handdator

Visa fullständig version : Sockersug och mango.


Zwiqo
2011-01-01, 19:43
Tror jag ska ge in mig i att träna mer nu och äta nyttigt istället för att köpa kamera och sånt (kan köpa vikter och sådant istället). Vad ska man göra åt det förjävla sockersuget? Man ska äta mer och sånt ja och bita ihop men finns det alternativ som är gott och nyttigt (istället för godis på t.e.x fredagar). Skulle frukt vara bra för detta? I så fall skulle jag gärna köpa mig en mango och frossa i mig på fredagskvällen. Är det bra med mango?
Vilka är era bästa tips på att få bort sockersuget?

Helvete... Märkte nu att det var fel ställe att posta på! Nån mod får gärna flytta på den tack.

Eddie Vedder
2011-01-01, 20:00
Inget fel på mango. Men att stilla sötsug med sötsaker låter kontraproduktivt. Satsa på på proteinrik mat där du inte snålar på fett, salt och kryddning.

Zwiqo
2011-01-01, 20:21
Självklart. Menar du alltså att mangon är en sötsak? För det jag gör nu är helt fel så jag försöker ju göra nånting åt det.

Eddie Vedder
2011-01-01, 20:30
Självklart. Menar du alltså att mangon är en sötsak? För det jag gör nu är helt fel så jag försöker ju göra nånting åt det.

Det är ju en söt sak i alla fall. Mindre energi och kanske ett substitut som funkar för dig. Men du och jag är inte samma person och jag får i alla fall inte mindre sug efter sött genom att äta sött. Men det är givetvis inget som är överförbart på alla så testa dig fram.

King Grub
2011-01-01, 20:38
Kalorierna i mango kommer till nära 100% från socker. Mango är inte onyttigt för det, men socker som socker.

Hur äter du i dag? Kanske är det något i grundupplägget som kunde förändras till det bättre och minska eller råda bot på ditt sug.

Musselbank
2011-01-01, 20:46
Det finns nog inga svar som alla kan enas kring. Bästa sätten att hantera sina böjelser och begär verkar variera med personligheten. Många skulle anse att det är OK att äta "obegränsat" med frukt, det vill säga så mycket som är gott. I praktiken leder det nog sällan till olycka.

Tolkia
2011-01-01, 21:33
Jag är böjd att hålla med musselbank. Vissa tycker att det funkar skitbra att stilla godissuget med frukt, vissa tycker att det funkar bäst att inte äta något som smakar sött överhuvudtaget. Man får ta reda på vilken typ man själv tillhör.

Just nu råkar det vara trendigt att dissa frukt. Om några år kanske det är trendigt att hissa den igen. Det får man ta med en nypa salt (och hoppas att blodtrycket inte stiger för mycket, vits vits).

Gurkyngel
2011-01-02, 11:26
För att få bort sötsuget tror jag att det bästa är att just bita ihop och inte äta sött. Vill du trots allt ha något gott på fredagkväll kan morotsstavar (eller dyl) och någon hemgjord dip vara bra. Hårda grönsaker är ohyggligt kalorisnåla och riktigt goda tycker jag :)

Mitt nästa tips är vara rädd om gaddarna. Borsta tänderna tidigt på kvällen och ät ingenting efter det. Jag brukar se tandborstningen som ett avslut på dagens ätande och drickande ...