handdator

Visa fullständig version : Olika påverkan av högfettkost på smalas och överviktigas muskulatur


King Grub
2010-12-31, 08:26
Context: In lean individuals, increasing dietary lipid can elicit an increase in whole body lipid oxidation; however, with obesity the capacity to respond to changes in substrate availability appears to be compromised.

Objective: To determine whether the responses of genes regulating lipid oxidation in skeletal muscle differed between lean and insulin resistant obese humans upon exposure to a high-fat diet (HFD). Design and Setting: A 5-d prospective study conducted in the research unit of an academic center.

Participants: Healthy, lean (n = 12; body mass index = 22.1 ± 0.6 kg/m(2)), and obese (n=10; body mass index = 39.6 ± 1.7 kg/m(2)) males and females, between ages 18 and 30.

Intervention: Participants were studied before and after a 5-d HFD (65% fat).

Main Outcome Measures: Skeletal muscle biopsies (vastus lateralis) were obtained in the fasted and fed states before and after the HFD and mRNA content for genes involved with lipid oxidation determined. Skeletal muscle acylcarnitine content was determined in the fed states before and after the HFD.

Results: Peroxisome proliferator activated receptor (PPAR) α mRNA content increased in lean, but not obese, subjects after a single high-fat meal. From Pre- to Post-HFD, mRNA content exhibited a body size x HFD interaction, where the lean individuals increased while the obese individuals decreased mRNA content for pyruvate dehydrogenase kinase 4, uncoupling protein 3, PPARα, and PPARγ coactivator-1α (P ≤ 0.05). In the obese subjects medium-chain acylcarnitine species tended to accumulate, whereas no change or a reduction was evident in the lean individuals.

Conclusions: These findings indicate a differential response to a lipid stimulus in the skeletal muscle of lean and insulin resistant obese humans.

J Clin Endocrinol Metab. 2010 Dec 29. A High-Fat Diet Elicits Differential Responses in Genes Coordinating Oxidative Metabolism in Skeletal Muscle of Lean and Obese Individuals.

hejhopp79
2010-12-31, 11:09
22 i BMI kan väl vara en ganska lönnfet person och knappast särskilt lean?

Intressant hursomhelst. Jag antar att äta fettrikare mat på vilodagar är gynnsamt i kombination med att äta mer kolhydrater och mindre fett på träningsdagar.

maRRtin
2010-12-31, 16:21
Ja BMI över 19 är ju typ obese, shiiit vad tänkte dom med. *screwy*

hejhopp79
2010-12-31, 16:37
Ja BMI över 19 är ju typ obese, shiiit vad tänkte dom med. *screwy*

Ja, vad kul du var där.

Tycker du att 21 BMI automatiskt är samma sak som "lean"?

maRRtin
2011-01-02, 09:20
Ja, vad kul du var där.

Tycker du att 21 BMI automatiskt är samma sak som "lean"?
Jämfört med BMI 40, ja.

Eddie Vedder
2011-01-02, 09:35
Ja, vad kul du var där.

Tycker du att 21 BMI automatiskt är samma sak som "lean"?

Eller så har begreppet "lean" inte exakt samma innebörd för forskarna som för dig. Det kan betyda smal men det kan ju också vara byggarterterminologi som lean, ripped, shredded etc.

Jag gissar mer på det förstnämnda. ;)

hejhopp79
2011-01-02, 12:01
Eller så har begreppet "lean" inte exakt samma innebörd för forskarna som för dig. Det kan betyda smal men det kan ju också vara byggarterterminologi som lean, ripped, shredded etc.

Jag gissar mer på det förstnämnda. ;)

Visserligen, men om det innebär "smal" så är det ganska vagt definierat kan man tycka. Jaja, det är ju egentligen bara semantik ;)

Eddie Vedder
2011-01-02, 12:08
Visserligen, men om det innebär "smal" så är det ganska vagt definierat kan man tycka.

Så blir det ju iofs alltid när man skall kategorisera in individer. Vad betyder "healthy" eller "well-trained" tilll exempel? Man beskriver ju hur de definieras men ingen definition kan ju någonsin bli vattentät och stämma överens med allas syn på begreppet. Samma sak med "smal", BMI får bli ett kriterie helt enkelt. Man kommer ju ingenstans om varje studie ska inledas med en bok om hur man kan ha olika uppfattning om vad "smal" betyder. ;)

hejhopp79
2011-01-02, 15:14
Nej, men lean antyder väl ändå att man i stort sett inte har särskilt mycket underhudsfett på kroppen, något som en person med 21 i BMI mycket väl kan ha. See my point? ;)

Men visst, det är lite onödigt att haka upp sig på kanske men jag tycker det är viktigt hur man använder och definierar ord. Slarvas för mycket med det

Eddie Vedder
2011-01-02, 15:17
Nej, men lean antyder väl ändå att man i stort sett inte har särskilt mycket underhudsfett på kroppen, något som en person med 21 i BMI mycket väl kan ha. See my point? ;)

Men visst, det är lite onödigt att haka upp sig på kanske men jag tycker det är viktigt hur man använder och definierar ord. Slarvas för mycket med det

Ja jag förstår din poäng. Och min poäng är att din definition inte omfattar alla definitioner av begreppet i världen.

z_bumbi
2011-01-02, 16:13
Nej, men lean antyder väl ändå att man i stort sett inte har särskilt mycket underhudsfett på kroppen, något som en person med 21 i BMI mycket väl kan ha. See my point? ;)

Det är ganska få med ett BMI på 21 som har några större mängder underhudsfett.

hejhopp79
2011-01-02, 16:28
Ja jag förstår din poäng. Och min poäng är att din definition inte omfattar alla definitioner av begreppet i världen.

