handdator

Visa fullständig version : Protein och deffning


stevieg8
2011-01-03, 17:33
Vad är det för skillnad på vassleprotein och kaseinprotein?

Finns det nåt maxintag under en dag av nåt av dessa alternativ?

Sen undrar jag även hur man ska träna under en deff-period för att tappa så lite som möjligt i styrka?

Proxy
2011-01-03, 17:44
Kaseinprotein är långsammare än vassleprotein. Vassleprotein är det snabbaste proteinet du kan få i dig om vi utelämnar rena aminosyre-tillskott.

Nej, ät på bara. Ju mer protein desto bättre, särskilt under deff.

Träna under deff som du tränat tidigare. Målet är att stimulera muskeltillväxt för att behålla muskelmassa, så försök att ligga kvar på din tidigare nivå eller öka.
Träna helst tungt, under 10 repetitioner, men fokus ska ligga på ovanstående.

linnart
2011-01-03, 18:24
Vad jag har lärt mig så är vassle som Proxy säger ett snabbt protein, Kasein långsamt.
Ett snabbt protein höjer proteinsyntesen som du vill ha så hög som möjligt när du tränar däremot på dagar du inte tränar vill du ha så låg som möjligt där av är kasein passande då den inte påverkar proteinsyntesen.

King Grub
2011-01-03, 18:25
Man vill definitivt inte ha så låg proteinsyntes som möjligt på icke-träningsdagar.

linnart
2011-01-03, 18:34
Man vill definitivt inte ha så låg proteinsyntes som möjligt på icke-träningsdagar.

Berätta hur ska det vara då ist för bara säga emot *mini

WHITEFOLKS
2011-01-03, 18:37
Du vill ha så hög proteinsyntes som möjligt mest hela tiden. Det är "uppbyggandet" av muskler.

Proxy
2011-01-03, 18:37
Berätta hur ska det vara då ist för bara säga emot *mini

Man vill givetvis alltid stimulera MPS så mycket som möjligt om målet är att bygga muskler, särskilt under deff.

Ristretto
2011-01-03, 18:38
Berätta hur ska det vara då ist för bara säga emot *mini

http://traningslara.se/manniskans-proteinsyntes-vad-ar-det/

Denna artikel är läsvärd.

linnart
2011-01-03, 18:44
Är det inte så att låg proteinsyntes sänker nedbrytningen av muskelprotein i vila?

King Grub
2011-01-03, 18:47
Nej.

Och muskeluppbyggnaden, proteinsyntesen, är mycket viktigare för nettoanabolism än att försöka minska nedbrytningen.

Inge Enveten
2011-01-03, 18:49
Berätta hur ska det vara då ist för bara säga emot *mini

Det exakt motsatta så klart? Hur går det att ens misstolka?

linnart
2011-01-03, 19:00
Det exakt motsatta så klart? Hur går det att ens misstolka?

Handlar inte om att misstolka jag vill få de förklarat för mig så jag lär mig hur det är. Uppenbarligen har jag lyssnat på nån som inte vet va dom snackar om.

Därför tycker jag sådana svar som "NEJ" är värdelösa.

Ska läsa mer om ämnet och skaffa en bättre uppfattning.

Ristretto
2011-01-03, 19:21
Det exakt motsatta så klart? Hur går det att ens misstolka?

Oli, det är ju inte alls säkert att man ska tolka ett sånt svar som att det är det exakt motsatta som gäller.:smash:

stevieg8
2011-01-03, 21:56
Men har deffat förut och jag tyckte jag kände mig seg o trött, va svårt att prestera lika bra som tidigare. Har jag helt fel?




Kaseinprotein är långsammare än vassleprotein. Vassleprotein är det snabbaste proteinet du kan få i dig om vi utelämnar rena aminosyre-tillskott.

Nej, ät på bara. Ju mer protein desto bättre, särskilt under deff.

