handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig och andra svagisar öka i mark!


Rikard Jansson
2010-12-30, 14:01
Hej, jag heter Rikard Jansson och jag markar dåligt.

Seriöst nu då.

Har stått stilla på 165 hur länge som helst.

Testade att köra åttor på 100 ett tag, till att maxa varenda pass, till att köra treor på 130 och så vidare.

Men det hjälper ju fan inte.

Advice?

z_bumbi
2010-12-30, 14:42
Hur länge har du provat allt det och hur ökar du i andra övningar som böj, benpress, rodd etc?

Rikard Jansson
2010-12-30, 14:45
Hur länge har du provat allt det och hur ökar du i andra övningar som böj, benpress, rodd etc?

Benpress går fint, böj går inte så bra, dock p.g.a. stelhet och att jag inte får in tekniken. Rodd går mkt fint i jämförelse. Kan nog köra på 110-115 kg i stångrodd tror jag. Har väl stått stilla på 165 i typ 4 månader skulle jag tro, och testat allt jag kommer på under den tiden

limenka
2010-12-30, 14:46
Vad kör du för grepp? Du låter väl inte det begränsa dig? Annars satsa på några 2-3:or ett tag och lär dig böja ordentligt så kommer marken också :D

Vunnis
2010-12-30, 14:48
Har du tänkt på att du väger typ jättelite...? lyfter du mycket mer än du gör nu på den vikten blir det orättvist.

Mapa
2010-12-30, 14:50
kämpa mer när det kommer till marklyft, löjligt svar men du blir hård så fort det talas bänkpress.. va lika fokuserad i marken. det vore inte första gången en lyftare favoriserade en gren på bekostnad av en/dem andra.

Rikard Jansson
2010-12-30, 14:54
Vad kör du för grepp? Du låter väl inte det begränsa dig? Annars satsa på några 2-3:or ett tag och lär dig böja ordentligt så kommer marken också :D

semi-sumo, tycker det funkar bäst :o

Har du tänkt på att du väger typ jättelite...? lyfter du mycket mer än du gör nu på den vikten blir det orättvist.

Ja, men det är ju egentligen ingen ursäkt ^^

kämpa mer när det kommer till marklyft, löjligt svar men du blir hård så fort det talas bänkpress.. va lika fokuserad i marken. det vore inte första gången en lyftare favoriserade en gren på bekostnad av en/dem andra.

Jag försöker, men jag blir bara så jäkla arg ^^ vissa dagar får jag inte ens upp 160 :s

z_bumbi
2010-12-30, 14:55
kämpa mer när det kommer till marklyft, löjligt svar men du blir hård så fort det talas bänkpress.. va lika fokuserad i marken. det vore inte första gången en lyftare favoriserade en gren på bekostnad av en/dem andra.

+1

Och blanda inte lite som du känner för att komma vidare utan håll en klar metod under längre tid. Att ha hoppat runt på flera olika varianter under 4 månader ger ganska så dålig möjlighet för kroppen att anpassa sig och också att utvärdera vad man har gjort.

philosofen
2010-12-31, 00:49
När jag känner att marken börjar kännas tung brukar jag läsa igenom följande artikel, är alltid någon liten detalj som kan förbättras.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_dead_zone

HMB
2010-12-31, 09:30
http://www.uspla.org/sites/default/files/downloads/forms/Improving_the_Deadlift__Understanding.4.pdf kanske också är intressant.

wird
2010-12-31, 10:40
När jag känner att marken börjar kännas tung brukar jag läsa igenom följande artikel, är alltid någon liten detalj som kan förbättras.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_dead_zone

Bra läsning!

Rikard Jansson
2010-12-31, 10:41
Dave Tate förespråkar endast ettor i marken?

Control_61
2010-12-31, 10:44
1:
Se över tekniken i marklyft. Jag ökar jättelångsamt om jag inte fokuserar fullt på tekniken. Det gäller alla övningar.
Man kan öka bra även om man försöker utföra varje repetition med bra teknik och håller sig långt från fail.

