handdator

Visa fullständig version : äggrekord..


Big_Vik
2003-11-11, 22:09
idag har jag käkat 7 ägg efter allt positivtg jag hört om dem av King grub :D'
för det var väl inget farligt med många ägg?

Glenner_84
2003-11-11, 22:15
Brukar äta 6-7 ägg om dagen, ja är det farligt, vad ska man föresten äta för att minska kolesterol-halten?

Snapphanen
2003-11-11, 22:50
6-7 ägg.. usch.. då blir man så satans sur i buken.. :nono:

King Grub
2003-11-12, 05:45
Hur många ägg/kolesterolfrågan kan det ställas per vecka? Nej, det är inte farligt. En frisk individ kan äta i princip hur många ägg som helst. Kroppen har en stor egenproduktion av kolesterol, och när man äter något med kolesterol i sjunker egenproduktionen i motsvarande grad. Överätande av mättat fett och socker i kombination med stillasittande är en mycket värre bov i blodkolesterolsammanhang.

Jag har ätit runt 10 ägg om dagen i 14 år. Minst. 40000 ägg i runda slängar, med blodvärden testade årligen (inte på grund av äggkonsumtionen) och dessa har alltid varit 110% tipp-topp.

Sverker
2003-11-12, 06:44
Originally posted by Glenner_84
Brukar äta 6-7 ägg om dagen, ja är det farligt, vad ska man föresten äta för att minska kolesterol-halten?

Första seget är ju att kontrollera ditt kolesterolvärde.
Är du relativt ung, inte allt för överviktig och tränar regelbundet är det med stor säkerhet mycket bra istället.


Där efter är det Omega-3 fetter dvs främst fisk och fiskolja/ linolja som kommer att skydda dina blodkärlsväggar från att bli igenproppade av kolesterol.

Assazel
2003-11-12, 10:43
Originally posted by King Grub
Hur många ägg/kolesterolfrågan kan det ställas per vecka? Nej, det är inte farligt. En frisk individ kan äta i princip hur många ägg som helst. Kroppen har en stor egenproduktion av kolesterol, och när man äter något med kolesterol i sjunker egenproduktionen i motsvarande grad. Överätande av mättat fett och socker i kombination med stillasittande är en mycket värre bov i blodkolesterolsammanhang.

Jag har ätit runt 10 ägg om dagen i 14 år. Minst. 40000 ägg i runda slängar, med blodvärden testade årligen (inte på grund av äggkonsumtionen) och dessa har alltid varit 110% tipp-topp.

men man vet ju inte ifall det har en påverkan på kroppen som inte syns förräns du blir äldre...!? för mycket av en och samma sak borde enligt alla andra faktorer i världen få en negativ effekt.
Om du blir immun mot ngt eller försämrar ngt , dör tidigare, vad vet jag.

z_bumbi
2003-11-12, 11:08
Assazel: Har du anlag för hjärtsjukdomar? I så fall kan du gardera dig genom att träna regelbundet, inte röka, äta bra samt kolla dina värden regelbundet.

Om du tror att stora mängder ägg inte är bra så är det ju bara att strunta i att äta det, finns ju så mycket annat som är bra.

Assazel
2003-11-12, 11:14
Originally posted by z_bumbi
Assazel: Har du anlag för hjärtsjukdomar? I så fall kan du gardera dig genom att träna regelbundet, inte röka, äta bra samt kolla dina värden regelbundet.

Om du tror att stora mängder ägg inte är bra så är det ju bara att strunta i att äta det, finns ju så mycket annat som är bra.

nej inget sånt, jag bara spekulerar... äter 4 ägg om dagen.

King Grub
2003-11-12, 11:35
Originally posted by Assazel


men man vet ju inte ifall det har en påverkan på kroppen som inte syns förräns du blir äldre...!? för mycket av en och samma sak borde enligt alla andra faktorer i världen få en negativ effekt.
Om du blir immun mot ngt eller försämrar ngt , dör tidigare, vad vet jag.

Visst, men nu är det inte för mycket. Det är klart man kan äta för många ägg per dag också, precis som med allt annat, men då får man verkligen anstränga sig, med mångdubbla antalet jag äter. Roligare kan man ha. Och man blir inte immun mot något gynnsamt genom att äta ägg.

hangatyr
2003-11-12, 15:23
hur 17 får man i sig 10 ägg per dag?? Ägg är i min mage otroligt mättande och åt jag 10 ägg skulle jag troligtvis inte få i mig så mycket mer under en dag.

andreaz
2003-11-12, 17:14
Jag äter 10ägg morgon, 10 ägg eftermiddag varje dag. Tycker det funkar bra, speciellt att jag slipper köpa moped för att ta mig till högskolan, cykeln går av sig självt.

Assazel
2003-11-12, 17:23
Originally posted by andreaz
Jag äter 10ägg morgon, 10 ägg eftermiddag varje dag. Tycker det funkar bra, speciellt att jag slipper köpa moped för att ta mig till högskolan, cykeln går av sig självt.

Nu har jag läst din mening 7 gånger och jag reder fanimej inte ut den :smash:

(iofs har jag jobbat sen 06.45 och är fortfarande kvar på jobb):sleep:

King Grub
2003-11-12, 18:00
Originally posted by hangatyr
hur 17 får man i sig 10 ägg per dag?? Ägg är i min mage otroligt mättande och åt jag 10 ägg skulle jag troligtvis inte få i mig så mycket mer under en dag.

