handdator

Visa fullständig version : Hjälp med större muskler.


Olofssonn
2011-01-01, 23:55
Tjena!

Är en kille på 15 år, 182 cm lång och väger 69 kilo.
Jag har varit väldigt aktiv i fotboll sen 7-8års ålder då jag tränat cirka 6 gånger veckan. Så jag är bra tränad över hela kroppen. Men skulle vilja bygga lite större muskler, öka i muskelmassa. Vill även få fram sexpacket riktigt!
Har tänkt mig något liknande.
Måndag - Gym
Tisdag - Löpning 45-60 min.
Onsdag - Gym
Torsdag -Löpning 45-60 min.
Fredag - Gym
Lördag- vila
Söndag- Löpning 45-60 min.

Kör helkroppspass på gymmet.

Verkar detta schemat dåligt? Ska jag äta något kosttillskott till?*cupid*

/Putte

The Truth
2011-01-02, 00:16
Proteintillskott kan du köpa om du inte får tillräckligt mycket protein från maten.

Ditt schema funkar nog bra.

Crocker
2011-01-02, 00:20
Du får skriva mer utförligt, övningar,vad du äter,vila,set,reps os.v.
Protein,Kreatin fungerar.

limenka
2011-01-02, 00:20
Orkar du verkligen träna hela kroppen 3 gånger kombinerat med 3 cardiopass i veckan?

Zorban
2011-01-02, 00:21
Har du styrketränat något tidigare? Det är lättast att bygga muskler när man ligger på kaloriöverskott. För att få fram sexpacket måste du deffa, dvs ligga på kaloriunderskott.

Det funkar att köra så, men du får bara 48 timmars vila för varje muskelgrupp, vilket kan vara i minsta laget beroende på hur hårt du kör osv. Varför inte prova en 3-split, exempelvis bröst/triceps/axlar, biceps/rygg, ben/mage?

Kosttillskott (i form av protein) är inte nödvändigt, om du får i dig tillräckligt med protein från maten. 2-3 gram per kilo kroppsvikt är att rekommendera, oavsett om du bulkar eller deffar. Sen finns ju exempelvis kreatin och olika prestationshöjare, men det är verkligen inget du behöver tänka på om du är nybörjare.

JohanFahlen
2011-01-02, 02:59
Se till och äta ordentligt om du kör löpning 3 ggr i veckan.. och variera mycket, men håll dig mest till högreps om du vill bygga volym!

The Truth
2011-01-02, 10:35
Se till och äta ordentligt om du kör löpning 3 ggr i veckan.. och variera mycket, men håll dig mest till högreps om du vill bygga volym! Jag säger tvärt om. Variera lite, bestäm vilka övningar du vill bli starka på och kör dem i samma ordning varenda pass. Ha klara styrkemål och försök nå dem hela tiden.

1-8 reps.

Vill du köra högreps så kan du lika gärna köra simning eller kajak. Styrketräning handlar om styrka, och styrka bygger muskler som ingenting annat.

limenka
2011-01-02, 10:38
Jag säger tvärt om. Variera lite, bestäm vilka övningar du vill bli starka på och kör dem i samma ordning varenda pass. Ha klara styrkemål och försök nå dem hela tiden.

1-8 reps.

Vill du köra högreps så kan du lika gärna köra simning eller kajak. Styrketräning handlar om styrka, och styrka bygger muskler som ingenting annat.

Troll.

The Truth
2011-01-02, 10:42
Troll.
Nej.

Om du inte kör samma ordning på övningarna varje pass, hur ska du då veta om du blir starkare eller svagare?

Styrka per kroppsvikt = mycket muskler för sin kroppsvikt, hög muskelprocent

Man bygger mer muskler på 1-8 reps än 15+, tro mig.

limenka
2011-01-02, 10:45
Nej.

Om du inte kör samma ordning på övningarna varje pass, hur ska du då veta om du blir starkare eller svagare?

Styrka per kroppsvikt = mycket muskler för sin kroppsvikt, hög muskelprocent

Man bygger mer muskler på 1-8 reps än 15+, tro mig.

Aru.

Det är inte samma slags hypertrofi. TS kommer få en visuell effekt som är större vid 10-12 än 1-8.

mpersson
2011-01-02, 10:46
Med högrep anser de nog vara 8-12. Men annars tkr jag du har rätt.

Nephelite
2011-01-02, 11:16
Så länge du håller en hög intensitet så går väl allt från 4-15 reps bra. lägg ditt repsantal där du tycker det är skönast och du känner att du kan fokusera genom hela setet.

jag skulle även skippat cardion i början om du vill bygga muskler, du väger ganska lite och du behöver inte motionsträna just nu om syftet är att bygga muskler - (då cardio som t.ex löpning bryter ner muskler)

käka mkt, mkt som fan sätt en målvikt.

sedan om du vill ha fram sexpacket så kan du deffa, finns en bra deffguide som du kan googla på (orkar inte länka just nu ) bara att googla deffguiden.

jag skulle iaf satsa på att bygga :D det är roligast i början ^^ + att du kommer ha mer att deffa fram, istället för att försöka få fram sexpacket samtidigt som att bygga upp muskler. det är ingen bra combo

Linjedomarn
2011-01-02, 13:49
Nej.

Om du inte kör samma ordning på övningarna varje pass, hur ska du då veta om du blir starkare eller svagare?

Styrka per kroppsvikt = mycket muskler för sin kroppsvikt, hög muskelprocent

Man bygger mer muskler på 1-8 reps än 15+, tro mig.

När man säger höga reps brukar man tänka på 8-12 reps när man snackar muskeluppbyggnad. Vad jag fattar det som är att lågt antal reps gör så att muskeln får ett större tvärsnitt och höga reps fyller på muskeln med vätska. Jag kör i alla fall 8-12 när jag ska öka i muskler och inte styrka, då använder jag mig av lägre antal reps.

Morrris
2011-01-02, 13:54
Ja, med tanke på ditt BMI och din önskan att lägga på dig muskler är ditt schema dåligt.

Spring en gång i veckan, förslagsvis ganska hårda intervaller.
Träna efter z_bumbis schema, börja med vikter du kan hantera och öka sedan försiktigt.
Ät ordentligt och var inte rädd för att gå upp i vikt. Se till att ha en proteinkälla vid varje måltid.