handdator

Visa fullständig version : Ruskigt förvirrad vad det gäller ny kost.


Chaliza
2011-01-02, 01:36
Hej käre kolozzeum medlemmar.

Nu är det så att jag bestämmt att jag vill skärpa min kost lite, har läst och kollat runt lite och fått höra att man ska äta 5-6 välbalanserad mål varje dag, vilket är (om vi säger mitt basbehov är 2500 kcal) så blir det 2500/5 eller 6.

Tex.

416 Kcal per måltid, 6 måltider om dagen, och måltiderna skall bestå av mycket fiberrik mat och ha ungefär 30g protein per måltid för att då få i mig ~180g protein per dag. Det ska vara mycket grönsaker och grönsakerna ska ätas först för att mättnaden skall komma snabbast möjligt och sen skall proteinet tas in.

Det är så att jag vill försöka "slimma" ner mig lite då jag tycker att det är dags att bli av med lite underhuds fett då jag ändå har lite kärlekshandtag sen innan jag träna.

Denna nya kost skall innehålla mat såsom bönor, ägg, quinoa och dylika livsmedel med mycket fibrer och protein. Men jag känner mig helt lost i allt detta. Vet verkligen inte hur jag skall börja allt då jag verkligen vill börja äta nyttigare men eftersom jag är så borta så vet jag inte vart jag kan börja.

Vore schyst med lite hjälp så jag kan komma igång och förhoppningsvis trivas med den nya kosten :)

Lite info om mig då:

Ålder: 17 år
Vikt: ca 77kg
Längd: 184cm

dupper
2011-01-02, 02:05
Du behöver inte äta 5 eller 6 måltider om dagen. Ät så många mål du känner dig bekväm med.

Läs deffguiden, där står mycket nyttigt.

Eddie Vedder
2011-01-02, 09:38
Hej käre kolozzeum medlemmar.

Nu är det så att jag bestämmt att jag vill skärpa min kost lite, har läst och kollat runt lite och fått höra att man ska äta 5-6 välbalanserad mål varje dag, vilket är (om vi säger mitt basbehov är 2500 kcal) så blir det 2500/5 eller 6.

Tex.

416 Kcal per måltid, 6 måltider om dagen, och måltiderna skall bestå av mycket fiberrik mat och ha ungefär 30g protein per måltid för att då få i mig ~180g protein per dag. Det ska vara mycket grönsaker och grönsakerna ska ätas först för att mättnaden skall komma snabbast möjligt och sen skall proteinet tas in.

Jag vet inte var du läst attlr det där men inget i det du säger är varken bättre eller sämre. Särskilt inte antalet måltider. Mycket fibrer är fullständigt onödigt, mer är inte bättre så överdriv inte. Du kan utan problem äta mer än 30 gram protein per måltid.

Som sagt, inget av det där du nämner har någon särskild allmän fördel.

Onigiri
2011-01-02, 11:59
Jag undrar, vad vill du äta och inte äta? Allergier?

Chaliza
2011-01-02, 15:04
Jag är som sagt förvirrad vad det gäller kosten, mitt mål är att sänka bf lite för att får lite snyggare kropp och mer definierade muskler och det tänkte jag göra genom ett kcal underskott på 500kcal/dag, jag fick bara höra att detta är ett bra sett men kanske inte det sätt jag skulle vilja. Jag föredrar nog att bara äta frukost, lunch och middag med mellanmål och kvällsmål imellan.

Men skulle verkligen uppskatta lite hjälp.

WHITEFOLKS
2011-01-02, 15:09
Lägg dig på -500kcal och ät 160g+ protein per dag.

Hur du fördelar måltiderna och kolhydrat/fett blir mest detaljer sen och du bör göra som du vill och du trivs bäst med. Ät gärna mycket protein efter träning.

hejhopp79
2011-01-02, 15:11
Jag märker ingen skillnad på om jag äter 5-6 gånger om dagen eller 1-2 gånger om dagen förutsatt att man håller uppe ett hyffsat proteinintag.

Jag förstår att folk inte orkar tänkta på kost och näring om man ska äta en miljon gånger om dagen och det ska vara superexakt etc, fy tusan vad tråkigt det vore ;)

Chaliza
2011-01-02, 15:43
Okej tack så mycket för svaren, skönt att man inte måste vara så noga, då ska jag jag bara se till att få i mig proteinet (vilket inte varit några större problem innan) och försöka dra ner på tomma kalorier så jag hamnar på -500kcal!

The Truth
2011-01-02, 15:44
Det är lättare att räkna kcal och hålla koll på din kost om du äter färre gånger om dagen.

Din förbränning kommer inte heller att öka om du äter fler gånger om dagen, detta är en myt och det har snarare visats tecken mot ett motsatt håll, att förbränningen faktiskt ökar lite under fasta.

Ät mycket mättande så kommer du automatiskt inte orka äta lika mycket och du kommer då indirekt att tappa i vikt. Fiberrika kolhydrater (grönsaker, potatis, you name it) och proteiner är det som mättar mycket per kcal.

Att sedan äta mycket protein och ev. lägga till styrketräning kommer att sänka din fettprocent per kroppsvikt, mao, det är bra för partitioneringen mellan muskler och fett. Cardio hjälper inte i denna avsikt, snarare tvärt om, men det har en annan fördel: Cardio bränner mer kcal än vad det gör dig hungrig, så du går indirekt ner mer i vikt om du går promenader eller utför annan cardio.

Så om du vill tänka så lite som möjligt: Ät rena proteinkällor och grönsaker, rör på dig, så kommer du att "slanka till dig".