10 ägg kan jag äta till frukost, tillsammans med frukostgröten. 3 timmar senare skriker magen igen. :eating: :hbang:

Everest
2003-11-12, 18:20
Originally posted by King Grub


10 ägg kan jag äta till frukost, tillsammans med frukostgröten. 3 timmar senare skriker magen igen. :eating: :hbang:

Ni som äter rätt stora mängder ägg, äter ni äggen i äggkoppar eller? Måste ju i så fall ta en evighet:)

King Grub
2003-11-12, 18:21
Originally posted by Everest


Ni som äter rätt stora mängder ägg, äter ni äggen i äggkoppar eller? Måste ju i så fall ta en evighet:)

Oftast ja. Och god mat får gärna ta tid och njutas. :eating: Har man bråttom kan man ju göra en omelett. Det kan man förresten göra ändå, och röra ner allehanda godsaker.

hangatyr
2003-11-12, 18:25
Originally posted by King Grub


10 ägg kan jag äta till frukost, tillsammans med frukostgröten. 3 timmar senare skriker magen igen. :eating: :hbang:

du är bizarr, en äkta Gargantua!!! Man får hålla sig undan när du blir hungrig, annars försvinner man väl ner i magen din?

Everest
2003-11-12, 18:25
Ägg med kaviar:hbang:

King Grub
2003-11-12, 18:31
Originally posted by hangatyr


du är bizarr, en äkta Gargantua!!! Man får hålla sig undan när du blir hungrig, annars försvinner man väl ner i magen din?

Och ändå väger jag under 90 kilo. Mask? :D

King Grub
2003-11-12, 18:32
Originally posted by Everest
Ägg med kaviar:hbang:

Ja för tusan! Vad gott det är: ett dussin ägghalvor och kräma över en kvarts tub Kalles. :hbang:

hangatyr
2003-11-12, 18:33
Originally posted by King Grub


Och ändå väger jag under 90 kilo. Mask? :D

med största sannolikhet, ja! Du har väl snott mössen ochsmåfåglarna som din katt släpar in om nätterna? Eller så är du omkring en meter lång?

kharon
2003-11-12, 19:07
Originally posted by Everest


Ni som äter rätt stora mängder ägg, äter ni äggen i äggkoppar eller? Måste ju i så fall ta en evighet:)

Jag har nyligen börjat käka "nukade ägg". :)
Bara att kläcka i en skål och köra dom i mikron nån minut.

Fridolf
2003-11-12, 19:20
äter ca 6ägg per da dom flesta svälver ja råa me hull o hår.

King Grub
2003-11-12, 19:23
Originally posted by Fridolf
äter ca 6ägg per da dom flesta svälver ja råa me hull o hår.

Råa ägg = :nono:

King Grub
2003-11-12, 20:02
Originally posted by boFFen


Varför inte råa ägg? Jag brukar blanda ner 1-2 råa ägg i min protein drink till frukost. DÅligt?

Råa ägg ger risk för salmonellasmitta, och det vill du INTE ha! Dessutom innehåller råa ägg ett protein som heter avidin, vilken binder biotin (en b-vitamin), vilken ökar risken för biotinbrist.

Tillaga alltid äggen på något sätt.

Assazel
2003-11-12, 21:25
Originally posted by King Grub


Råa ägg ger risk för salmonellasmitta, och det vill du INTE ha! Dessutom innehåller råa ägg ett protein som heter avidin, vilken binder biotin (en b-vitamin), vilken ökar risken för biotinbrist.

Tillaga alltid äggen på något sätt.
fan jag har kläckt ner äggen råa i shakern...
trodde salmonella bara fanns i kött..

får väl se om äggen blir finfördelade kokta i shakern...

maximuscle
2003-11-12, 21:37
jag som också brukar knäcka ner tre råa ägg i protein shakern:em:

men man får väl sluta med det nu då...

King Grub
2003-11-12, 21:40
Originally posted by Assazel

fan jag har kläckt ner äggen råa i shakern...
trodde salmonella bara fanns i kött..

Nix, råa ägg är en av de främsta källorna till salmonellabakterier, och orsakar många förgiftningar per år. Inte så många i Sverige, men risken finns, och har ökar markant under senare år.

rossi
2003-11-13, 00:05
en fråga... äter ni hela ägg? eller bara äggvitorna?
för ni som äter hela ägg o undrar varför eran kolesterol e så hög så har ni nu en anledning att tänka lite extra.

MrT
2003-11-13, 00:44
hmm..

10ägg/dag under sådär 50 år ger en kostnad på:

10x365x50x1,3 ~ 235000 :eek:

Fan. Måste nog ta o köpa mig ngra värphönor istället...

nubi
2003-11-13, 01:28
5 öl på krogen/vecka i 50 år
5*40*52*50 = 0.52Mkr
Det är ju 5,2 ton excellvassle (reapris)

King Grub
2003-11-13, 07:33
Originally posted by MrT
hmm..

10ägg/dag under sådär 50 år ger en kostnad på:

10x365x50x1,3 ~ 235000 :eek:

Fan. Måste nog ta o köpa mig ngra värphönor istället...

20 ägg = 19:90 kronor. Billigare proteinmat har jag svårt att tänka mig.

King Grub
2003-11-13, 07:33
Originally posted by rossi
en fråga... äter ni hela ägg? eller bara äggvitorna?
för ni som äter hela ägg o undrar varför eran kolesterol e så hög så har ni nu en anledning att tänka lite extra.

Hela. Angående kolesterol: läste du något på första sidan eller?