Träna under deff som du tränat tidigare. Målet är att stimulera muskeltillväxt för att behålla muskelmassa, så försök att ligga kvar på din tidigare nivå eller öka.
Träna helst tungt, under 10 repetitioner, men fokus ska ligga på ovanstående.

stevieg8
2011-01-03, 21:59
Så det bästa är alltså att äta så mycket vassleprotein som möjligt alla dagar?



Du vill ha så hög proteinsyntes som möjligt mest hela tiden. Det är "uppbyggandet" av muskler.

Proxy
2011-01-03, 22:02
Men har deffat förut och jag tyckte jag kände mig seg o trött, va svårt att prestera lika bra som tidigare. Har jag helt fel?

Nej, du har inte helt fel. Ibland tappar man lite under deff, särskilt om man har kommit väldigt långt i sin träning.
Vissa blir jätteslöa av för lite kollisar, vissa av för lite protein, eller så kan det vara så enkelt att du fick i dig lite för lite kalorier eller vitaminer.
För mig så är det proteinet som gör mest skillnad, högt tryck med mycket protein.

Kischen
2011-01-03, 22:11
Så det bästa är alltså att äta så mycket vassleprotein som möjligt alla dagar?

Är det en seriös fråga? Inget fel på vassleproteinet, men äter du inte hellre mat än pulver? Gissa vad som mättar mest.

stevieg8
2011-01-04, 19:56
Men om de e bättre me vassle än kasein alltså. Har diskuterats lite om dom båda om du läser tidigare inlägg.


Är det en seriös fråga? Inget fel på vassleproteinet, men äter du inte hellre mat än pulver? Gissa vad som mättar mest.

Kischen
2011-01-04, 20:12
Men om de e bättre me vassle än kasein alltså. Har diskuterats lite om dom båda om du läser tidigare inlägg.

Jag tycker båda fyller sina syften, men fick jag välja skulle jag ta vassle.

JoeyP
2011-01-04, 20:36
Om man bara fick välja ett protein så är kasein överlägset har jag för mig. Vassle kan inte stimulera tillväxt mer än nedbrytningen som sker.

Jag kör väl typ 50/50 snabba långsamma. Men blandar ofta mina snabba proteiner med typ jordgubbar så dem blir väl långsamma ändå.

Proxy
2011-01-04, 20:40
Men om de e bättre me vassle än kasein alltså. Har diskuterats lite om dom båda om du läser tidigare inlägg.

Om man jämför de två så är nettoeffekten större av vassleprotein hos äldre, men ter sig vara omvänd hos yngre. (Om jag inte misstolkat.)

http://jn.nutrition.org/content/132/10/3228S.full

Med det sagt så ska man passa sig för att säga att kasein är "bättre" än vassle.
Äter du vanlig proteinrik mat regelbundet så köp du ett vasslepulver. MPS bestäms av aminosyrekoncentrationen i blodet, kasein stimulerar inte muskeltillväxt men minskar nedbrytningen.
Dessutom har vassle visat sig gynna fettoxidationen medan kasein ter sig vara lipogent. Jag ser inga fördelar med ett kroniskt högt intag av kasein jämfört med ett av vassle.

King Grub
2011-01-04, 20:45
Om man jämför de två så är nettoeffekten större av vassleprotein hos äldre, men ter sig vara omvänd hos yngre. (Om jag inte misstolkat.)

Ja, om man bara ser effekten av en enstaka isolerad måltid, utan påverkan av andra måltider eller hur 24-timmarsbalansen påverkas, om den gör det.

Proxy
2011-01-04, 20:48
Om man bara fick välja ett protein så är kasein överlägset har jag för mig. Vassle kan inte stimulera tillväxt mer än nedbrytningen som sker.

Du har nog fått det om bakfoten. Kasein stimulerar inte muskeluppbyggningen.
Om man fick välja mellan de två och inte få i sig aminosyror från någon annan källa så tror jag inte att man skulle få någon muskeltillväxt.
Nedbrytningen verkar ha liten betydelse vad gäller muskeltillväxt, åtminstone vid träning.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4407208&postcount=1

Ja, om man bara ser effekten av en enstaka isolerad måltid, utan påverkan av andra måltider eller hur 24-timmarsbalansen påverkas, om den gör det.

