optimal om den är främst sydd för böj. Om den suger så får jag väll skrapa ihop dom sista slantarna i spargrisen, det är väll inte mer med det :D

Att jag skulle få ut 70-80kg vågar jag inte tro på, för om du menar 70-80 utöver lindorna så är det över världsrekord. Och ryssen som böjde 290 med dräkt måste ju göra bra mycket mer än 220 lindad kan man ju tycka :)

Aha du pratar om bara dräkten gentemot vad du får lindad. Då blir det ju lite annorlunda. Men du borde definitivt kunna få ut mer än du får ändå!

Det borde gå utan problem skrev jag ;) Med lite trassel/problem bör ju +100 kg gå :devil:


:D

Haha sant. Jag kom upp i 100 kg med kass teknik med väldigt lite hjälp(mycket utav den från dig, spanks) så jo absolut.

Proxy
2011-01-18, 21:39
Aha du pratar om bara dräkten gentemot vad du får lindad. Då blir det ju lite annorlunda. Men du borde definitivt kunna få ut mer än du får ändå!


Det spelar ingen större roll, lägg på 80-100kg av all utrustning på min rawböj och det är världsrekord då också, vilket jag inte tror en sekund på :D

EkarN
2011-01-18, 21:43
Det spelar ingen större roll, lägg på 80-100kg av all utrustning på min rawböj och det är världsrekord då också, vilket jag inte tror en sekund på :D

Du väger iofs inte så mycket och har antagligen inte så mycket fett. Men det har gjorts förr, otroligt tajt utrustning och mycket träning med den så är inget omöjligt:)

Börje H
2011-01-18, 22:24
Det ska alltså först och främst sys in på den sömmen som löper hela vägen på utsidan? Eller är det främst sömmen som går från korset på höften (J) upp till toppen på axelbanden som ger draget bakåt?

Först och främst, draget bakåt? Jag antar att du menar det som ger skjuts upp i lyftet men det handlar inte om bakåt utan framåt. Det finns ingenting i en dräkt som drar dig bakåt, tvärtom. Du skall kämpa för varenda cm du lyckas föra/ner bak röven :D Då blir det kg på stången!

Hela grejen med att böja med dräkt är att dräkten skall vara så tight att du inte kan annat än skjuta knäna rakt fram, men att detta skall hindras av stenhård lindning!! Får man rätt avstämning mellan lindor och dräkt är känslan obetalbar *cupid*

För övrigt bör jag tillägga att Martin naturligtvis har rätt beträffande axelbanden. Det var en liten förhastad manöver att ta med det i steg ett. Korta eller medellånga lyftare brukar dock nästan alltid behöva sy i axelbanden.

Proxy
2011-01-18, 22:33
Först och främst, draget bakåt? Jag antar att du menar det som ger skjuts upp i lyftet men det handlar inte om bakåt utan framåt. Det finns ingenting i en dräkt som drar dig bakåt, tvärtom. Du skall kämpa för varenda cm du lyckas föra/ner bak röven :D Då blir det kg på stången!

Hela grejen med att böja med dräkt är att dräkten skall vara så tight att du inte kan annat än skjuta knäna rakt fram, men att detta skall hindras av stenhård lindning!! Får man rätt avstämning mellan lindor och dräkt är känslan obetalbar *cupid*

För övrigt bör jag tillägga att Martin naturligtvis har rätt beträffande axelbanden. Det var en liten förhastad manöver att ta med det i steg ett. Korta eller medellånga lyftare brukar dock nästan alltid behöva sy i axelbanden.


Ah, nu fattar jag vad du menar, givetvis är det så! :D (Det var egentligen det jag syftade på.)

Det är alltså bara axelbanden samt sömmen som löper ut med sidan på dräkten som man behöver oroa sig om (dräkten sitter bra i grenen tycker jag), och harnesset ska man inte bråka med?

Ska givetvis försöka att få någon kunnig att hjälpa mig med detta, men om jag inte får det så får jag ju be en skräddare. Om inte annat så är det ju bra att kunna teorin bakom dräkten.

Börje H
2011-01-19, 07:12
Det är alltså bara axelbanden samt sömmen som löper ut med sidan på dräkten som man behöver oroa sig om (dräkten sitter bra i grenen tycker jag), och harnesset ska man inte bråka med?

Aha, då kanske jag fattar vad du menar. Nej du skall/får ej hålla på att sy i själva selen som löper runt arslet. Genom att ta in sidorna (över fästpunkterna till selen) så stramas denna åt.