handdator

Visa fullständig version : Varför blir kvinnor äldre än män?


SiSenior
2010-12-30, 17:00
Detta var något som kom upp på jobbet häromdagen och ingen hade någon aning om varför det förfaller sig så att kvinnans medelålder världen över är högre än mannens. Någon som vet varför det är så? Vad gör vi män för fel? Vad är det kvinnorna gör rätt?

King Grub
2010-12-30, 17:05
Det vet man inte, men det finns ett antal teorier.

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=why-women-live-longer

http://www.news.harvard.edu/gazette/1998/10.01/WhyWomenLiveLon.html

Chaan
2010-12-30, 17:05
Män arbetar ihjäl sig, röker ihjäl sig, super ihjäl sig, kör ihjäl sig och äter ihjäl sig i högre utsträckning. I alla dessa fall utom bilkörningen förkortar det livet även gradvis.

MAXX
2010-12-30, 17:09
Män arbetar ihjäl sig, röker ihjäl sig, super ihjäl sig, kör ihjäl sig och äter ihjäl sig i högre utsträckning. I alla dessa fall utom bilkörningen förkortar det livet även gradvis.

Det typ.

Stress ökar risken för kardiovaskulära sjukdomar. Män stressar mer iom att dom jobbar mer/hårdare(försörjare).

King Grub
2010-12-30, 17:11
Stress, antagligen inte.

One idea is that men drive themselves to an early grave with all the hardship and stress of their working lives. If this were so, however, then in these days of greater gender equality, you might expect the mortality gap would vanish or at least diminish. Yet there is little evidence that this is happening.

SiSenior
2010-12-30, 17:13
Intressant. Jag tänkte att det rörde sig om att vi män var mer oförsiktiga och inte lika rädda för döden. Kanske att jag var inne på rätt spår då.

victor_n
2010-12-30, 17:13
Kvinnors jävla tjat dödar oss. /thread

fiskebulle
2010-12-30, 17:13
jag tror det beror på att kvinnor slappar under föräldraledigheten.......

agazza
2010-12-30, 17:32
Kvinnors jävla tjat dödar oss. /thread

1+, klart vi dör före då vi sliter ut oss för att dom inte kan göra något själv.

Det leder till irritation, som leder till ett mer hänsynslöst beteende i övrigt.

Kvinnor är även grunden till alla krig.

Så, nu borde jag vara klar.

Kek
2010-12-30, 18:07
För att män lever mer slitsamma liv, jagar, slår ihjäl varandra, sprider sin säd osv medans kvinnor plockar bär, sitter och syr, tittar till avkomman och mår allmänt bra.

Minimjölk
2010-12-30, 18:08
Det här med statistik och dödsorsaker är lite knepigt då dagens levnadsförhållande kommer sätta spår i statistiken först när vår generation dör. I århundranden har män och kvinnor levt olika liv, och det är väl egentligen först nu de senaste 50åren som jämlikheten börjat jämna ut det något vad det gäller karriär, föräldraledighet men fortfarande är det stor skillnad på hur snittmannen och snittkvinnan lever sina liv. Livsstilen med de stressmoment det innebär, de risker man tar och de laster man har kommer ge utfall i statistiken och män är överlag större risktagare och unnar sig mer av det goda i livet eftersom de anser att det hör till belöningen för allt slit och jobb de lägger ned.

Sedan att män är större och tyngre gör nog också en del åt siffrorna.

Sedan kan det ju vara så att män är lite skröpligare än kvinnor, se bara vad en förkylning kan göra med en riktig man. Jag tror att dagens samhälle är mer stressande på män än tidigare då de dels skall klara av att göra en karriär, ta hand om sin familj och sina barn, kunna fixa allt i hemmet etc. Jag tror dock att vi redan nu har insett att vi inte klarar av allting samtidigt och därför tar hjälp i form av hantverkare etc. Vilket en man inte gjorde på 60-70-talet.

Kvinnor utsätts även de för högre stress än tidigare, det duger inte att jobba halvtid och ta hand om familjens barn utan nu skall man kämpa på lika villkor i karriärstegen. Dessutom måste man ju vara jäkligt snygg och välklädd oavsett om man skall på affärsmiddag eller lämna ungarna på dagis.

