handdator

Visa fullständig version : kvällslöpning -> sömn -> morgonprommenad


secce
2010-12-31, 11:32
Hej,

av vad jag har läst till mig på forumet här så bränner man inte mer kcal bara för att man prommenerar innan frukost, men det tar mer av fettet då glykogenreserverna är förhållandevis tomma efter nattens sömn. Kommenter om dett so far?

Ponera att så är fallet, då tänkte jag mig såhär att; borde man inte kunna optimera lite då genom att ta en löprunda på kvällen, ta en banan tex. eller motsvarande för att få i sig lite snabba kolhydrater, men sen gå till sängs. Morgonen därpå borde man ju ha ännu mindre glykogen -> bättre för morgonprommenaden??

Vad tror ni?

WHITEFOLKS
2010-12-31, 11:44
Det är nog mer beroende på att blodsocker och insulin är "lågt" snarare än några tomma glykogenreserver.

Du tömmer inte mycket glykogen på natten om du inte är ute och springer intervaller i sömnnen.

King Grub
2010-12-31, 11:51
Sedan är det inte alls säkert att träning ökar dygnets fettförbränning överhuvudtaget, oavsett när man utför den eller vilket stadie man befinner sig i. Det mesta pekar på att träning inte ökar fettförbränningen.

Och vad gör dom snabba kolhydraterna där? Motverkar dom inte syftet du beskriver?

Crocker
2010-12-31, 11:57
Sedan är det inte alls säkert att träning ökar dygnets fettförbränning överhuvudtaget, oavsett när man utför den eller vilket stadie man befinner sig i. Det mesta pekar på att träning inte ökar fettförbränningen.
Nu är detta extremt vagt, men postade inte du någon studie där styrketräning ökade förbränningen med 95 kcal 1-2 dagar efter styrketräning?

King Grub
2010-12-31, 12:06
Ja, energiförbrukningen är förhöjd efter träning. Det är fortfarande en del av energiförbrukningen, och träningen påverkar således fortfarande inte fettförbränningen med än den eventuellt påverkar kaloribalansen.

secce
2011-01-04, 12:05
Och vad gör dom snabba kolhydraterna där? Motverkar dom inte syftet du beskriver?

Ja jag tänker att det inte borde vara speciellt hälsosamt att träna utan att åtminstone få i sig någonting efteråt, jag menar efter en banan ligger man ju ändå på ett kcal minus om man löpt i 40-60 min. Jag har inget belägg för det men det känns väldigt dumt att träna och inte alls äta något efteråt.

Tanken är bara att tömma energinivåerna lite extra med kvällslöpet inför morgonprommenaden.

Eller kanske det kan räcka med att gå en timmes prommenad innan sängdags och bara dricka lite vatten efter?

King Grub
2011-01-04, 13:24
Om själva syftet med träningen är att tömma glykogendepåerna, är det väl direkt motverkande att efter träningen fylla på glykogendepåerna igen? Det eliminerar ju helt eller delvis det du precis har åstadkommit.