Glenner_84
2003-11-13, 13:56
Skönt å höra att det inte är farligt att ära den mängden, finns en jävla massa som påpekar att jag absolut inte ska äta mer än ett ägg om dagen, tex. morsan å farsan :( slaffsar i mig det nu faktiskt, fan va gött det är

Action
2003-11-13, 14:26
Jag käkar upp till 30 äggvitor/dag under min diet.. Äggulan innehåller en massa mättat fett vilket jag inte vill trycka i mig. Då föredrar jag att lägga till fett från bättre fettkällor!

Jag håller mig med max 1-2 äggulor/dag bara för att det är gott. Beträffande kolesterol så är det ju onödigt att ta risken även om det är mest risk för de som ligger i riskzonen.. o som sagt.. Mättat fett :nono: ca 3gram mättat fett/äggula för de som vill veta det... En äggula innehåller också 250mg kolesterol.. o om man löper risk för hjärt/kärlsjukdomar bör man max äta 300mg kolesterol/dag...

Glenner_84
2003-11-13, 14:39
bäst å kolla upp om man löper nån risk för hjärt å kärlsjukdomar då, vore inte kul å få problem oga. av det

King Grub
2003-11-13, 14:45
Det är bärarproteinerna som kolesterolet är bundet till som avgör om det kan vara farligt eller inte. Inte kolesterolet i sig! Över hälften av gulans fett är enkelomättat, bara runt 30 procent mättat, och resten fleromättat. Mättat fett ökar det farliga bärarproteinet, medan det andra ökar det bra bärarproteinet, och ägg har mindre andel mättat fett än enkelomättat och fleromättat = summan är positiv! Myten om kolesterolets/äggs farlighet kom från den tid man bara tittade på det mättade fettet, utan att ta hänsyn till att den andra, övervägande delen av fettet, har en gynnsam effekt!

Action
2003-11-13, 14:45
Originally posted by Glenner_84
bäst å kolla upp om man löper nån risk för hjärt å kärlsjukdomar då, vore inte kul å få problem oga. av det

Största anledningen till o inte äta hela ägg är ju andelen fett i äggulan... Sen kan ju Grub sitta o trycka i sig bortåt 1000 kalorier/frukost från ägg varav 2/3 av energin kommer från fett och av det hälften från mättat fett.

Skippar man däremot äggulan får man däremot en produkt som innehåller 10gram protein/100gram o lite kolhydrater....

Action
2003-11-13, 14:47
Originally posted by King Grub
Det är bärarproteinerna som kolesterolet är bundet till som avgör om det kan vara farligt eller inte. Över hälften av gulans fett är enkelomättat, bara runt 30 procent mättat, och resten fleromättat. Mättat fett ökar det farliga bärarproteinet, medan det andra ökar det bra bärarproteinet, och ägg har mindre andel mättat fett än enkelomättat och fleromättat = summan är positiv!

Jag har läst ngnstans att 3gram av totalt 6-7 gram är från mättat fett... ungefär hälften alltså....

King Grub
2003-11-13, 14:47
Originally posted by Action
Största anledningen till o inte äta hela ägg är ju andelen fett i äggulan..

Gammal myt. Se vad jag skrev ovan. Man tog tidigare inte hänsyn till de fetternas roll i äggets fettsammansättning, men nu vet man bättre.

Action
2003-11-13, 14:49
Originally posted by King Grub


Gammal myt. Se vad jag skrev ovan. Man tog tidigare inte hänsyn till de fetternas roll i äggets fettsammansättning, men nu vet man bättre.

Gammal myt att inte äta mycket fett.... hm... jasså du! oavsett fettsammansättning innehåller äggulan till största delen FETT!

King Grub
2003-11-13, 14:51
Originally posted by Action


Gammal myt att inte äta mycket fett.... hm... jasså du! oavsett fettsammansättning innehåller äggulan till största delen FETT!

Ja, just det. Det är mättat fett som är boven, absolut inte de andra. Ett hönsägg vars gula innehåller totalt 5 gram fett innehåller bara 1.5 gram mättat.

Action
2003-11-13, 14:55
Originally posted by King Grub


Ja, just det. Det är mättat fett som är boven, absolut inte de andra. Ett hönsägg vars gula innehåller totalt 5 gram fett innehåller bara 1.5 gram mättat.

Jag anser oavsett vad du säger att basera sin frukost på så hög fettmängd är på tok fel! Ett helt ägg innehåller energimässigt mellan 60-70% Fett.... Resterande mest Protein... Och jag vet inte var du fått dina siffror på 1,5gram ifrån. Det jag läst är 3 gram mättat fett per äggula av totalt ca 6 gram.....

King Grub
2003-11-13, 15:14
Originally posted by Action


Jag anser oavsett vad du säger att basera sin frukost på så hög fettmängd är på tok fel! Ett helt ägg innehåller energimässigt mellan 60-70% Fett.... Resterande mest Protein... Och jag vet inte var du fått dina siffror på 1,5gram ifrån. Det jag läst är 3 gram mättat fett per äggula av totalt ca 6 gram.....

Enligt USDA Nutritional Database innehåller ett normalstort hönsägg á 50 gram 4.97 gram fett, varav endast 1.5 gram mättat.

Stenberg
2004-02-17, 12:37
Att köra äggen i micron (s.k. Nukade Ägg), räcker det som tillagning för att undvika salmonellasmitta???

King Grub
2004-02-17, 12:39
Originally posted by Stenberg
Att köra äggen i micron (s.k. Nukade Ägg), räcker det som tillagning för att undvika salmonellasmitta???

Oh ja.

negative
2004-02-17, 12:53
Originally posted by Stenberg
Att köra äggen i micron (s.k. Nukade Ägg), räcker det som tillagning för att undvika salmonellasmitta???

Pang ?:D

mooch
2004-02-17, 13:24
Stekta ägg då, där äggulan fortfarande är lite "rinnig", kan det ge risk för salmonellasmitta? Eller räknas den som tillagad då?

King Grub
2004-02-17, 13:44
Originally posted by mooch
Stekta ägg då, där äggulan fortfarande är lite "rinnig", kan det ge risk för salmonellasmitta? Eller räknas den som tillagad då?

Salmonellabakterier dör vid 70 grader.

Axl
2004-02-17, 14:01
Ok ni storkonsumenter av ägg. Hur äter ni äggen? Alltså hur tillagar ni dem? Äter ni dem bara kokta eller gör ni omelett av dem? Eller hur gör ni?
Jag blir bara så less på smaken av att äta dem kokta.

/Axl

King Grub
2004-02-17, 14:06
Originally posted by Axl
Ok ni storkonsumenter av ägg. Hur äter ni äggen? Alltså hur tillagar ni dem? Äter ni dem bara kokta eller gör ni omelett av dem? Eller hur gör ni?
Jag blir bara så less på smaken av att äta dem kokta.

/Axl

Variation förnöjer, med ägg precis som med annat. Att äta dem kokta är det vanligaste sättet för mig, men jag brukar ofta piffa upp dem genom att göra en omelett med allehanda godsaker i, steka dem, förlora dem, eller göra en smaskig havregrynspannkaka på dem:

2 pannkakor:

200 gram rå äggvita
1 gula
125 gram havregryn
200 gram mosad mogen banan

Rör ihop klabbet och stek ett par pannkakor, ett par minuter på varje sida. Ta inte fler gulor; konsistensen blir otrevlig. Otroligt mycket godare än det låter. För fler pannkakor, dubbla ingredienserna.

Arwen
2004-02-17, 15:06
När man kokar ägg så kokar man full kastrull = 8-10 st

Håller bra i kylen och passar till snabb frukost, mellanmål eller i mån av tid till lyxiga mackor med sill, tonfik, lax, makrill eller annat gott.

Detsamma gäller stekta ägg, stek rejäla omgångar, det som inte äts direkt förpassas till kylen och blir smarrigt pålägg till mackan!

Garnax
2004-02-17, 16:10
ägg är gott...med lite rinnig gula med kalles.
Blir nog en 3-5 om dagen, mest till frukost kanske nått på kvällen.

Jag lever nyttigt, äter bra mat och tränar hårt. Om jag får i mig lite skit från ägg det bryr jag mig inte om.

Grubben har du alla siffror i huvudet eller sitter du med en plunta papper på 10.000 sidor som gör att du kan ge så på milligram korrekta svar :P

//garnax

Grisen
2004-02-17, 18:37
Originally posted by King Grub
Hur många ägg/kolesterolfrågan kan det ställas per vecka? Nej, det är inte farligt. En frisk individ kan äta i princip hur många ägg som helst. Kroppen har en stor egenproduktion av kolesterol, och när man äter något med kolesterol i sjunker egenproduktionen i motsvarande grad. Överätande av mättat fett och socker i kombination med stillasittande är en mycket värre bov i blodkolesterolsammanhang.

Jag har ätit runt 10 ägg om dagen i 14 år. Minst. 40000 ägg i runda slängar, med blodvärden testade årligen (inte på grund av äggkonsumtionen) och dessa har alltid varit 110% tipp-topp.


Har du någon forskarrapport, artikel eller dyligt att visa? Inte för att jag tvivlar på det du säger, vill bara ha något att visa för min mamma, hon tror att det är farligt att äta tre kokta ägg per dag. Är så less på att höra det...

Munter
2004-02-17, 18:51
Grisen: Kanske inte mycket att visa för din mamma, men kolla här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18749&highlight=lekmannastudie).

Stekta ägg äger för övrigt. Lessnat på kokta för tillfället.

King Grub
2004-02-17, 19:22
Originally posted by Grisen



Har du någon forskarrapport, artikel eller dyligt att visa? Inte för att jag tvivlar på det du säger, vill bara ha något att visa för min mamma, hon tror att det är farligt att äta tre kokta ägg per dag. Är så less på att höra det...

Egg intake does not change plasma lipoprotein and coagulation profiles.

Vorster HH, Benade AJ, Barnard HC, Locke MM, Silvis N, Venter CS, Smuts CM, Engelbrecht GP, Marais MP.

Nutrition Research Group, PU for CHE, Potchefstroom, South Africa.

The effect of the intake of 3-14 eggs/wk on biochemical risk markers of coronary heart disease (CHD) was examined in 70 young men who followed a high-fat diet. The study consisted of a run-in phase during which all subjects ate 3 eggs/wk for 2 mo and an experimental phase during which a reference group continued eating 3 eggs/wk and two experimental groups ate either 7 or 14 eggs/wk for 5 mo. The mean coefficients of variation in total plasma cholesterol (5.4-7.4%) were similar in all three groups and were larger than the mean changes of 0.2-5.6% in plasma cholesterol from baseline to end in the experimental groups. Except for increased lecithin-cholesterol acyltransferase activities and total serum protein concentrations, no significant differences in lipoproteins or coagulation factors occurred between groups. It seems that egg intake in this range did not influence CHD risk markers in these subjects. Recommendations to lower risk should probably concentrate on a reduction in fat and not cholesterol intake.

King Grub
2004-02-17, 19:22
Influence of dietary cholesterol and fat on serum lipids in men.

Chenoweth W, Ullmann M, Simpson R, Leveille G.

The effect of changes in dietary cholesterol and fat on serum lipids was studied in 32 healthy men (mean age = 24.8 years). Subjects were fed a controlled diet for 10 days providing 42 to 45% of the total calories from fat, a P/S ratio of 0.3 to 0.5 and two eggs per day. During the next eight weeks, 16 subjects received each of the following diets for four weeks in a crossover design: 1) a control diet with two eggs per day or 2) the control diet with eggs replaced by a cholesterol-free egg substitute. The remaining 16 subjects received each of the following diets in a similar crossover design: 1) a modified-fat diet containing 35% of the total calories from fat, a P/S ratio greater than or equal to 1.0 and two eggs per day or 2) the same modified-fat diet with the egg substitute replacing the eggs. The two-week cycle of menus repeated throughout the study included a wide variety of foods commonly consumed in this country. Although the response of individual subjects varied, analysis of variance showed a significant decrease in serum total cholesterol related to replacement of eggs with the egg substitute and to modification in the type and amount of dietary fat. A significant diet-treatment interaction or sequencing effect was not found. Change in cholesterol intake related to addition or deletion of two eggs in the daily diet had no significant effect on serum triglycerides, high density lipoprotein cholesterol, or relative lipoprotein concentrations.

King Grub
2004-02-17, 19:23
Effect of dietary egg on human serum cholesterol and triglycerides.

Flynn MA, Nolph GB, Flynn TC, Kahrs R, Krause G.

One hundred sixteen male volunteers between the ages of 32 and 62 years (mean age 46) consumed two whole fresh eggs daily in their customary diets for 3 months and also eliminated eggs for 3 months before or after eating eggs. The men had had normal-range serum cholesterol and triglycerides for the past 7 years. Four-day food records kept by them in each experimental period were assessed for nutrient intake. A Latin square design allowed analyses for season and sequential effects on serum lipids. The serum cholesterol and triglyceride levels at the end of 6 months were compared with their initial levels on customary free choice diets as well as their levels after the first 3 months of study. No significant increase in mean serum cholesterol was found nor was there a significant association of dietary cholesterol intake with either serum cholesterol or triglyceride.

King Grub
2004-02-17, 19:27
Ginsberg et al. 1994. A dose-response study of the effects of dietary cholesterol on fasting and postprandial lipid and lipoprotein metabolism in healthy young men. Arterioscler. Thrombosis 14:576-586.

For these controlled feeding studies twenty-four young men were fed 30% fat diets (NCEP Step I) with addition of zero (128 mg cholesterol/day), one (283 mg/day), two (468 mg/day) or four (858 mg/day) eggs per day to the basal diet. Each diet was fed for eight weeks. Average plasma cholesterol levels in the twenty-four subjects were 155, 161, 162, and 166 mg/dl for the zero, one, two and four eggs per day feeding periods. Plasma total cholesterol increased 1.5 mg/dl per 100 mg/day added dietary cholesterol. There was no evidence that changes in dietary cholesterol intakes altered the postprandial plasma lipoprotein profile (lipoproteins thought to be involved in the development of atherosclerosis) and thus did not alter the atherogenic potential of the plasma lipoproteins.

King Grub
2004-02-17, 19:29
The research by Sung I. Koo, Yonghzhi Jiang and Sang K. Noh has resulted in the issue of U.S. Patent No. 6,248,728, "Compositions and methods for lowering intestinal absorption and plasma levels of cholesterol." The patent was issued June 19 to the KSU Foundation.

A peer-reviewed research paper by the three researchers, "Egg phosphatidylcholine decreases the lymphatic absorption of cholesterol in rats," appears in the September issue of Journal of Nutrition.

Many people believe that dietary cholesterol directly contributes to raising blood cholesterol. Because eggs provide about half the dietary cholesterol in a typical Western diet, the public has been advised to limit its egg consumption.

Under the experimental conditions using an animal model that closely mimics human physiology, Koo and his associates found that a particular egg phospholipid interferes with the absorption of egg cholesterol and markedly lowers its uptake by the intestine. When the phospholipid is saturated, its inhibitory effect is further enhanced.

The researchers controlled experimental conditions to specifically look at egg phospholipid and its effect on cholesterol absorption. Even though a good amount of cholesterol is consumed when an egg is eaten, much of the cholesterol becomes "unavailable for absorption" in the presence of the phospholipid, Koo said.

"This may be a reason why so many studies found no association between egg intake and blood cholesterol," he said. The phospholipid, or lecithin, found in egg markedly inhibits the cholesterol absorption. The inhibition is not 100 percent, he said. Some cholesterol is absorbed but the amount is significantly reduced in the presence of this phospholipid.

"Less absorption means less cholesterol introduced into the blood," Koo said. "We were able to determine experimentally that a substantial amount of the egg cholesterol is not going into the blood stream."

The compounds are naturally occurring or derived from their natural precursors which could lead directly to development of new compounds for lowering cholesterol. Koo anticipates that regulatory barriers to such development will be low.

Egg contains a higher quality protein than protein found in meat, milk or fish.

Furthermore, egg is a significant source of vitamins A and E, and B vitamins, B-6, B-12 and folate, which are known to lower blood levels of homocyst(e)ine, an independent risk factor for heart disease.

Action
2004-02-17, 19:53
Alla studier du hänvisar till använde sig av ett relativt lågt intag av ägg på max 2-4 ägg per dag. Du har ju tidigare skrivit att upp till 10-20 ägggulor per dag inte är någon fara. Har du ngt stöd för det påståendet??