Jag tror att den unga vuxna generationen som vi ser idag i större utsträckning kommer lida av sin stressiga vardag än vad deras föräldrar nu gör/kommer göra.

zirak
2010-12-30, 18:09
Män slutar och jobba när de går i pension, och blir sittande i tv-fåtöljen. Kvinnor fortsätter att jobba med sitt andra jobb som är att ta hand om barn, make, föräldrar, och hemmet m.m... De håller igång och har inte tid med sånt tjafs som att gå och dö i förtid :-)

delta_mats
2010-12-30, 18:19
Kvinnor äter mindre. Små smala gubbar lever ofta längre än tjocka. De allra flesta riktigt gamla personer är korta och smala.

The_RobRoy
2010-12-30, 18:30
Kvinnor äter mindre. Små smala gubbar lever ofta längre än tjocka. De allra flesta riktigt gamla personer är korta och smala.

Tror också på detta. Lägre metabolism. Min gammelfarmor är nu 103 år, liten tant som alltid varit liten i maten.

Khyron_
2010-12-30, 18:48
Kvinnors jävla tjat dödar oss. /thread
+1
S9CuZbwqajA

Eddie Vedder
2010-12-30, 21:00
Små smala gubbar lever ofta längre än tjocka.

Där har du fel. Högre BMI är tydligt korrelerat med bättre överlevnad hos äldre. Om det sedan är en fråga om skydd från en fetare kropp eller om det helt enkelt beror på att de är friskare och därför KAN få högre BMI (tack vare bibehålen aptit och/eller inte samma sjuka kropp etc) är en annan femma.

Trance
2010-12-30, 21:03
Där har du fel. Högre BMI är tydligt korrelerat med bättre överlevnad hos äldre. Om det sedan är en fråga om skydd från en fetare kropp eller om det helt enkelt beror på att de är friskare och därför KAN få högre BMI (tack vare bibehålen aptit och/eller inte samma sjuka kropp etc) är en annan femma.

Med andra ord kan du inte säga att han har fel.

Musselbank
2010-12-30, 21:11
Det är testosteronet.

Eddie Vedder
2010-12-30, 21:11
Med andra ord kan du inte säga att han har fel.

Jo eftersom han sa att smala gubbar lever längre. Det gör de ju inte. Men mekanismen är inte klar.

Trance
2010-12-30, 21:14
Jo eftersom han sa att smala gubbar lever längre. Det gör de ju inte. Men mekanismen är inte klar.

Små smala gubbar kan leva längre än tjocka men sjuka människor tappar ofta väldigt mycket vikt innan de dör, vilket borde förändra statistiken (som du nämnde).

Så naturligt smala små gubbar kan mycket väl leva längre. Även om jag inte har en aning om det faktiskt är så.

pragmatist
2010-12-30, 21:51
Har det hänt något nytt forskningsmässigt när det gäller effekterna av kastrering? En gammal studie på kastrerade mentalvårdspatienter i Kansas som jag hittade kom fram till att män som kastreras i unga år levde i genomsnitt 13 år längre än jämförbara icke-kastrerade män. Kastration hade tydligen ingen effekt på kvinnors livslängd.

http://geronj.oxfordjournals.org/content/24/4/395.full.pdf

Musselbank
2010-12-30, 21:53
Told you so :-) alla kategorier män uppvisar överdödlighet. Utom kastrerade.

cero
2010-12-30, 22:27
Ursäktar för offtopic, men varför är dom kastrerade?

Musselbank
2010-12-30, 22:32
Gissar att det är som med katter - de blir lugnare då :-/

stevebc
2010-12-31, 00:04
Lägre ämnesomsättning? Det behöver väl inte vara svårare än så?

Jag hoppas själv att detta inte stämmer - alltså att en högre ämnesomsättning skulle slita mer på kroppen och förkorta ens liv mer än en lägre - då jag äter som en gris. (ja, henke, du kan skratta åt mig :))

Trance
2010-12-31, 00:05
Lägre ämnesomsättning? Det behöver väl inte vara svårare än så?

När man gissar? ;)

Fd_Megatuttarna
2010-12-31, 00:17
Kvinnor är väl oftast mer aktiva än män, tar hand om hemmet, barnen o s v samtidigt som de oftast inte har lika sköna vanor (röka, supa och äta) som män har.

stevebc
2010-12-31, 00:33
När man gissar? ;)Jag tänker så här.

Hög ämnesomsättning -> mer slitage -> kortare liv.

Man har ju gjort flera djurstudier där man har sett att de djur som har konsumerat mer levt kortare och sjukare liv. På cellnivå ser jag inte hur det skulle skilja sig så mycket, om det handlar om oxidativ/inflammatorisk stress.

