handdator

Visa fullständig version : Kreatinets vara eller icke vara vid tävling.


Rikard Jansson
2010-12-30, 20:03
Okej, simple mathematics egentligen: kreatin ger ju som alla vet en hel del maxstyrka. Men det ger också typ +2 kg KV. Kan det inte då vara bättre att ha +2 kg muskler istället för denna andra effekt?

Tar mig själv som exempel. 64 kg KV + 2 kg kreatinvätska, eller 64 kg + 2k extra muskler, vad är egentligen att föredra?

mini
2010-12-30, 20:07
Mer muskler.

Rikard Jansson
2010-12-30, 20:08
Mer muskler.

Varför gör inte fler så? Eller är det bara brukligt vid låga viktklasser?

limenka
2010-12-30, 20:10
Du bygger tyvärr inte lika snabbt muskler som du drar på dig kreatinvätska. Allt kreatin gör i princip är att ge dig lite mer energi.

DarcyGrahn
2010-12-30, 20:23
I långt perspektiv så tjänar du mer på muskler. Men är det bara någon vecka kvar till tävling är det bästa nog att ta kreatin och väga fullt istället för att äta mer så man väger fullt.

Torsk_ole
2010-12-30, 20:38
Du bygger tyvärr inte lika snabbt muskler som du drar på dig kreatinvätska. Allt kreatin gör i princip är att ge dig lite mer energi.

Vad pratar du om?

limenka
2010-12-30, 20:55
Vad pratar du om?

Jag trollar?

Timme
2010-12-30, 21:13
Hur vanligt det att folk går upp direkt i vikt pga kreatin? Jag går varken upp eller ner när jag går av/på kreatin.

I alla fall, med kreatin så ökar styrkan och muskelmassan snabbare än utan.

mini
2010-12-30, 21:15
Jag trollar?

Varför gör du det i en seriös tråd? Kan du bara inte låte bli att skriva om du inte vet?

limenka
2010-12-30, 21:17
Det är självklart kreatinet gör mer än tillför ATP. Korkat nog skrev jag tyvärr " i princip ".

LindaS
2010-12-30, 21:23
Jag tappar vikt av Kreatin, känner fler som gör det.
Muskelstyrka/muskelvikt borde rimligvis alltid vara att föredra.

Petter__Jonsson
2010-12-30, 22:54
Det är självklart kreatinet gör mer än tillför ATP. Korkat nog skrev jag tyvärr " i princip ".

Kreatinfosfat lämnar av fosfat till ADP (Adenosindifosfat delvis förbrukat ATP) och ATP (adenosintrifosfat + kreatin blir kvar. Man kan förenklat säga att kreatinfosfat återanvänder en viss mängd av det ATP som använts vid muskelarbete.

gunhamn
2010-12-30, 23:01
Kreatinfosfat lämnar av fosfat till ADP (Adenosindifosfat delvis förbrukat ATP) och ATP (adenosintrifosfat + kreatin blir kvar. Man kan förenklat säga att kreatinfosfat återanvänder en viss mängd av det ATP som använts vid muskelarbete.

HAHA, chrille och jag sitter och garvar nu ! Fett skön är du :D Ses imorgon, sleep tight!

Petter__Jonsson
2010-12-30, 23:33
Kreatinfosfat lämnar av fosfat till ADP (Adenosindifosfat delvis förbrukat ATP) och ATP (adenosintrifosfat + kreatin blir kvar. Man kan förenklat säga att kreatinfosfat återanvänder en viss mängd av det ATP som använts vid muskelarbete.

Menade såhär för tydlighetens skull om det nu är relevant för någon (Erik kanske?)

Kreatinfosfat +ADP --> Kreatin + ATP

ATP + muskelarbete --> ADP + rörelse

gunhamn
2010-12-30, 23:33
Menade såhär för tydlighetens skull om det nu är relevant för någon (Erik kanske?)

Kreatinfosfat +ADP --> Kreatin + ATP

ATP + muskelarbete --> ADP + rörelse

Jajjemen, nu förstår jag precis :)

sweetkarolina
2010-12-30, 23:34
Okej, simple mathematics egentligen: kreatin ger ju som alla vet en hel del maxstyrka. Men det ger också typ +2 kg KV. Kan det inte då vara bättre att ha +2 kg muskler istället för denna andra effekt?

