handdator

Visa fullständig version : Köpte en för "tung" gripper!


Pendelous
2011-01-01, 12:34
Har nu fått hem en RB 180, vilken jag inte kan stänga och inte heller är så jättenära på att klara av. Jag kom på redan innan jag fick hem den att den nog skulle vara för tung.

För några månader sen hade jag rätt så bra koll på hur tunga olika grippers var (CoC och RB), jag tänkte då att en CoC 1 skulle vara lagom, men det blev aldrig av att jag köpte någon. Men så nu lite innan jul bestämde jag mig för att köpa en och gled in på budo-fitness och beställde den lättaste RB-grippern de hade (bortsett i från "trainern"). Den måste ju vara jämbördig med CoC 1, tänkte jag. Det var alltså RB 180.

Men när jag nu kollat upp det lite igen så verkar det ju som RB 180 ungefär motsvarar en CoC 2, och så greppstark är jag ju som sagt tidigare inte.

Så jag undrar helt enkelt var man kan köpa lättare RB-grippers? För det blir väl lite för lätt att köpa den lättaste träningsgrippern på typ 30 kilo?

Martinio0o
2011-01-01, 12:44
Är det ett måste med en RB-gripper? Om inte så skulle jag föreslå att du köper en CoC#1. Vart du ska köpa den ifrån, det kan du nog söka upp på google.

Yes
2011-01-01, 13:34
Budo-fitness har lättare RB-grippers också. Besök en butik och testa vetja.

Pendelous
2011-01-01, 13:41
Har tyvärr inte nära till någon Budo-Fitness-butik (över 15 mil till närmaste).

Hittade en sida där de säljer CoC-grippers, så det är väl ett alternativ. I så fall så kanske jag skulle kunna skicka tillbaka min RB-gripper om det fortfarande är möjligt.

s.m.f
2011-01-01, 14:09
Det finns lättare rb grippers på budo och fitness, se om du får byta. en rb 180 är rankad efter coc 2 i gripperslistan på forumet.
Sen finns det ingen anledning att köpa coc istället för rb, bägge fungerar ypperligt.

Kan du inte byta den och inte har råd med en till så nöt negativa, pinchgrip och annan greppträning tillsammans med din rb.

Martinio0o
2011-01-01, 14:15
Det finns lättare rb grippers på budo och fitness, se om du får byta. en rb 180 är rankad efter coc 2 i gripperslistan på forumet.
Sen finns det ingen anledning att köpa coc istället för rb, bägge fungerar ypperligt.

Kan du inte byta den och inte har råd med en till så nöt negativa, pinchgrip och annan greppträning tillsammans med din rb.

+1, det går att träna med en för svår också, på dessa sätt.

Anvendarnamn
2011-01-01, 17:14
De lbs siffror är oftast lite missvisande. Men du har rätt att många tycker att coc 2 ska vara ungefär som 180an, men det tror jag även beror på lite att coc2an "sitter bättre" i handen.

Mitt tips till dig är att köpa en lättare gripper för uppvärmning och teknik settning, typ rb100 eller cocT, i värsta fall 1an/130. Sen när du sätter tekniken och fått upp styrkan ska 180 inte vara problem.

Din nästa blir då coc2,5 eller rb210/240

Om du inte har en butik nära så skulle jag beställa från ironmind, 1 i taget!
Det brukar hamna på 35 dollar, ungefär samma pris som köpa direkt i en budofitness butik. Du kan även beställa från budo's webbshop men jag tror det tillkommer en fraktavgift på nästan 100kr.

I värsta fall om du verkligen inte kan få tag på en, kan jag köpa en och posta till dig, för självkostnadspris, bor 100m från en budo ;)

Pendelous
2011-01-01, 17:32
Märkligt att de inte ha lättare grippers i webshopen om de säljer lättare i deras fysiska butiker.

Får kontakta dem och fråga, för då borde det ju gå att beställa en RB 100 t.ex.

Fick för övrigt 200 kr att handla för där p.g.a. av fördröjd leverans.

Pendelous
2011-01-01, 17:33
De lbs siffror är oftast lite missvisande. Men du har rätt att många tycker att coc 2 ska vara ungefär som 180an, men det tror jag även beror på lite att coc2an "sitter bättre" i handen.

Föredrar du CoC framför RB?

Anvendarnamn
2011-01-01, 17:48
Märkligt att de inte ha lättare grippers i webshopen om de säljer lättare i deras fysiska butiker.