King Grub
2004-02-17, 20:04
Originally posted by Action
Alla studier du hänvisar till använde sig av ett relativt lågt intag av ägg på max 2-4 ägg per dag. Du har ju tidigare skrivit att upp till 10-20 ägggulor per dag inte är någon fara. Har du ngt stöd för det påståendet??

Läs tråden i Munters länk. Särskilt Peters inlägg om den svenska studien.

King Grub
2004-02-17, 20:10
The National Commission on Egg Nutrition :

Dr. Walter Goodale, a highly regarded internal medicine specialist, reported in a speech a-few years ago that he and a number of other men, working around Peter Bent Brigham Hospital in Boston went on a diet which included 24 eggs per day. He stated that it was very difficult to eat that many eggs each day, but they did for a period of several weeks. Dr. Goodale said that the scrum cholesterol level dropped in every man because they were on a low calorie diet and they all lost weight. This is from a talk given by Dr. Goodale in 1962 and has never been reported as a research project.


Ireland-Boston Heart Study
In the Ireland-Boston Heart Study, the researchers followed 600 Irishmen between the ages of 30 and 60 who had lived in Boston for 10 or more years and their brothers who had never left the old country. The Irish brothers ate about twice as many eggs as their American brothers (averaging well over 14 eggs per week each), yet the Irish brothers had lower levels of cholesterol in their bloodstream, and in the category of coronary disease their hearts were rated from two to six times as healthy as those of the Boston brothers. This was based on autopsies done by the same Harvard doctor. It is assumed that less stress and more exercise ac- counted for the difference.

. . The Pearce-Dayton Study at the Veterans Administration Hospital in Los Angeles is one pointed to by some of the doctors associated with the AHA as indicating a greater number of deaths from coronary heart disease among the group on a normal, saturated fat diet than in the group eating an experimental diet that was high in unsaturated fats. It was somewhat of a controversial study because of design and other complications. However, it is interesting to note that the experimental diet contained, seven eggs per week.

Many writers seem to be confused and tend to write as though saturated fats and cholesterol in foods of animal origin mean the same thing. In a recent issue of the USDA magazine, Agricultural Research, a writer lumped eggs in with meat and dairy products as being high in saturated fats. Eggs are not high in saturated fats.


It has been demonstrated that eating foods in which the fat is heavily saturated will tend to raise the serum cholesterol level in a person. However, it has not been found that it increases the risk of coronary heart disease unless one eats an excess amount causing the parson to gain weight. Obesity is considered a definite risk factor in coronary heart disease.

The fat in eggs is only about one-third saturated, and the protein-to-fat ratio in eggs is the highest of any naturally occurring food. Dr. Campbell Moses, of the American Heart Association, told the members of the commission when we visited his offices in September 1971, "The Fat in eggs is insignificant. Eggs are an important part of many weight-reducing diets.

High levels of serum cholesterol and high risk of coronary heart disease have been correlated only in people who inherit high cholesterol levels from both parents.

Approximately 10% of the population of Germany has an inherited high serum cholesterol and apparently @ high risk of heart attack or stroke early in life, according to Dr. Schlierf, of the Ludolf Krehl Clinic, Heidelberg, Germany. It is assumed that the population of other Western nations would be about the same. This 10% are those whose parents on both sides had high serum cholesterol levels.

In this group, high serum cholesterol and high risk of coronary heart disease are correlated. Diet has nothing to do with it. We know of no other cases in which high cholesterol levels can be correlated with high risk of coronary heart disease.

The Wilkinson studies, reported in 1948, found that high levels of cholesterol had nothing to do with life expectancy, provided this level of cholesterol was inherited from only one of the parents.

bubbleman
2004-02-17, 20:16
Om man bara tänker näringsmässigt så borde det väl vara bättre att dricka mjölk i gigantiska mängder än att äta ägg? 2 dl mjölk inehåller ju lika mycket protein som ett ägg, och mycket mindre fett(<0,1%) + bra kolhydrater. Eller?

Croatia_BoY_78
2004-02-17, 20:21
Jag planerar att gå ner i vikt cirka 20 kg på 12-15 månader.
Skulle det va smart att äta 4-5 hela ägg varje morgon?

Jag trodde att ägg var fet frukost och att man abosulut ska undvika hela ägg ? Men å andra sidan så är jag en newb ;)

Action
2004-02-17, 20:22
Originally posted by Croatia_BoY_78
Jag planerar att gå ner i vikt cirka 20 kg på 12-15 månader.
Skulle det va smart att äta 4-5 hela ägg varje morgon?

Jag trodde att ägg var fet frukost och att man abosulut ska undvika hela ägg ? Men å andra sidan så är jag en newb ;)

Går man på diet bör man utesluta hela ägg då de innehåller för mycket fett och en hel del mättat fett... Inledningsvis i en diet kan man ju äta 1 gula för att det är gott.. :D

Croatia_BoY_78
2004-02-17, 20:32
Jag har blivit så van med SKRÄP mat :(
Jag måste ändra på kosten . Men det e svårt när man har ätit SKRÄP mat i 5-6 år , slutat träna och gått upp 20-25 kg.

