handdator

Visa fullständig version : Hur bör jag starta igen!


obbe
2003-11-12, 14:27
Ska idag åka och träna efter ett uppehåll på... ja länge, ca 3 månader. p ga lunginflammation +en förkylning innan dess (suck)!
Kan det vara mindre intelligent att vrål starta och köra fullt! eller är det ok! Är ju sugen på det!



Sen en fråga till! Antagligen har jag tappat en väldig massa styrka, beror det bara på muskelförlust eller har jag "förlorat" nerv förbindelse också? (vet inte riktigt vad jag pratar om)




Mvh obbe

King Grub
2003-11-12, 14:36
Jag skulle tagit det väldigt lugnt första veckan eller så. Om inte annat får du träningsvärk så du blir sängliggande igen om du går ut för fullt. ;) Jag skulle kört ett par hel- eller halvkroppspass med bara några set per muskelgrupp och köra igenom kroppen så ett par gånger, innan jag återupptog mitt gamla program, om jag hade haft ett sådant uppehåll.

Om det visar sig att du har tappat ordentligt i styrka har det mer att göra med samarbetet mellan nerver och muskler än med ren muskelförlust, även om det naturligtvis hinner ske en del sådan också under 3 månaders inaktivitet, särskilt som du varit sjuk och inte kunnat leva ett normalt rörligt liv under tiden. Lyckligtvis kommer du att märka att det inte dröjer länge innan du har återfått det du förlorat. 3 månaders uppehåll hämtar man in på "nolltid".

Pez
2003-11-12, 14:39
Vad du "tappat" är beroende på hur du skött dig under uppehållet - dvs kost och sömn. Mina erfarenheter är att "färska" muskler tappar man snabbare, om du lagt på dig bra precis perioden innan skada/uppehåll så är det lättare att förlora massa.
Annars tappar man inte så mycket muskler om man skött sig - däremot är styrka och muskelkondition körd i botten efter längre uppehåll (2-3 månader+).

Satsa på att köra "lätt", 12-20reps, med basövningar första veckorna för att ge leder och sånt en chans att anpassa sig till att lyfta vikter igen.
Varför inte testa hel eller halvkroppspass i 2v och sen successivt splitta upp kroppen under påföljande veckor efter det?

/pez

obbe
2003-11-12, 15:11
Kosten har väll varit i princip urkass! sömnen därimot har varit prefekt och lite till! Sov som mest 14-16h när jag var sjuk! Nu sover jag gärna 11-12h!



Tackar och bugar för tipsen från proffsen!:bow:

Assazel
2003-11-12, 15:49
Originally posted by obbe
Ska idag åka och träna efter ett uppehåll på... ja länge, ca 3 månader. p ga lunginflammation +en förkylning innan dess (suck)!
Kan det vara mindre intelligent att vrål starta och köra fullt! eller är det ok! Är ju sugen på det!



Sen en fråga till! Antagligen har jag tappat en väldig massa styrka, beror det bara på muskelförlust eller har jag "förlorat" nerv förbindelse också? (vet inte riktigt vad jag pratar om)




Mvh obbe

jag öste på som vanligt efter tre månaders sjukdom och fick en jävla träningsverk men nästa vecka va jag igång som vanligt!! kör som du känner!

Kallingen
2003-11-12, 16:46
Ta det lite lugnt första ggr bara tror jag. Immunförsvaret kanske inte är det starkaste sådär dagarna efter en längre sjuk-period. Du kommer säkert inte bygga extrema muskler dom första dagarna heller ;)


lycka till.
:cool:

Assazel
2003-11-12, 16:52
Originally posted by Kallingen
Ta det lite lugnt första ggr bara tror jag. Immunförsvaret kanske inte är det starkaste sådär dagarna efter en längre sjuk-period. Du kommer säkert inte bygga extrema muskler dom första dagarna heller ;)


lycka till.
:cool:

där har du nog fel. Immunförsvaret är tipp topp efter en sjukdom har jag lärt mig. Man är till och med immun ett par veckor mot det viruset du hade inkl syskon virus.

Kallingen
2003-11-12, 16:54
Varmkörd? :smash:

Assazel
2003-11-12, 16:56
Originally posted by Kallingen
Varmkörd? :smash:

förstår inte?

men immunförsvaret ligger och vakar efter en sjukdom.

Kallingen
2003-11-12, 17:18
Immunförsvaret kämpar ju under en sjukdom att rensa bort och förhindra att sjukdomen förvärrar, att helt enkelt "ta bort" sjukdomen.

Då kan inte jag rekommendera att köra fullt från första början. Tyvärr. Men det står för mig. :smokin:

Assazel
2003-11-12, 17:21
Originally posted by Kallingen
Immunförsvaret kämpar ju under en sjukdom att rensa bort och förhindra att sjukdomen förvärrar, att helt enkelt "ta bort" sjukdomen.

Då kan inte jag rekommendera att köra fullt från första början. Tyvärr. Men det står för mig. :smokin:

man är säkerligen trött efter en sjukdom, men jag reflektera till din mening om att immunförsvaret är försämrat. Men det är tvärtom...

Därmemot håller jag med om att man bör ta det lugnt tätt efter sjukdom. (men jag överlevde) :thumbup:

Kallingen
2003-11-12, 17:27
Finns säkert många åsikter om detta. Men en sak är klar, kör på känsla, går det inte bra så är det bara att dra ner tempot lite :bpump:



:thumbup:

Hnke
2003-11-12, 18:36
Börja lätt, sen öka gradvis :bpump: