handdator

Visa fullständig version : Kontakt i bröstet


OK95
2010-12-30, 14:52
Hej. När jag tränar får jag oftast kontakt i alla muskler förutom bröstet. Jag har testat olika metoder för att få bra kontakt men inget verkar funka... När jag kör t.ex. hantelpress känns det mest i, konstigt nog, biceps. Finns det något sätt att föra över tyngden till bröstet? För av vad jag vet, så ska biceps inte ens kopplas in i pressövningar, inte sant?

Vunnis
2010-12-30, 14:57
Biceps stabiliserar i pressövningar. Provat flyes?

Lance Uppercut
2010-12-30, 15:15
I hantelpress får jag som bäst kontakt med armbågarna så högt upp mot axlarna som möjligt, desto mer jag fäller in armbågarna desto sämre kontakt får jag. Dock har jag skadat cuffarna i det utförandet och får numera fälla in armbågarna mer in mot kroppen. Om det fungerar för dig är det ju omöjligt att säga men börjar det göra ont i någon axel så skulle jag sluta direkt. Fy fan för axelskador.

Victuhh
2010-12-30, 15:26
flyes brukar jag känna på, körde bröst igår tycker det inte brukar kännas så mycket medans men får ett jävla pump utan att märka det

tycker mest det känns dagen efter om man haft kontakt, heh

OK95
2010-12-30, 15:27
Biceps stabiliserar i pressövningar. Provat flyes?

Ja, och det är fortfarande jobbigast i biceps...

Jhe
2010-12-30, 15:30
Kör med full ROM och försök brösta upp dig så borde du få kontakt.

OK95
2010-12-30, 15:32
Kör med full ROM och försök brösta upp dig så borde du få kontakt.

Jag gör det, men det verkar inte funka... Och hur högt upp mot huvudet kan man gå i hantelpress?

Lance Uppercut
2010-12-30, 15:40
Jag gör det, men det verkar inte funka... Och hur högt upp mot huvudet kan man gå i hantelpress?

Du kan ju gå så att dina armbågar är horisontella med axlarna men du kan lätt skada dig som sagt, vissa funkar det för och andra inte.

Lord Humungus
2010-12-30, 15:40
incline bänk och cable crossover funkar bäst för mig, gör lite fler reps också så borde det nog kännas

Vunnis
2010-12-30, 15:46
Ja, och det är fortfarande jobbigast i biceps...

Lite annorlunda. Kort biceps? I flyes behöver du nämligen inte ta i med biceps över huvud taget även om du kan få en rätt ordentlig strech i den om dom är korta.

Rikard Jansson
2010-12-30, 15:52
Kör bänkpress! Brett grepp.

Vunnis
2010-12-30, 16:37
Kör bänkpress! Brett grepp.

Otippat *rolleyes* :D

Sheogorath
2010-12-30, 18:15
Lite annorlunda. Kort biceps? I flyes behöver du nämligen inte ta i med biceps över huvud taget även om du kan få en rätt ordentlig strech i den om dom är korta.

Mjae... Nej :) I flyes förflyttar biceps (korta huvud) faktiskt vikten till skillnad från i bänkpress där biceps "bara" stabiliserar. Annars hade du inte kunnat få sträck i dem serru ;) Särskilt i plana och nedåtlutande flyes (biceps korta huvud kan både göra den rörelsen som kallas för horisontal- eller transveralflexion och den som kallas för adduktion. Google for more). Kör man uppåtlutande flyes kan man möjligen få bort biceps litegrand om man nu vill det. Hur som helst: att det känns i biceps i flyes är absolut inget konstigt, egentligen oavsett vinkel. Det är ungefär lika konstigt som att det känns i triceps när man pressar. Känner man mest i biceps när man kör vanlig bänkpress är det lite vajsing kan jag tycka. Antingen har man väldigt svaga biceps, eller så är de som du säger förkortade.

Vunnis
2010-12-30, 18:53
Hrm. Inte så genomtänkt post med andra ord *rolleyes* I fold.

Sheogorath
2010-12-30, 18:59
Hrm. Inte så genomtänkt post med andra ord *rolleyes* I fold.

Iz ok! :)

Vunnis
2010-12-30, 19:03
Snällt :)
Du borde laga OK95 nu =o

Ego
2010-12-30, 19:04
Ännu ett sätt att köra biceps curls på :-)

Om bröstet växer och inte släpar efter så skulle jag inte vara så orolig över det, kommer att bli bättre med tiden.

Sheogorath
2010-12-30, 19:09
+1 på Ego. Ofta får man ju den styrka och smidighet man behöver för en övning just av att köra övningen. Några saker att pröva om TS har lust:

1) kolla rörligheten i biceps korta huvud. Är de korta (höhö), töj på dem:

http://www.fitin15.ca/ecms.ashx/exercises-flex/chest-doorway_stretch_away.jpg

Ha armarna rakt riktade bakåt (dvs inte exakt som på bilden) och armvecken pekandes utåt/framåt d.v.s varken upp eller ner.

2) är du svag i biceps? gör dom starkare.

3) är du varken orörlig eller svag i biceps men kör ganska bred bänkpress så pröva ett något smalare grepp. kanske din kropp gillar det bättre.

4) armbågarna närmare kroppen kommer inte sätta biceps korta huvud på sträck på samma sätt som armbågarna mer ut åt sidorna. också något att tänka på.

Det var lite spontantips, sådär. Men det viktigaste är som Ego säger: kör övningen med vettig teknik och låt det ta sin tid. De svagaste länkarna kommer att tränas mest, precis som det ska vara.

Lance Uppercut
2010-12-30, 19:53
Tänkte bara inflika med en sak till. När du säger att det känns dagen efter, menar du då att du har träningsverk i bröst? I så fall har du ju ett kvitto på att du träffat bröstet så det kanske inte är någon idé att noja.

samsung
2010-12-30, 21:51
Tut-bänk med lite smalare grepp , får du inte pump där så får du ingen pump alls :)