2:
Fokusera lite mer på knäböjen. Försök utveckla både tekniken och styrkan i den övningar istället, och ta det lugnt med vikt-nojjan i marklyft ett tag?
Jag har ökat bäst i marklyft när jag kört mycket knäböj och frivändningar. Nu har jag bara tagit 200kg i mark så jag är ju ingen guru.

2*:
Stirra dig inte blind på marken utan fokusera på andra övningar också. Jag har svårt att se en tekniskt korrekt utförd stångrodd på 110-115kg när man marklyfter 165...

3:
Kör inte maxvikter i samma repetitionsintervall varje vecka. Om jag kör exempelvis tunga 2or i mark varje pass så slutar jag öka efter bara någon vecka. Jag behöver variationen, någon vecka 6or, någon vecka 1or, någon vecka 3or etc.

Control_61
2010-12-31, 10:46
Dave Tate förespråkar endast ettor i marken?

Dave Tate syftar nog på starkare individer.
Man behöver inte göra det så komplicerat redan.

Att lära sig utföra alla basövningarna bra och kötta på dem kommer ge dig jättemycket ett bra tag till.


Också av Dave Tate:
http://www.t-nation.com/free_online_article/tips/stick_to_the_basics_beanpole_042606&cr=
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/bustin_ass_101&cr=

Rikard Jansson
2010-12-31, 11:02
Tror jag börjar fatta hur jag eventuellt ska göra.

Börja med att köra 10or i marken, explosiva och med snabbt släpp, för att sedan gå ner mot 9or, 8or, etc.

Gå ner vikter i böjen, köra högrep i någon månad, typ tjugor på 30-40 kg.

Börja kompträna ben och rygg MYCKET mer, sittande goodmornings, lårcurls, frontböj, etc.

?

EkarN
2010-12-31, 11:04
Skulle inte lyssna överdrivet mycket på Dave Tate. Dels har han tränat mestadels dopade individer, och sedan har ingen av dessa direkt producerat så fantastiskt bra resultat heller, jämfört med många andra som tränar på annat sätt.

Kolla hellre på hur starka svenska markare tränar, det ligger väl närmast till hands?

Rikard Jansson
2010-12-31, 11:05
Skulle inte lyssna överdrivet mycket på Dave Tate. Dels har han tränat mestadels dopade individer, och sedan har ingen av dessa direkt producerat så fantastiskt bra resultat heller, jämfört med många andra som tränar på annat sätt.

Han är en av de få som hjälpt mig i bänk iaf ^^

Edit: det är ju inte nära till hands om de är starka :P

Mapa
2010-12-31, 11:09
Tror jag börjar fatta hur jag eventuellt ska göra.

Börja med att köra 10or i marken, explosiva och med snabbt släpp, för att sedan gå ner mot 9or, 8or, etc.

Gå ner vikter i böjen, köra högrep i någon månad, typ tjugor på 30-40 kg.

Börja kompträna ben och rygg MYCKET mer, sittande goodmornings, lårcurls, frontböj, etc.

?

jag har tränat efter dave tate och westside med endast singlar osv. det fungerar inge vidare. jag ökade mest för att jag va nybörjare då. men när det tog stop hände det verkligen ingenting sen


kör typ tre femmor på en vikt.. klarar du det så höj 5kg nästa vecka. går det.. höj igen. blir det bara 4,3,3 då.. prova igen nästa vecka.. gör det inte svårare än vad det behöver vara..

Rikard Jansson
2010-12-31, 11:10
kör typ tre femmor på en vikt.. klarar du det så höj 5kg nästa vecka. går det.. höj igen. blir det bara 4,3,3 då.. prova igen nästa vecka.. gör det inte svårare än vad det behöver vara..

Är ju detta jag försökt. Funkar finfint i allting förutom böj och mark. Och tro det eller ej, jag har faktiskt försökt mitt bästa!

Grazzafukkinrazzi
2010-12-31, 11:17
stretcha och öva tills du kan utföra teknikmässigt korrekta knäböj fram och bak. Som det låter på dig nu sitter du inte inne med någon benstyrka att tala om alls. När du börjar öka i dessa kommer du sedan/direkt öka i marklyft.