handdator

Visa fullständig version : Snowboard, bra/dålig benträning?


Långsmal
2011-01-01, 21:10
Jag skall åka snowboard imorgon, och imorgon skulle jag egentligen också köra ett benpass. Misstänker att jag inte kommer orka benpasset efter en dag i skidbacken så kör nog enbart bräda istället.

Men hur är det egentligen med snowboard. Är Jävulskt jobbigt i benen (med min styrka iaf) första åken på året innan man vant benen. Vet att Anja Persson (slalom iof men ändå) har riktigt feta lårmuskler, så hyffsad träning måste det ju vara.

Det som talar emot är dock att man kör typ 5 timmar, vilket snarare borde kunna leda till överträning. Samt att bakre benet belastas mer än främre, vilket borde leda till att ena benet blir större än andra (om man åker mycket).

Så hur är en dag i backen egentligen ur träningsperspektiv? Inget jag tänker undvika oavsett eftersom jag tycker det är roligt, men kul att veta.

Supermicke
2011-01-01, 21:25
åkt i snart 10 aktiva år och har hyffsade pinnar till ben ändå :D, lika stora är dom också faktiskt. Kan nog vara bra att dricka mycket för man förlorar en del när det är kallt. (4ggr mer än när det är varmt har jag hört men vet ej säkert) Kanske är därför man känner sig så jävla trött när man åkt en dag.

difeddy
2011-01-01, 21:31
Bara för att Anja Persson har stora ben betyder inte det att hon har fått det från backen. Fast visst, det lär belasta benen, men jag är tveksam till att belastningen leder till hypertrofi. Därmed sagt att du förmodligen lär trötta ut benen men inte så mycket mer än så. :)

Långsmal
2011-01-01, 21:49
Okej. Visste inte att man skall dricka mer när det är kallt. Brukar sällan dricka mkt i backen det kanske man borde börja med.
Tack för svar bägge två.

agazza
2011-01-01, 22:13
Snowboard går ju inte att jämföra med skidor när det gäller belastning någonstans.

För det andra tränar dom nog ganska mycket ben på gymmet också för att orka hålla emot i kurvorna.

Eddie Vedder
2011-01-01, 22:15
För det andra tränar dom nog ganska mycket ben på gymmet också för att orka hålla emot i kurvorna.

Ja och lägg sedan till generna för vilken kropp man lättast utvecklar. Skulle Anja Persson vara marathonlöperska skulle hon med största sannolikhet ha ovanligt stora lår och ovanligt stor bakdel för maratonlöperskor.

agazza
2011-01-01, 22:20
Eller ifall hon var brasiliansk "glamour" modell så skulle hon platsa in på kwons topp 10 lista.

Had to do it.

Adama
2011-01-01, 22:42
Anja kör ju knäböj och frivändningar har jag sett på TEVE! Men störtlopp på elitnivå ger nog bra benstyrka det med.

Linjedomarn
2011-01-01, 23:25
Hmm har åkt bräda i 7-8 år när jag var yngre kunde jag åka non-stop i 4 timmar utan att känna av nånting men nu i vinter har jag fått sån smärta i foten när jag åker (ingen dålig smärta utan det känns som den tränas) men inget i benen på det sättet. I veckan åkte jag bräda på dagen och körde ett benpass på kvällen, gick hur bra som helst:)

Pungis
2011-01-01, 23:57
De är ju som att inte träna ben för att man gick en morgonpromenad.. Inte riktigt samma grej

Feta på ett gympass tycker jag :)

Långsmal
2011-01-02, 23:18
Okej. Om ni säger det så!:hbang:

Långsmal
2011-01-02, 23:19
Snowboard går ju inte att jämföra med skidor när det gäller belastning någonstans.

För det andra tränar dom nog ganska mycket ben på gymmet också för att orka hålla emot i kurvorna.


Varför går inte snowboard att jämföra med skidor när det gäller belastning? Har du provat båda?

Själv åker jag båda och tycker att det känns likvärdigt förutom att snowboard har fokus på bakbenet medan skidor fördelar vikten jämnt på båda.

HulkH
2011-01-02, 23:51
Inte riktigt samma träning, men jag tror det tränar benen ganska bra:)

agazza
2011-01-02, 23:58
Varför går inte snowboard att jämföra med skidor när det gäller belastning? Har du provat båda?

Själv åker jag båda och tycker att det känns likvärdigt förutom att snowboard har fokus på bakbenet medan skidor fördelar vikten jämnt på båda.

Mer skäryta i kurvorna på skidor, så du har ju i princip möjlighet till den dubbla belastningen innan det släpper.

Japp åkt båda, men är framförallt snowboardkille, har dock aldrig varit slut efter en dagsåkning.

Det handlar nog mer om störtlopp osv innan belastningarna börjar bli kännbara.

Långsmal
2011-01-03, 19:32
Mer skäryta i kurvorna på skidor, så du har ju i princip möjlighet till den dubbla belastningen innan det släpper.

Japp åkt båda, men är framförallt snowboardkille, har dock aldrig varit slut efter en dagsåkning.

Det handlar nog mer om störtlopp osv innan belastningarna börjar bli kännbara.

Okej. Ja, det beror väl främst på att jag är dåligt tränad isf att jag själv blir snortrött.

agazza
2011-01-03, 19:52
Okej. Ja, det beror väl främst på att jag är dåligt tränad isf att jag själv blir snortrött.

nja, det kan ju bli endel mjölksyra ifall du står med grovt böjda knän och/eller åker komplicerade leder osv, men att bara snösurfa nedför en backe hela dagarna och njuta av livet ska inte vara alltför utmattande.

Att du får mycket mjölksyra eller att du blir slut så du inte orkar stödja dig kommer inte ge så mycket annat än bättre tolerans då det gäller träning, tyvärr inget som leder till större ben direkt :/

mikaelj
2011-01-03, 20:12
Det som talar emot är dock att man kör typ 5 timmar, vilket snarare borde kunna leda till överträning.

Nä. Det är inte vad överträning betyder.

Samt att bakre benet belastas mer än främre, vilket borde leda till att ena benet blir större än andra (om man åker mycket).

Tycker att det är tvärtom. Särskilt tar ljumskarna i främre benet stryk.

Så hur är en dag i backen egentligen ur träningsperspektiv? Inget jag tänker undvika oavsett eftersom jag tycker det är roligt, men kul att veta.

En dag eller en vecka eller ens två veckor är plus minus noll om du slår ut det över resten av årets benträning.