Får nog inte ändra på kosten helt o hållet annars kommer jag bara ge upp efter några veckor :em:

Så va sägs om 6 ägg varje morgon därav 3 ägg är hela och 3 ägg är äggvitor? Efter en tid så blir jag nog van och äter bara ägg vitor. I hope (ursäkta min svenska) :naughty:

Metal_boy_
2004-02-17, 20:43
jag kan bara säga löskokt en strålande morgon när fåglarna kvitrar och solen lyser aaah *lutar sig bakåt* :smokin:

z_bumbi
2004-02-17, 20:43
Originally posted by bubbleman
Om man bara tänker näringsmässigt så borde det väl vara bättre att dricka mjölk i gigantiska mängder än att äta ägg? 2 dl mjölk inehåller ju lika mycket protein som ett ägg, och mycket mindre fett(<0,1%) + bra kolhydrater. Eller?

Vad är det för fel på fett?

Ägg har en bra sammansättning av fett, köper man rätt ägg är t o m omega-3 till omega-6 förhållandet ganska bra.

Enligt livsmedelsverkets så har ett ägg per 100 g: P: 12,6 g, F: 10,1 g och K: 1,4 g.

Mättat fett: 2,88, enkelomättat: 4,12 och fleromättat: 1,17
Omega-3: 0,03 g, omega-6: 0,05 g och trans: 0,03 g.

Det här antar jag är uppmätt på fabriksägg från ett antal olika fabriker då tabellen ska vara upprättad på ett "stort urval", min tabell är uppdaterad 1998.


Action: Deja vu på något sätt.

Återigen så väljer man väl själv om man vill äta 1,7 g mättat fett från ett ägg eller 3,4 g från två ägg osv.
Äter man som du väldigt lite fett under hela sin diet så har man ju mindre toleranser men äter man en diet med lite mer fett så har man ju gott om plats för några ägg.

King Grub
2004-02-17, 20:44
Originally posted by Croatia_BoY_78
Så va sägs om 6 ägg varje morgon därav 3 ägg är hela och 3 ägg är äggvitor? Efter en tid så blir jag nog van och äter bara ägg vitor. I hope (ursäkta min svenska) :naughty:

Det är mer protein i gulan, och proteinkvaliteten i hela ägg är nästan oöverträffad i naturen. Jag tycker inte det finns någon som helst anledning att skrota alla gulor.

King Grub
2004-02-17, 20:47
Originally posted by Action


Går man på diet bör man utesluta hela ägg då de innehåller för mycket fett och en hel del mättat fett... Inledningsvis i en diet kan man ju äta 1 gula för att det är gott.. :D

Man blir inte fet av fett. Man blir fet av energiöverskott. Om man inte formligen vräker i sig den kaloririka gulan och ligger på energiunderskott, varför då utesluta ett värdefullt och näringsrikt livsmedel? Den mängden mättat fett, om man håller sig till bra fett i övrigt, som man får i sig från ett antal ägg om dagen, håller nog bara hormonnivåerna på en trevligare nivå.

Action
2004-02-17, 20:54
Originally posted by King Grub


Man blir inte fet av fett. Man blir fet av energiöverskott. Om man inte formligen vräker i sig den kaloririka gulan och ligger på energiunderskott, varför då utesluta ett värdefullt och näringsrikt livsmedel? Den mängden mättat fett, om man håller sig till bra fett i övrigt, som man får i sig från ett antal ägg om dagen, håller nog bara hormonnivåerna på en trevligare nivå.

Jag vet iaf ingen byggare eller A-F tävlande som tillåter sig att äta mer än 1 kanske 2 äggulor under tävlingsdiet.

Det du skriver beror precis på vilken energifördelning man väljer under sin diet...

King Grub
2004-02-17, 21:14
Originally posted by Action


Jag vet iaf ingen byggare eller A-F tävlande som tillåter sig att äta mer än 1 kanske 2 äggulor under tävlingsdiet.

Det du skriver beror precis på vilken energifördelning man väljer under sin diet...

Jag vet att Johan Oldenmark äter fler än så, när han är sugen på det, under diet.

Och visst beror det på energifördelningen, som du skriver. Går det dock inte allt mer mot att byggarna frångår lågfettsdieterna som var populära på 80-talet?

Du lägger självklart upp din diet och ditt äggintag som du vill, för vem känner dig kropp bättre än du själv? :) Men att rekommendera att man stryker ägg helt ur viktminskningsdieten eller begränsar sig till 1 om dagen i början av dieten, är kanske lite väl... ;)

Action
2004-02-17, 21:35
Originally posted by King Grub


Men att rekommendera att man stryker ägg helt ur viktminskningsdieten eller begränsar sig till 1 om dagen i början av dieten, är kanske lite väl... ;)

Du tycker det är lite väl... Jag tycker det inte.. vad har du själv för erfarenheter från diet inför tävling? Har du själv varit under 10% i underhudsfett?

Jag måste ha mina kolhydrater för att fungera normalt och orka träna.. Proteinet behövs för att behålla musklerna.. Alltså är det fettmängden som måste minskas.

King Grub
2004-02-17, 21:39
Jag har under 10% kroppsfett året runt. Helt ärligt.

Jag föredrar också ett högt kolhydrat- och proteinintag, men utan att snåla in på fettet. Jag rör hellre på mig mer för en ökad energiförbrukning.

Action
2004-02-17, 21:41
Originally posted by King Grub
Jag har under 10% kroppsfett året runt. Helt ärligt.

Ja då har du en sådan kroppstyp som FÅ har... bara att gratulera.. ;) Under 10% kroppsfett är alltså tävlingsform året rung.. kroppen har ju runt 3-4% fett inne i kroppen, vilket skulle innebära att du ligger under 6% underhudsfett... Tvivlar starkt på att du ligger så lågt året runt...

