handdator

Visa fullständig version : Skicka paket på flera kg till Australien, billigaste alternativet?


MrBoris
2011-01-03, 16:14
Hej kära kolo, vad blir billigaste alternativt att skicka böcker/papper/anteckningar osv på säkerligen ett flertal kg till Australien? Posten lär vara dyrast av samtliga alternativ antar jag? DHL, Schenker, eller andra alternativ?

agazza
2011-01-03, 16:27
Skulle du flytta?

isf har du inga som ska på besök så kan dom ju ta det på flyget.

Men båt lär väl vara billigaste alternativet annars

MrBoris
2011-01-03, 16:31
Skulle du flytta?

isf har du inga som ska på besök så kan dom ju ta det på flyget.

Men båt lär väl vara billigaste alternativet annars
Japp flyttar i mitten av februari, men problemet är att jag vill ta med kläder o sånt i första hand och sen skicka studentlitteraturen genom något fraktföretag.

Det är så att jag inte kan vänta tills någon behagar att komma och hälsa på mig då jag behöver böckerna rätt så snart när jag väl kommit dit.

MrBoris
2011-01-03, 18:50
Någon lär väl ha erfarenhet av att skicka paket utomlands?? Kom igen kolo ni brukar vara så bra på alla andra frågor man har :)

r3mpuh
2011-01-03, 18:55
Anlita en sådan:
http://www.limewave.com/Asien/Kina/img/2007071714-flotte.jpg

chidde
2011-01-03, 19:21
Någon lär väl ha erfarenhet av att skicka paket utomlands?? Kom igen kolo ni brukar vara så bra på alla andra frågor man har :)

jag foreslar att du packar ihop allt du tanker skicka och vaga det dar hemma, ta aven matten (langd x bredd x hojd) pa ladan, sen ringer du runt eller om du har mojlighet, ga in pa samtliga kontor och fraga hur mkt ett sant paket kan tankas kosta (posten, DHL, Fed-Ex, Jetpak, UPS etc) och sen kan du utga ifran det

en kompis till mig skickade nyss lite grejer fran London till Sverige. minns inte riktigt hur det var, men 2x paket a 2 kg (4 kg totalt) kunde vara billigare an ett paket a 3 kg

men som sagt, kolla forst tarifferna ocksa rakna pa det

agazza
2011-01-03, 19:54
alltså, det brukar vara billigare desto längre fraktid, därför jag nämnde med båt, kolla med tex dhl och deras segaste leverans (typ två veckor) lär inte kosta mycket.

När jag kollade på vikter från japan skulle 800kg kosta 2800kr i frakt, men tog lång tid som fan att levera. Tror det var dhl.

thunder
2011-01-03, 20:31
ta en extra resväska borde väl vara ganska billigt?

MrBoris
2011-01-04, 07:52
ta en extra resväska borde väl vara ganska billigt?

Jag vet inte får kolla upp det, men något säger mig att det är svindyrt

MrBoris
2011-01-04, 08:04
efter att ha kollat upp det ser det ut som att det kan kosta typ 50kr/extrakg. Har man då 15kg extra blir det 750kr, inte så pjåkigt ändå? Men lär se med det flygbolag jag tänkt flyga med vad som gäller

z_bumbi
2011-01-04, 11:29
Om det inte är något du tänker upprepa ofta och om du behöver böckerna snabbt så kanske inte priset spela så stor roll? Att flytta kostar alltid pengar men det värsta man kan göra är att snåla på viktiga saker då det i längden kostar mer eller ställer till mer problem.
Personligen skulle jag i alla fall undersöka vad det kostar med olika fraktfirmor och om det blir mycket billigare skulle jag packa ner de viktigaste böckerna i resväskan och sen skicka kläder, resterande böcker plus annat jag annars skulle ha lämnat via firman.

MrBoris
2011-01-04, 13:16
Om det inte är något du tänker upprepa ofta och om du behöver böckerna snabbt så kanske inte priset spela så stor roll? Att flytta kostar alltid pengar men det värsta man kan göra är att snåla på viktiga saker då det i längden kostar mer eller ställer till mer problem.
Personligen skulle jag i alla fall undersöka vad det kostar med olika fraktfirmor och om det blir mycket billigare skulle jag packa ner de viktigaste böckerna i resväskan och sen skicka kläder, resterande böcker plus annat jag annars skulle ha lämnat via firman.

Tack, det lutar nog åt det. Får se först nu när jag beställt flygbiljett vad flygbolaget max tar in, samt efter jag "grovpackat" och ser vad allt kan tänkas väga, och om det kanske är värt att istället beställa fraktfirma på överblivna saker.

appapa
2011-01-04, 13:47
Det absolut billigaste alternativet är att scanna in allting och lägga på en usb sticka eller ladda upp någonstans på internet. Men du kanske vlll ha papperskopior? Alternativt så kan du ju scanna och sen skriva ut när du kommer fram.

MrBoris
2011-01-04, 13:48
Det absolut billigaste alternativet är att scanna in allting och lägga på en usb sticka eller ladda upp någonstans på internet. Men du kanske vlll ha papperskopior? Alternativt så kan du ju scanna och sen skriva ut när du kommer fram.

Jag har också tänkt på det, men det skulle bli ett sånt sjukt pappersarbete och ta många dagars arbete (tid som jag inte har). Som det är nu har jag 5-6matkassor proppade med böcker, anteckningar och artiklar. Skulle ta lång tid att skanna in det även om jag hade en automatisk pappers-skanner som bläddrar till nästa sida av sig självt.

MrBoris
2011-01-04, 21:10
fasen det var betydligt tyngre än vad jag trodde. Vägde samtlig litteratur o anteckningar jag önskar att ha med mig och det väger sammanlagt 22.7kg :( :( Till exempel att betala extra bagage på flyget på 25kg kostar 5929.37kr :( Men förhoppningsvis kan jag packa min normala väska lite mindre så att jag bara behöver betala 15kg priset som är på 3557.62kr

PowPow
2011-01-04, 21:13
jag foreslar att du packar ihop allt du tanker skicka och vaga det dar hemma, ta aven matten (langd x bredd x hojd) pa ladan, sen ringer du runt eller om du har mojlighet, ga in pa samtliga kontor och fraga hur mkt ett sant paket kan tankas kosta (posten, DHL, Fed-Ex, Jetpak, UPS etc) och sen kan du utga ifran det

en kompis till mig skickade nyss lite grejer fran London till Sverige. minns inte riktigt hur det var, men 2x paket a 2 kg (4 kg totalt) kunde vara billigare an ett paket a 3 kg

men som sagt, kolla forst tarifferna ocksa rakna pa det

Heh. Ibland förstår jag inte hur folk värderar sin tid. "Provpacka" och om möjligt springa omkring på en handfull kontor.. För att spara några kronor - på sin höjd hundralappar?

sweetkarolina
2011-01-04, 22:16
Enligt UPS kostar 25 kg 4052 kr (+moms) till australien med långsammaste leveransen.

sweetkarolina
2011-01-04, 22:16
http://www.ups.com/media/sv/service_guide_se.pdf

MrBoris
2011-01-05, 11:12
UPS har jag aldrig hört talas om, seriöst och bra företag? Och räknade du på UPS Expedited?

PowPow
2011-01-05, 11:22
UPS har jag aldrig hört talas om, seriöst och bra företag?

Japp, världens största paketdistributör.

MrBoris
2011-01-05, 11:23
Tycker dock det var rätt dyrt ändå, om jag kör UPS Expedited för 15kg kostar det 100kr (pris~3300kr) mindre än 15kg extra på flygplanet (pris~3400kr). Men då vet jag inte om jag måste betala tullavgifter i Australien för mina grejer.

PowPow
2011-01-05, 11:29
Tycker dock det var rätt dyrt ändå, om jag kör UPS Expedited för 15kg kostar det 100kr (pris~3300kr) mindre än 15kg extra på flygplanet (pris~3400kr). Men då vet jag inte om jag måste betala tullavgifter i Australien för mina grejer.

Billigare med EMS (Posten)
http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=0000.9770

MrBoris
2011-01-05, 12:22
Billigare med EMS (Posten)
http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=0000.9770

Tackar! Det var ju jättebilligt

MrBoris
2011-01-05, 13:45
Tackar! Det var ju jättebilligt

Frågan är bara om tullavgifter ingår här.. får nog ringa o fråga samt ta reda på vad jag bör betala för "taxes" vid gränsen