handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp!


demo86
2011-01-03, 01:16
Nu är ja medlem här och kan börja skriva själv oxå!

Har läst igenom detta forum i flera år utan att själv kunna ställa frågor. Hoppas kunna få lite hjälp nu :)

Ja skulle helt enkelt vilja ha lite synpunkter på hur jag har lagt upp min kost.
Just nu ligger jag på ett underskott av 500kcal av mitt kcal behov

Fördelningen är:
Protein: 231gram
Kolisar: 260gram
Fett: 90gram
Kcal: 2777

Jag är 24.5 år gammal. Tränar 4-5dagar i veckan,tunga intensiva pass i gymmet. Väger cirka 84kg och är 183lång.
Ser ut på följande sett just nu:

Frukost:
havregryn 80g
Lätt mjölk 500g

Mellanmål
Whey 80 30g

Lunch
Kycklingfile 180g
Pasta 100g
Olivolja 35g

Mellanmål
Whey 80 30g
2 frukter

Efterträning
Super gainer 90g

Middag
Kycklingfile/nöt kött/fisk 180g
Pasta 80g
Olivolja 32g

Kvällsmål
Kassein 45g


Till min lunch och middag äter ja givetvist sallad. Tillskott som jag tar utöver det som inte står skrivet är:
BCAA 2 tabletter vid frukost, 4innan träning och 2 efter träning. Totalt 8st.
Kre-alkalyn 2 före 2 efter. Samt lite All-in-one tillskott av vitaminer och mineraler.

Ja tar intervaller mellan tiderna ja tar kreatin.

Hur ser detta ut? Nåt att påpeka? Och detta är som sagt underskott på 500kcal.
Om ja vill öka mitt kcal intag så ja ligger på 500kcal överskott, ska ja låta protein och fett vara som det är, och istället öka kolisarna tills ja kommer upp till 500plus??

Ber om ursäkt om inlägget blev långt men jag är helt ny, ja lär mig:)
(king grub va tycker du?)

Mvh

Rikard Jansson
2011-01-03, 01:19
1.) Jag har svårt att tro att 2700 kcal innebär ett 500 kcal underskott. Såvida du inte är ute och springer minst ett par timmar om dagen.

2.) Ja, om du ska öka till 500 kcal överskott så rekommenderar jag, med tanke på hur jag tolkat studierna som visar fettinlagring vid fett-intag kontra kolhydrat-intag, kolhydrater.

Edit: glömde visst skriva klart meningen.

demo86
2011-01-03, 01:23
1.) Jag har svårt att tro att 2700 kcal innebär ett 500 kcal underskott. Såvida du inte är ute och springer minst ett par timmar om dagen.

2.) Ja, om du ska öka till 500 kcal överskott så rekommenderar jag, med tanke på hur jag tolkat studierna som visar fettinlagring vid fett-intag kontra kolhydrat-intag.

Tack Rikard!

Mitt dagsbehov enligt H&B ekvationen som dem flesta använder sig av får värdet på ungefär 3200kcal. Så runt 2700 ska vara 500kcal underskott.

Har oxå enligt det jag förståt från king grubs inlägg i andra trådar att det är kolisarna ja ska öka och låta protein samt fett vara som dem är. Men det är så lätt misstolka iof.

Tacos
2011-01-03, 09:52
1.) Jag har svårt att tro att 2700 kcal innebär ett 500 kcal underskott. Såvida du inte är ute och springer minst ett par timmar om dagen.

Va? Varför skulle han behöva springa flera timmar om dagen för att bränna 3200 kcal på hans längd och vikt?

demo86
2011-01-03, 19:50
Går det att ändra rubriken? Verkar inte så många som är så intresserade av att hjälpa mig.

Skyller dock på dålig rubrik av mig:)

Oxe
2011-01-03, 21:32
Jag hade ökat Proteinet och fettet...

Man kan typ inte få i sig för mycket protein

Crocker
2011-01-03, 21:52
Varför öka proteinet? Han får ju nästan i sig 3 g/kg.

The Truth
2011-01-03, 23:03
Du behöver inte öka proteinintaget mer. 2.5g/kg räcker utmärkt under bulk.

Om du ska öka fettet eller kolhydraterna beror på vad du är för typ av person. Om du t.ex har bra insulinkänslighet eller inte och sådana saker. Föredrar du kolhydrater eller fett? Som sagt, upp till dig.

Din kost ser bra ut.

demo86
2011-01-04, 12:24
Du behöver inte öka proteinintaget mer. 2.5g/kg räcker utmärkt under bulk.

Om du ska öka fettet eller kolhydraterna beror på vad du är för typ av person. Om du t.ex har bra insulinkänslighet eller inte och sådana saker. Föredrar du kolhydrater eller fett? Som sagt, upp till dig.

Din kost ser bra ut.

Skönt höra! tack

Jag är nog mer kolhyderat person, uppvuxen med mkt ris sen barn så ja tror ja svarar bättre på kolhyderater än mer fett.

demo86
2011-01-04, 12:26
Jag hade ökat Proteinet och fettet...

Man kan typ inte få i sig för mycket protein

Klart du kan få i dig för mkt protein =)

För de första så oxiderar bara överflödig protein. Dessutom sänker det testohalten i kroppen om du har för mkt protein i din kost.

Alla studier jag läst visar att 1,2-18g/kg räcker gott och väll. Jag ligger rredan på lite plus för att vara på säkra sidan.

Eddie Vedder
2011-01-04, 12:59
Alla studier jag läst visar att 1,2-18g/kg räcker gott och väll. Jag ligger rredan på lite plus för att vara på säkra sidan.

Arton gram per kg kroppsvikt låter mycket. :D Skämt åsido, bara för att det inte är mer studerat än så är det inget som säger att det är motbevisat. Vad som lämpar sig för maximal muskeltillväxt för byggare under längre tid är väldigt svårt och inte alls särskilt välstuderat skulle jag säga.

Så där får man nog även ta in lite "bro-science" i bilden och se både till forksningen och empiriska resultat.

demo86
2011-01-04, 14:38
Arton gram per kg kroppsvikt låter mycket. :D

haha ska självklart stå 1.8!

Jo men känns som att ja inte vill ligga på FÖR mkt över 2g/kg heller. För att testo halten sänks i och med för hög protein i kosten är bevisat vad ja vet.

Läste en rapport king grub hadde om ämnet för inte så länge sen.

Men Eddie hur tycker du de annars ser ut? Verkar BCAA vara "rätt" fördelat över dagen?