handdator

Visa fullständig version : Styrketräna men fortfarande vara rund.


Fatso
2011-01-02, 16:30
Hejssan.

Just nu är jag lite mellan smal och tjock och är rätt så nöjd med mig själv. Men eftersom jag inte tränar just nu så är ju inte direkt lår, rumpa eller mage speciellt fasta. Så undrar nu om det går att endast styrketräna för att strama upp huden lite så den blir lite slätare? Jag vill gärna behålla mitt fett men snygga till de, om man säger så. Är det möjligt?

Tack för svar!
//Mika

tumme
2011-01-02, 16:49
Om jag förstått dig rätt så antagligen inte. Har du nyligen gått ner i vikt kanske huden drar ihop sig lite men du måste antagligen få bort fettet för att få dom områdena fasta.

Fatso
2011-01-02, 16:54
Om jag förstått dig rätt så antagligen inte. Har du nyligen gått ner i vikt kanske huden drar ihop sig lite men du måste antagligen få bort fettet för att få dom områdena fasta.

De suger lite! :/ Men formern bli väl ändå snyggare? Ifall jag liksom kör hårdträning på rumpan ex så kommer det väl märkas ändå? Har inte så mycket fett, är 5-6 kg överviktig.

tumme
2011-01-02, 17:01
Muskler gömmer ju fett kan man säga så visst kommer det att bli bättre även om du stannar på samma bf%.

Edit: inte bf, den kommer ju självklart ändras om du skaffar muskler. Menar samma mängd.

wird
2011-01-02, 17:29
Muskler gömmer ju fett kan man säga

Jag skulle hellre säga att fett gömmer muskler xD

tumme
2011-01-02, 17:33
Jag skulle hellre säga att fett gömmer muskler xD

Beror ju på hur man ser det. 15kg fett på någon som har mycket muskler ser ju inte så illa ut men på någon helt utan muskler skulle det inte vara så vackert.

Tolkia
2011-01-02, 17:41
Som du formulerar dig är det lite svårt att veta vad du egentligen är ute efter. Om frågan är huruvida en tränad rundis ser bättre ut än en otränad rundis så är svaret ja; bara det att hållningen och hur man för sig ändras kan göra mycket för utseendet, särskilt med kläder på. Om frågan är huruvida huden blir mindre "slapp" eller "hängig" av styrketräning, så är svaret nej, men å andra sidan är en del av det hängiga som regel underhudsfett, så om man bär upp det bättre så ser det bättre ut, och vi är tillbaka vid punkt ett. Om det är fråga om slapp hud efter en större viktnedgång, så är det tålamod som gäller, om det inte är vansinnigt mycket, så blir det ofta lite bättre med tiden, men det tar tid.

Jag skulle inte satsa på att prickskjuta rumpan (Är du tjej? Många tjejer fastnar i det här, inte helt konstigt som träning ofta marknadsförs för tjejer.); jag tycker att det är ganska ineffektivt använd träningstid om det inte är något speciellt höftproblem man vill åt, eller så. Träna hela kroppen så kommer ofta rumpan på köpet. Mycket benträning gör fina grejer för akterpartiet.

Fatso
2011-01-02, 18:30
Som du formulerar dig är det lite svårt att veta vad du egentligen är ute efter. Om frågan är huruvida en tränad rundis ser bättre ut än en otränad rundis så är svaret ja; bara det att hållningen och hur man för sig ändras kan göra mycket för utseendet, särskilt med kläder på. Om frågan är huruvida huden blir mindre "slapp" eller "hängig" av styrketräning, så är svaret nej, men å andra sidan är en del av det hängiga som regel underhudsfett, så om man bär upp det bättre så ser det bättre ut, och vi är tillbaka vid punkt ett. Om det är fråga om slapp hud efter en större viktnedgång, så är det tålamod som gäller, om det inte är vansinnigt mycket, så blir det ofta lite bättre med tiden, men det tar tid.

Jag skulle inte satsa på att prickskjuta rumpan (Är du tjej? Många tjejer fastnar i det här, inte helt konstigt som träning ofta marknadsförs för tjejer.); jag tycker att det är ganska ineffektivt använd träningstid om det inte är något speciellt höftproblem man vill åt, eller så. Träna hela kroppen så kommer ofta rumpan på köpet. Mycket benträning gör fina grejer för akterpartiet.

Tack för svaret! :D Det är inte lös hud som de handlar om, utan mer slapp otränad rumpa och mindre celluliter som jag främst vill åt. Jag tänkte träna hela kroppen, men med lite tyngre vikter på lår och rumpa så att de blir lite bulligare och med lite lättare vikter på armar och sådär. Vill inte se för muskulös ut, utan mer hälsosam och fräsch för min vikt. Haha, tyvärr så är jag tjej och drömmer om att ha den dära brazilian ass till sommaren! ;)

Tolkia
2011-01-02, 18:36
Jag skulle föreslå lagom tunga vikter för både över- och underkroppen. Vad som är lagom beror ju på hur mycket du har tränat tidigare (ha inte för bråttom om du inte är så van; du tjänar i längden på att börja snällt och gå uppåt istället för att satsa stenhårt och kraschlanda), men för de flesta tjejer brukar det vara så att benen orkar mer än armarna. För att bli så stor att det är jobbigt och folk tycker att du ser ful ut skulle du få jobba som ett svin i åratal, så låt inte rädslan för att bli "stor" bromsa dig. Det är MYCKET enklare att tappa muskelmassa än att skaffa den, så risken att du en dag vaknar och upptäcker att du är alldeles för stor är typ ... noll. Överkroppsträning gör underverk för hållningen, och ett par vältränade axlar är kanoners i linne.

Celluliter får du knappast mindre av med träning, det är mer en fråga om konsistens på hud, fett och bindväv, men att du får en snyggare rumpa om du tränar benen (som ju rumpan egentligen är en del av) vågar jag garantera.

Sheogorath
2011-01-02, 18:41
Tack för svaret! :D Det är inte lös hud som de handlar om, utan mer slapp otränad rumpa och mindre celluliter som jag främst vill åt. Jag tänkte träna hela kroppen, men med lite tyngre vikter på lår och rumpa så att de blir lite bulligare och med lite lättare vikter på armar och sådär. Vill inte se för muskulös ut, utan mer hälsosam och fräsch för min vikt. Haha, tyvärr så är jag tjej och drömmer om att ha den dära brazilian ass till sommaren! ;)

Gå in för att bygga så mycket muskelmassa som möjligt på hela kroppen och justera träningen när du nått ditt mål. Att bygga muskler är svårt som det är och särskilt för tjejer. Så att redan nu ha tankar på att armarna inte får bli för stora är bara grymt kontraproduktivt. När armarna är precis så snygga som du vill ha dem: då är det dags att underhållsträna. Inte före.

rajjan_dammit
2011-01-03, 06:52
Gå in för att bygga så mycket muskelmassa som möjligt på hela kroppen och justera träningen när du nått ditt mål. Att bygga muskler är svårt som det är och särskilt för tjejer. Så att redan nu ha tankar på att armarna inte får bli för stora är bara grymt kontraproduktivt. När armarna är precis så snygga som du vill ha dem: då är det dags att underhållsträna. Inte före.

+1, riktigt bra skrivet! Alltför många tjejer tror att de vaknar upp en dag och är för bitiga.

9109
2011-01-03, 07:50
+1, riktigt bra skrivet! Alltför många tjejer tror att de vaknar upp en dag och är för bitiga.

word *popcorn*