Upp med lite bilder ;)

King Grub
2004-02-17, 21:43
Det där men bilder har jag förklarat.

De som vet vem jag är vet att det är sant.

Action
2004-02-17, 21:44
Originally posted by King Grub
Det där men bilder har jag förklarat.

De som vet vem jag är vet att det är sant.

Försöker bara hetsa fram lite bilder på dig...

Utan bevis ingen trovärdighet.... :naughty:

King Grub
2004-02-17, 21:50
Jaså, den provocerande metoden! Nå, den gubben gick inte. :D

Nej, nu skall jag gå och ta en äggmacka och gå och lägga mig. Morgonens benpass hägrar. :)

HarD
2004-02-17, 23:10
King Grub!
Om du äter 6-7 ägg en vanlig dag så borde du lätt komma upp i 20 ägg om dan på påsken. =):bow:

HAHA ... Inte det..??

King Grub
2004-02-18, 08:42
Originally posted by HarD
King Grub!
Om du äter 6-7 ägg en vanlig dag så borde du lätt komma upp i 20 ägg om dan på påsken. =):bow:

HAHA ... Inte det..??

Nja... Med mitt normala äggintag brukar jag inte känna någon överväldigande lust att trycka i mig extra många, helgen till ära. Då är det roligare att göra andra saker med de små gynnarna; måla dem, t ex.

Gpajpen
2006-10-24, 22:46
hur 17 får man i sig 10 ägg per dag?? Ägg är i min mage otroligt mättande och åt jag 10 ägg skulle jag troligtvis inte få i mig så mycket mer under en dag.

va ?? så me andra ord äter du bara mat motsvarande volymen av 10ägg per dag? det är ju INGENTING på en dag?!?!
ja va otroligt mättande då äre väl ba sprida ut . 3 frukost 3 lunch 3 middag 1 kvällen är ju bara ett exempel.

Gpajpen
2006-10-24, 23:19
När man kokar ägg så kokar man full kastrull = 8-10 st

Håller bra i kylen och passar till snabb frukost, mellanmål eller i mån av tid till lyxiga mackor med sill, tonfik, lax, makrill eller annat gott.

Detsamma gäller stekta ägg, stek rejäla omgångar, det som inte äts direkt förpassas till kylen och blir smarrigt pålägg till mackan!

kunde inte ha skrivit det bättre själv! :hbang:

Philippp
2006-10-25, 00:02
kunde inte ha skrivit det bättre själv! :hbang:
hur lyckades du dra upp en 2 år gammal tråd?

Klein
2006-10-25, 00:16
Action må vara en person med erfarenhet av dietande ner till 5% kroppsfett men hans låg-fett propaganda är rent trams. Det är dock förståeligt att han inte orkar träna hårt utan kolhydrater då han skyr mättat fett som pesten. Att ligga lågt på kolhydrater funkar bara om man ersätter dom mättat fett, annars har man ingen energi. Nötter och olivolja ger inte ett smack. Men det kommer han så klart aldrig att upptäcka eftersom mättat fett är "livsfarligt".

Något annat som det tramsas om här är kolesterol. Det finns ingen uppdelning mellan dåligt och bra kolesterol. Kolesterol produceras, mobiliseras, förbrukas och byts ut hela tiden i kroppen. Kolesterol som förs in i systemet är bundet till ett visst protein, gammalt kolesterol som förs ut ur systemet är bundet till ett annat protein. Det som förs in kallas av ignoranta människor för dåligt kolesterol (LDL), det som förs bort för bra kolesterol (HDL). Det är totalt trams för båda typerna behövs och fyller viktiga funktioner. Tillförsel, utflöde och homeostas.

Hehe, här replyar man till en gammal tråd...

Niclaaas
2006-10-25, 00:25
Action må vara en person med erfarenhet av dietande ner till 5% kroppsfett men hans låg-fett propaganda är rent trams. Det är dock förståeligt att han inte orkar träna hårt utan kolhydrater då han skyr mättat fett som pesten. Att ligga lågt på kolhydrater funkar bara om man ersätter dom mättat fett, annars har man ingen energi. Nötter och olivolja ger inte ett smack. Men det kommer han så klart aldrig att upptäcka eftersom mättat fett är "livsfarligt".

Något annat som det tramsas om här är kolesterol. Det finns ingen uppdelning mellan dåligt och bra kolesterol. Kolesterol produceras, mobiliseras, förbrukas och byts ut hela tiden i kroppen. Kolesterol som förs in i systemet är bundet till ett visst protein, gammalt kolesterol som förs ut ur systemet är bundet till ett annat protein. Det som förs in kallas av ignoranta människor för dåligt kolesterol (LDL), det som förs bort för bra kolesterol (HDL). Det är totalt trams för båda typerna behövs och fyller viktiga funktioner. Tillförsel, utflöde och homeostas.

Hehe, här replyar man till en gammal tråd...

är det inte du som har skrivit om att trycka i sig endast protein och mättat fett två ggr/dag och en massa andra saker som i stort sett går rakt emot allt annat som är allmänt accepterat inom kostvetenskapen? skulle vara intressant att veta vad dina teorier grundas på samt vilka resultat du fått av att följa dessa.

EDIT: ber om ursäkt ifall jag blandat ihop dig med någon annan eller minns fel

Gpajpen
2006-10-25, 09:38
hur lyckades du dra upp en 2 år gammal tråd?
det var nån länk i någon annan tråd :D

tänkte inte på att den va så gammal. nu kanske hälften i tråden inte stämmer *cry*