Får kontakta dem och fråga, för då borde det ju gå att beställa en RB 100 t.ex.

Fick för övrigt 200 kr att handla för där p.g.a. av fördröjd leverans.

Jag vet inte hur du menar men när jag googlar budo fitness rb grippers, får jag på första träffen. Där finns det en flik "motstånd" och verkar finnas allt mellan 70-350.

Rb och Coc är inte så mycket skillnad.

Om jag jämför coc 2 med 180 det enda jag märker rakt av:

COC räflingar är lite mjukare och mindre "taggar".
Avståndet mellan de två 2 "handtagen" är större hos RB.
"Handtagen" hos COC är smalare än RB.

Detta göra att coc sitter bättre i handen och känns lite lättre ändå om de skulle krävas samma kraft för att få ihop dom.

Personligen föredrar jag RB för att träna och COC för att "testa".

Martinio0o
2011-01-01, 17:52
COC räflingar är lite mjukare och mindre "taggar".
Avståndet mellan de två 2 "handtagen" är större hos RB.
"Handtagen" hos COC är smalare än RB.

Märker precis samma sak.

Doctor Snuggles
2011-01-01, 18:02
Äh, 180 är inte så tungt, vekling. Kör negativa med den tills du klarar av den.
Har du ingen lättare gripper att värma upp med så kan du doppa händerna i nästan skållhett vatten i några minuter. Det får igång blodflödet ordentligt.

Pendelous
2011-01-01, 18:03
Jag vet inte hur du menar men när jag googlar budo fitness rb grippers, får jag på första träffen. Där finns det en flik "motstånd" och verkar finnas allt mellan 70-350.

Du kommer förmodligen in på den "icke-svenska" sidan. På den svenska saknas konstigt nog 100 lbs, 130 lbs samt 160 lbs.

Fast det kanske går lika bra att beställa därifrån? Har aldrig varit med och beställt något från utlandet förr.

Pendelous
2011-01-01, 18:05
Äh, 180 är inte så tungt, vekling. Kör negativa med den tills du klarar av den.
Har du ingen lättare gripper att värma upp med så kan du doppa händerna i nästan skållhett vatten i några minuter. Det får igång blodflödet ordentligt.

Tack för ditt väldigt givande inlägg.

Doctor Snuggles
2011-01-01, 18:20
Tack för ditt väldigt givande inlägg.

Slösa inte med ironin. Den kan komma till användning när du verkligen behöver den. Faktum är att mitt inlägg är givande. Jag (och en hel radda andra) tränade upp styrkan MYCKET snabbare genom att göra negativa med en för tung gripper. Brukade inte värma upp med lättare grippers särskilt mycket heller trots att jag hade dem, då jag fann uppvärmning via hetta mycket effektivare vad gäller styrkeutveckling och skadeförebyggning.
Men du är ursäktad eftersom du är en vekling och inte vet bättre.

GLC
2011-01-01, 18:44
Grym tråd.

Jag har sedan en tid fått ont i en knoge då jag kört med för tung gripper. Har du tips på att få bort smärtan Doctor Snuggles? Köra lätta reps och värma upp händerna?

Har vilat x antal månader så det verkar inte gå över av sig själv. Smärtan är huggande mitt i långfingerknogen i handen när jag tar i med handen.

Pendelous
2011-01-01, 18:54
Slösa inte med ironin. Den kan komma till användning när du verkligen behöver den. Faktum är att mitt inlägg är givande. Jag (och en hel radda andra) tränade upp styrkan MYCKET snabbare genom att göra negativa med en för tung gripper. Brukade inte värma upp med lättare grippers särskilt mycket heller trots att jag hade dem, då jag fann uppvärmning via hetta mycket effektivare vad gäller styrkeutveckling och skadeförebyggning.
Men du är ursäktad eftersom du är en vekling och inte vet bättre.

Hur gör man negativa repetitioner då? Alltså, jag vet vad negativa repetitioner innebär, men hur gör man rent praktiskt? Stänger ihop den med båda nävarna?

I min värld är man inte en vekling bara för man inte klarar av att stänga en gripper på lite över 80 kg när man precis börjat träna greppträning.

Klarade du att stänga den precis när du började träna grepp?

Anvendarnamn
2011-01-01, 19:14
Det dära med varmt vatten och negativa stämmer bra tycker jag.

Jag tror inte många kan stänga en tung gripper då de första gången får en. Alltså om man inte kan teknik och rätt sättning eller liknande. Förutom Coleman då :D

Om jag kunde tekniken och sedan fick en 180a i handen skulle jag klämma ihop den lätt. Tror även många andra och även du skulle kunna göra det. Så 180 är egentligen inte så tung skulle jag säga.

Negativa är svårt och bara lära sig utan att man ens kan teknik. Har du gjort någon teknikträning? För 180 och 2an är faktiskt ingenting om man behörskar tekniken och har normal stryka. Så först lär dig hur man har korrekt teknik, om du nu inte redan gjort det.

Jag ska försöka beskriva lite hur JAG gör negativa i högerhand i detta fall:

Ta grippern i högerhand, rätt placerad. Alltså hjälp till tills du har den korrekt satt så som om du skulle sluta den om det inte vore ett negativt rep.

Slut din vänstra hand men låt pekfingret sticks upp lite mer än de andra slutna fingrarna, som en "krok".

Ena handtaget ska vara väl "inbakat" djupt i din högra handflata. Längst ner av det andra handtagen, där lite mer än ditt halva lillfinger borde vara, ska denna krok placeras, mot vänster pekfingrets knoge. Så du får lyfta tillfälligt på lillfingret.

Vänster tumme sträcker du ut så den når det andra handtaget så du även får stöd så. Sen matar du in den vänstra näve i vänster lår.

Nu med hjälp av din vänstra hand som du har stöd mot låret, hjälper du och pressar du ihop grippern och försöker få ihop den. Kom ihåg att INTE försöka sluta om gripperns handtag mer med högerhands fingrarna.

När grippern är ihop lägg tillbaka lillfingret och släpp upp grippern sakta.

REPTERA!

Jag är sämst på att förklara men hoppas du förstår. Det blir lättare om du läser och har grippern i handen!

Doctor Snuggles
2011-01-01, 19:34
Hur gör man negativa repetitioner då? Alltså, jag vet vad negativa repetitioner innebär, men hur gör man rent praktiskt? Stänger ihop den med båda nävarna?

I min värld är man inte en vekling bara för man inte klarar av att stänga en gripper på lite över 80 kg när man precis börjat träna greppträning.

Klarade du att stänga den precis när du började träna grepp?

Nej, jag var också vek. Jag stängde inte ens en 130RB. Men efter ca en vecka så gjorde jag det. Tog nån månad så stängde jag 210RB med parallell sättning. Sedan ytterligare 2 månader så stängde jag RB 300N med parallell. Sen tröttnade jag av ngn anledning. Nu stänger jag knappt 210an.

Negativa gör du genom att sätta grippern i en bekväm position i handen där du känner att du har som bäst grepp och bäst hävarm (svårt att förklara, men det kommer sig naturligt efter ett tag) med hjälp av andra handen, och sedan stänger den också med hjälp av andra handen, alternativt mot något halvmjukt underlag som låret. Det är lite bökigt i början, men man får snabbt in tekniken. Sedan så håller du emot som bara attan tills den öppnas, fast i någorlunda snabba negativa reps, 0-3 sek. När du blir starkare så kan du försöka hålla den statiskt som omväxling så länge du kan.
Jag körde omväxlande negativt en vecka, och statiskt en vecka, 5-6 dar i veckan (började lugnare dock, med 2-3 pass i veckan), flera gånger per dag 1-2 set per gång. Uppvärmning eller nedvärmning med vatten (och vid behov om händerna är slitna, alternativt växla mellan iskallt och hett vatten för återhämtning). Min erfarenhet är att händerna tål väldigt mycket stryk och vänjer sig snabbt vid en hög volym via hög frekvens snabbt, och bättre än andra kroppsdelar. Rent evolutionärt är det ju kanske vår viktigaste kroppsdel, så det är väl inte så konstigt. Men ta det piano, och ta absolut en vilovecka med många kontrastbad för händerna om du känner dig sliten och svag mer än i några dar/gånger. Du kommer tillbaka starkare än någonsin då. Träna också extensorerna efter varje pass. Görs enklast manuellt - håll ena handen runt fingrarna på den andra och försök öppna den/spreta med fingrarna allt du har i 5-10 sek. Ungefär samma volym som för flexorerna.

Doctor Snuggles
2011-01-01, 19:49
Grym tråd.

Jag har sedan en tid fått ont i en knoge då jag kört med för tung gripper. Har du tips på att få bort smärtan Doctor Snuggles? Köra lätta reps och värma upp händerna?

Har vilat x antal månader så det verkar inte gå över av sig själv. Smärtan är huggande mitt i långfingerknogen i handen när jag tar i med handen.

Kontrastbad, ca 10 min, flera gånger om dagen. Händerna skall vara rödglödgade och pulsera när du tar ut dom (fast bränn inte huden, doh).
Börja sedan köra med din lättaste gripper om det inte smärtar för mycket, typ trainern en massa reps, minst en 30 st tills du får ytterligare blodgenomströmning. Fokusera sedan på extensorträning enligt samma modell som jag beskrev ovan, alternativ med gummiband (det ska också vara högreps) eller öppna handen repetitivt mot motstånd på något sätt typ i en burk med lös sand.
Lite handkräm på det för att undvika att torka ut händerna för mycket (valkarna går av lättare då).
Iprensalva o dyl kan nog inte skada heller.

Ta så lång tid med rehabträningen du behöver, men ibland är det så att smärtan aldrig riktigt går över. Du kan ju säkerhetskolla hos doktorn att du inte fått en spricka eller ngt.
Jag har iaf haft t.ex. en handledsskada som inte helt gått över på typ 20 år (skadade den inte vid träning). Men jag har tränat igenom smärtan och förbättrat den på det sättet. Det kan dock ta ett tag att lära sig vad som är "ok" smärta, och vad som är hälsofarlig smärta.

GLC
2011-01-01, 20:00
Tack som f-n Snuggles. Ska prova.

Gnusram
2011-01-01, 20:18
Jag är lite sugen på att börja leka med grippers.

Finns det något sätt att ta reda på ungefär vilka/hur många man behöver eller får man chansa ohämmat i början? Alltså, går det att referera till något annat?

Musselbank
2011-01-01, 20:32
Hur det fungerar att hålla en skivstång borde ju vara en bra indikator! Men i praktiken tycks det ändå bli till att gissa :-(

Långsmal
2011-01-01, 20:45
Lite off topic men kanske någon kan svara ändå. Hur ofta kan man träna med en gripper, kan man träna lite varje dag hemma för handstyrka? Eller bör den användas 1 eller 2 ggr i veckan i samband med underarmsträning på gymmet?
Med andra ord, behöver handen lika mycket vila som resterande muskelgrupper för att utvecklas?

Pendelous
2011-01-01, 21:14
Lite off topic men kanske någon kan svara ändå. Hur ofta kan man träna med en gripper, kan man träna lite varje dag hemma för handstyrka? Eller bör den användas 1 eller 2 ggr i veckan i samband med underarmsträning på gymmet?
Med andra ord, behöver handen lika mycket vila som resterande muskelgrupper för att utvecklas?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37757

Text

Tack så mycket! Två frågor på det bara:

* Magnesium, är det något för nybörjare?

* Hur pass bra är greppträning för att uppnå muskelmassa på underarmar, om man t.ex. jämför med omvända bicepscurls? Styrkan är givetvis det huvudsakliga skälet till varför jag har tänkt börja greppträna, men "bygger" det bra också så är ju det toppen.

Gnusram
2011-01-01, 21:36
Hur det fungerar att hålla en skivstång borde ju vara en bra indikator! Men i praktiken tycks det ändå bli till att gissa :-(

Okej. Jag drar i trakten av 160 i ett marklyft med ett vanligt överhandsgrepp. 160kg är cirkus 350lbs. Delat med två blir det alltså 175lbs. En CoC 1,5 är 167,5 och en CoC 2 är 195.

Jag tänker en man inte klarar och två olika som man bör klara för att kunna variera träningen. Alltså 1, 1.5 och 2.

Rimligt?

Martinio0o
2011-01-01, 21:44
Okej. Jag drar i trakten av 160 i ett marklyft med ett vanligt överhandsgrepp. 160kg är cirkus 350lbs. Delat med två blir det alltså 175lbs. En CoC 1,5 är 167,5 och en CoC 2 är 195.

Jag tänker en man inte klarar och två olika som man bör klara för att kunna variera träningen. Alltså 1, 1.5 och 2.

Rimligt?

Det första du skrev har jag ingen aning om. Men det andra är rimligt, ja.

Doctor Snuggles
2011-01-01, 22:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37757



Tack så mycket! Två frågor på det bara:

* Magnesium, är det något för nybörjare?

* Hur pass bra är greppträning för att uppnå muskelmassa på underarmar, om man t.ex. jämför med omvända bicepscurls? Styrkan är givetvis det huvudsakliga skälet till varför jag har tänkt börja greppträna, men "bygger" det bra också så är ju det toppen.

Det bygger inte särskilt bra. De muskler som främst används verkar inte ha särskilt mycket potential för att växa. För det får du köra vanlig underarmsträning, och/eller äta upp dig. Däremot tenderar händerna bli grövre vad gäller senor, ligament o dyl. Fast det är förstås små skillnader det med, och det tar år av tung träning för att märka av det.

Pendelous
2011-01-01, 22:37
Okej, en fråga till bara:

Hur mycket tycker du greppträningen påverkar övrig styrketräning (vanlig styrketräning)? Tänker på träningsvärk och att man helt enkelt kanske känner sig sliten i greppet/underarmarna när man är på gymmet.

JohanFahlen
2011-01-02, 03:10
Okej, en fråga till bara:

Hur mycket tycker du greppträningen påverkar övrig styrketräning (vanlig styrketräning)? Tänker på träningsvärk och att man helt enkelt kanske känner sig sliten i greppet/underarmarna när man är på gymmet.

För mig påverkar det inte speciellt mycket, använder remmar när det börjar bli tungt på ryggträning.. det går alldeles utmärkt att köra två underarmspass med gripper också för mig. :)

Yes
2011-01-02, 07:15
Okej. Jag drar i trakten av 160 i ett marklyft med ett vanligt överhandsgrepp. 160kg är cirkus 350lbs. Delat med två blir det alltså 175lbs. En CoC 1,5 är 167,5 och en CoC 2 är 195.

Jag tänker en man inte klarar och två olika som man bör klara för att kunna variera träningen. Alltså 1, 1.5 och 2.

Rimligt?
Jag vet folk som dragit liknande vikter i mark och haft problem med en RB130(typ CoC #1). Det tycks ofta bli missvisande om man utgår ifrån hur tunga skivstänger man orkar hålla. Kanske inte så konstigt heller med tanke på att när man drar mark låser man bara greppet i ett starkt läge. En gripper är väldigt annorlunda från det.

Med det sagt så är nog inte föreslagna grippers en dålig idé ändå. Även om du inte skulle klara 1;an så kommer det gå fort innan du sätter flera reps med den. Då är det bara jobba sig upp med 1.5;an och 2;an.

John M
2011-01-02, 08:56
Har nu fått hem en RB 180, vilken jag inte kan stänga och inte heller är så jättenära på att klara av. Jag kom på redan innan jag fick hem den att den nog skulle vara för tung.

För några månader sen hade jag rätt så bra koll på hur tunga olika grippers var (CoC och RB), jag tänkte då att en CoC 1 skulle vara lagom, men det blev aldrig av att jag köpte någon. Men så nu lite innan jul bestämde jag mig för att köpa en och gled in på budo-fitness och beställde den lättaste RB-grippern de hade (bortsett i från "trainern"). Den måste ju vara jämbördig med CoC 1, tänkte jag. Det var alltså RB 180.

Men när jag nu kollat upp det lite igen så verkar det ju som RB 180 ungefär motsvarar en CoC 2, och så greppstark är jag ju som sagt tidigare inte.

Så jag undrar helt enkelt var man kan köpa lättare RB-grippers? För det blir väl lite för lätt att köpa den lättaste träningsgrippern på typ 30 kilo?



Vi kan byta gripper - Du får min COC 1,5:a och jag får din RB180 :)

Putte91
2011-01-02, 11:12
Okej. Jag drar i trakten av 160 i ett marklyft med ett vanligt överhandsgrepp. 160kg är cirkus 350lbs. Delat med två blir det alltså 175lbs. En CoC 1,5 är 167,5 och en CoC 2 är 195.

Jag tänker en man inte klarar och två olika som man bör klara för att kunna variera träningen. Alltså 1, 1.5 och 2.

Rimligt?

Som andra har sagt är det omöjligt att beräkna vilken gripper som är lagom med hjälp av hur mycket vikt man klarar av att hålla. Jag klarar med nöd och näppe att hålla 160 kg i barhold (alltså inte genom ett helt marklyft) men jag har stängt #2,5 så det varierar väldigt mycket.

Men 1, 1.5 och 2 är vad jag började på när jag började med grippers och det fungerar nog bra för de flesta. Om man bara ska köpa en gripper blir det svårare att gissa.

Pendelous
2011-01-06, 21:32
Grippern "ligger" ju inte på samma sätt i högerhanden som i vänsterhanden, kom jag på nu.

Påverkar inte detta kraften?

Pendelous
2011-01-10, 17:02
Bump.