Många som predikar longevity snackar ju om att hålla ett lågt kcal-intag. Så om de har rätt är jag pretty much screwed.

joasimo
2010-12-31, 01:39
Jo eftersom han sa att smala gubbar lever längre. Det gör de ju inte. Men mekanismen är inte klar.

Nu pratar vi inte om undernärda gubbar. Om man kollar är det oftast rätt små personer som lever riktigt länge, mindre hundar har väl tendens att leva längre än stora hundar?

En mindre kropp kräver mindre arbete från hjärtat, och sedan äter säkert män mer, jobbar mer, väger mer, vågar mer och har högre testosteron vilket jag TROR kan ha en bidragande faktor utan att ens ha koll alls. :D

Sedan finns det ju många män som lever länge också, det är nog olika. Men liten fördel till kvinnor helt klart.

Det är bara onödigt för kroppen att väga mycket, därför är det bättre att väga lite och äta det som kroppen kräver men inte mer än så!

pragmatist
2010-12-31, 09:42
Om det är sant att kastrering i unga år dramatiskt förlänger mäns förväntade livslängd så är det ju rätt uppenbart att testosteron är en stor del av förklaringen till att män lever kortare liv än kvinnor.

För övrigt så verkar det som om honor av de flesta däggdjursarter lever längre än hanar, så att det skulle bero på mäns livsstil förefaller osannolikt. Möjligen kan det vara en del av förklaringen. Den lavinartade ökningen av hjärt- och kärlsjukdom under 1900-talet p.g.a. förändrade levnadsvanor drabbade t.ex. i första hand män (eller rättare sagt, förkortade mäns liv mer än kvinnors).

Eddie Vedder
2010-12-31, 10:07
Nu pratar vi inte om undernärda gubbar.

Det kanske vi gör, det kanske vi inte gör. Vi pratar i alla fall om högre kontra lägre BMI. Upp till en viss ålder är övervikt en negativ faktor men något kan vara skyddande i den äldre och bräckligare åldern om de ökar i vikt.

Så småningom blir ju de flesta sjuka och att mer fett då skulle vara skyddande de sista åren tycker jag inte känns minsta konstigt.

Angående de nämnda olika skillnaderna i stress, arbete och livsstilsvanor så är det inte alls så stora könsskillnader. Skillnaderna är i så fall större mellan utbildningsnivå och socioekonomi etc.

Cilia
2010-12-31, 12:13
Kan det inte ha med hjärtat att göra. Det där med att äta lite etc kan ha en viss sanning. Hon Skippers man har ju någon diet där han hela tiden svälter för att han ska leva länge. Jag avfärdade det som bullskit men sen pratade jag med min kompis som är biolog och i ett annat sammanhang berättade att hjärtat klarar av ett visst antal slag under sin livslängd. Det här gäller tydligen oavsett art men med olika nivåer beroende på art.

Så slår hjärtat fort så dör du fortare. Funderar på hur det går ihop med idrott då man får hjärtat att slå mer. Det kan inte vara en enskild faktor ut i kombination med annat. Men hjärtat måste ändå vara en avgörande faktor för hur länge du lever.



Tänker på alla dom som klagar över gnällande och tjatande tjejer. Lämna dom då om det är så jobbigt. Varför leva ett liv med någon som man tycker tar död på en i förtid?

MAXX
2010-12-31, 12:21
Så slår hjärtat fort så dör du fortare. Funderar på hur det går ihop med idrott då man får hjärtat att slå mer.

idrottare (i konditionssporter) har väldigt låg vilopuls.

delta_mats
2010-12-31, 12:23
Det kanske vi gör, det kanske vi inte gör. Vi pratar i alla fall om högre kontra lägre BMI. Upp till en viss ålder är övervikt en negativ faktor men något kan vara skyddande i den äldre och bräckligare åldern om de ökar i vikt.

Så småningom blir ju de flesta sjuka och att mer fett då skulle vara skyddande de sista åren tycker jag inte känns minsta konstigt.

Angående de nämnda olika skillnaderna i stress, arbete och livsstilsvanor så är det inte alls så stora könsskillnader. Skillnaderna är i så fall större mellan utbildningsnivå och socioekonomi etc.


Det riktigt gamla gubbarna jag sett eller träffat, typ över 90 år har samtliga varit korta och smala. Nu kanske det är så att det var ovanligt att männen blev särskilt långa på den tiden överhuvudtaget, men kvinnorna har varit mer åt det normallånga hållet i alla fall.

Landström
2010-12-31, 12:25
Det är testosteronet.

+1

Ett korrekt svar kan inte sägas enklare

pragmatist
2010-12-31, 12:30
Kan det inte ha med hjärtat att göra. Det där med att äta lite etc kan ha en viss sanning. Hon Skippers man har ju någon diet där han hela tiden svälter för att han ska leva länge. Jag avfärdade det som bullskit men sen pratade jag med min kompis som är biolog och i ett annat sammanhang berättade att hjärtat klarar av ett visst antal slag under sin livslängd. Det här gäller tydligen oavsett art men med olika nivåer beroende på art.

Så slår hjärtat fort så dör du fortare. Funderar på hur det går ihop med idrott då man får hjärtat att slå mer. Det kan inte vara en enskild faktor ut i kombination med annat. Men hjärtat måste ändå vara en avgörande faktor för hur länge du lever.

Kvinnor har ju högre puls än män, så det talar ju i viss mån mot den teorin.

Ape3
2010-12-31, 12:30
Jobbigt att jämföra när förutsättningarna har ändrats ordentligt. Idag har vi överflöd, det hade man inte för 50 år sedan. Tänk då 70, 80 år sedan.

Men som sagt tidigare i tråden så borde det vara skillnader biologisk mellan könen? eller lever vi så olika liv? Man lever längre om man har en partner på grund av att man delar med sig av det som är jobbigt, pratar ut och så. Kvinnor är de generellt mer sociala än män?
Jag tror också på testosteron.

Asdf
2010-12-31, 13:18
Få inga barn, spring inte på motorvägen och ät inte sådant i ovanliga färger/former

Tolkia
2010-12-31, 13:31
Man lever längre om man har en partner på grund av att man delar med sig av det som är jobbigt, pratar ut och så. Kvinnor är de generellt mer sociala än män?
Bara för att visa att det finns många aspekter av det här, så är det att ha en partner associerat med högre överlevnad efter hjärtsjukdom hos män, men inte hos kvinnor.

Cilia
2011-01-01, 12:38
Kvinnor har ju högre puls än män, så det talar ju i viss mån mot den teorin.
Inte riktigt eftersom jag inte sa att alla har samma antal hjärtslag utan att det kan variera. Jag sa också att det nog inte är den enda faktorn utan att annat spelar in.

Det enda jag tror man kan säga är att man inte vet innan. Jag tror vi alla knner några renlevnadsmänniskor som dör tidigare än vad man skulle kunna förvänta sig och andra som har levt galet ohälsosamt och överlever oss alla.

JusupWillkosz
2011-01-01, 12:54
Jusup ställer en betydligt intressantare fråga!


Varför åldras många kvinnor sämre än män?

mattilainen
2011-01-01, 13:06
Nu har jag inte läst tidigare inlägg och kanske har det redan skrivits. Jag har inga bevis och kan heller inte hänvisa till studier men min teori är detta.

En "normal" person ska ha 46 kromosomer. 22 från mamma och 22 från pappa och sedan har man antingen en x och en y kromosom, som män eller så har man två x kromosomer, som kvinnor. Man får 22 från mamma och 22 från pappa och det blir alltså dubbla uppsättningar av generna. Om det är fel och saknas någon gen i ena uppsättningen så kompenseras det genom att man tar den genen(informationen) av den andra kromosomen, lätt förklarat.

X kromosomen innehåller ca fem ggr så mycket gener(information) än männens y kromosom vilket gör att fattas det något på männens x kromosom så är det ganska stor chans att vi inte har har det som backup på vår y kromosom heller. kvinnors har alltså dubbla X kromosomer och har därför större chans att om det inte innehåller en viss gen i den ena så finns det oftast i den andra x kromosomen. Vilket bidrar till att männen lever kortare, har större risk att råka ut för hjärt- och kärlsjukdomar eller att män har större chans att utveckla grå/grön starr än kvinnor. Män har även större risk att råka ut för håravfall och andra sjukdomar.

Så lätt sagt är kvinnor starkare och "bättre" än männen, genetiskt sett.

Väldigt svårt att förklara över internet och så alla ska förstå. Försökte skriva så enkelt som möjligt men kan även bidragit så det inte alls förstås istället haha. Om någon inte förstår så kan ni fråga men det är inte säkert jag kan förklara :p Får hoppas det bidragit till något och att diskussionen kan fortsätta kring min (och mina lärares) teorier