Bra då har jag tolkat det rätt. Ser ingen direkt praktisk tillämpning heller, möjligtvis om fasta är inblandat, men även där ställer jag mig tveksam.

Eddie Vedder
2011-01-04, 20:52
Om man fick välja mellan de två och inte få i sig aminosyror från någon annan källa så tror jag inte att man skulle få någon muskeltillväxt.

Jo det skulle man absolut få. Kroppen har ju fortfarande basnivåer av proteinsyntes och den kan ju överstiga muskelproteinnedbrytningen om den senare hålls låg nog. Och om man dessutom styrketränar stimulerar ju det muskelproteinsyntesen kraftigt i sig.

Att styrketräna och enbart äta vanlig mat skulle ju annars i princip omöjliggöra muskeltillväxt enligt den teorin. :)

King Grub
2011-01-04, 20:53
Om man fick välja mellan de två och inte få i sig aminosyror från någon annan källa så tror jag inte att man skulle få någon muskeltillväxt.

Va? Men styrketräningen stimulerar ju styrketräningen dramatiskt, och aminosyror från alla vanliga matproteiner kan användas till fullo där. Det är ju inte så att man måste dricka/äta mjölkproteiner eller använda EAA-tillskott för att se resultat av styrketräning.

Proxy
2011-01-04, 21:10
Det jag menade var att, om en fick i sig BARA 100g kasein om dagen, samt styrketränade, skulle hans proteinbalans då bli positiv? Protein från mat räknas alltså inte.
Kom på mig själv nu i efterhand att nedbrutet muskelprotein också har sitt att säga, så egentligen är frågeställningen ganska dum. (Vilket framgår tydligt av Eddie Vedders inlägg.)

Eddie Vedder
2011-01-04, 21:15
Det jag menade var att, om en fick i sig BARA 100g kasein om dagen, samt styrketränade, skulle hans proteinbalans då bli positiv? Protein från mat räknas alltså inte.

Kasein ÄR protein från mat. Men om det bara är 100 gram räcker det nog inte men det är ju en fråga om otillräcklig mängd och har inget med kaseinet att göra. 100 gram vassle skulle inte heller duga.

stevieg8
2011-01-05, 14:00
Men vad föreslår du då, om jag ska försöka deffa men samtidigt inte tappa för mycket i styrka?

Ska jag äta både kasein o vassle för att få bäst resultat?
Och hur mycket är lagom under en dag, stämmer Harris&Benedict-ekvationen bra?

Är rätt ny inom detta område



Kasein ÄR protein från mat. Men om det bara är 100 gram räcker det nog inte men det är ju en fråga om otillräcklig mängd och har inget med kaseinet att göra. 100 gram vassle skulle inte heller duga.

King Grub
2011-01-05, 14:17
Både och. Antingen eller. Eller inget. Det spelar inte så stor roll. Det är bara vanliga mjölkproteiner. Bara du får i dig tillräckligt med protein totalt sett är det inga problem, oavsett källa, och det behöver inte vara kasein eller vassle vid något speciellt tillfälle. Det behöver inte vara kasein eller vassle alls, utan protein från fågel, fisk, kött och ägg, t ex, går lika bra.

hoog
2011-01-05, 15:26
Men har deffat förut och jag tyckte jag kände mig seg o trött, va svårt att prestera lika bra som tidigare. Har jag helt fel?

Vet inte om det är för jag van att äta lite men när jag äter kolhydrater/socker så brukar jag bli grymt trött. Nästan så man somnar efter en påse godis.

Eddie Vedder
2011-01-05, 15:48
Är rätt ny inom detta område

Ja det märks och du börjar i totalt fel ände. Det verkar på dig som om proteinvalet styr dina resultat. Köper du ett vassleprotein så ta det efter träning. Om du känner att du håller dig mätt och får i dig den näring du behöver är det inte fel med en mellanmålsdrink heller.