Fair enough. Då kan man ju fråga sig varför forskarna överhuvudtaget slänger in vaga ord som "lean", när det egentligen bara förvirrar.

z_bumbi: Det är jag medveten om, men jag var huvudsakligen nyfiken på semantiken kring ordet "lean" och hur det verkar användas lite hipp som happ.

Eddie Vedder
2011-01-02, 16:34
Fair enough. Då kan man ju fråga sig varför forskarna överhuvudtaget slänger in vaga ord som "lean", när det egentligen bara förvirrar.

Det är ju inte vagt utan definierat. Det är ju bara du som anser det vara vagt. Här finns ordet med en definition, PUNKT. Då är det DEN definitionen som gäller för DEN HÄR studien.

Testa att exempelvis studera "Demokratins utveckling i...." så kan du få se på problem i begreppsdefinitioner. Max Weber och William Connolly har skrivit mycket om det ifall du är intresserad. Det är ett stort problem inom forskning men den minst dåliga lösningen är ju att helt enkelt bestämma en definition och sedan får annan forskning använda andra kriterier och kanske påvisa brister i den som tidigare använts.

men jag var huvudsakligen nyfiken på semantiken kring ordet "lean" och hur det verkar användas lite hipp som happ.

Nej det gör den som sagt inte.

Anders The Peak
2011-01-02, 16:51
Fair enough. Då kan man ju fråga sig varför forskarna överhuvudtaget slänger in vaga ord som "lean", när det egentligen bara förvirrar.
En mager person är definitionen av lean. Definitionen av en mager person handlar om BMI precis som du är ute efter men måste korrigeras mot fettprocenten i slutändan...

hejhopp79
2011-01-02, 17:07
Det är ju inte vagt utan definierat. Det är ju bara du som anser det vara vagt. Här finns ordet med en definition, PUNKT. Då är det DEN definitionen som gäller för DEN HÄR studien.

Testa att exempelvis studera "Demokratins utveckling i...." så kan du få se på problem i begreppsdefinitioner. Max Weber och William Connolly har skrivit mycket om det ifall du är intresserad. Det är ett stort problem inom forskning men den minst dåliga lösningen är ju att helt enkelt bestämma en definition och sedan får annan forskning använda andra kriterier och kanske påvisa brister i den som tidigare använts.

Nej det gör den som sagt inte.

Jo då jag känner till Weber, Foucault och de andra rävarna rätt skapligt. Därav mitt intresse för hur språket konstruerar vår verklighet. Du är inte den enda med utbildning här inne.

z_bumbi
2011-01-02, 17:21
men måste korrigeras mot fettprocenten i slutändan...

Varför skulle man behöva göra det om inte studien som sådan kräver det?

Tolkia
2011-01-02, 17:23
Jag skulle säga att "lean" är helt adekvat och föga tvetydigt (särskilt med tanke på att BMI redovisas) i sammanhanget. Knappast någon av de personer som artikeln är tänkt att läsas av kommer att missuppfatta eller haka upp sig.

Vid sidan av det språkliga, så är det, som z_bumbi påpekat, svårt att ha några gigantiska dolda fettdepåer vid BMI 21, och det är dessutom oerhört osannolikt att forskarna skulle ha valt något slags "lönnfetingar med förrädiskt lågt BMI" till kontrollgrupp. Så lätt är det inte att få forskningspengar (inte utanför Sverige heller) att man har lust att slösa bort dem på att göra en studie som kommer att massakreras fullständigt så fort folk får reda på att kontrollen sög. Skilj här också mellan epidemiologiska studier med hundratals okontrollerade deltagare, och en experimentell med tio-femton. I en experimentell studie som den citerade ser forskarna ffs sina försökspersoner, så oupptäckta "lönnisar" är ganska otroligt.

Begreppen "smalfet" och "lönnfet" börjar degenerera på samma sätt som "bulkig" (som vissa använder som en fin omskrivning för "tjock") och "deff" (som numera oftare verkar betyda "bantning" än just "deff"). Man är inte "lönnig" eller "smalfet" så fort man inte är typ tävlingsrippad.

hejhopp79
2011-01-02, 17:25
Det är möjligtvis föga tvetydigt p g a att BMI redovisas. Annars vore det väldigt vagt

Tolkia
2011-01-02, 17:28
Det är möjligtvis föga tvetydigt p g a att BMI redovisas. Annars vore det väldigt vagt
Vad hade du velat ha istället?

Eddie Vedder
2011-01-02, 18:28
Jo då jag känner till Weber, Foucault och de andra rävarna rätt skapligt. Därav mitt intresse för hur språket konstruerar vår verklighet. Du är inte den enda med utbildning här inne.

Det var inte meningen att framstå som dryg. Det är som sagt inget vagt begrepp alls i sammanhanget eftersom det är definierat.