Tar mig själv som exempel. 64 kg KV + 2 kg kreatinvätska, eller 64 kg + 2k extra muskler, vad är egentligen att föredra?

Nej det finns ingen enkel 1+1 matematik när kroppen är iblandad.
Man ökar inte linjärt i styrka i så pass komplexa övningar som böj, bänk och mark. I mark är det inte ovanligt att man blir svagare av att gå upp i vikt. I böj och bänk kan man bli starkare även om man "i princip" bara lägger på sig fett.
Alla går inte upp av kreatin. Alla har inte effekt av kreatin.

Träna med förnuft, ät mat framförallt och tillskott i andra hand och bry dig inte om kroppsvikten när du är ung.

Landström
2010-12-31, 16:10
Okej, simple mathematics egentligen: kreatin ger ju som alla vet en hel del maxstyrka. Men det ger också typ +2 kg KV. Kan det inte då vara bättre att ha +2 kg muskler istället för denna andra effekt?

Tar mig själv som exempel. 64 kg KV + 2 kg kreatinvätska, eller 64 kg + 2k extra muskler, vad är egentligen att föredra?

Varför gör inte fler så?

Ja, fan att jag inte tänkt på det tidigare. Inför nästa toppformning ska jag lägga på mig muskler istället för att dra i mig kreatin. Ska nog äta lite mindre mat oxå så ger jag utrymme för ännu mer muskler. :thumbup:

Rikard Jansson
2010-12-31, 16:17
Ja, fan att jag inte tänkt på det tidigare. Inför nästa toppformning ska jag lägga på mig muskler istället för att dra i mig kreatin. Ska nog äta lite mindre mat oxå så ger jag utrymme för ännu mer muskler. :thumbup:

Om du alldeles exakt precis passar in i en viktklass utan kreatin så, javisst ? ^^

Deceiver85
2010-12-31, 16:36
Du är ung, lär dig äta både ordentlig (och ordentligt) med mat!

Rikard Jansson
2010-12-31, 16:37
Du är ung, lär dig äta både ordentlig (och ordentligt) med mat!

Tror jag nyss fick i mig 1300+ kcal från en måltid, haha. Min undran var mest av akademiskt intresse :)

Stefan J
2010-12-31, 16:48
Okej, simple mathematics egentligen: kreatin ger ju som alla vet en hel del maxstyrka. Men det ger också typ +2 kg KV. Kan det inte då vara bättre att ha +2 kg muskler istället för denna andra effekt?

Tar mig själv som exempel. 64 kg KV + 2 kg kreatinvätska, eller 64 kg + 2k extra muskler, vad är egentligen att föredra?

Självklart är muskler att föredra. Men eftersom du får effekt av kreatinet väldigt fort, inom loppet av några veckor, är det ett bra tillskott som ger en relativt snabb effekt. Att lägga på sig 2kg muskler kan ta år, speciellt om du tränat länge. Det är inte bara att vilja lägga på sig 2kg muskler till tävlingen om några veckor och vips så står pecsen ut som hyllor och bänkstyrkan flyger i taket:D

Rikard Jansson
2010-12-31, 16:51
Självklart är muskler att föredra. Men eftersom du får effekt av kreatinet väldigt fort, inom loppet av några veckor, är det ett bra tillskott som ger en relativt snabb effekt. Att lägga på sig 2kg muskler kan ta år, speciellt om du tränat länge. Det är inte bara att vilja lägga på sig 2kg muskler till tävlingen om några veckor och vips så står pecsen ut som hyllor och bänkstyrkan flyger i taket:D

Urgrundsfunderingen kommer väl av eventuellt tankesätt vid satsande på maximalt rekord i någon viktklass ^^ Typ som för dig så skulle du ju (som jag fattat det i tråden) lyfta mer på 110 kg muskler än 108 kg muskler och 2 kg extra kreatinvätska, vilket man då borde ha i åtanke för eventuell långtidssatsning mot något rekord? :)

Stefan J
2010-12-31, 16:55
Ah ok, nu förstår jag. Ja hur det ligger till med den saken vet jag inte, 2kg muskler är ju ordentligt mycket (relativt sett) mer om man väger 60kg än 130kg. Men rent praktiskt så för mig vid 110kg kroppsvikt har jag ju med lätthet 2kg fett att skala bort, vilket låter mig ha både muskelmassa och kreatintryck om jag nu befinner mig i en sådan sits :D