Inför kvällen kan du ju äta några kokta ägg eller en burk med tonfisk. Stirra dig inte blind på dina proteinpulver, det är jättesvårt att ge svar utan koll på din mat. Och den är ju sanslöst mycket viktigare.

stevieg8
2011-01-05, 16:09
Ja men e just det här me deffningen samtidigt. för då ska jag väl försöka dra ner på kolhydrater. och då är det väl extra viktigt att jag får i mig mycket proteiner för att inte tappa i muskelmassa?
Alltså detta är bara vad jag har hört av folk. Därför jag frågar här så jag får reda på vad som egentligen stämmer.



Ja det märks och du börjar i totalt fel ände. Det verkar på dig som om proteinvalet styr dina resultat. Köper du ett vassleprotein så ta det efter träning. Om du känner att du håller dig mätt och får i dig den näring du behöver är det inte fel med en mellanmålsdrink heller.

Inför kvällen kan du ju äta några kokta ägg eller en burk med tonfisk. Stirra dig inte blind på dina proteinpulver, det är jättesvårt att ge svar utan koll på din mat. Och den är ju sanslöst mycket viktigare.

Eddie Vedder
2011-01-05, 16:43
Alltså detta är bara vad jag har hört av folk. Därför jag frågar här så jag får reda på vad som egentligen stämmer.

Du behöver mer protein ja. Men det är ju ingen lag på att det skall vara i pulverform.

stevieg8
2011-01-05, 16:48
men så både vassle o kasein e i pulverform?


Du behöver mer protein ja. Men det är ju ingen lag på att det skall vara i pulverform.

Eddie Vedder
2011-01-05, 16:50
men så både vassle o kasein e i pulverform?

Ja om du köper proteinpulver är det det. Men dricker du mjölk är det inte det. Men varför snö in sig på bara två proteinformer? Har du aldrig tänkt äta en köttbit eller en fisk igen?

King Grub
2011-01-05, 16:50
Det är dom två proteinerna som finns i vanlig mjölk. Det är även proteinerna som är vanligast i proteinpulver, men det är fortfarande vanligt mjölkprotein.

stevieg8
2011-01-05, 17:01
Ok. Jo klart jag tänker. tänker äta som vanligt såklart!
bara de att folk pratar om protein som om de bara fanns dessa två former så jag har aldrig riktigt fått grepp om de. men nu vet jag ju att de finns fler.
skulle gärna vilja lära mig mer om träning o kost!

finns de inga bra böcker eller nåt sånt?


Ja om du köper proteinpulver är det det. Men dricker du mjölk är det inte det. Men varför snö in sig på bara två proteinformer? Har du aldrig tänkt äta en köttbit eller en fisk igen?

hoog
2011-01-05, 17:23
Lånar tråden.

Precis börjat träna igen efter 6 mån uppehåll, tränat 3 dagar nu och är gött med träningvärk nu.

Brukar alltid äta en protte fluff på kvällen fast jag inte tränar och nu när jag tränat tänkte jag att det kunde vara bra att käka extra med protte pulver/mat.

Ska käka en liten middag nu med biff. Som efterätt har jag en chokladfluff med DP i frysen med 50g protte pulver, är det onödigt att ta det efter middagen som desär? hur länge ska man vänta mellan protein intag för maximal effekt?

Eftersom jag precis börjat träna igen och så kanske kroppen kan ta up mer protein?

Tacksam för snabba svar.

Eddie Vedder
2011-01-05, 17:24
finns de inga bra böcker eller nåt sånt?

Nej inte en enda. :D

Jag kan ju rekommendera vår sida till exempel, klicka på länken i min signatur.

stevieg8
2011-01-05, 17:27
Ok tack!:)

Nej inte en enda. :D

Jag kan ju rekommendera vår sida till exempel, klicka på länken i min signatur.