handdator

Visa fullständig version : Leverantörsskuld, endast kortfristig skuld?


skeletron
2011-01-03, 18:43
Jag undrar angående externredovisning, om jag gör ett kreditinköp som jag har tills på slutet av året att betala, räknas det fortfarande som en kortfristig skuld då?

Hur bokför jag annars en sådan "fordran"?, till skillnad mot en leverantörsskuld som jag har 3 månader på mig.

Kryss
2011-01-03, 18:49
Leverantörsskulder brukar väl oftast vara kortfristiga (<1år)? Det där med 3 mån bestäms ju mellan parterna.

skeletron
2011-01-03, 18:50
Leverantörsskulder brukar väl oftast vara kortfristiga (<1år)? Det där med 3 mån bestäms ju mellan parterna.

Hmm det ska alltså bokföras som en kortfristig skuld?

pbiddy
2011-01-03, 19:12
I kursen jag läste va allt under ett år kortfristig skuld. 2440 eller nåt sånt heter väl det kontot?

Fast o andra sidan failade jag totalt på tentan så du kanske inte ska lyssna på mig.

LoTiX
2011-01-03, 19:15
I kursen jag läste va allt under ett år kortfristig skuld. 2440 eller nåt sånt heter väl det kontot?

Fast o andra sidan failade jag totalt på tentan så du kanske inte ska lyssna på mig.

Jag smekte tentan och är rätt säker på samma sak - 1 år.

MasterChief
2011-01-03, 20:41
Ja, det är en kortfristig skuld. Även viktigt att sådana bokningar skiljs mot långfristiga (vilket oftast är lån från kreditinstitut) eftersom ratingsystem och dylikt bygger på nyckeltal där dessa särskiljs. Även revisorer är därmed väldigt kinkiga hur dessa är bokade och avstämning av långfristiga skulder är ofta något som görs i detalj.

skeletron
2011-01-03, 22:21
Tack för alla svar!
Då bokför jag den leverantörsskulden som jag gör med de andra!