Rikard Jansson
2010-12-31, 16:58
Ah ok, nu förstår jag. Ja hur det ligger till med den saken vet jag inte, 2kg muskler är ju ordentligt mycket (relativt sett) mer om man väger 60kg än 130kg. Men rent praktiskt så för mig vid 110kg kroppsvikt har jag ju med lätthet 2kg fett att skala bort, vilket låter mig ha både muskelmassa och kreatintryck :D

Det låter också som något att satsa på tycker jag ^^ Nu gäller ju detta uppenbarligen inte dig, men hur kommer det sig att vissa lyftare bär omkring på 30 kg extra överflödig massa? De lyfter ju jävligt mycket, men rent prestationsmässigt känns det som om de skulle kunna lyfta "bättre" istället för "mer" om de skippade minst 20 kg av den massan?

Stefan J
2010-12-31, 17:06
Det finns ett övre tak för hur mycket muskelmassa man kan lägga på sig, och om man sedan vill lyfta mer får man fläska på sig lite. Sen verkar det som om det blir svårare ju tyngre man blir att lägga på sig ytterligare muskelmassa utan att samtidigt bli fetare, men det har jag förstås inga belägg för eftersom jag inte läser några vetenskapliga artiklar, utan det grundar sig på observationer jag själv gjort.

Sedan är ju alla lyftare människor, jag kan tänka mig att när man väl nått 125an eller plussen och tycker om mat och lyfter mer om man blir tyngre (oavsett om det är fett eller muskler), då är det nog jävligt lätt att bli odisciplinerad och bara trycka i sig käk obehindrat. Trots att man kanske presterat lika bra med 20kg mindre vikt så tror jag att det är lätt att bli bekväm. Är man trött och seg är det ju betydligt lättare att gå ner och beställa en pizza och kebabtallrik än att skala potatis och bereda kycklingfileer och skära grönsaker.

Rikard Jansson
2010-12-31, 17:18
Det finns ett övre tak för hur mycket muskelmassa man kan lägga på sig, och om man sedan vill lyfta mer får man fläska på sig lite. Sen verkar det som om det blir svårare ju tyngre man blir att lägga på sig ytterligare muskelmassa utan att samtidigt bli fetare, men det har jag förstås inga belägg för eftersom jag inte läser några vetenskapliga artiklar, utan det grundar sig på observationer jag själv gjort.

Sedan är ju alla lyftare människor, jag kan tänka mig att när man väl nått 125an eller plussen och tycker om mat och lyfter mer om man blir tyngre (oavsett om det är fett eller muskler), då är det nog jävligt lätt att bli odisciplinerad och bara trycka i sig käk obehindrat. Trots att man kanske presterat lika bra med 20kg mindre vikt så tror jag att det är lätt att bli bekväm. Är man trött och seg är det ju betydligt lättare att gå ner och beställa en pizza och kebabtallrik än att skala potatis och bereda kycklingfileer och skära grönsaker.

Sant :) Får helt enkelt bli att käka på i en lagom takt, ångrar sig nog senare annars om jag stannar på 66 eller 73.

Nitrometan
2011-01-02, 12:04
Det finns ett övre tak för hur mycket muskelmassa man kan lägga på sig, och om man sedan vill lyfta mer får man fläska på sig lite. Sen verkar det som om det blir svårare ju tyngre man blir att lägga på sig ytterligare muskelmassa utan att samtidigt bli fetare, men det har jag förstås inga belägg för eftersom jag inte läser några vetenskapliga artiklar, utan det grundar sig på observationer jag själv gjort.
Jag instämmer i dina observationer.

För att öka i muskelmassa måste (nåja, det blir lättare iaf) man öka i massa generellt. Det följer med en del "extra" på köpet.

Då kan man välja att banta bort det och bli temporärt svagare under tiden. Eller så kan man stanna på den "tjockare" vikten och lyfta mer, träna tyngre, och bli starkare.

Där väljer folk olika.


Edit: Till dig Rikard vill jag säga att en ung lyftare aldrig ska banta eller stanna för länge i en viktklass.