handdator

Visa fullständig version : grepp


träning1
2010-12-30, 19:22
har börja träna grepp träning har en som ligger på 200 lbs (RB tror ja d hette) har bara kört ett par pass kanske, 5 st (varav 2 väldigt tunga underarms pass me andra övningar) kan nästan stänga den men de e min "första" gripper.. undrar bara ifall det e farligt att köra på för tunga i början om man skadar händerna av det eller om det e lugnt (har fått lite ont nu av att försöka hålla på med grippern hade det ej i början) så vilar justnu ifrån den... men frågan var som sagt: kan hhänderna ta stryk ifall man börjar på en man inte klarar av att stänga / för tung för en känns surt att behöva köpa en lättare, och har även en bekant som börja på en tyngre än denna och han rekomendera mig att köra på detta...

Crocker
2010-12-30, 19:49
Kört hårt, känn efter. Dumt dock att rekommendera 200 lbs till nybörjare, inget farligt men dumt.

träning1
2010-12-30, 20:18
nää fattar hur de kan vara dumt, men rent "tekniskt" om man tränar upp sig själv mot att , tillslut kunna stänga den, är själva "uppbyggträningen" inte farligt för senorna t.ex? om jag reppar på den (vi säger 20) klarar ja bara stänga lite mer än halva

watertouch
2010-12-30, 20:25
Du får köra "forced reps" så den stängs, säg 2-3 reps sen sista håller du i allt du kan och kör en långsam utsläppning.... ca 3 set nu till början...

träning1
2010-12-30, 20:28
Du får köra "forced reps" så den stängs, säg 2-3 reps sen sista håller du i allt du kan och kör en långsam utsläppning.... ca 3 set nu till början...

tack. okej .. menar du 3 set totalt i grepp träningen? har gjort betydligt mycket mer än så, kör bara på som FAN tills ja inte klarar mera, mer eller mindre.. (och även kört så du sa, och även hålla den i stängd läge så länge jag kan)

Anvendarnamn
2010-12-30, 22:24
nää fattar hur de kan vara dumt, men rent "tekniskt" om man tränar upp sig själv mot att , tillslut kunna stänga den, är själva "uppbyggträningen" inte farligt för senorna t.ex? om jag reppar på den (vi säger 20) klarar ja bara stänga lite mer än halva

Om du reppar 20 stycken på 200an (jag tvivlar lite) behöver du itne oroa dig alls kan jag säga.
Många har jag hört, I början får smärta i handen. När/om du får smärtan gör det mest ont när du precis ska släppa greppet om en tung gripper som du precis klämp ihop. men det går över! du behöver bara vila i ca 2-4 veckor och under denna tid kör på en lite lättare gripper.

Men den hära uppträningstekniken som du använder fungerar i början, men inte så länge till då tar det stopp. Om du vill fortsätta utvecklas måste du träna den seriöst och med olika taktiker och tekniker.

Du kan exempelvis kolla hur martIn tränar och även skaffa en slangklämma på clasohlsson, den gör att man utvecklas när det tar stopp ibland!

Lycka till! + det finns en stor tråd om detta även!

hejhopp79
2010-12-30, 22:27
Kört hårt, känn efter. Dumt dock att rekommendera 200 lbs till nybörjare, inget farligt men dumt.

Det kan väl dock vara "farligt" om man skadar sig?

Anvendarnamn
2010-12-30, 22:32
Det kan väl dock vara "farligt" om man skadar sig?

Ja såklart det är så med allt!

De hemskaste skadningen med en gripper är om du sätter på en choke, sen så har silver tejpen lossnat lite eller man kanske inte ens har skydd över, och när man klämt ihop en tung gripper, och inte märker mellanrummet kan man få in skinnet mellan tummer där.

HELVETTE VAD ONT DET GÖR!!

Och det värsta är att man vet inte vad man ska göra, för man får smärta och grippern är också tung. Tur nog är första biten lätt att klämma men vissa kanske får adrenalinkick och trycker ihop hela (jag fick)! HAHA

Crocker
2010-12-30, 22:33
Det kan väl dock vara "farligt" om man skadar sig?
Är marklyft farligt om man skadar sig?

hejhopp79
2010-12-30, 23:32
Är marklyft farligt om man skadar sig?

Du skrev: "inget farligt men dumt".

Anvendarnamn
2010-12-31, 01:05
Det kan vara dumt på så sätt att det är svårt att lära sig tekniken med så tungt, för att kunna köra tyngre. Men att ha fel teknik i denna sport är inte farligt på samma sätt som i mark.

Martinio0o
2010-12-31, 01:30
Det är den sista biten av grippern som är svårast, i alla fall för mig. Så mitt tips är egentligen att skaffa en lättare för att öva upp just det, den tunga biten. Om du inte känner att det är värt pengarna, då kan du alltid göra forced reps och olika varianter där man inte måste kunna stänga den helt.

Crocker
2010-12-31, 01:50
Du skrev: "inget farligt men dumt".
Ja? Inte så roligt att ha en för tung gripper endast, det menade jag.

Anvendarnamn
2010-12-31, 02:11
Det är den sista biten av grippern som är svårast, i alla fall för mig. Så mitt tips är egentligen att skaffa en lättare för att öva upp just det, den tunga biten. Om du inte känner att det är värt pengarna, då kan du alltid göra forced reps och olika varianter där man inte måste kunna stänga den helt.

Menar du verkligen det!!!!!!

Om han ska skaffa en ny gripper ska de vara en 100 eller 130a endast för uppvärmning om han köper 180 kommer han inte ha så mycket användning för den. Inte för att träna den sista biten. Om du vill göra det sätter du på en slangklämma exempelvis.

Mitt tips: köp en 100 för uppvärmning och teknikträning och en 240 som du känner på.

Martinio0o
2010-12-31, 02:18
Haha, jag vet, det är captain obvious-varning på det. Men ska man vara tydlig så ska man I guess.

träning1
2011-01-03, 01:12
Har ont i händerna när jag "greppar" tag i något och spänner greppet... va väl en vecka sen minst sen ja körde den........e det vanligt att man får såhär?? känns ju inte som att ja kan köra på den mer för de gör så jävla ont när jag försökt (när de belastas mer o mer).... vad tror ni e det en skada eller ska ja vila bort det eller träna bort de på nåt sätt??

Flonkz
2011-01-03, 01:36
Har samma sak! Gör det ont för dig när man klämmer på handen på sidan?

David_wigren
2011-01-05, 22:30
Haha, jag vet, det är captain obvious-varning på det. Men ska man vara tydlig så ska man I guess.

Jag tyckte det var bra att du påpekade det. Händer ibland att man ser nybörjare som är 2 cm ifrån att stänga en viss gripper och sedan påstå att de var jättenära