handdator

Visa fullständig version : fråga om smärta i ljumske/höftböjare


pingula
2011-01-02, 22:56
hej! vill börja med att säga att jag har sökt på nätet utan vidare framgång så jag testar att fråga här i forumet! jag är tjej, om det spelar nån roll i denna fråga.

jag har ont i vad jag tror är mina höftböjare. det känns mest när jag för benet utåt, knappt framåt (där känns det lite på framsidan av låret men inte farligt), eller bakåt. det är svårt för en oinsatt att veta hur man ska förklara men det är de muskler som fäster i blygdbenet (eller det kanske heter nåt annat, bäckenben?) och på utsidan. kan närmast förklara det som runt om där benet sitter fast i kroppen!

de bilder jag har sett o de förslag som jag hittills har fått har varit att stretcha genom att ha det ena benet framför det andra och pressa fram bäckenet. känns på fel ställe, så verkar inte rätt. och övningar som har känts på baksidan/utsida av rumpan.

så... jag undrar om någon har nåt tips? tack på förhand!

Rickard
2011-01-03, 17:17
Sitter det där det vita krysset på bilden i mitten är? http://triggerpoints.net/triggerpoints/iliopsoas.htm

pingula
2011-01-03, 23:46
Sitter det där det vita krysset på bilden i mitten är? http://triggerpoints.net/triggerpoints/iliopsoas.htm

nej, jag anar att jag nog har fel när det gäller vilken muskel (eller vad det nu är) som jag menar. det är nästan precis i grenen om jag säger så, på vardera sida om blygdbenet - eller vad det kan heta. inte lätt att förklara! jag har nyligen börjat på ridskola igen och då märks det kan jag säga.

pingula
2011-01-04, 00:32
verkar inte som det går att redigera inlägg (tänkte på rubriken). har googlat som f*n och det ser på bilderna ut som det skulle vara nån sena/muskel (?) som heter gracilis. måste undersökas närmare!

malina43
2011-01-04, 12:46
Hej Pngula,min dotter på 11 år har haft ont ljumske(blygbenet)/ höftböjaren i 6 månader.
Vi har provat vila, strech, coreövningar mm. Listan kan göras lång. Hon har röntgat ,visar inget. Förmodligen en sträckning och just vid dom ställena kan det bara ta väldigt lååång tid att läka. .Just nu tränar hon bara lite styrketräning + rehab /core(överdel).Men hennes problem kvarstår dock, mycket tråkigt för en elitgymnast som kanske måste sluta sin karriär redan vid 11 år ålder.. Hör gärna av dig om dina problem eller om du blivit bättre?

pingula
2011-01-04, 23:44
usch, det låter verkligen trist för henne... hoppas verkligen det ger sig. i mitt fall så är det inte plågsamt på sådant allvarligt sätt och det påverkar mig inte i vardagen, eller jag tror inte det. kanske kompenserar jag på nåt sätt omedvetet. hur som helst, så här har det varit i åratal, kommer oftast på det vid ridning, då blir det i högsta grad påtagligt.